מנהרת הגבעה הצרפתית (צילום: דג הפקות - דויד לייזרוביץ)
מנהרת הגבעה הצרפתית (צילום: דג הפקות - דויד לייזרוביץ)

"הפיצוצים מהמנהרות הפכו את חיינו לסיוט אחד מתמשך" – הזעם של תושבי הגבעה הצרפתית

מזה כחצי שנה ששגרת חייהם של תושבים בגבעה הצרפתית כוללת פיצוצים וקדיחות תת קרקעיות - כל היום וכל הלילה. לטענתם, "העירייה זלזלה בנו ופגעה לנו באיכות החיים". העירייה בתגובה: "לפרויקט זה ניתן היתר מיוחד לביצוע עבודות לילה בשל הצורך הציבורי והבטיחותי של העבודות"

פורסם בתאריך: 3.8.22 09:03

בומים חזקים, פיצוצים, קדיחות תת קרקעיות בלתי פוסקות – זוהי שגרת חייהם של תושבים בגבעה הצרפתית, בדגש על רחוב מבוא העשרה, 24 שעות ביממה 6 ימים בשבוע מזה כחצי שנה. התושבים אף פתחו קבוצת וואטסאפ שכונתית – 'התראות פיצוצים', והתראות אכן נשמעו – כל היום וכל הלילה.

הסיבה לרעשים ולהדי הפיצוצים הבלתי נסבלים שמהם סובלים תושבי הגבעה הצרפתית היא עבודות כריה ומנהור של פרויקט התשתיות הענק במסגרתו מבוצעת כרייה של ארבע מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של כ-4.4 ק"מ ובעומק של כ-40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ-1.5 ק"מ כל אחת עם שני נתיבים לכל כיוון ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. אורך כל מנהרה הוא כ- 700 מ' עם נתיב אחד לכל כיוון.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"לילה אחד זה התחיל כמו רעש של תופים בלילה", מספרת בשיחה עם "כל העיר" קרן זוהר, סטודנטית שגרה ברחוב מבוא העשרה בגבעה הצרפתית. "זה היה באופן פתאומי, זה הפריע לשינה. תחילה זה עוד היה חלש, אבל ככל שהימים נקפו זה הלך והתגבר".

לדברי זוהר, אותו הלילה לפני כמה חודשים, כך הסתבר בהמשך, היה רק הקדימון, יריית הפתיחה. "פתאום בשבוע בבוקר שמעתי פיצוצים אדירים, פעם או פעמיים ביום", היא ממשיכה ומספרת. "לאחר מכן היו רעשי קדיחות שהחלו באחת עשרה בלילה. אף אחד לא הכין אותנו לכך, זה היה נורא, קמתי כל יום בפאניקה. בחלק מהפעמים הלכתי לישון אצל הוריי, כשגם ישנתי על הספה אצל חברים. עשיתי הכל כדי להימנע מהפיצוצים והרעשים שהפכו את חיינו לסיוט אחד מתמשך. יש כאלה שממש לא היה להם לאן ללכת, דיירים קבועים או מי שלא מצא מקום אחר ופשוט נשארו לסבול בחוסר אונים מוחלט".


הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית (הדמיה: מורדגן)

הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית (הדמיה: מורדגן)


לדברי זוהר, הדי הפיצוצים, המחסור בשעות שינה והמתח הובילו לפגיעה בבריאותה. "מרוב המתח והחרדה השרירים שלי החלו להיתפס ולא יכולתי לתפקד. הגעתי למצב שהתחלתי לדמיין שיש פיצוצים גם שלא היו. אחרים חיפשו פתרונות כמו אטמי אוזניים, אבל זה באמת לא פתרון ולא עזר. זה היה ממש כמו עינוי, זה משפיע על הנפש. בנאדם שלא מצליח לישון כראוי קשה לו מאוד לתפקד".

כיצד פעלתם כדי להפסיק את הרעשים?
"כן. לחברה המבצעת לא אכפת בכלל מהתושבים. הם טוענים שיש להם אישור לעבוד 24/6. לאחר שהתלוננו מספר פעמים, החברה שלחה בודק חיצוני שבדק את עוצמת הרעש. ביום שהוא הגיע לבדוק, פתאום העוצמות היו חלשות יותר, העבודות הפכו להיות פחות אינטנסיביות וזה לא מפתיע, הוא הרי מבצע את העבודה עבור החברה המבצעת והם שולטים על העוצמה. למרות זאת, גם הוא אישר במכתב לחברה שיש רמת רעש חריגה. להגיד לך שזה עזר? לא ממש. רק הפנו אותי מבעל תפקיד אחד לאחר בתוך החברה, הבטיחו הבטחות שונות. בסופו של דבר הם לא סיפקו פתרונות".

ומה אמרו לכם בעיריית ירושלים?
"פנינו מספר פעמים למוקד 106. הם שלחו ניידת פיקוח עירוני, אבל כמובן שגם הם לא עשו הרבה כי יש להם אישור עבודה. יש לי טענות לעירייה שלא התחשבה בתושבים, זלזלה בהם ופגעה באיכות חייהם. אני מבינה שצריך לסבול לטובת הכלל, אבל אפשר למצוא פתרונות הגיוניים, כמו למשל לא לעבוד בשעות הלילה ולכל הפחות להיות הוגנים ולעדכן את בעלי הדירות. נהוג גם להציע דירות חלופיות במקרים אלה. אפשר גם להקצות נציג פניות ציבור שיהיה קשוב לרחשי הדיירים, לצרכים שלהם וליצור פתרונות. אני חייבת לציין את חבר המועצה יובב צור מהתעוררות שניסה לסייע".


יובב צור (צילום: שרון גבאי)

יובב צור (צילום: שרון גבאי)


צור, חבר מועצת העירייה מטעם התעוררות, אכן התגייס לסייע לתושבים במצוקתם, אבל גם ידו היתה קצרה מלהושיע. בשיחה עם "כל העיר" הוא מספר כי "כבר למעלה מחצי שנה שאנחנו פועלים מול העירייה וזרוע העבודה במטרה להקל על תושבי הגבעה הצרפתית, ולהחזיר את השקט לשגרת חייהם. אמנם הפנייה שלי לזרוע העבודה הובילה לצמצום שעות הפיצוצים, אך התקנה שמאפשרת עבודות 24/6 לא סבירה, ופוגעת פגיעה חמורה באיכות החיים של התושבים. ביצוע העבודות חשוב והכרחי, אך לא ייתכן שתושבי הגבעה הצרפתית לא יוכלו לישון במשך חודשים. אני קורא לעירייה לפעול למען מתווה עבודה מוסכם ביחד עם המינהל והתושבים, ולהפסיק להתעלם ממצוקת השכונה".

***

הרעשים והדי הפיצוצים הובילו לכעס רב מצד התושבים וחלקם, כמו זוהר שהתגוררה בשכירות, עזבו את רחוב מבוא העשרה לטובות דירות מרוחקות יותר ממוקד הרעש. אולם זוהי לא הדאגה היחידה של התושבים, אשר חוששים מהנזקים שהעבודות גורמות לבניינים ולתשתיות. "אני יודעת על עץ שנפל, סדקים במדרכות ובמדרגות אחד הבניינים. יש חשש ממשי ליסודות הבניינים", מציינת זוהר.


מנהרת הגבעה הצרפתית (צילום: דג הפקות - דויד לייזרוביץ)

מנהרת הגבעה הצרפתית (צילום: דג הפקות – דויד לייזרוביץ)


בעקבות המצב, חלק מדיירי הבניין בודקים את האפשרות ללכת לערכאות משפטית. "יש שיח בין הדיירים שנלך להליכים משפטיים", אומר שי יוסיפוב, שמתגורר ברחוב מבוא העשרה, "אבל זה לא פשוט. צריך לאסוף ראיות וזה לוקח זמן, מה גם שאין לנו ממה הנהגה ואין מי שייקח עליו את הנושא וזה מקשה. אנחנו מנסים במקביל לפנות לערוצים אחרים. בחברה הבטיחו שבעוד חודשיים המנהרות יפגשו והפיצוצים ייפסקו, אבל אין לזה וודאות".

 

 

איזה נזקים איתרתם עד כה?
"יש סדקים בכל מיני מקומות, אנחנו חוששים שיש נזק ליסודות של מספר בניינים זה נושא שחייבים לבדוק במהרה ואין אף גוף שלוקח אחריות".

***

ליוסיפוב, כמו לרבים מדיירי הרחוב בפרט ותושבים בגבעה הצרפתית בכלל, יש בטן מלאה על עיריית ירושלים. "אף אחד לא התנהל מולנו בשקיפות. נראה שכולם ניסו להסתיר מאיתנו את מה שעומד להתרחש".

פנינה סודרי, שמתגוררת אף היא ברחוב מבוא העשרה, מוסיפה: "אני מודה שהרמתי ידיים. אני מאוד עייפה במהלך היום, קשה לישון בלילה וזה גורם לעייפות. זה נורא לחיות ככה, איכות החיים שלנו התדרדרה בצורה קשה. אנחנו לא יודעים כבר מה לעשות אחרי שניסינו לפנות למספר גורמים שלא עשו דבר. זה מפחיד מאוד גם את הכלבים שלי שמבוהלים מהרעשים. חיינו השתנו לרעה בחודשים האחרונים בצורה קשה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בפרויקט לאומי להקמת 4 מנהרות מתחת לצומת הגבעה הצרפתית, אשר יקלו על התושבים באזור ועל עומסי התנועה הרבים. חברת מוריה המבצעת את הפרויקט מקפידה על הוראות החוק למניעת מפגעים ותקנותיו ולא חוסכת מאמצים ואמצעים לצורך עמידה בתנאיו ופועלת לצמצום הרעש כמתחייב בחוק. לפרויקט זה ניתן היתר מיוחד לביצוע עבודות לילה בשל הצורך הציבורי והבטיחותי של העבודות. הכרייה המהותית אינה מתבצעת בשעות הלילה. האישור הוא לפרויקט ייחודי זה ורק לעבודות הכרייה. עד כה, הושלמו למעלה מ-70 אחוז מעבודות הללו ואנו צופים הקלה גדולה לתושבים בהיבט זה, בקרוב. העבודות מחוץ למנהרה לא מתבצעות בשעות הלילה על מנת להפחית ככל הניתן את ההפרעה לציבור".


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. מי שאיכפת לו

    מי ששם פס על התושבים ,סבלם ,בעיותיהם
    סופו שישימו עליו פס ביום הבוחר .
    לא ניתן לכל ארכי פרחי לחרבן לנו את החיים
    לאורך שנים . עוד יגיע היום שנבוא חשבון
    עם האחראים לזילזול בתושבי הבירה !

  2. מי שאיכפת לו

    אם שמים **** על תושבי הגבעה הצרפתית
    ומזלזלים בם , עוד יגיע יום שבו ישיבו מנה
    אחת אפיים למי שהפכם שעיר לעזאזאל
    ויגמלו לו ביום הבוחר….!

  3. המשיב לראש העיר כגמולו

    על כל התירוצים העלובים של ראש העיר ,עוד
    נשיב ביום הבוחר ! הוא עוד ירדוף אחרינו ואז
    נזכיר לו כיצד נהג בנו בשעת מצוקה !

  4. דין ואין דיין

    מה שלא עושים בשבת לא עושים אחרי 12 בלילה דין חרטה כדין פיפי

  5. דייר ברחוב גולי קניה

    סבל נוראי הוא מנת חלקנו יום יום לילה לילה רעש של חפירות הזוי , אני יכול לעדכן אונליין מתי תחילים בחפירות ומתי מפסיקים זה פשוט הזוי , ממש פגע ופוגע באיכות החיים שלנו גם כשאני ישן אני לא ישן טוב וזה גורם לעייפות תמידית במשך היום א"א לתפקד בצורה הזו!!!!
    משהו צריך להשתנות במיידי !!!!

  6. שרית

    כתבה קצת מוגזם אני גרה שם לא שומעת כלום בלילה
    ובבוקר למה לא זה יקל מאוד על עומסי התנעה
    מה אתם רוצים? לא צריך להתלונן ,צריך להגיד תודה!!!

  7. דני חסון

    זהו כמעט גומרים לחפור את המנהרות או אולי אפילו סיימו. כל המטרה של הכתבה היא לתקוף את מי לא ברור העיקר לתקוף ולהעביר ביקורת.

  8. פעיל שכונתי

    הבעייה היא לא אופן כריית המנהרות, אלא העובדה שבכלל כורים מנהרות מתוך הצמדות למדיניות עתיקה, מזיקה ולא רלבנטית של הרחבת כבישים והגברת התלות ברכב הפרטי.
    את מאות המיליונים שהשקיעו במנהרות היו צריכים להשקיע באוטובוסים חשמליים מהירים בתדירות גבוהה למעלה אדומים ובתוך פסגת זאב והגבעה הצרפתית, בהקמת נת"צים ובאכיפה קפדנית של איסור נסיעת רכב פרטי בנת"צים. זה היה פותר את בעיית הפקקים באופן הרבה יותר יעיל ולטווח ארוך, בלי לגרום סבל מיותר לתושבים בזמן העבודות, וגיהנום של רעש וזיהום אוויר מרכבים אחרי שהעבודות יסתיימו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר