סגן ראש העיר יוסי דייטש (צילום: נפתלי זאב)
סגן ראש העיר יוסי דייטש (צילום: נפתלי זאב)

סגן ראש העיר יוסי דייטש ל"כל העיר": "אני לא מתכוון לרוץ שוב לראשות העיר"

סגן ראש העיר יוסי דייטש מספר ל"כל העיר" על ההתמודדות העירונית עם משבר הקורונה, טוען כי דווקא בוצעה אכיפת יתר נגד הציבור החרדי ותוקף את התנהלות הממשלה: "מקבלי ההחלטות משדרים מסרים מבולבלים לציבור"

פורסם בתאריך: 1.12.20 19:17

שנתיים אחרי הבחירות לראשות העיר שבהן הפסיד – סגן ראש העיר יוסי דייטש, יו"ר סיעת אגודת ישראל, מכריז השבוע בראיון ל"כל העיר" כי הוא לא מתכוון להתמודד בבחירות 2023. "אני לא מתכוון לרוץ שוב לראשות העיר", מציין דייטש ל"כל העיר". "ברוך ה', אני עובד בשיתוף פעולה מלא ופורה עם ראש העיר משה ליאון, יחד אנחנו מצליחים להוביל דברים גדולים לטובת העיר ולטובת התושבים, ואני מרוצה מאד משיתוף הפעולה בינינו ומתכוון להמשיך בכך גם בעתיד".

דייטש, 52, מתגורר בשכונת גאולה, נשוי לשושנה ואב לשישה ילדים. הוא ירושלמי שורשי, אביו ואמו הם דור שביעי בירושלים, משפחתו השתייכה לחסידות זווהיל, והוא התחנך בתלמודי תורה, ביניהם גם של חסידות גור ובהמשך בישיבה של חסידות סלונים. דייטש, על אף חזותו החרדית המובהקת, בבחירות לראשות העיר ב-2018, כזכור, הוא קיבל אף תמיכה מחלק מהציבור החילוני בירושלים, וכיום, כחבר בקואליציה של ראש העיר ליאון, כמחזיק תיק שיפור פני העיר, הוא נחשב דווקא לדמות מפשרת של המחלוקות הבלתי נגמרות בין הציבור החילוני בעיר לבין הציבור החרדי. עד שהגיעה הקורונה.

רבים בקרב הציבור בירושלים חשים כי היה מחדל מצד המשטרה, שלא אכפה בצורה מספקת הפרות קורונה בקרב המגזר החרדי, כמו למשל סוכות הענק, האירועים ההמוניים וההלוויות הגדולות. האם נהגו בחרדים בכפפות של משי?
"ממש לא, להיפך. במהלך החודשים הללו קיבלתי אינספור פניות מצד תושבים ומצד קהילות שנפגעו מאכיפת יתר, ונתקלו בחוסר הבנה ובסיטואציות קשות מול המשטרה. חשוב להדגיש שהביקורת במקרה הזה אינה בהכרח כלפי המשטרה, אלא כלפי מקבלי ההחלטות בממשלה", מבהיר דייטש ומותח ביקורת חריפה בין השאר על קבינט הקורונה: "בממשלה הטילו על השוטרים את התפקיד הקשה הזה ללא תהליך מסודר של הכשרה מתאימה או אפילו הגדרת יעדים. עצם ההחלטה להציב את השוטרים בקו הראשון מול האזרח הקטן ולייצר חיכוך יומיומי כזה מול האוכלוסיה הובילה להיתקלויות רבות ומיותרות ולפגיעה קשה באמון הציבור".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מוסדות החינוך במגזר החרדי היו פתוחים באין מפריע בניגוד לחוק בעוד שבתי הספר הממלכתיים פעלו בצורה חלקית. מדוע לא פעלו לאכיפת החוק?
"ישנה בהחלט פעילות אכיפה", טוען דייטש ומספר כי "המשטרה חילקה דוחות למוסדות פתוחים, והמנהלים שפתחו את מוסדות החינוך הללו יודעו שישלמו על כך מחיר והם אכן משלמים. אבל כשמדברים על מוסדות חינוך במגזר החרדי שפתחו את שעריהם חשוב להבין מה עומד מאחורי ההחלטה הזו. לצערי, בכלי התקשורת מעדיפים להתמקד בסוגיות אחרות וממעטים לעסוק במחיר הנורא של סגירת מוסדות החינוך, הן במגזר החרדי והן בכלל המגזרים. יש לנו מאות אלפי ילדים שכבר שכחו איך נראית כיתת לימודים, ומי שמתעלם מהמחיר הכבד שהמצב הזה גובה ועתיד לגבות בעתיד, עושה שקר בנפשו. זה לא סוד שישנה עלייה חדה בנשירה של בני נוער, וזה מצב שאסור להשלים איתו".


פתיחת תלמוד תורה הבוקר בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

פתיחת תלמוד תורה בירושלים, בניגוד להנחיות – אוקטובר 2020 (צילום: אמיל סלמן)


דייטש מוסיף ותוקף את התנהלות הממשלה: "מול התופעה המטרידה והמתעצמת הזו ראינו את מקבלי ההחלטות משדרים מסרים מבולבלים לציבור, עם הנחיות שמשתנות לעתים שלוש וארבע פעמים בתוך יממה. אז אין להתפלא על כך שבציבור החרדי, ציבור שמבחינתו החינוך הוא מעל הכל, ישנם לא מעט מנהלי מוסדות חינוך שקיבלו החלטה לפתוח, כמובן באופן אחראי ובשמירה ככל הניתן על נהלי בטיחות. אני חייב לציין שבימים האחרונים אנו שומעים יותר ויותר קולות דווקא של גורמים במגזר החילוני שקמים ואומרים, 'החרדים צדקו שפתחו את מוסדות החינוך', הם מבינים את מה שאני מדבר עליו – סוגיית חינוך ילדינו היא לא עניין למשחקים וכיפופי ידיים פוליטיים, אם בממשלה לא מבינים כי סוגיית החינוך בוערת אז ההחלטות מגיעות מלמטה, מציבור שלא מוכן יותר לספוג את ההשלכות ההרסניות של המצב".

לאחר תקופה לא פשוטה שחוותה ירושלים על רקע אחוזי התחלואה הגבוהים בקרב המגזר החרדי, נראה כי המגמה התייצבה ואפשרה את סימונה של העיר כ'ירוקה'. כעת דייטש מספר ל"כל העיר" על התקופה הקשה, שסופה עדיין לא נראה בפתח. לדברי דייטש, "ברוך ה', ירושלים היום היא עיר ירוקה ושומרת על מגמה יציבה של שליטה בהיקף התחלואה, ומרבית המאמצים שלנו הם למנוע התפרצות מחודשת. אין כרגע שכונות אדומות בירושלים, ואני מקווה שנצליח לשמור על המצב הזה. יחד עם זאת, אנחנו אמנם רואים ירידה מרשימה בכל המדדים במגזר הכללי ובמגזר החרדי, אך מצד שני יש גם סימנים מדאיגים בשכונות מזרח ירושלים. במגזר הערבי מקדם ההדבקה עומד על 1.3, וזה אומר ששם עדיין לא הושגה שליטה מלאה, והחמ"ל העירוני אכן ממקד את המאמצים בשכונות מזרח ירושלים, אם בהרחבה והנגשה של בדיקות ואם בסיוע למבודדים, במטרה להגיע לשליטה מלאה גם שם".


ראש העיר משה ליאון (צילום: דוברות העירייה, יוסי זמיר)

ראש העיר משה ליאון (צילום: דוברות העירייה, יוסי זמיר)


על פי נתוני משרד הבריאות אחוזי ההדבקה הגבוהים ביותר היו ועדיין בקרב המגזר החרדי. כיצד העירייה פעלה להורדת התחלואה?
"במישור הזה נעשתה עבודה מרשימה מאד אליה התגייסו כל הגורמים בעירייה ובמינהלים הקהילתיים. החל מהחמ"ל העירוני בהובלתו של ראש העיר משה ליאון, משם נוהל המעקב האפידמיולוגי ונעשה מיפוי מדויק של ריכוזים אדומים, ומשם למינהלים שפעלו בשכונות החרדיות מול משפחות של חולים ומבודדים.בתקופה הזו בלטה לטובה תעשיית החסד הענפה במגזר החרדי שהתגייסה כולה לסייע למשפחות החולים. יחד דאגנו לספק פתרונות למשפחות ברוכות ילדים שבמקרים רבים נדרשו להסתגר בדירות קטנות וצפופות, ממשלוחי מזון, משחקים ותעסוקה לילדים, וכל מה שנדרש כדי שחייבי הבידוד אכן יישארו בבית ונצליח לשטח את העקומה.את כל הפעילות הזו ליווה מערך הסברה שהשקיע בהעברת המסרים המותאמים למגזר החרדי, וכמובן שהכל נעשה בתיאום הדוק עם רבני המגזר החרדי, ועם ראשי הקהילות איתם עמדנו בקשר יומיומי במטרה להגיע לכל משפחה ולכל תושב שזקוק לעזרה ולסיוע".


מרכז העיר, השבוע - חנויות להשכרה בשל משבר הקורונה (צילומים: שלומי הלר)

כך נראה מרכז העיר (צילומים: שלומי הלר)


דייטש מתייחס לאבטלה הקשה בירושלים, בעקבות המשבר הכלכלי של הקורונה. לפני כחודש וחצי חשף "כל העיר" את התמונה העגומה במרכז העיר – עשרות חנויות מוצעות להשכרה או למכירה, ויש כאלו אף למסירה. בכמה חודשים עשרות אלפי תושבים ותושבות בירושלים, שכירים ועצמאיים, איבדו את פרנסתם, רובם מתקשה למצוא עבודה חלופית, ולמרות החיסונים הצפויים להגיע במחצית הראשונה של שנת 2021, עבור אותם מובטלים האופק הכלכלי עדיין שחור.

האם לעירייה יש תוכנית עבור התושבים שאיבדו את פרנסתם?
"מצב העסקים בעיר באמת קשה, לא קל לשמוע מבעלי עסקים בעיר על הבור שהם נמצאים בו אחרי חודשים ארוכים של חוסר פעילות או פעילות בתנאים בלתי אפשריים. אני יכול לספר לך שאנחנו באמת נלחמים וישנה התקדמות רבה, אם כי אנחנו עדיין מצפים לתשובות מצד הממשלה לגבי שורת הצעות שגיבשנו להחייאת חיי המסחר בירושלים. בימים אלה אני פועל מול ראש העיר בגיבוש תוכנית מיוחדת לעידוד העסקים, ואני משוכנע שנשלים אותה בהקדם האפשרי ונוכל לצאת לדרך".

"עיריית ירושלים מוכנה לשם כך להשקיע משאבים רבים בבדיקות מהירות, והגשנו לפרויקטור הקורונה תוכנית סדורה בנושא", מוסיף דייטש. "ישנה חברה שמוכנה לספק בדיקות קורונה שיספקו תוצאה בתוך ארבע שעות, וזה יכול לאפשר לנו לפתוח את הלימודים ואת העסקים אם רק נזכה לאוזן קשבת בממשלה. העירייה מצידה תיקח על עצמה את כל הלוגיסטיקה של שינוע הבדיקות, הצבת ניידות בסמוך למתחמי מסחר או בתי ספר – ההצעה כולה גובשה ועומדת על השולחן וממתינה להכרעה במשרדי הממשלה, ואני מקווה שהיא תאושר ונוכל להתניע מחדש את חיי המסחר בעיר כמה שיותר מהר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. דני פינצי

    חבל היה יכול להיות ראש עיר נהדר
    יוסי איש יקר ומאוד מתחבר עם אנשים מכל המגזרים
    ולעשות הרבה למען ירושלים
    תעשה מחשבה נוספת

  2. ירושלמית

    טוב שכך, העיר הזו זקוקה נואשות לראש עיר חילוני.
    עיר חרדית – זו עיר שישראלים ותיירים לא ירצו להגיע אליה, עיר שלא תשרוד כלכלית.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר