כפיר הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)
הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)

יש לחשב מסלול מחדש: על הסכנה בנסיעה ברכבת הקלה בתוואי הנוכחי | דעה

במשך תקופה ארוכה ועוד לפני מבצע "שומרי החומות", נוסעי הרכבת הקלה המגיעים משכונות צפון העיר חווים סיכון במעבר דרך השכונות שועפט ובית חנינה. הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש | טור דעה

פורסם בתאריך: 3.6.21 19:22

אני משמש כפעיל חברתי בפסגת זאב כבר שנים רבות וכיהנתי במשך שמונה שנים כחבר במינהל השכונה. אני רוצה להעלות נושא חשוב על סדר היום, שמשום מה לא מקבל מספיק ביטוי – סיכון המעבר של הרכבת הקלה בתוואי הנוכחי דרך השכונות שועפט ובית חנינא.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


לצערי, במשך תקופה ארוכה ועוד לפני מבצע "שומרי החומות", נוסעי הרכבת המגיעים משכונות צפון העיר (פסגת זאב, נווה יעקב וכן הישובים הקרובים לירושלים כדוגמת אדם וטלמון) חווים לעיתים תכופות התקפות בתוך ומחוץ לרכבת, לרבות זריקת אבנים ובקבוקי תבערה ולא פעם נפצעו ונפגעו בצורה כזו תושבים יהודים וערבים כאחד.

קיימתי שיחות רבות בנושא, לרבות מנכ"ל חברת "כפיר", אורן כהן, המפעילה את הרכבת הקלה, וכן פניות רבות לראש העיר משה ליאון, במטרה למצוא פתרון ולהגביר את תחושת הביטחון של התושבים המבקשים להגיע למקומות שונים בעיר, שחווים פגיעה בשגרת החיים וסכנה בתוואי הנוכחי.

חשוב לומר שלא מדובר רק בתקיפת הרכבת הקלה וגם נוסעי אוטובוסים חווים את הסיכון. מספיק להיזכר בקו 25 שהיה עובר במסלול זה לכיוון שכונת נווה יעקב, שנפגע לא אחת מזריקת אבנים ובקבוקי תבערה. גם במקרים אלו נפגעו אזרחים תמימים. ישנם גם מקרי ונדליזם רבים של השחתת תחנות באזור, כולל מערכת המחשוב לתשלום הרב קו.

אני חושב שיש לחשב מסלול מחדש, תרתי משמע, ולהבין שהתוואי הנוכחי של הרכבת הקלה צריך לעבור ריענון. מעבר לסיכון חיי אדם, מדובר על נזקים במיליוני שקלים. העלות בשמירה על האזרחים עולה על התועלת בדמות הרווח הכספי של החברה המפעילה את הרכבת הקלה. אם לא משנים את הקו, ניתן לפחות להגביר את האכיפה ואת השמירה על הרכבת באמצעות כוחות הביטחון ומאבטחים גלויים וסמויים בתוך הרכבת, למניעת התפרעויות ותקיפות שהתגברו לאחרונה בעקבות המבצע הצבאי והמתיחות שקדמה לו.

התחושה שלי, מהשיחות עם הגורמים שציינתי מעלה, היא של "זריקת אחריות אחד על השני". העירייה וחברת "כפיר" המפעילה את הרכבת מעדיפות שהגורם השני יטפל בנושא, ומי שנפגע מכך הם בעיקר התושבים שלא זוכים לביטחון לו הם ראויים. אסור לקחת סיכון כי לצערי זה יכול להיגמר באסון גדול. יש לשנות את תוואי הרכבת ולהגביר את תחושת הביטחון בהקדם.

 הכותב הוא רונן בן יאיר, פעיל חברתי, חבר הנהלת מינהל פסגת זאב בין השנים 2020-2012


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

18 תגובות
  1. ירושלמית

    צודק לחלוטין..לא להגביר אבטחה ולשנות את התוואי..כנל גם בשכונות חרדיות..2 הצדדים אויבי המדינה

  2. מלכה

    צודק בהחלט! אז בבקשה לשנות את תוואי הרכבת ואו להוסיף תוואי נוסף שעובר ברחוב עוזי נרקיס וממשיך פניה אחת לפני הפניה שמאלה לבית חנינה ובכל השכונות המסוכנות.
    ככה יהיה להם רכבת וגם לנו. אם ישרפו או יחבלו, להם לא תהיה רכבת.
    סוף טוב טוב הכל טוב.

  3. נחי

    אהלן כבוד הפעיל היקר.
    לדעתי מתכנני הקו של רכבת הקלה תכננו בכוונה שהרכבת תעבור בשכונות הערביות.
    כשהרכבת עוברת בשכונות ערביות ונוסעיה הערביים משתמשים בה באפן תמידי הסיכוי לפיגוע התאבדות קלוש מאוד.

  4. נכון

    עלה והצלח. עוד בתחילת הפעלת הקו היו שמשות זכוכית שבורות מאותם ערבים כפויי טובה. הגיע הזמן לגרש אותם לירדן.

  5. זה משנה?

    לברוח מהבעיות האמיתיות (זה שיש לך אנשים שזורקים אבנים ובקת"בים על אוטובוסים במטרה לפגוע ביהודים) לא יעזור , מי שרוצה לזרוק אבן או בקבוק תבערה גם יכול לתפוס אוטובוס למקום אחר ולזרוק שם… צריך לטפל בשורש הבעיה ולמגר את האלימות כלפי יהודים בחברה הערבית.

  6. טדי קולק

    רכבות זה פאסה שינוי מסלול של אוטובוס חשמלי ( בכל העולם משתמשים בהם במקורם ברכבות ) לא היה בעיה כלל, לפחות יש להפסיק את הרכבות האחרות, רק חמור לא משנה את דעתו.

  7. אור

    צודק לגמרי!
    אני ואשתי בכל התקופה האחרונה נמנעים מלהשתמש ברכבת למרות הפקקים הבלתי הגיוניים בבוקר, רק בגלל הפחד להתקל אפילו בערסים הקטנים של השכונות הערביות. אני בטוח שישנם תושבים רבים כמונו…

  8. אריק

    תפסיקו להתגורר בשטח כבוש אז לא תצטרך להסתכן עלאק "פעיל חברתי.

  9. אסתר

    שועפט ובית חנינה הן שכונות בירושלים. התשובה היא אינה שינוי התוואי אלא הכלת ריבונות והגברת פעילות המשטרה.

  10. ד.

    מסכימה שצריך לשנות את המסלול ושהרכבת לא תינזק כל פעם מחדש ואנו נהיה בסיכון גבוה. מי שמזיק – לא ראוי לשימוש ברכבת.

  11. 40% מתושבי העיר פלסטינים

    אז הפתרון שלך הו4 למנוע תחבורה ציבורית נגישה מעשרות אלפי תושבים בשכונות האלה?
    אחלה שליח ציבור.

  12. לירושלמית לא הגזמתי?

    החרדים הקיצוניים במאה שערים אכן לפעמים חוסמים אוטובוסים וזה מעשה מכוער מאוד שחייבים לדכא, אבל מכאן עד להשוות לבני דודים, תגידי לי נפלת על הראש? אצלם אף פעם לא הרגשתי בסכנת חיים שעברתי אצלם עם האוטובוס. כנראה את לא עברת אף פעם עם הרכבת בכפרים הערבים אלא ניזונת מדווחים בתקשורת בלבד.

  13. הגיע הזמן

    סופסוף. זאת הסיבה שאני נמנעת מהרכבת באיזורים אלו

  14. ירושלמית

    צודק!
    בתור אחת שחיה באחת השכונות הללו, פסקתי מלהשתמש ברכבת הקלה. מדוע מלכתחילה הציבו את פסי הרכבת במיקום כל כך בעייתי? לנסוע באוטובוסים וברכבת זה פחד.

  15. המנצח

    צריך לשנות את התוואי של השכונות הערביות.
    למה שאנחנו ניסוג בגלל האלימות הלאומנית שלהם?
    אם הם לא יודעים להתנהל , נפעל באגרסיביות למיגור התופעה. למה לתת להם ניצחון

  16. אמיתי

    לדעתי כל מקום שבו זו סכנה לנוסעי הרכבת הקלה או לחברת הרכבת הקלה הרכבת לא צריכה בשום מצב לעבור משם… ושילמדו הם או אזרחי שכונתם להיסתדר בתנאים המתאימים לאזור מגורם…

  17. נגה

    זה בדיוק הטמטום בהתעקשות על רכבת קלה בעיר כזו. אוטובוס אפשר לנתב למסלול אחר. רכבת חייבת לעבור על הפסים. מדובר בעיר מורכבת מבחינת אוכלוסיה וכל זה עוד לפני שהבניה המגאלומנית של הרכבת, הכניסות, היציאות ושות׳ התחילה ליצור בולענים. חשוב שמישהו יעצור את ראש העיר הזה שלא עוצר באדום ועד שהעיר לא תעבור חורבן טוטאלי הוא לא ירגע

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר