פרופ' עופר מרין, אכיפת סגר הקורונה (צילומים: דוברות שערי צדק, דוברות המשטרה)
פרופ' עופר מרין, אכיפת סגר הקורונה (צילומים: דוברות שערי צדק, דוברות המשטרה)

מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין ל"כל העיר": "זה הסגר המוצדק ביותר"

מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין מדבר עם "כל העיר" על העלייה בתחלואה: "יש היום בשערי צדק הרבה יותר חולים במצב קשה, לעומת הגל השני"

פורסם בתאריך: 6.1.21 18:47

המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים היה בית החולים הראשון בעיר שפתח מחלקת קורונה, עם פרוץ המגפה במרץ 2020. השבוע נרשמו במחלקות האשפוז של הנגיף מספר המטופלים הרב ביותר, שמטפס כבר ל-100 חולים. אך עיקר הקושי בהתמודדות עם הנגיף הוא בטיפול בחולים הקשים – מספרם הגיע השבוע לכ-60, כאשר שליש מהם במצב קריטי. בשיחה עם "כל העיר" מסביר מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין מדוע החמרת ההגבלות בסגר הוא צעד חשוב למיגור התחלואה: "אני חושב שמכל השנה הזאת, זה הסגר המוצדק ביותר בירושלים".

"המדינה חווה שלושה גלי תחלואה, ואנחנו הרגשנו את ההבדלים בין הגלים בתוך בתי החולים. ההגל הראשון התאפיין בזה שאף אחד לא ידע להתמודד עם הקורונה, והתייחסו לחולים האלה, סליחה על ההשוואה, אבל כמו אל מצורעים – קרי, צריך לבודד אותם. וזה היה בסדר גמור, אבל הפרופיל שחולים היה גם של חולים במצב קל. זאת אומרת, שהיו לנו כ-120 חולים, וחלק לא קטן מהם במצב קל. ואז המדינה לשמחתי הבינה שאחוז ניכר מחולי הקורונה לא צריך אשפוז. בגל השני, 95 אחוזים מהמאומתים לא נזקקו כלל לאשפוז, קיבלנו מספרים קצת יותר גבוהים של אשפוז, אבל לא היו הרבה חולים קשים. מה מאפיין כעת את הגל השלישי – שיותר מ-20 אחוז מסך החיובים הם ירושלמים, אנחנו כמעט כפול מהחלק היחסי שלנו באוכלוסייה, לכן בתי החולים של ירושלים, גם שערי צדק וגם הדסה, לא מצליחים לקלוט את כל החולים שזקוקים לאשפוז. אז את מי כן קולטים – מתוך אלה שזקוקים לאשפוז, אנו קולטים את הלא יציבים, את אלה שאי אפשר להעביר לבתי החולים בשפלה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"המצב הוא שיש כרגע הרבה יותר חולים במצב קשה בשערי צדק לעומת הגל השני", מתאר פרופ' מרין, "ולכן, צריך להבין, ואני רוצה לומר בצורה זהירה, אני איש עם ניסיון במושגים של אסונות המוניים, ישראל לא שם – אנחנו לא במצב של איטליה, אנחנו לא במצב של רעידת אדמה, אנחנו במצב, נכון לעכשיו, שאנחנו מסוגלים לתת טיפול מיטבי. אדם, אם הוא מגיע לבית החולים וצריך הנשמה, הוא יקבל הנשמה. אם הוא זקוק למכשיר אקמו – הוא יקבל אקמו, אבל השלב שאנחנו הכי חוששים ממנו זה שלא נהיה במצב מיטיב, שוב, אנחנו לא שם, אבל אם לא נעצור את המספרים אנחנו עלולים להגיע לשם".


מחלקת הקורונה, שערי צדק (צילום: טל חרס)

מחלקת הקורונה, שערי צדק (צילום: טל חרס)


מה נדרש כדי לעצור את הזינוק בתחלואה?
"לצערי אני נותן את המילה השגורה ביותר השנה – סגר. אני לא אחד שלאורך השנה היה צועק וקורא לסגר, כי יש לסגר משמעויות כל כך רחבות, כל כך הרבה יותר מאשר להסתכל בפן הרפואי – השלכות כלכליות וחברתיות, משמעויות פסיכולוגיות. אבל הפעם, בשונה מהסגר הראשון והשני שסגרו-פתחו, והתחלואה עלתה כי לא היה טיפול. מה שיקרה עכשיו, בסבירות גבוהה, שאם עכשיו נסגור לשבועיים, והחיסונים ימשיכו, לאנשים שנמצאים באוכלוסיית סיכון, נרוויח את השבועיים האלה, והסיכוי הוא שנוכל לפתוח יותר מהר, לתמוך בכלכלה ולהחזיר את החיים לנורמל הם הרבה יותר גדולים, במקום למשוך את זה להרבה יותר זמן".

וסגירת מערכת החינוך באמת הכרחית?
"אני אומר את זה בכאב, אבל כל זמן שמערכות החינוך פתוחות, שאתה מושיב בכיתה 30-20 תלמידים שיושבים ביחד, כל זמן שבכבישים אנשים נוסעים כרגיל, שהחנויות פתוחות – אנשים מתנהגים קרוב אוד אל השגרה וזה עלול למשוך את המחלה ואת הסבל הזה יותר זמן. לכן, סגר זה לא רק עניין של משמעת, נורא קל לנו לצייר את זה כעונש, 'אתם לא התנהגתם טוב – תקבלו סגר'. זה בסוף אמצעי להקטין מספרים. כל העולם נוקט בזה, חלק מהעניין זה ההנחיות הלא ברורות, אכיפה שהיא לא נכונה, הנחיות שהן בררניות, ומקומות מסוימים שהקפידו יותר וחלק פחות. יש פה כל כך הרבה מורכבויות של קהילות שונות ואזורים שונים של העיר. מהשאלות של ההפגנות בבלפור ועד לשאלות של ישיבות. אני בכלל לא רוצה להיכנס מה נכון ומה לא, אבל הדבר הזה פגע במרקם החברתי של ירושלים, שהוא כל כך עדין, אסור חלילה וחס לתת איזו כותרת על אוכלוסייה או על אזור מסוים בעיר ולתת להם כללים אחרים".

זאת אומרת שאתה נגד סגר דיפרנציאלי?
"אנחנו כולנו בתוך העניין הזה. הערבות ההדדית פה זה מה שיציל אותנו. זה לא הזמן להאשים את האוכלוסיה, אלא לנקוט בצעדים של סגר ברור למשך כשבועיים וזה יקטין את המספרים. כשנצא מהדבר הזה, נהיה עם מיליון אנשים שכבר התחסנו בפעם השנייה, ובתקווה לעוד מיליון אנשים שיתחסנו בפעם הראשונה. אנחנו צריכים להגיע לשם, זה מתחת לאף שלנו, זה בתוך שבועיים-שלושה, צריך רק קצת לנשום עמוק".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. אזרח

    שקרן. זה הונאת הציבור. צריך להעמיד אותכם לדין על פשעים בעם

  2. ישראל

    פשע נגד האנושות סהכ היום 887 חולים באמת זה לפי הפרסומים של משרד הבריאות ולהכניס בגלל כ אלף חולים 9 מליון איש לסגר זה פשע נגד האנושות

  3. נגה

    עפר הבעיה אינה המוצדקות של הסגר. זה ברור. אלא שהסגר הרביעי, החמישי והששי בדרך. כמנהל בית חולים, בעיקר בי-ם, עליך לזעוק חמס על כך שקבוצות שלימות של חולים הם אנשים שהילדים שלהם הולכים לבתי ספר בניגוד לתקנות, שההורים מתקהלים בחתונות ובאירועים דתיים. כמנהל בית חולים בי-ם אתה יודע בדיוק מי ממלא את מחלקת הקורונה. קולות הזעקה והשבר מוכרחים להיות מופנים כלפי מי שמתיר להם לעשות את זה. הדבר המוצדק אינו עוד סגר אלא לאכוף את החוקים על מי שממלא את בית החולים שלך, הורס את חיינו בכך שהוא ״לא שם״ על החוקים והורס את כלנו, להלן ״הממושמעים״ כבר 9 חודשים אם לא יותר. אתה איש ישר והגון תאמר את האמת לגבי השאלה מה מוצדק: לסגור שכונות חרדיות, לאכוף עליהם בחומרה את הכללים. זה הם שגורמים לבית החולים שלך ולכל בתי החולים לקרוס אל תתבייש לומר זאת!!!

  4. אז אם ככה

    הייתם צריכים כל חורף עוד לפני הקורנה לעשות סגרים
    כי כל חורף צעקתם שבתי החולים קורסים אנשים ישנים במסדרונות ואנשים מתים בגלל "סתם" שפעת
    מספיק,אתם חבורה של קשקשנים מראש הממשלה דרך משרד הבריאות כולל כל חברי הממשלה והשרים
    הבאתם חורבן ואתם תשאירו כאן אדמה חרוכה במדינה,
    דור שלם של צעירים וילדים נמחק בגלל שהוא לא לומד כבר שנה ואין לו מסגרות חינוך
    בנוסף הנזקים הכלכלים הנפשים והבריאותים שנגרמו לאזרחים,
    גם החוסן של המדינה מבחינה בטחונית נפגע
    נקווה שים אחד ובקרוב התיקון של המדינה יבא ,ביבי והשרים סביבו יושלכו לפח הזבל של ההסטוריה
    תוקם ועדת חקירה,ואני מקווה שהוועדה הזו תהיה עם "שיניים",ואנשים ישלמו על החורבן שהביאו

  5. זהבית

    מדוע אינך מציין מי הם החולים ששוכבים במחלקת קורונה אצלך
    כולם יודעים שמדובר בחרדים וערבים
    האם המצפון שלך שקט שאתה קובע שזה סגר מוצדק
    ברור לכולם שהינך מנכל של בית חולים חרדי
    הגיוני לך שאזרחי המדינה שעובדים פה מתפרנסים פה מעמל כפיהם ולא חיים על חשבון אחרים משלמים פה את המחיר הכבד
    צר לי אינך אמין בעיניי בדעה זו
    וחבל מאוד
    הייתי מצפה ממנכל בית חולים שיהיה אמין יותר שיידע להציג את האמת העגומה שכולנו פה משלמים מחיר כבד שלא בצדק
    האם יש מי שמבין איזה מסר נוראי מקבלים הצעירים הדור האבוד כמו שנוהגים לקרוא להם בימים אלו
    מי שאמור להיות סוג של תקווה ולצאת נגד הסגר הפוליטי בפעם השלישית משתף פעולה נוראית בעיני
    ומייאש את הצעירים בהבנה שאין תקווה פה
    שקוראים דברים שלא בצדק
    למה שיירצו להיות פה
    איך הם רואים את עתידם פה
    עצוב מאוד מאוד

  6. ישראלית בוגדת

    עוד שקרן מרשימת השקרנים….
    שקרונה!!
    מנתניהו ועד הרופאים…
    אל תשכחו את המשפט:" טוב שברופאים לגהינום"

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר