תביעה ייצוגית (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
תביעה ייצוגית (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

תביעה ייצוגית – מהי וכמה כסף תוכלו לקבל אם תגישו אותה?

עורך דין אדי בליטשטיין מסביר על תביעה ייצוגית: מהי? מה התנאים לאישור? במה זה כרוך? וכיצד לבצע זאת על הצד הטוב ביותר

פורסם בתאריך: 20.11.20 12:02

עורך דין אדי בליטשטיין מסביר על תביעה ייצוגית: תביעה ייצוגית זהו הליך משפטי מיוחד אשר מאגד קבוצה גדולה של נפגעים אשר נפגעו בצורה דומה מאוד על ידי אותו גורם. ברובם המוחלט של המקרים חברי הקבוצה כלל אינם מכירים אחד את השני ואף אינם יודעים שהוגשה בשמם תביעה ייצוגית, אך למרות הם עשויים לזכות בפיצוי כספי (לעיתים זניח ולעיתים משמעותי) בזכות עורך דין תביעה ייצוגית והאדם אשר יזם את הגשתה של התביעה הייצוגית.

תביעה ייצוגית אינה מתחילה כתביעה

הליך ייצוגי מתחיל בהגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית (קראו את המדריך המקיף ברשת בעניין הגשת תביעה ייצוגית), ולא בהגשת כתב תביעה. רק אם בקשת האישור תאושר על ידי בית המשפט יתחיל ניהולה של תביעה ייצוגית. יחד עם זאת, בחלק גדול מהמקרים, שלב בקשת האישור הוא השלב המרכזי, והמשיבים מקדישים מאמצים רבים על מנת לדחות את בקשת האישור, משום שדחיית בקשת האישור פירושה סיומו של ההליך הייצוגי (ולרוב חיובו של המבקש בהוצאות משפט אשר עשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים).

לעומת זאת, אם בקשת האישור אושרה על ידי בית המשפט הנטייה של המשיבים בחלק מהמקרים היא לא לנהל תביעה ייצוגית אלא להגיע לפשרה.

ניתן לעיין בכל הבקשות לאישור תובענות ייצוגיות שהוגשו עד היום (לרבות כיצד הסתיימו) באמצעות פנקס תובענות ייצוגיות אליו ניתן להגיע דרך האינטרנט.

התנאים לאישור הבקשה לאישור תביעה ייצוגית על ידי בית המשפט

חוק תובענות ייצוגיות קובע מספר תנאים אשר צריכים להתקיים לצורך אישורה של הבקשה. התנאי הראשון הוא שבקשת האישור הוגשה באותם מקרים הקבועים בתוספת השניה לחוק תובענות ייצוגיות. תנאי זה קובע רשימה סגורה של מקרים בהם ניתן להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית, ואם מוגש הליך ייצוגי שאינו תואם את אותם מקרים הדבר עשוי בהחלט להוות עילה לסילוק בקשת האישור על הסף.

מבלי להכנס למונחים משפטיים אפשר לומר שהמקרים הנפוצים ביותר בהם מוגשות בקשות לאישור תובענות ייצוגיות הם סכסוכים בין לקוח לבית עסק. מקרים קלאסיים נוספים בהם מוגשות בקשות לאישור תובענות ייצוגיות רבות הם חיובי יתר, חיוב בגין משקל אריזה כאשר רוכשים מוצרים לפי משקל, משלוח ספאם (דואר זבל), סוגיות הקשורות בדיני עבודה, הליכים נגד רשויות המדינה בגין גביית כספים שלא כדין, ובמיוחד בשנים האחרונות, הליכים הקשורים להפרת חוקים הרלוונטיים לאנשים עם מוגבלויות או סוגיות הקשורות לפגיעה באיכות הסביבה (הליכים אלה פטורים מתשלום אגרת בית משפט לעומת מרבית המקרים הכרוכים בתשלום אגרה גבוהה).

תנאי נוסף לצורך הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוא שלאדם המבקש לייצג את הקבוצה תהיה עילת תביעה אישית, כלומר, אותו אדם נפגע באופן אישי מאותו גוף נגדו מבוקש לנהל תביעה ייצוגית. אדם ללא עילת תביעה אישית לא יכול לייצג את הקבוצה ובית המשפט רשאי לדחות את בקשת האישור מטעם זה (אם מתקיימים יתר התנאים לאישור תביעה ייצוגית, בית המשפט רשאי להורות על החלפתו של המבקש באדם אחר).

לבסוף צריכות להתקיים הוראות סעיף 8(א) לחוק תובענות ייצוגיות אשר קובעות כי ניתן לאשר ניהולה של תביעה ייצוגית אם אכן מתעוררות שאלות של עובדה או משפט המשותפות לכלל חברי הקבוצה, ויש סבירות שהן יוכרעו לטובת הקבוצה; תובענה ייצוגית תהיה הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין; קיים יסוד סביר להניח שחברי הקבוצה ייוצגו בדרך הולמת ובתום לב על ידי המבקש ועורכי הדין שהגישו את בקשת האישור.

למה שמישהו ירצה להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית

ככל שההליך הייצוגי מסתיים לטובת קבוצת הנפגעים הפיצוי יתחלק לשלושה חלקים עיקריים – תשלום פיצוי כספי לקבוצה, תשלום שכר טרחת עורך דין, תשלום גמול לתובע הייצוגי.

רובו הגדול של הסכום אמור להגיע לחברי הקבוצה. אם מדובר בסכום פיצוי גבוה מאוד ומצד שני ישנם חברי קבוצה רבים מאוד, ישנה סבירות שכל חבר בקבוצה יקבל סכום כספי נמוך יחסית (לעיתים שקלים בודדים). לעומת זאת, ניתן למצוא בפנקס תובענות ייצוגיות גם מקרים רבים בהם סכום הפיצוי לחברי הקבוצה היה משמעותי (ראו לדוגמה פשרה בפרשת האלטרוקסין, תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה רויאל ג'ורדניאן ועוד מקרים רבים נוספים).

שכר טרחת עורך דין והגמול לתובע הייצוגי נגזרים מגובה הפיצוי שיגיע בסופו של דבר לחברי הקבוצה. ככל שהפיצוי לחברי הקבוצה גבוה יותר כך הסכום שיקבלו עורכי הדין והתובע הייצוגי יהיו גבוהים יותר. בהחלט ניתן למצוא מקרים רבים בהם תובע ייצוגי זכה לגמול בגובה מאות אלפי שקלים, ובמקרים חריגים יותר, גם סכומים גבוהים יותר.

לא הכל ורוד – ישנן גם הוצאות כספיות וסיכונים

הסכומים הגבוהים מאוד שתובע ייצוגי יוכל לקבל במסגרת תביעה ייצוגית לא צריכים לסנוור אתכם. תביעה ייצוגית זהו הליך משפטי מורכב מאוד, אשר נמשך, לרוב, במשך מספר שנים לא מבוטל. על מנת להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי תאלצו לשלם אגרת בית משפט חלקית בגובה העולה על 5500 ש"ח (הסכום מתעדכן מדי שנה) ואם תפסידו בהליך, תאלצו להשלים עוד כ-10500 ש"ח ולשלם סכום זה לבית המשפט (סכום האגרה הכולל בבית המשפט המחוזי עומד על כ-16000 ש"ח וסכום האגרה הכולל בבית משלום השלום עומד על כ-8000 ש"ח. אין חובת תשלום אגרה בבית הדין לעבודה).

בחלק מהמקרים תאלצו לבסס את התביעה הייצוגית על חוות דעת מומחה. חוות דעת שכזו עשויה לעלות בין אלפי ועד לעשרות אלפי שקלים.

אם בקשת האישור תדחה אתם צפויים לשלם הוצאות משפט בגובה שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים.

תביעה ייצוגית יש להגיש עם עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה בלבד

כשם שלא כל הרופאים עוסקים בכל תחומי הרפואה כך גם לא כל עורכי הדין עוסקים בכל תחומי המשפט. על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם במסגרת תביעה ייצוגית עליכם ליצור קשר עם עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה, אשר מתעדכן באופן קבוע בחידושי החקיקה והפסיקה הרלוונטית.

תוכלו לבדוק ללא קושי בכמה תביעות ייצוגיות ייצג עורך דין כלשהו באמצעות חיפוש וסינון המידע בפנקס התובענות הייצוגיות. עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה יוכל לסייע לכם לבנות טקטיקה משפטית נכונה אשר תמקסם את סיכויי ההצלחה של התביעה הייצוגית.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה שנים רבות בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות.

רח' משה לוי 11, ראשון לציון

טל': 03-6427876

https://www.blitshtein-law.com


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר