יוצרים מהלב - תרפיה באומנות בבית (צילום: עודד נשר)
יוצרים מהלב - תרפיה באומנות בבית (צילום: עודד נשר)

תרפיה באומנות בגרסה ביתית

"תהליכי צמיחה רגשית של ילדים יכולים להתקיים בבית, גם בלי נוכחות של מטפל רגשי, כשההורים יוצרים עם הילדים", אומרת ד"ר תמר שיינבוים אסייג תרפיסטית, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות, "כשהורה מסייע לילד בתהליך הביטוי האישי ומתפעל מיצירותיו - הילד מחזק את בטחונו העצמי ולומד להתגבר על קשיים רגשיים"

פורסם בתאריך: 14.8.20 09:54

ד"ר תמר שיינבוים אסייג תרפיסטית, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות פותחת את דלתות הטיפול באומנות, ומציעה לקדם ילדים לא רק בקליניקה, אלא אפשר להתחיל בבית: "תהליכי צמיחה רגשית של ילדים יכולים להתקיים בבית, גם בלי נוכחות של מטפל רגשי, כשההורים יוצרים עם הילדים. כשילד יוצר, הוא מבטא את עולמו הפנימי, מבטא רגשות ואף מגבש את זהותו הייחודית. כשהורה מסייע לילד בתהליך הביטוי האישי ומתפעל מיצירותיו – הילד מחזק את בטחונו העצמי, ומשתף יותר בתכנים הרגשיים, בתהליך האומנות הוא מגלה את האני האמיתי שלו, ואף מחזק את הקשר עם ההורה וזה כבר סולל את הדרך להתגברות על קשיים רגשיים".

ד"ר תמר שיינבוים אסייג (צילום: חנניה אסייג)

ד"ר תמר שיינבוים אסייג (צילום: חנניה אסייג)

סרטוני הדרכה לתרפיה באומנות לכל המשפחה

על מנת לאפשר להורים להתחיל ליצור יצירות רגשיות בבית עם הילדים, יצרה ד"ר תמר שיינבוים אסייג את המיזם "יוצרים מהלב – תרפיה באומנות בבית", תרגילי יצירה המועברים בצורת סרטונים קצרים המיועדים לכל הגילאים. לכל סרטון יש ערך טיפולי ורציונל תיאורטי עליו הוא מתבסס, והם מסבירים בצורה פשוטה וויזואלית כיצד לבצע את התרגיל עם הילדים. "אחד הדברים המסקרנים במיזם הוא שההורים מקדמים את הילדים מבחינה רגשית. הטיפול הופך להיות חלק מהם ולא רק אצל המטפלים. הילדים יכולים להרגיש בטוח במרחב האינטימי שלהם, עם האנשים הקרובים אליהם ביותר, וליהנות מזמן איכות יצירתי".

ההורים מבצעים את התרגילים יחד עם הילדים?

"בדיוק, הורים וילדים יכולים ליצור יחד, או שהילדים יוצרים וההורים עוזרים ומתבוננים. מדובר ביצירות עם משמעות העצמתית ורגשית, ועצם המפגש המיוחד הזה של הורים וילדים סביב יצירה, הקשבה הדדית, שיח רגשי על היצירה – מחזק את הקשר הורה-ילד, מאפשר להורים לראות את הילדים באמת, וממילא מעצים את הילדים. ילד יוצר שרואים אותו הוא ילד מועצם.

אני מאמינה שלהורים יש כוח השפעה גדול והם יכולים להיות הגורם המרכזי לשיפור בעיות רגשיות או בעיות התנהגותיות אצל הילדים. כמובן שאם לילד יש בעיות רגשיות משמעותיות וצריך הכוונה מקצועית, כאן צריך את עזרתו של המטפל הרגשי, אבל גם במקרה זה אציע לשלב בין עבודה של ההורים עם הילד בבית לבין מפגשים של ההורים והילדים, או רק ההורים עם המטפל.

ברגע שמשפחה מציגה לפני סרטון המראה כיצד הם יוצרים ביחד בבית, אני יכולה להבין מתוך זה הרבה מהדינמיקות המשפחתיות, ולזרז את הטיפול בבעיה מתוך האבחנה המהירה".

יוצרים מהלב - תרפיה באומנות בבית (צילום: ד"ר תמר שיינבוים אסייג)

יוצרים מהלב – תרפיה באומנות בבית (צילום: ד"ר תמר שיינבוים אסייג)

איך הגעת לרעיון של יצירת המיזם?

"במשך שנים עבדתי כמטפלת ותרפיסטית עם ילדים בכל מיני אופנים, דרך משרד הרווחה בקליניקה ועוד. במהלך השנים ראיתי שמדובר בטיפולים ארוכים שיכולים להימשך שנים, אבל מהרגע שההורים הצטרפו לטיפול בצורה פעילה,  נוצר שינוי דרסטי בהתקדמות של הילד. לכן אני עובדת תמיד בשיתוף ההורים. הרעיון הגיע מהשילוב של ההבנה שהמעורבות של ההורים בטיפול היא קריטית, ומהמצב שנוצר כיום בעקבות משבר הקורונה. כיום, קשה למשפחות לצאת לטיפולים עם הילדים גם פיזית וגם כלכלית, ודווקא בתקופה כזו צריך הרבה עזרה רגשית כי יש הרבה מאוד מתחים. התחלתי להכין את הסרטונים של "יוצרים בבית", כשהייתי בבית עם הילדים שלי ויצרתי איתם, רציתי להעביר את התרגילים היצירתיים שיש להם ערך העצמתי ורגשי גם להורים אחרים, ולאפשר להם ליצור עם ילדיהם ולהעצים אותם גם כשאינם יכולים לצאת לטיפול".

יוצרים מהלב - תרפיה באומנות בבית (צילום: ד"ר תמר שיינבוים אסייג)

יוצרים מהלב – תרפיה באומנות בבית (צילום: ד"ר תמר שיינבוים אסייג)

ואם בכל זאת הורים רוצים להתייעץ איתך?

"מתקיימת גם תוכנית ליווי משפחתית קצרה, זאת אומרת שישנה אפשרות להסריט את המשפחה מבצעת את התרגילים ולשלוח אלי את הסרטונים. אחרי ניתוח הפעילות המשפחתית מגיעים אלי לקליניקה לכמה פגישות ממוקדות, תלוי בצורך ואני נותנת הכוונה במה להתמקד בעבודה עם הילד בבית. התרגילים גם אם הם נראים פשוטים יש להם רציונל טיפולי מאוד עמוק שיושב על תיאוריות חשובות בהתפתחות הילד. הם נבנו אחרי הרבה מאוד שנים במקצוע ובמחקר. זה לא סתם עוד תרגיל יצירה. כבר אחרי תרגול אחד או שניים, ההורים יראו שמשהו קורה, ובתהליך הליווי אוכל להסביר בדיוק מה הם הרוויחו, מה נחזק בהמשך ועל מה להמשיך לעבוד".

איפה אפשר למצוא את הסרטונים?

"בערוץ היוטיוב שלי יש סרטונים שמציגים כמה תרגילים נחמדים, ויתווספו עוד סרטונים בהמשך כי אני ממשיכה לצלם כל הזמן. הסרטונים צולמו באופן אותנטי יחד עם הילדים שלי במטרה להנגיש אותם לציבור ולהראות שגם כשכל הילדים בבית, ויש ילדים בגילאים שונים אפשר לשבת ולהתחיל ליצור משהו יחד".

לסיום, איזה מסר יש לך להורים?

"אין דבר מרפא יותר מהקשר ההורי. ברגע שנותנים לילד ליצור יחד עם ההורה יש חוויה מאוד טובה, ההורה רואה את הילד באמת ואפשר ללמוד הרבה על מערכת היחסים המשפחתית. זה הכוח של עבודה בבית עם היצירה".

לשיחת ייעוץ עם ד"ר תמר שיינבוים אסייג תרפיסטית, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות

052-2220919

לצפייה בסרטונים לחצו כאן >>> 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר