בית הכנסת "חסד ואמת" במושבה, רפאל בן שושן (צילומים: יח"צ)
בית הכנסת "חסד ואמת" במושבה, רפאל בן שושן (צילומים: יח"צ)

"זורקים אותנו מבית הכנסת": המאבק של מתפללי יוצאי מרוקו במושבה

אחרי 55 שנה - בית הכנסת "חסד ואמת" של העדה המרוקאית, שפועל ברחוב הצפירה במושבה, עומד בפני פינוי לטובת הקמת דירות יוקרה, המתפללים מבקשים מקום חלופי: "אל תשליכונו לעת זקנה"; בעירייה מוסרים כי "ככל הידוע לעירייה, בסיכום בין היזם לתושבים בית הכנסת 'חסד ואמת' לא צפוי כלל להיהרס"

פורסם בתאריך: 2.3.21 08:12

"23 מניינים של בני העדה המרוקאית התקיימו במשך השנים במושבה הגרמנית, היום נותר המניין של בית הכנסת 'חסד ואמת', המניין האחרון וגם אותו מתכננים להרוס". כך טוענים 70 בעלי משפחות ממתפללי בית הכנסת בפנייה שנעשתה אל חברי מועצת ירושלים, שרים וחברי כנסת.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המתפללים מוסיפים ומתחננים: "אל תיתנו את ידכם לעוול הזה. אל תיתנו להשליכנו לעת זקנה ואל תשאירונו ללא בית כנסת בערוב ימינו. אל תזרקו אותנו מבית הכנסת, אנחנו יודעים שיש בידכם את היכולת והעוצמות כנבחרי ציבור, וגם כאנשים האמונים על ניהול חיי החברה והדת בעיר שלנו, לעזור לנו".

על ההיסטוריה של המקום מספרים המתפללים: "70 משפחות מרוקאיות ובני עדות המזרח נכנסו לבית הכנסת בשנת 1965, לאחר שקיבלו אישור מראש העיר דאז, איש שלום ז"ל. 55 שנים התפללנו באותו מקום, וכיום מתפללים בו גם הילדים והנכדים. לפני מספר שנים השטח, שהיה שטח חום, נמכר על ידי העירייה לקבלן פרטי תמורת כ-22 מיליון שקלים. הקבלן, שהתחייב לשמור על המבנה, אינו מעוניין שאנחנו נישאר במקום. בשטח עליו עומד היום בית הכנסת ייבנו 50-40 דירות יוקרה, ומשך הבנייה כ-5-4 שנים בהן לא ניתן יהיה לדרוך בשטח זה".


בית הכנסת "חסד ואמת" במושבה (צילום: יח"צ)

בית הכנסת "חסד ואמת" במושבה (צילום: יח"צ)


רפאל בן שושן מוועד בית הכנסת מוסיף: "איננו אנשי ריב ומדון. ניתן להגיד עלינו שאנחנו נאיביים מאוד, כי עשינו כל טעות אפשרית בדרך, גם בהתנהלות המשפטית וגם בהתנהלות הבירוקרטית מול עיריית ירושלים. קיבלנו הבטחות הן מראש העיר והן מהקבלן, אך לצערנו אף אחת מהן, למרות בקשותינו, לא ניתנה בכתב והיום אנו עומדים בפני שוקת שבורה. התקבלה פסיקה של בית המשפט, ובעוד כחודשיים מהיום נאלץ לעזוב את המקום. אין לנו לאן ללכת והגענו למצב של ייאוש עמוק".

המתפללים, שפתחו בעצומה, מבקשים מעיריית ירושלים מקום חלופי ברחוב הצפירה, כולל מימון של שכר דירה לתקופת השהות במקום: "כולנו קשישים ומבוגרים ואיננו יכולים להרחיק בשבתות ברגל ממקום מגורינו".

עוד מבקשים המתפללים הקצאה על ידי העירייה של שטח חום חלופי באזור זה, "כדי שנוכל להקים בו בית כנסת קבוע לנו ולדורות הבאים", וכן סיוע במימון בניית בית הכנסת החדש מתוך 22 המיליון שהעירייה קיבלה על המגרש שנמכר.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ככל הידוע לעירייה, בסיכום בין היזם לתושבים בית הכנסת 'חסד ואמת' לא צפוי כלל להיהרס ואף עתיד להמשיך ולשמש כבית כנסת לרווחת כלל המתפללים".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת3"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

24 תגובות
  1. ירון

    במדינת ישראל לא שומרים על מבנים היסטורים מקומות היסטורים כמו בכל העולם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תמשיכו להיות עדר של ביבי הוא לא שם על אף אחד בושה וחרפה

  3. ירושלמית

    שהורסים בית מקדש קטן, אין ברכה לקבלן, לדיירים, ולסביבה התומכת בפרוייקט. זה בדוק, זה קרה גם בעבר. יש להיזהר ולא להחריב את בית הכנסת. אפשר לשמר את בית הכנסת, וליבנות בית דירות על עמודים בשיטה אמריקאית. או שדירת קרקע מורחבת תשמש כבית כנסת אפשר גם לשמר ולעתיק את האופי המיוחד של בית הכנסת.

  4. עובדיה

    מי שנותן יד להריסת בית כנסת שידע שהוא ומי שנתן את ההוראה לא ינקה,מכיר הרבה מיקרים של סתירת בית כנסת ולא עלינו,היום אחרי עשר שנים לא נישארו לא הקונה,לא בעל הקרקע,ולא מי שנתן את ההוראה במחלקת ההנדסה,ועדיין יש מכות למישפחה לא עלינו שחלקם סובלים יסורים השם ישמור לא מאחל לאף אחד,

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שהקבלנים יתנו קומה שלמה במגדל לבית הכנסת. וכך לא ייפגעו המתפללים ותישמר המסורת

  6. גבאי

    מי שהורס בית כנסת לפני שייבנה חדש ישלם בבריאותו ו/או בחייו ח"ו.שהקבלן לא ייעז להרוס את בית הכנסת.

  7. מיכאל

    כבן לעדה המרוקאית אני אומר בצער רב שזה לא המקרה הראשון והיחיד בו מנוצלת תמימותם של בני העדה לרעה. גם בשנים האחרונות אנו רואים איך רוה"מ מפגע בבני העדה בדם קר. הם הרוב התומך בו מזה שנים והם המקופחים ביותר מצידו. חוץ ממילים חמות כביכול הם לא זוכים ממנו לשום העדפה. אך אלו המאיימים עליו בוקר וערב (חרדים מתנחלים) זוכים גם זוכים לתקציבים נדיבים .

  8. שוקי

    דורסנות היא שם המשחק .אני זוכר שבשנות השבעים היו שומרים על האדמות והמרחבים הפתוחים אבל בעידן החמסנות בו אנו חיים מקבלי ההחלטות וזרועות התמנון בעלי קצוות עבריניות במקרים רבים רוצים"לעשות מכה" כל עוד הם נמצאים בעמדות שהגיעו אליהם בגלל קשרים שלטוניים ואם לא עעשיו אז אימתיי?הם יפסידו את רווחי הקומבינות המלוכלכות. ל"כסף הקל" מתמכרים כמו לסמים והימורים,אי אפשר להפסיק אז שלא "יבלבלו להם את המוח" על מוסר וערכים .

  9. מן

    הגעתי למסקנה שדעותיי אינן רלוונטיות בקרב בעלי הכוח לכן למרות שהחלטתי לא לכתוב לרוח, אני מרגישה חייבת למחות על ההחלטה העלובה להרוס את אחד מבין בתי הכנסת היחידים בהם רוב המתפללים בעלי נשמה… ממש בושה למדינה ולעיר חיפה. בזכות אותם מתפללים הרבה ערבים מהדור הקודם חזרו בתשובה.

  10. אני יהודיה

    רראש עיר שמחריב בתי כנסצ על ימין ושמאל אסור לו לכהן כראש עיר. הוי לנו לבושה הזו. עד מתי רשעים יעלוזו.

  11. שכן מהשכונה

    אני מתפלא כמה אפשר להתעלל בקיפוח עדות המזרח.לדעתי כול שומר תורה ומצוות בעיר ירושלים מכול מקום צריך להגיע ולתמוך במתפללי בת הכנסת ולהוציא מחאה כזו בשכונה..לרוכשי הדירות הקבלן וראש העיר אומר תיזהרו לנפשותכם משמיים תגיע מכה קשה בגוף למחללי בת השם יתברך.וככה לצער יהודים? ראש העיר אתה רוצה עוד קדנציה? תבטל את רועה הגזרה

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין איסור יותר גדול ליפגוע בבית מקדש מעט ה' ירחם עלינו מי שה יבנה שם הוא לא יצליח

  13. עינת

    אנשי אמת שכבר נדיר למצוא בארץ . אתכם במאבקכם הצודק .

  14. רחמים אבוטבול.

    אני לא מרחם על הקבלן הזה אילו י נה יסוד של בניין במקום בית הכנסת.
    וזה יביא לו מכשול בעשייה של הבנייה שלו. ואני מאוד מקווה שזה לא יהיה על הפרק.
    וככה .לא יהרוס את בית הכנסת. וגם תבוא עליו ברכה.
    וככה יצליח בבניה שלו.

  15. אל תעשו עוול

    'ככל הידוע לעירייה בית הכנסת צפוי להישאר' זו ההוכחה שכלום לא נחתם עם הקבלן 'נראה לנו שהוא יישאר', אבל כנראה הוא לא יישאר.
    בחיים לא הייתי קונה דירה בבניין שהחריב בית כנסת, ואני לא דתייה. בהצלחה עם הקארמה לקנות בבניין מקולל כזה

  16. טלי

    כסף יעוור עיניי חכמים…(העיריה) ..לא תדעו נחת בנפשכם על לתת יד בדבר.ולקבלן לא יהיה שפע וברכה בהריסת בית הכנסת.
    אלוהים ישמור לאן עיריית ירושלים הגיעה? למכור שטח שעליו עומד בית כנסת לעם היהודי.
    אני מאמינה ובוטחת בבורא עולם שיסדר את הכל מלמעלה..והקבלן יזוז עוד שטח חום לבניה והעשייה שלו.

  17. אזרחית שאכפת לה

    תמשיכו להצביע לביבי וזאת רק ההתחלה!! עוד מעט,הוא יאסור על כולם לקיים מצוות חג ושבת! תתעוררו.

  18. רן בן ארוש

    זה הזמן לראש העיר מר ליאון להראות איכפתיות ולהתערב ולא לתת לזה לקרות אני באופן אישי מכיר את הבית כנסת והוא משמש לבית תפילה ותיק להמון אנשים כבוד ראש העיר אל תתן לזה לקרות!

  19. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    די לעוד בניניים בשכונה!!! עלאק ראש עיר דתי

  20. אלי

    מקום מגדל עוד יבנו לקבלן הרשע זה חלקת חלקת קבר זה מה שיקרה עם יהרס בית הכנסת

  21. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לכל הבכיינים הפרזיטים, תלכו כפרה על הראש של הקבלן ותיחנקו עם האיחולים האומללים שלכם. בורא עולם לא מקשיב לכם וימשיך להתעלם ממזלכם העגום. כל מה שאיחלתם יחזור על ראשכם ועל ראש כל בני משפחותיכם ושלא תזכו להגיע לפתחה של שנה הבאה. אמן!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר