(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

מחזירה להן את הנשיות

ראיון אישי עם ד"ר נטע אדלר, מנהלת השירות לשחזורי שד ומיקרוכירורגיה, במרכז הרפואי הדסה

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:29

אחד מהרגעים הקשים ביותר איתן צריכות להתמודד נשים החולות בסרטן שד, הוא הרגע שבו הן מתבשרות כי עליהן לבצע כריתת שד על מנת להמשיך לחיות. מלבד הפחד מהניתוח, ישנו פחד גדול לא פחות מאיבוד הנשיות וירידה בדימוי העצמי. ד"ר נטע אדלר מהמרכז הרפואי הדסה, המתמחה בשחזור שד ומיקרוכירורגיה, מסייעת לאותן הנשים לשחזר השד לאחר הסרת הגידול באופן שבו ייראה וירגיש טבעי עד כמה שאפשר.

אילו נשים זקוקות לניתוחים של שחזורי שד?

"מגיעות אלינו, למחלקה לכירורגיה פלסטית בהדסה, נשים במגוון גילאים אשר נמצאות בשלבים שונים של מחלת סרטן השד והומלץ להן לעבור ניתוח של כריתת שד על מנת להסיר את הגידול ולמנוע את חזרתה של המחלה. בנוסף, ישנן נשים בריאות אשר יודעות שהן נמצאות בסיכון גבוהה בעקבות מוטציה גנטית ומבצעות כריתה מניעתית כדי לא להסתכן. בשלב הזה אני נפגשת איתן לפגישת ייעוץ על מנת להחליט על האופן שבו נבצע את שחזור השד".

ד"ר נטע אדלר (צילום: אבי נועם)

מה מתרחש בפגישת הייעוץ?

פעמים רבות מגיעות אלי נשים אשר התבשרו רק לאחרונה שהן חולות והן המומות ולא יודעות במה לבחור או מה לעשות. זו פגישה מאוד טעונה רגשית וזה מצריך ממני ללכת על חבל דק – מצד אחד אני לא רוצה לייאש אותן ומצד שני אני רוצה להציג בפניהן את תמונת המצב המלאה בכדי שיהיו להן ציפיות מציאותיות. חשוב לי שהן יבינו שמדובר בתהליך. זה לא שאחרי ניתוח אחד יחזור השד שהיה, ויכול להיות שיהיה צורך במספר ניתוחים. עם זאת, חשוב לי גם להבהיר שכיום התחום מאוד מתקדם וניתן לעשות דברים יפים מאד".

כיצד מבצעים ניתוחי שחזור שד?

אם פעם היו מורידים את כל השד, כיום מנסים להוריד את הרקמה של השד תוך שמירה על המעטפת של העור והפטמה (במידה וניתן) ואז אני ממלאת אותו מחדש. לגבי מילוי השד – ישנן מספר אופציות, כאשר השכיחה מביניהן בארץ ובעולם היא שתלי סיליקון. ישנה אפשרות נוספת, מורכבת יותר, הכוללת לקיחת עודפים מהבטן התחתונה של האישה יחד עם כלי דם וחיבורם לכלי הדם בחזה. היתרון באפשרות זו היא שאין גוף זר אשר עלול לגרום לזיהום או שיכול להתעורר צורך להחליפו בעתיד, וכן ישנה תחושה טבעית יותר של החזה אשר משתנה יחד עם משקל הגוף של האשה. יש כמובן יתרון לעשות זאת אצל נשים מלאות שירוויחו גם שיפור במראה דופן הבטן.

האם נשארות צלקות לאחר ניתוח השחזור?

"בכל ניתוח או חתך נשארות צלקות נשארות צלקות . אנחנו משתדלים שהצלקת תהיה בכפל של השד כך שלא יראו אותה, אך לא תמיד זה אפשרי בהתאם למיקום הסרטן וסוג הניתוח האונקולוגי וכלן לעתים נשארת צלקת במרכז החזה. עם זאת, שמתי לב שברוב המקרים ברגע שהצורה של השד טובה, הצלקות בסופו של דבר נרפאות ומטשטשות ופחות שמים לב אליהן".

מהם החידושים בתחום?

אחד החידושים הבולטים הוא לנסות עד כמה שאפשר לא להגיע למצב של כריתה מלאה. בעקבות כך, התפתח תחום חדש הנקרא אונקופלסטיקה – ניתוחים שבהם משמרים את השד ומוציאים רק את הגידול אך בניגוד לעבר הניתוח מתוכנן  מראש על ידי הכירורג אשר מבצע את הכריתה ועל ידי הפלסטיקאי על ידי שימוש בטכניקות שנלקחו מתחום הכירורגיה הפלסטית כמו למשל הקטנת שדיים על מנת למנוע או למזער עיוות בשד המנותח".

תחום נוסף שצבר תאוצה הוא הזרקות שומן עצמי שנלקח ממקומות שונים בגוף ומאפשר למלא שקעים או עיוותים בחזה ואף להגדילו .

מה הסיכונים בביצוע ניתוח שימור שד?

"כמו בכל ניתוח, יכולים להיות סיכונים שונים בעקבות היווצרות זיהום או מסיבות אחרות. כמו כן, ייתכן כי השחזור לא יצליח ספציפית בפעם הזו ויהיה צורך לבצע אותו שוב בעתיד".

האם המיצוב שלך בתור אישה משפיע על הגישה הטיפולית שלך?

"ללא ספק. מדובר בתחום רגיש מאד. פעמים רבות אני מרגישה שבשל העובדה שאני אישה אני מתחברת אל התחושות של המטופלות ומצליחה להכין אותן בצורה טובה יותר לתחושות שירגישו לאחר השחזור. בנוסף, אני חושבת שיש הבדל משמעותי בגישות. למשל, במידה ואישה צריכה להוריד רק שד אחד ולשחזר אותו, עולה השאלה האם להוריד גם את השד השני ולשחזרו בכדי שתהיה סימטריה. בתור אישה, ההחלטה הזו תהיה הרבה יותר כבדת משקל מבחינתי. בסופו של דבר אני יודע שאין כמו השד הטבעי שלך שבו התחושה נשמרת".

למה בחרת להתמחות דווקא בשחזורי שד?

"לאחר שסיימתי את ההתמחות שלי בפלסטיקה, נסעתי לארצות הברית ושם עברתי התמחות של כמה שנים במיקרוכירורגיה. ביצעתי שם ניתוחים מאוד גדולים של העברת רקמות ממקום אחד לאחר על ידי חיבור כלי דם ובין היתר ביצעתי גם שחזורי שד. כשחזרתי לארץ, התחלתי לעבודה בתחום שחזורי השד בהדסה, כולל שחזורים מרקמה עצמית מהבטן -תחום שלא היה קיים לפני כן בבית החולים. לאחר כל ניתוח שערכתי ראיתי את התגובות של הנשים, החיבוק שאני מקבלת וזה נתן לי הרגשה מאוד טובה והבנתי שאני עושה משהו משמעותי וחשוב. התגובות שאני מקבלת מהמטופלות שלי ממלאות לי את הלב. לא מזמן הגיע אלי מכתב שבו נכתב 'אחרי כמעט שש שנים רכשתי חזייה, את ההרגשה שהרגשתי לא ניתן להעביר במילים. שום תודה לא תוכל לכמת את העובדה שהחזרת לי את התחושה הנשית'. המכתבים האלו מרגשים אותי בכל פעם מחדש ואני אסירת תודה על כך שיש לי את הזכות לעזור לנשים בתקופות הכי קשות שלהן".

תוכלי למנות 10 דברים שחשוב לאישה לדעת לפני שחזור שד ?

– קודם כל צריך לדעת שיש כל מיני אפשרויות של סוגי שחזור שונים חשוב לנהל שיחה עם הפלסטיקאי להבין את כל האופציות ולאפשר בחירה מודעת וגם להבין שקיימת בחירה לא לעשות שחזור כלל.

– היום מקובל מאוד לבצע את השחזור בו זמנית עם כריתת השד וחשוב לנהל שיחה עם הפלסטיקאי והכירורג האונקולוגי על תזמון השחזור.

– טיפול בהקרנות לא שולל את האפשרות לשחזור אך התזמון של השחזור או הסוג שלו עשוי להשתנות.

– ניתוח משמר שד (למקפטומי) אין משמעו בהכרח שאין צורך בשחזור שד .

– השחזור ממומן על ידי קופות החולים גם באישה שכבר עברה בעבר כריתה ולאחר מספר שנים מעוניינת בשחזור. כמו כן התאמה של הצד השני לצורך סימטריה גם היא בסל הבריאות.

– זמן ההחלמה של כל אישה שונה ועשוי לקחת בין חודש-חודשיים ולעיתים אף שנה

– חשוב להבין שלפעמים השחזור אינו ניתוח אחד וגמרנו אלא עשוי להיות תהליך שדורש סבלנות וגיוס כוחות נפשיים.

– אפשר לחזור ללבוש חזייה רגילה אחרי השחזור אם כי בהתאם לסוג השחזור יתכן שהמנתח יבקש להימנע מחזייה בתקופה הראשונית או ההיפך דווקא לשים חזייה מיוחדת בהתחלה .

– אין הגבלת זמן מתי אפשר לעבור שחזור .

– מחקרים הראו ששחזור עוזר לחזרה לשגרה ולתחושת הנשיות והמיניות לאחר ההחלמה מסרטן השד .


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר