כיכר ספרא (למעלה משמאל עם כיוון השעון), בית הספר אופק, בית הספר גילה ב', בית הספר גבעת גונן-יער (צילומים: הורי בית הספר אופק, הנהגת ההורים גילה ב', פרטי)
כיכר ספרא (למעלה משמאל עם כיוון השעון), בית הספר אופק, בית הספר גילה ב', בית הספר גבעת גונן-יער (צילומים: הורי בית הספר אופק, הנהגת ההורים גילה ב', פרטי)

דלות, עוני וצביון: משחק הכיסאות בין מבני מוסדות החינוך בעיר מוציא את ההורים מדעתם

שלושה בתי ספר - אופק, גבעת גונן-יער וגילה ב' למדעים ואומניות - התבקשו לוותר על המבנה שלהם לטובת "צרכים עירוניים". ההורים מתנגדים ולא מבינים למה הם צריכים להילחם אלה באלה. והשאלה המרכזית שנותרת בלי מענה – האם זה רק מקרי שכולם משתייכים לזרם הממלכתי?

פורסם בתאריך: 11.3.22 08:10

נדמה כי בחלקים של מערך החינוך בירושלים משתלט בשבועות האחרונים כאוס. מדובר בחזית משולשת בה יוכרע גורלם של בתי הספר אופק, גבעת גונן-יער וגילה ב’. לפני שבועיים, בראיון ל”כל העיר”, סיפרה מחזיקת תיק החינוך בעירייה, סגנית ראש העיר, חגית משה, כי המהלכים שבמסגרתם מתוכנן בית הספר אופק לעבור ממקומו בשכונת רמות אל מבנה בית הספר גבעת גונן-יער, וכמו כן בית הספר גילה ב’ צפוי לקלוט כיתות תלמידים מבית הספר בית ישראל – נעשים בתיאום עם המנהלים וההורים, תוך כדי מפגשים ודיאלוגים עמם.

“חגית משה מעולם לא דיברה איתי”, אמר בתחילת השבוע בתגובה יו”ר הנהגת ההורים בבית הספר אופק, עידן בנימין, בשיחה עם “כל העיר”, “אנחנו לא מסכימים למהלך, והיא לא שוחחה איתנו. יו”ר מנח”י יואב זימרן אכן דיבר איתי ואני מעריך את ניסיונותיו לחיפוש פתרונות, אבל מחזיקת תיק החינוך בעירייה לא נפגשה איתי ולא דיברה איתי אף פעם”.

בהמשך השבוע, בעקבות פניית "כל העיר" לסגנית ראש העיר משה, שוחחו השניים לראשונה מאז פרץ המשבר, וסוכם ביניהם להישאר במעקב ובקשר.


כך או כך, במסמך שהוציא באחרונה בנימין לעדכון ההורים הוא מדגיש על רקע הריאיון ב”כל העיר” בו טענה משה לשיח ולהבנות, כי “למען הסדר הטוב אגיד כי אין הסכמה מצד ועד ההורים להעברת בית הספר”. עוד מציין בנימין כי “השארת בית הספר בשכונת רמות היא לא אידיאולוגיה מבחינתנו. טובת הילדים היא זו שחשובה לנו ולא משנה איפה ימוקם בית הספר. ולכן, אם עיריית ירושלים מבקשת להזיז את בית הספר בגלל צרכים עירוניים כאלו ואחרים זה צריך להיות בדרך שבה ילדי “אופק” ירוויחו מכך ולא יהיו אלו שיפגעו. לאור זאת אנו נמצאים בשיח שוטף עם ראש מנח”י יואב זימרן וגם עם ראש העיר. בית הספר לא יעבור בכפייה. בהיעדר חלופה טובה, לדעתנו ההחלטה הראויה היא השארת בית הספר בשכונת רמות.

“בשיחות שונות עם מנח”י”, מוסיף בנימין ומתאר מדוע חלק ממבנה בית הספר גבעת גונן-יער איננו מתאים מבחינת ההורים באופק, “הובהר כי לכל מקום שלא יהיה, אם יהיה, יש שלושה קווים אדומים עוד טרם שנכנסים לשאלת המבנה עצמו: א. עצמאות מרחבית – ילדי בית הספר, לעיתים צעירים מאוד, מגיעים פעם בשבוע, רובם ללא ליווי הורים ובהסעה. למען ביטחונם, בית הספר לא יוכל לחלוק את המרחב שלו עם אף בית ספר אחר. ב. גישה תחבורתית בטוחה – ילדי בית הספר מגיעים מכל רחבי העיר בהסעות ורכבים פרטיים. לכן, הגישה התחבורתית לבית הספר חייבת להיות בטוחה. כל מקום יהיה חייב לתת פתרון תחבורתי בטיחותי ראוי. ג. הבטחת עתידו של אופק במיקום קבוע – מחשש שמהלך כזה יקרה שוב כבר בעוד 4-3 שנים, כל מיקום חדש חייב יהיה להיות יציב וקבוע.


בית הספר אופק (צילום: הורי בית הספר אופק)

בית הספר אופק (צילום: הורי בית הספר אופק)


“בגבעת גונן מתוכננים שני בתי ספר גדולים. המקום עצמו צפוף עם מבנה אחד במצב טוב אך קטן, והשני שנראה כמו מקלט שמפוצל לחלקים. הדבר לטעמי, ואף לעמדת גורמי מקצוע, לא מאפשר הכלה של שני בתי הספר.

“נכון לרגע זה אין פתרון ראוי שמונח על השולחן כדי שילדי אופק יירתמו לאותו “צורך העירוני” שלא הם אחראים לו. ולכן למען הסר ספק אומר שוב – אין הסכמה מצד ועד ההורים להעברת בית הספר. באם תונח הצעה ראויה, רק אז נוכל לבחון אותה”.

***


גבעת גונן-יער (צילום: פרטי)

גבעת גונן-יער (צילום: פרטי)


נדמה כי החרפה הגדולה מצויה בכך שאין בירושלים מספיק מבנים ראויים שיוכלו לאכלס את כל תלמידי העיר. הפתרון של בית ספר שמארח במבנה שלו בית ספר אחר – משדר מצוקה, דלות, אולי אפילו עוני של עיר.

כך לדוגמא מן העבר השני של ההורים באופק, מצויים ההורים של תלמידי בית הספר גבעת גונן-יער. מדובר למעשה בשני צדדים שאין להם דבר אלה נגד אלה, אך הם נלחמים על מנת להישאר בחלק האיכותי של המבנה ולהפנות את בית הספר השני אל חלקו הפחות מטופח. אכן, קטן הוא ודל הוא חדרי.

“אנו מתנגדים בתוקף למעבר מהמבנה הראשי במתחם המשמש כיום את בית ספר גבעת גונן”, נמסר ל”כל העיר” על ידי הנהגת ההורים של גבעת גונן יער על ידי היו”ר עמיאל אילן. “אנו מקבלים בברכה את כניסתו של בית ספר אופק לקמפוס גבעת גונן, אך יחד עם זאת מדובר על בית הספר הממלכתי היחידי בשכונה שילדיה ראויים להמשיך ליהנות ממבנה מודרני ומרווח שהושקעה בו מחשבה ועבודה רבה. לא ייתכן שילדי השכונה יעברו למבנה שהוא משמעותית פחות איכותי. אנו נשמח מאוד על מציאת פתרון בו בית ספר “אופק” יעבור ללמוד במבנה הסמוך למבנה הראשי, ושאנו נמשיך ללמוד במבנה הקיים”.

***


הפגנת הורי גילה ב' בשבוע שעבר (צילום: עפרה קפלנסקי)

הפגנת הורי גילה ב' בשבוע שעבר (צילום: עפרה קפלנסקי)


לא רק עוני יש בסיפור הזה, הדלות היא עוד אולי החלק הקל יותר. יש פה, כמובן, איך לא, חשש ממגמת של דחיקת רגליי האוכלוסייה החילונית החוצה. בעניין הזה משה הצליחה להקפיץ מכעס את הורי התלמידים בבית הספר גילה ב’, רובם המכריע תושבים חילונים ותיקים בשכונה.

משה ציינה כזכור בראיון ל”כל העיר” כי הכנסת בית הספר הממלכתי דתי 'בית ישראל' למבנה גילה ב’, נעשית כחלק מההיערכות לקראת גדילת האוכלוסייה בשכונה. “איך הגברת משה יודעת שצביון השכונה ישתנה כל כך בעתיד אם אינה שותפה למהלך?”, קובלת בשיחה עם “כל העיר” יו”ר הנהגת ההורים בגילה ב’, יעל עמיר, “האם כבודה סבורה שבעבור שינויים דמוגרפיים עתידיים, בכוונת מכוון או בלעדיה, יש הצדקה לדחוק את רגליי האוכלוסייה הוותיקה של השכונה לשדות זרים?”.

לדברי ההורים בגילה ב’ המהלך שהועלה מולם היה של הקצאת שלוש כיתות ממבנה בית הספר. אך בעקבות הריאיון של משה ל”כל העיר” טוענת השבוע עמיר כי “בגוף השאלה שאל הכתב לגבי ניכוס חצי מהמבנה הקיים לטובת בית ספר ממלכתי דתי “בית ישראל”. גברת משה אינה מתקנת את העיתונאי ולמעשה מצהירה את כוונת המכוון – תהליך שחיקה מהיר של בית הספר הממלכתי לטובת ניכוס הנכס כולו לבית הספר הממלכתי-דתי. ניכוס של חצי מבנה הוא פשוט גדול מדי, ומסקנתנו היא שמלכתחילה הכוונה היתה לנכס הרבה יותר ממה שהוצהר”.

עמיר כמובן מדגישה כי בין ההורים לאגף החינוך לא הושגה כל הסכמה. סיכום דיון של מנח”י ונציגי ההורים, נדחה לדברי עמיר שמציינת כי “הורי בית הספר לא קיבלו את הדברים. בתגובה לסיכום דיון נשלח מכתב המבהיר את עמדתנו. טרם נענינו לפנייה זו.

 

 

“בסיכום הדיון עם מנח”י הוצהר שיקבע סיור בבית הספר בהשתתפות נציגי ההורים. סיור תואם והתקיים שבוע לאחר הדיון, אך ההורים לא זומנו והודרו מסיור זה. כל טיעון לגבי מדוע הודרנו מסיור זה אינו מקובל”.

עוד מוסיפה עמיר כי “היה ואכן מדובר בהיקף קטן כפי שמנח”י בחרו להציג בפניי ההורים, נאמר זאת – ניתן למצוא פתרונות רבים ואחרים בשכונת גילה ולא ליצור שעטנז לא בריא בין שתי קהילות.

“כל טיעון שהוצג בפנינו לגבי גודל המבנה ביחס למספר הכיתות אינו רלוונטי. אנו עדים בשכונת גילה לאוכלוסייה חרדית המגיעה מחוץ לשכונה ללמוד בשכונה. כלומר, ההצהרות על הצורך במתן מענה לאוכלוסייה הממלכתית דתית נשמעות מנותקות, מעומעמות ומגמתיות משום שהעירייה נותנת מענה למוסדות חינוך חרדיים ודתיים מאוכלוסייה שאינה גרה בשכונה. תנו מענה למי שגר בשכונה – גם אם הוא חילוני.


בית הספר גילה ב' (צילום: הנהגת ההורים גילה ב')

בית הספר גילה ב' (צילום: הנהגת ההורים גילה ב')


“אנו בית ספר בצמיחה ויש לאפשר לנו את הזמן הנדרש להמשיך לצמוח ללא גרדום המונף מעל ראשנו. פתרונות למציאות משתנה צריכים לשרת אוכלוסיות שונות מבלי לכרסם ביציבותן ומצוקתן של אוכלוסיות קיימות. אין לאפשר צמיחה של קהילה אחת ולעודד את גוויעתה של הקהילה השנייה.

“אין לנו כל כוונה להיות שותפים לשלב נוסף של שחיקת מעמד החינוך הממלכתי בשכונת גילה. הצהרתה הגלויה של הגברת משה בנוגע לעתיד השכונה מראה את כוונת המכוון – מגמה גלויה של אכלוס עתידי של השכונה באוכלוסייה דתית וחרדית. משתמע שהעירייה עמלה להכין את התשתיות למהלך זה”.

יחד עם זאת, יש לציין כי נציגות מטעם הנהגת ההורים של בית הספר (עמית בתוכם) נפגשה השבוע עם ראש העיר משה ליאון, אשר הבהיר בשיחה כי אין שום כוונה לפגוע בבית הספר ובאוכלוסייה החילונית הכללית בשכונת גילה. עוד הוסיף ראש העיר כי פעולות לחיזוק בית הספר הן מבורכות ויזכו בתמיכתו המלאה.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כלל ההחלטות הנוגעות לשימוש במבני חינוך יתקבלו בשיתוף בתי הספר וההורים. שיח עם כלל הגורמים הרלוונטיים, מתקיים באופן שוטף בשבועות האחרונים בנוגע לכלל בתי הספר המפורטים בפנייה, במידת הצורך מעורבים בשיח גם המינהלים הקהילתיים הרלוונטיים וגורמי ציבור נוספים. הדברים ייעשו בשיח משותף ומתוך הסכמות. עם קבלת ההחלטות, הן תפורסמנה לציבור".

סגנית ראש העיר חגית משה: אני והנהלת מנח"י נמצאים בקשר רציף ובשיח הדדי וקשוב עם הנהלת בית הספר ׳אופק׳. לעניין בית ספר ׳בית ישראל׳, אני ואנשי לשכתי מקבלים עדכונים כל העת מלשכתו של ראש העיר המנהלת קשר ישיר מול הורי בית הספר בליווי הנהלת מנח״י, ואני ממשיכה להיות מחויבת למציאת פיתרון בנושא גם כשאיני נמצאת בפרונט".

העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סתימת פיות

    חגית משה מצנזרת תגובות ב"כל העיר".
    אין תגובות = בושה לצנזורה .

  2. חילוני ריאלי

    כל ירושלים הולכת ומיתחרדת ונופלת.כפרי בשל
    לחרדים.? מוסדות חינוך של החילונים מועברים
    לחרדים. החילונים עוזבים בהמוניהם לערי הלווין ןלשפלה . ניראה ממי תוכל הערייה לגבות מסים
    אחרי שתתרוקן מחילונים שיחדלו מלהיות " חמורו של המשיח" ?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר