בניין עיריית ירושלים, דוד ואווה סגל (צילום: מתוך פייסבוק)
בניין עיריית ירושלים, דוד ואווה סגל (צילום: מתוך פייסבוק)

מקומם: אחרי כ-20 שנות עבודה בעירייה – מסכת הייסורים שעוברת אווה סגל כדי לקבל פנסיה כדין

בפוסט שזכה לאלפי לייקות ומאות תגובות ושיתופים – מגולל דוד סגל, בנה של אווה, את מסכת הייסורים שעוברת אמו, שכוללת שנים של מאבק משפטי וחוסר ודאות כלכלי, ואומר: "אני חושב שזה מביך ומכעיס באותה המידה". מנגד, מהעירייה נמסר כי "העירייה פועלת בכל אפיק אפשרי להסדיר את הסוגייה אל מול התובעת, במטרה לאפשר לה לפרוש בכבוד"

פורסם בתאריך: 16.5.22 12:08

כבר 25 שנים שאווה סגל עובדת בעיריית ירושלים, אולם את שנותיה האחרונות היא לא תזכור לטובה – כי מזה חמש שנים שהיא נאבקת מול עיריית ירושלים על אחת מזכויות הבסיס של כל עובד בישראל – הזכות לקבלת פנסיה. חמש שנים של מאבק משפטי מול משרדי עורכי דין ששוכרת עיריית ירושלים בסכומים של אלפי שקלים – כשמנגד עול הפנסיה של הגברת אווה סגל כנראה כבד מדי.

בפוסט ארוך, נוקב ומקומם שהעלה ברשת החברתית פייסבוק מגולל דוד, בנה של אווה סגל, את הסיפור:

"אמא שלי, מתקרבת לגיל 67, עובדת בעיריית ירושלים כבר כמעט 25 שנים ואין לה פנסיה. משנת 1997 אמא שלי עובדת בעירייה. אחרי כמה שנים כפקידת קבלה, בהן היא הקסימה את העוברים ושבים ביכולות הציור המדהימות שלה, היא עברה לתפקיד של הנדסאית תנועה ומאז היא עושה עבודתה נאמנה כ-22 שנה בשכר זעום. אמא שלי צנועה וביישנית, עברית זו לא שפת האם שלה והיא לא מהאנשים שיבקשו העלאה. מה שאומר שהיא מקבל במשך שנים סביב שכר המינימום. אבל מבחינתה זה היה בסדר – עבודה קבועה במקום מסודר, לפחות כך היא חשבה.

"במשך השנים, על תלושי המשכורת של אמא שלי היה כתוב פנסיה תקציבית. מה שאומר, בהתחשב במשכורת שלה – סביב 2,900 שקל בחודשים".


דוד ואווה סגל (צילום: מתוך פייסבוק)

דוד ואווה סגל (צילום: מתוך פייסבוק)


בהמשך כותב הבן דוד: "לפני כ-7 שנים, בגיל 60, לקראת גיל פרישה (62), אמא שלי ניגשה למדור שכר בעירייה וכששאלה מה הפנסיה הצפויה שלה, הם בתגובה אמרו שלא מגיעה לה פנסיה תקציבית, אלא צוברת. הבעיה היא שהעירייה לא הפרישה לה בכלל לפנסיה במהלך השנים – לא מהשכר שלה ולא מה שהמעסיק אמור היה להפריש. מה שאומר בפועל שאין לה פנסיה כמעט כלל והיא נמצאת במין אזור דמדומים לא ברור. באופן אבסורדי, במחלקת השכר בעירייה הציעו לה לתבוע את העירייה כדי לקבל פנסיה.

"עכשיו אמא שלי בת 67, נכנסת ויוצאת עם אבי שלי מבתי משפט ב-5 שנים האחרונות, מוציאה סכומים שאין לה לעורך דין, סובלת מנדודי שינה וחרדות קשות בעקבות המצב ואי הוודאות בנוגע לעתידה הכלכלי, רק כדי לקבל את מה שמגיע על פי חוק לכל עובד".

כחלק מהמאבק המשפטי, כך על פי הבן דוד, נדרשה העירייה על ידי בית המשפט "לשלם את חלק המעביד בלבד לפנסיה צוברת ואם עושים חישוב – מדובר בכ-900 שקל פנסיה חודשית וגם את זה הם עדיין לא הסדירו! למרות פסיקת בית המשפט. מילא החליטו לתת לה פנסיה צוברת, אבל מה עם חלק העובד שהם לא הפרישו במשך השנים לקרן הפנסיה? מה עם הריבית דה ריבית על חלק העובד שהיא לא תקבל על 25 השנים האלו? מה עם העובדה שאף קרן פנסיה לא מוכנה לקבל את הכסף בדיעבד ולהפריש לה קצבה חודשית קבועה? מה שאומר שייתכן והיא תקבל את כלל הסכום בבת אחת ולא כקצבה, כפי שהחוק מחייב".

הבן דוד ממשיך ומספר בפוסט כי "לפני מספר שבועות היא נפגשה עם ראש העיר משה ליאון ובפגישה הוא הבטיח לעזור ואמר שמגיע לאמא שלי פנסיה וספציפית תקציבית, אך בינתיים אין התקדמות כלל ואין עדכונים. משרד האוצר לא מוכן לעזור, ואין שום התקדמות מצד העירייה. בינתיים, הדיון על הערעור נקבע ל-23.5 ואנחנו לא אופטימיים.

"עיריית ירושלים מפעילה את משרדי עורכי הדין מהטובים בתל אביב מול אישה מבוגרת שמנסה לקבל פנסיה שמגיעה לה, בסך לערך 2,900 שקל בחודש ואני חושב שזה מביך ומכעיס באותה מידה".

 

 

הפוסט הזה, כאמור, זכה לאלפי לייקים ומאות תגובות ושיתופים. בין המגיבים היה גם יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ, שציין כי בכוונתו להעלות את הנושא לדיון במועצת העירייה ואף להגיש שאילתא ישירה לראש העיר משה ליאון.

וברקוביץ אכן עשה זאת. בפנייתו לראש העיר כתב ברקוביץ, בין השאר: "אדוני ראש העירייה, כמשרת ציבור מונחת עלייך החובה לדאוג לרווחתם של כל תושב ותושבת, לטפל במצוקותיהן, ולא להשאירם לבד חסרי אונים אל מול מערכות מסורבלות. הדבר נכון כפליים כאשר מדובר בתושבים וותיקים, אשר תרמו את מיטב שנותיהם למען העיר.

"תקציב עיריית ירושלים נאמד ביותר מ-11 מיליארד שקלים, סכום דמיוני אשר נועד לאפשר לעירייה לדאוג לתושביה לרווחתם. מכיוון שהעירייה יודעת להוציא בין היתר כ-16 מיליון שקל על דוברות והסברה, אני סמוך ובטוח ביכולה של העירייה למצוא מקור תקציבי מידי, אשר יממן את הפנסיה אליה זכאית הגב' אווה. בנוסף, כאדם המקושר לשר האוצר, אני מניח כי ביכולתך לפעול להסדרת נושא הפנסיה של הגב' אווה במהירות המרבית וללא צורך לחכות להחלטת בית המשפט בערעור המיועד, אין זה לא לכבודך ולא לכבודה של העירייה להמשיך לקיים את המחדל המביך והמביש הזה".

את הפנייה מסיים ברקוביץ בשאלה: בעקבות מסכת הייסורים ואי הוודאות הקשים איתם התמודדו הגב' אווה ובני משפחתה ב-5 השנים האחרונות, האם תורה על העברת הפנסיה התקציבית עליה התחייבה העירייה לאווה או לכל הפחות על העברת פנסיה צוברת בתוספת חלק העובד והריבית דריבית, לאור אחריותה של העירייה בנושא, ועד איזה תאריך?".

ממשרד האוצר נמסר: "יש לפנות לעיריית ירושלים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בית הדין האזורי לעבודה קבע כי לעובדת מגיעה פנסיה צוברת ולא תקציבית. העירייה פעלה ליישום פסק הדין, אך לא זכתה לשיתוף פעולה מצד התובעת. בימים אלו נדונה הסוגייה בפני בית הדין הארצי לעבודה במסגרת ערעור שהוגש והעירייה תציג את עמדתה בפני בית הדין הארצי. העירייה פועלת בכל אפיק אפשרי להסדיר את הסוגייה אל מול התובעת, במטרה לאפשר לה לפרוש בכבוד בפנסיה צוברת ובהתאם לקביעת בית הדין".


מחפשים דירת גן בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר