ליפתא (צילום: ליונל דרמן באדיבות רשות העתיקות)
ליפתא (צילום: ליונל דרמן באדיבות רשות העתיקות)

תוכנית ליפתא והחזרה ההזויה שלה מהמתים | דעה

איך ייתכן שתוכנית שנתקלה בכל כך הרבה התנגדות מארגונים ירוקים, אדריכלים מקצועיים ומשמרי מורשת ירושלים, חוזרת לחיים ואפילו ללא ידיעתו של ראש העיר? הזוי

פורסם בתאריך: 4.7.21 11:56

אני מתקשה להבין, איך ייתכן שתוכנית שחשבתי שכבר שהלכה לעולמה חוזרת לחיים לנגד עינינו. לפי מה שאני מבין, אפילו ללא ידיעתו של ראש העיר. הזוי.

"תוכנית ליפתא", היא יוזמה של רשות מקרקעי ישראלי שהוגשה למוסדות התכנון לפני כשמונה שנים, לצורך בניית 243 יחידות דיור יוקרתיות ומלון בוטיק. לתוכנית התקבלו מאות התנגדויות מהציבור הרחב, מהארגונים הירוקים, ארכיאולוגים, אדריכלים, ועוד. לתומי וגם לדעת שאר הארגונים, חשבנו שהדבר אינו בר ביצוע וחלף ועבר אותנו, אך הופתעתי לגלות ששב להיות על הפרק.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


קצת היסטוריה: ליפתא הוא מקום היסטורי עם מורשת עתיקה, שאין הרבה כמוהו באזור ירושלים. שם הכפר ליפתא משמר כנראה את שמו של היישוב המקראי מי נפתוח. מאז, המקום עבר גלגולים רבים ונקרא בשמות שונים בתקופות שונות, כך למשל בתקופת המרד הגדול שכן לפניו כפר יהודי בשם "בית לפטפי", ואפילו נותר מיושב גם בתקופה הרומית. בתקופה הביזנטית נקרא המקום "נפטו" ובתקופה הצלבנית "קלפסטה". במאה ה-16 חיו בכפר כ-400 נפש ומאז הוא היה מיושב עד מלחמת העצמאות. אחרי המלחמה יושבו כאן עולים חדשים, אך בשל המצב הביטחוני המעורער, הטופוגרפיה הקשה והמחסור בתשתיות, הכפר ננטש בהדרגה.

בחזרה לימינו: תכנית ליפתא מספר 6036 נעשתה ללא התייחסות לחשיבות ההיסטורית של המקום. ליפתא נמצא ברשימת האתרים הטנטטיבית של אתרי המורשת העולמית של UNESCO. למי שלא ידע, הרשימה הטנטטיבית נועדה להציג חלון ישראלי לאתרים בעלי איכות אוניברסלית יוצאת מהכלל, והיא מבטאת את עושרה התרבותי, החברתי, ההיסטורי, הארכיאולוגי והטבעי של המדינה.


 


במקום ישנו המעיין שהוא בין הגדולים באזור הרי ירושלים. מסביב אפשר לראות את הבוסתן העשיר בעצי תאנה, שזיפים, שקדיות ועוד. יש כאלה שאומרים שלכל אבן יש היסטוריה משלה. ברור לכל שזה לא יישאר כך אם התוכנית תצא לפועל.

שר האוצר דאז משה כחלון, שחתם ב-2017 על הצו המכריז על שמורת הטבע מי נפתוח, שבה תוכננו להיבנות פרוייקטי נדל"ן אמר בזמנו: "אין דרך בטוחה יותר ומוחלטת יותר מלהגן על שטח מאשר להגדירו כשמורת טבע". אבל, זה לא כלל את שרידי הכפר, והיום (2021) אנחנו שוב שומעים על כוונות להוציא מכרז ולהרוס את כל מה שאנחנו צריכים לשמור. איך זה ייתכן?

מה הרווח של התוכנית?

243 דירות יוקרתיות. דירות שחלקן יירכשו על ידי תושבי חוץ (כדוגמת שכונת ממילא) ויוותרו ריקות רוב הזמן. במקום לבנות את השכונה היוקרתית, היה כדאי שרשות מקרקעי ישראל תשקם את המבנים של הכפר, וביחד עם רשות הגנים יעמיד את המקום כמקום לחינוך מורשת, היסטוריה ותיירות.

שמעתי שבימים אלה חתמו כמה פרופסורים ידועים על בקשה לשר זאב אלקין, שר השיכון, למנוע הוצאת המכרז. כולי תקווה וגם השערה שהשר אלקין, שהוא לא רק שר שיכון, אלא גם שר לענייני ירושלים ומורשת, יקשיב ויקבל את ההחלטה הנכונה.

הכותב הוא פפה אללו, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים ויושב ראש סיעת מרצ בעירייה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. ישראל

    אדון אללוף
    שתמיד מתנגד

    מה הטעם לשמר בתי כפר ערבי שנחרבו ?

    עדיף לנצל את הקרקע לטובת האזרחים

    את המעיין והבוסתן אפשר לשמר
    אך את השטח הלא מנוצל והמוזנח של חורבות

    צריך לבנות הכי הרבה שיתאפשר ולאפשר לאנשים לחיות בירושלים

  2. נינה

    מר אללו היקר
    עוד לא שמת לב שרשות מקרקעי ישראל, זו רשות עצמאית שמשום מה מותר לה לחוקק תקנות בנושאי מקרקעין, בלי להתחשב בחוקים, מורשת, אזרחים ותיקים שהקימו את המדינה, חקלאות, צעירים שאין להם אפשרויות מימון לדירות יוקרתיות ואפילו פשוטות.
    מי צריך בכלל עכשיו דירות יוקרתיות בירושלים?"
    רוב התושבים עניים וצריכים דירות פשוטות ונוחות למגורים. אז בבקשה לפרק את רמ"י ולא לתת להם להרים ראש.

  3. אביגיל

    האמת, כחרדית אני מסכימה איתך בנושא הזה. יש לנו היסטוריה רחבה ועשירה לשמר, והיא הרבה יותר חשובה מכמה מליונים שיכנסו ויצאו מחשבונות כאלו לאחרים.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ירושלים היא עיר שמתמזגת עם הטבע. זה נחמד להשאיר קצת מקום לנשימה בין כל הבניינים וחלון לטבע. את ליפתא כבר מקיפות שכונות ענקיות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר