תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)
תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)

מיזם השכרת האופניים בירושלים – הצלחה או כישלון?

בסוף חודש יולי הושק שירות 'ירופאן' עם 25 תחנות עגינה, 200 זוגות אופניים ומחירים זולים ומסובסדים. הפיילוט בסך הכל משביע רצון, אבל שתי בעיות מרכזיות בולטות – מיעוט תחנות עגינה שפועלות בשבתות ופריסה חסרה בשכונות

פורסם בתאריך: 19.11.21 07:52

בסוף חודש יולי הושק הפיילוט של מיזם השכרת האופניים בירושלים, ובשמו הרשמי 'ירופאן'. 25 תחנות עגינה נפרסו בלוקיישנים שונים – בעיקר במרכז העיר ובאזורי התיירות והפנאי – ולמרות שחלפו כבר למעלה מחודשיים וחצי קשה לקבוע באופן נחרץ אם מדובר בהצלחה או בכישלון.

מבדיקת "כל העיר" עולה כי כיום ישנם בשירות 200 זוגות אופניים, 120 מהם חשמליים ו-80 רגילים. בכל תחנות העגינה הקיימות ניתן לשכור אופניים משני הסוגים, אולם בשלב זה, וככל הנראה זה גם מה שיהיה בשלב ב' של הפיילוט, רק 3 תחנות עגינה פועלות בשבתות ובחגים – ובאחוזים – רק 12 אחוז מתחנות העגינה מאפשרות שימוש בשירות השכרת האופניים בסופי שבוע ובחגים.


אם לוקחים בחשבון את היקף הנסיעות בשבתות ובחגים מאז תחילת הפיילוט – כ-30 אחוז מהסך הכל – הרי שאין בכלל ספק שנדרשות עוד תחנות עגינה שמאפשרות השכרת אופניים בשבתות ובחגים, וזו נקודה שבעיריית ירושלים בהחלט צריכים לקחת בחשבון.

על פי הנתונים שהגיעו לידי "כל העיר", מאז תחילת הפיילוט בסוף חודש יולי ועד לסוף חודש אוקטובר בוצעו 11,200 השכרות אופניים. כ-55 אחוז מההשכרות (6,160 במספרים מוחלטים) היו של אופניים חשמליים. כאמור, אחוז הנסיעות בסופי שבוע עומד על 30 אחוז – 3,360 השכרות – וכל זה רק בשלוש תחנות עגינה שנמצאות במרכז מורשת בגין, בתיאטרון ירושלים ובפארק המסילה. שוב – נקודה גדולה למחשבה.


תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)

תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)


הנתונים הללו, צריך לקחת בחשבון, הם על כאמור על הפעלה חלקית בינתיים ובעיקר בתקופה שהיא ללא תיירים, דבר שהוא משמעותי מאוד לנושא של השכרת אופניים. רק לצורך המחשה, הנתונים של השכרת אופניים בתל אביב בטרום הקורונה הראו כי 40 אחוז היו של תיירים.

כך או כך, בעיריית ירושלים, יש לציין, מרוצים מאוד בשלב זה מהפיילוט של מיזם השכרת האופניים, ובימים אלה שוקדים בכיכר ספרא ובחברה העירונית עדן על פריסת תחנות העגינה של השלב השני – 25 במספר, שחלקן לפחות יהיו בשכונות שונות בעיר.

במענה לפניית "כל העיר" נמסר מהעירייה כי "ההפעלה הראשונית היא בדגש לאזור מרכז העיר, זאת במטרה לאפשר למידה וביצעו התאמות בשטח על פי השימושים השונים והפקת לקחים לקראת החרבת הפרויקט בתחילת שנת 2022. המיזם נמצא עדיין בתקופת ההרצה והלקחים, כפי שעולים מהשטח, נלמדים במטרה לטייב ולדייק את השירות הניתן לקראת המשך הפריסה המתוכננת בשלב ב' של המיזם, במסגרתו עתידות לקום 25 עמדות נוספות ברחבי העיר ובשכונות".


שבילי אופניים בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

שבילי אופניים בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)


פרדי קלו, מנכ"ל FSM סיטי מוביליטי, מפעילת 'ירופאן': "FSM סיטי מוביליטי הזכיינית המפעילה את מערכי האופניים 'תל-אופן' בתל אביב ו'ירופאן' בירושלים הצליחה לשנות בתקופה האחרונה את הרגלי הרכיבה והתנועה בערים הצפופות בישראל ולספק מענה תחבורתי מהיר, בטוח, ירוק וזול. אנחנו רואים את הצורך בגידול המתמשך בשימושים וברצון להקמת שלב ב' בירושלים בהקדם האפשרי על מנת לתת פתרון רחב יותר ולהגדיל את ההיצע של התחנות והאופניים ברחבי ירושלים. בימים אלו בעבודה משותפת עם עיריית ירושלים אנחנו בוחרים את המיקומים של 25 הנקודות הנוספות של שלב ב', לצורך מתן מענה אופטימלי לתושבי העיר. אנחנו מאמינים שהפתרון שאנחנו מציעים יהווה כלי תחבורה עיקרי בירושלים על רקע הפקקים ועומסי התנועה, והרצון של המדינה להפחית פליטת פחמן דו חמצני עד 2030".

איך זה עובד, וכמה עולה השכרת אופניים?

אז איך בכלל עובד מיזם 'ירופאן'? כדי לשכור אופניים, בין אם חשמליים ובין אם רגילים, יש להתקין לטלפון הנייד אפליקציה ייעודית שאותה ניתן להוריד בחנויות האפליקציה השונות. האפליקציה ידידותית למשתמש והיא שימושית מאוד לכל אורך ההשכרה – האופניים מצוידים בג'י.פי.אס שמסונכרן עם האפליקציה, ניתן לראות באפליקציה את תחנות העגינה הקרובות, את משך זמן הנסיעה, את המרחק שעברתם ואם מדובר באופניים חשמליים – אז גם את מצב הסוללה.

המחיר, יש לציין, שווה לכל נפש ונמוך משמעותית מהמחיר בתל אביב, זאת בשל העובדה שהוא מסובסד בחלקו על ידי העירייה, כאשר למנויים קבועים ולא רק לשוכרים מזדמנים ישנה הנחה נוספת.

על השכרת אופניים חשמליים ישלם מנוי מזדמן 4 שקלים עבור פתיחה ועוד 60 אגורות לכל דקת נסיעה. מנוי קבוע לא משלם את מחיר הפתיחה וכל דקת נסיעה תעלה לו 40 אגורות. באופניים רגילים המנוי אף נהנה מ-30 דקות נסיעה ללא תשלום. המטרה, כמובן, היא לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה שמחליף את הרכבים הפרטיים ומוביל להפחתת עומסי התנועה והפחתת זיהום האוויר.


תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)

תחנת עגינה של 'ירופאן' (צילום: באדיבות חברת FSM)


"עמדות האופניים זמינות להשכרה במהלך כל ימות השבוע", נמסר מהעירייה, "כאשר קיימות עמדות ייעדויות להשכרת אופניים חשמליים במהלך סוף השבוע. היתרון החד משמעי של האופניים הוא בבטיחותם, גלגלים גדולים ובלמים חזקים. היתרון השני הוא מחיר השכרתם השווה לכל נפש והתאמתם לטופוגרפיה הירושלמית".
בנוגע לבטיחות, ל"כל העיר" נודע כי האופניים שמושכרים במסגרת 'ירופאן' עומדים בכל התקנים המחמירים בעולם והם מצוידים בכל ההגנות הנדרשות. כך למשל, באופניים החשמליים המהירות הוגבלה ל-25 קמ"ש בהתאם לחוק, כאשר בנוסף אין שום אפשרות להרכיב רוכב נוסף. בגלגלים יש חומר סיליקוני מיוחד למניעת פנצ'רים, ובנוסף הסוללות עוברות הטענה במחסן של החברה המתפעלת, ולא בעמדות טעינה וזאת בשל מסוכנותם של סוללות הליתיום.

זאת ועוד, באופניים החשמליים חייבים להתחיל לפדל כדי שהמנוע ייכנס לפעולה, כדי להתאים את האופניים לטופוגרפיה הירושלמית הייחודית – ובמילים פשוטות יותר, כדי לאפשר זינוק בעלייה, הותקנו באופניים מערכות מיוחדות שמזהות את הטופוגרפיה ומאפשרות זינוק בעלייה בצורה קלה יותר.

פריסת תחנות העגינה בירושלים

  • תחנות עגינה בירושלים
  • ממילא, רח' גרשון אגרון
  • גן סאקר, שדרות בן צבי
  • שמואל ברוך, רח' שמואל ברוך
  • סנטר 1, רח' יפו
  • הרכבת, דרך בית לחם
  • הנשיא השישי, רח' הנשיא השישי
  • הכנסת, רח' קפלן
  • מוזיאון ישראל, רח' רופין
  • האוניברסיטה, דרך בלפור
  • בצלאל, רח' טרומפלדור
  • הגמנסיה, רח' קק"ל
  • ז'בוטינסקי, רח' בלפור
  • עמק רפאים, רח' רחל אמנו
  • ביכר צרפת, רח' המלך ג'ורג'
  • המלך ג'ורג', רח' המלך ג'ורג'
  • בן יהודה, רח' המלך ג'ורג'
  • דוד רמז, רח' רמז
  • התחנה המרכזית, רח' יפו
  • מחנה יהודה, רח' יפו
  • הדויקדה, רח' כי"ח
  • כיכר ציון, רח' הרברט סמואל
  • כיכר ספרא, רח' יפו

תחנות עגינה פעילות בשבת

  • מרכז מורשת בגין, רח' ש.א נבון
  • תיאטרון ירושלים, רח' מרכוס
  • התחנה, פארק המסילה

שבילי אופניים בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

שבילי אופניים בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ירושלמי מלידה

    חייבים חייבים להוסיף עוד תחנות!
    תוסיפו שלוש תחנות באיזור אצטדיון טדי והארנה. ככה אנשים יבואו באופניים למשחקים. במיוחד בשבתות. בנוסף חובה תחנה במרכז המסחרי בפלמח!

  2. ליאורה

    עיר שנמצאת תחת טרור דתי היא עיר שנדונה לכישלון מכל בחינה אפשרית.

  3. משה

    זה יקר המיזם
    שאתה יוצא ליסוע באופנים מושלם יקר.
    אני הייתי בפריז שם זה עיר האופנים ושם זה זול לא פלא שכל הצרפתים לא גומרים ליסוע.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר