יוצאים לחופש הגדול (צילום אילוסטרציה: PeopleImages.com-depositphotos.com)
יוצאים לחופש הגדול (צילום אילוסטרציה: PeopleImages.com-depositphotos.com)

ביום חמישי – כ-178 אלף תלמידים ותלמידות בירושלים יצאו לחופש הגדול

בלוז לחופש הגדול: תלמידי ותלמידות היסודי והגנים בירושלים הצטרפו אל כ-110 תלמידי ותלמידות חטיבות הביניים והתיכונים בחופשת הקיץ הארוכה. אלו האתגרים שיעמדו בפניהם

פורסם בתאריך: 30.6.22 17:28

זהו, שנת הלימודים תשפ"ב הסתיימה היום (חמישי, 30.6). הסיומת היתה אולי מעט צורמת, בשל עיצומי המורים בשבועות האחרונים, אבל השנה הזו היתה מוצלחת לאין שיעור מהשתיים שקדמו לה – שנתיים שהיו כולן בסימן ההתמודדות הכמעט בלתי אפשרית של לימודים תחת מגבלות הקורונה, סגרים, שיעורי זום ועוד.


בשבוע שעבר היו אלה 111,556 תלמידי ותלמידות חטיבות הביניים והתיכונים בירושלים שסיימו את השנה, בהם גם 18,886 תלמידי ותלמידות י"ב אשר נפרדו לשלום ממערכת החינוך העירונית.

היום, כאמור, הגיעה לסיומה הרשמי שנת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר היסודי. 178,458 תלמידים ותלמידות סיימו את שנת הלימודים בירושלים, 63,054 מהם תלמידי ותלמידות גני הילדים העירוניים.

יש לציין כי מבין תלמידי היסודי וגני הילדים – כ-48,400 ילדים וילדות נרשמו לתוכנית בית הספר של החופש הגדול שתתקיים בשלושת השבועות הראשונים של חודש יולי – במסגרת שמהווה באופן לא רשמי את המשך שנת הלימודים.

בזמן שהתלמידים והתלמידות יהיו בבית, במנח"י ירושלים יחלו בעבודה לקראת השנה הבאה. "בימים אלה תלמידי ירושלים יוצאים למסגרות הקיץ ולחופש, ואנחנו ניגשים לחודשיים של עבודה אינטנסיבית לקראת שנת הלימודים הקרובה", אומר יואב (זימי) זמרן, ראש מינהל חינוך בעיריית ירושלים. "חלק מרכזי בעבודתנו יתמקד בבינוי ושיפוץ אינטנסיביים ברחבי העיר – הקמת בתי ספר וגנים, לצד מוסדות חינוך עירוניים חדשים. במקביל, אנו משקיעים בקיץ בפיתוח תוכניות פדגוגיות חדשניות, שיהפכו את חווית הלמידה בעיר לעשירה ומהנה. לצד כל אלה, אנו משקיעים מאמצים אדירים בגיוס ופיתוח צוותים חינוכיים. מערכת חינוך מצוינת בנויה על צוותי חינוך מצוינים. לכן, אנו פועלים לפיתוח והצמחת צוותי החינוך הפועלים בעיר, לצד גיוס אנשי חינוך חדשים. אני נרגש ומצפה לפתיחת שנת הלימודים החדשה, שתביא איתה חדשנות ומצוינות חינוכית".

לדבריו של זימרן ניתן להוסיף את הנתון הבא – בקיץ הנוכחי יושקעו כ-273 מיליון שקלים בשיפוצים, הצטיידות והכנה לשנת הלימודים הבאה ב-103 מוסדות חינוך ברחבי העיר. בעיריית ירושלים מציינים כי מדובר על גידול של כ-70 מיליון שקלים לעומת שנת 2021 – שבה הושקעו בשיפוץ ובינוי מוסדות החינוך כ-205 מיליון שקלים.

בטיחות בדרכים

לצד השמחה והששון של התלמידים והתלמידות שיוצאים לחופש הגדול – כ-290 אלף בירושלים – ישנם אתגרים לא פשוטים שמלווים את ההורים, ומדובר על הרבה מעבר לתעסוקה ולבילויים, אלא על בטיחות.


מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד אבי שמר צילום פרטי

אבי שמר (צילום: פרטי)


פרט להורים, גם לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) תקופת החופש הגדול גורמת לכאבי ראש לא מועטים, וזאת בשל הסכנות שאורבות לבטיחות הילדים בכבישים ובדרכים. מדי קיץ הנתונים על נפגעים בתאונות דרכים עולים ומעכירים את האווירה. כך למשל, על פי הנתונים המעודכנים ביותר של הרלב"ד – בחודשי הקיץ ישנה עלייה של כ-27 אחוז בהיפגעות ילדים ובני נוער בתאונות דרכים לעומת שאר חודשי השנה.

עבור אבי שמר, מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד, ההתמודדות עם חודשי הקיץ לא מתחילה ב-1.7 ומסתיימת ב-31.8 – היא רודפת אותו לאורך כל השנה והיא ללא ספק המשימה של חייו.

"זה משהו שהולך איתי כל הזמן", הוא אומר בשיחה עם "כל העיר", "ואני יודע שדברים שאני אומר בהרצאות שאני מעביר יכולים להציל חיים – זו זכות אדירה. אני לוקח כל תאונה שמתרחשת באופן אישי, ואני וכל העובדים והקולגות שלי מחויבים להצלת חיים ובזה אנחנו עסוקים ומסורים ומכוונים לכך".

לשמר ולרב"ד יש נתונים שמגבים את החששות הכבדים. המספרים שתכף תקראו מתייחסים לשנים 2021-2018 והם נוגעים במעורבות ילדים ונערים בתאונות דרכים בירושלים. כך למשל, 48 הולכי רגל בגילאי 0 עד 4 נפגעו בתאונות במהלך התקופה המדוברת; 129 ילדים בגילאי 9-5; ו-119 ילדים בגילאי 14-10 – מדובר על היפגעות של כ-300 ילדים. הרבה יותר מדי.

"הנתונים מלמדים שיש היפגעות של ילדים כהולכי רגל שלכאורה אמורים להיות תחת ההשגחה הורית", מנתח שמר את המספרים. "עד גיל 6 ילד הוא תחת אחריות הורית לפי החוק. זה אומר שהורה לילד עד גיל 6 לא יכול להתנהל לבד בכביש בדיוק כפי שאי אפשר להשאיר אותו בבית לבד ללא השגחה – למרבה הצער זה לא קורה ואנחנו רואים לא מעט ילדים קטנים, בעיקר במגזר החרדי והערבי, שחוצים כבישים ומסתובבים בצירי תנועה לבד".


נפרדים משנת הלימודים (צילום: ריקי רחמן)

נפרדים משנת הלימודים (צילום: ריקי רחמן)


"אחד הדברים המהותיים ביותר, במיוחד עם היציאה לחופש הגדול, הוא הימצאותם של ילדים קטנים נמצאים במרחב הציבורי כשחלקם משחקים סמוך לכביש", מוסיף שמר. "הבקשה שלי מציבור הנהגים היא להיות הרבה יותר ערניים בחודשי הקיץ – יש יותר ילדים במרחב הציבורי והאחריות היא של כולנו. כשאנחנו נוסעים בשטח העירוני יש להוריד את הרגל מהגז, לנסוע בצורה איטית ולהית ערני יותר מהרגיל למצבי פתע".
איזה דגשים יש לך להציע להורים לקראת החופש הגדול?

"יש מספר דגשים שההורים צריכים לדאוג שמתקיימים: ילד שרוצה לרכב על אופניים בפארק בהכרח חייב להיות מוגן – כולל קסדה ומגני ברכיים וידיים, גם על פי חוק הוא מחויב להיות עם קסדה בכל גיל, ככה ההורים יבטיחו את הבטיחות של הילדים כשהם על אופניים. יש לאסור על הילדים לרכב קרוב לכביש וגם לא על המדרכה, רק בפארקים או בשבילי אופניים המיועדים לכך. מבחינת נסיעה ברכב – יש לשים דגש על שימוש בחגורות בטיחות.

 

 

"אוכלוסייה נוספת שיש לשים אצלה דגשים היא של בני הנוער, שסיימו את לימודיהם זה מכבר – אני יוצא בקריאה אליהם כי הם משתמשים הרבה במה שנקרא כלים מיקרומוביליטים, כלים חשמליים קורקינטים למיניהם, אופניים חשמליים ואף אופנועים – בכלים הללו יש חובה להשתמש בקסדה, וזה מציל חיים".

אכיפה והסברה

האם אתם פועלים להגברת האכיפה בחודשי הקיץ?
"רק בשבוע האחרון אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנת הקנסות שיכנסו לתוקף בעוד שלושה חודשים ומתמקדים בקנסות באותם רוכבי מיקרומוביליטי המתנהלים בניגוד לחוק ללא קסדה או שימוש בטלפון תוך כדי נסיעה. בתחילת החופש הגדול מתוכנן להיערך מבצע של אגף התנועה שיקרא 'שבוע בטיחות בדרכים' בשיתוף עם כל כלל תחנות המשטרה בעיר, כשהדגש הפעם יהיה על הכלים הדו גלגליים – אופנועים ומיקרומוביליטי. השיעור בתאונות הולך וגובר ורמת השימוש עולה יותר ויותר, ומדובר בעיקר על צעירים חסרי ניסיון עם בטחון עצמי מופרז המשתוללים בכבישים במיוחד בתקופת הקיץ, תקופה קריטית בהתנהגות בני הנוער. אני מציין שוב את האחריות הורית למניעה – ההורים צריכים להיות מעורבים ולתת דגש על בטיחות בשיחה מול הילדים. ישנה עלייה ארצית בשיעור הנפגעים בתאונות דרכים. הנושא של מיקרומוביליטי ימוקד וייאכף בעיקר בציר רחוב יפו-הרכבת הקלה ובפארק המסילה, כשגם שם ישנה תנועה ערה של משתמשי אופניים חשמליים וקורקינטים ומתפרעים שם".

מה עוד ניתן לעשות כדי לשמור על בטיחות הילדים?
"נושא הסברה ביחד עם אכיפה זה הכלי. יש לדבר עם משתמשי הדרך באופן קבוע ולשים דגשים. במהלך השנה אנחנו עושים שלושה מבצעי אכיפה ומשתפים פעולה עם בתי הספר. המבצע הקרוב יתחיל לאחר סיום שנת הלימודים, ולכן יהיה פחות שיתוף פעולה עם בתי הספר. הפעם מתמקדים בהסברה לקהילה ביחד עם אימהות ונשים מבוגרות תוך כדי סיוע של המרכזים הקהילתיים. ההסברה תיעשה על ידי שוטרים בתוך התחנות הפנימיות של הקהילות המכירים את השפה ואת הנפשות והתרבות של כל שכונה היודעים להעביר את מסרי הבטיחות. הדבר המהותי ואני חוזר ומדגיש שוב את נושא האחריות הורית המשפיעה מאוד על התנהגות הילדים. אני חייב לציין את מטה הבטיחות של עיריית ירושלים, בראשות דיאנה קוגן שאיתה יש לנו שיתוף פעולה יוצא מהכלל. זה גוף מקצועי שהוא הזרוע המקצועית של הרלב"ד ומוביל את הפעילות ברמה העירונית להפחתה של מספר הנפגעים בתאונות דרכים".

יש נושא מסוים שממנו את חושש יותר מכל לקראת הקיץ הקרוב?
"נושא ההיפגעות של הכלי הדו גלגלי, כלומר אופנועים. רק בשבוע שעבר נהרג תושב ירושלים במנהרת הר הצופים לאחר שנסע במהירות גבוהה מאוד כשהוא רק בן 17. לא פשוט לראות מראות כאלה, אבל אלה התוצאות של ההתנהגות הפרועה בכביש. בשנה שעברה היו 7 הרוגים רוכבי אופנוע תושבי מזרח ירושלים כשכולם צעירים מגיל 17 עד 21. המספרים השנה ירדו דרמטית ועומדים רק על הרוג אחד, אבל זה יכול להיות אקראי ולא מעיד על מגמה. במספרים קטנים קשה לדבר במונחים של ירידה באחוזים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר