יאיר לפיד (צילום: דודו בכר)
יאיר לפיד (צילום: דודו בכר)

"ירושלים זקוקה לסיוע כלכלי יותר מכל עיר אחרת"

בשיחה עם "כל העיר ירושלים" יאיר לפיד ממשיך לחתור ימינה: "בירושלים לעולם לא יהיה מצב שבו נוכל להניח את נשקנו"; ולא מהסס לתקוף את ברקת: "זה לא היה אחראי לייצר שביתה, ירושלים לא מנוהלת בעיני כמו שצריך"

פורסם בתאריך: 18.3.17 17:27

באולם קטן ודחוס בבית ההארחה בית וגן בתחילת החודש, עשרות תושבים מצטופפים על כיסאות מתכת – על הבמה חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר סיעת יש עתיד, שנוסק בסקרים האחרונים, ומציג את עצמו כאלטרנטיבה לראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו. כמה עשרות מטרים משם, מתגוררים מאות תושבים חרדים – ולפיד, איך לומר, לא בדיוק כוס התה שלהם. אך כמו שזה נראה, גרסת לפיד 2017, יודעת לכוון אם צריך גם לציבור האורתודוכסי.

"שמעתי ברדיו שבמפלגות החרדיות אומרים שאנחנו מקיימים את הכנס הזה בבית וגן כדי להתגרות בהם, ונפלה לי הלסת לרצפה", אמר לפיד בתחילת הכנס, שאורגן על ידי ראש המטה שלו בירושלים ליעד רוח, איש יחסי ציבור ירושלמי. "עליתי לרדיו החרדי ואמרתי חבר'ה כולם מוזמנים ואף אחד לא מתגרה בכם, אף אחד לא מנסה לריב אתכם, זה לא הרעיון וזו לא המטרה. אז אני רואה פה חבר'ה חרדים בקהל. ברוכים הבאים. אנחנו שמחים שבאתם וכמובן שאיש אינו נגדכם בשום צורה שהיא וכיף שאתם פה".

 

יאיר לפיד בבית וגן

יאיר לפיד בבית וגן

כיף או לא, ובכל זאת, אחת הבעיות הכי גדולות של ירושלים נוגעת למנוע הכלכלי, שנשען במסה כבדה על הציבור היצרני שלה, שלמעשה לעתים מרגיש די תקוע. בשיחה עם "כל העיר" אומר לפיד כי "ירושלים זקוקה לסיוע כלכלי יותר מכל עיר אחרת בארץ. צריכה להיות תוכנית לאומית מסודרת. יש בעיר הרבה עסקים קטנים, ירושלים היא עיר שמאוד מתאימה לעסקים קטנים, בגלל שהנדל"ן בה כל כך יקר קשה לייצר בה אזורי תעשייה, ולפיכך צריך להחליט איך לבנות את הכלכלה שלה".

ובינתיים רבים מהצעירים הירושלמים עדיין ממשיכים לעזוב את העיר, מה אתה היית עושה כדי לצמצם את המגמה?
"אני לא יודע אם הם עוזבים רק בגלל כלכלה, אלא גם בגלל המבנה הדמוגרפי של העיר. אני לא ירושלמי, אבל אני עוד מעט ארבע וחצי שנים עובד בירושלים. אני יכול להגיד שהצעירים שיישארו בירושלים צריכים להרגיש אופטימיים, וצריכים להגיד לעצמם שזו עיר שיש בה אופק ויתפתחו בה דברים מקסימים. כששומעים על מקום רק בהקשרי הסכסוך, זה לא בדיוק אטרקטיבי לתושבי העיר. צריך גם להתייחס לכלכלת ההייטק של העיר, כמו למשל מפעל אינטל או סיסקו בפאתי העיר. זה מייצר חזית לאומית סביב הכלכלה של העיר, וזה מה שעשיתי כשהייתי שר האוצר, לא היה צריך לעשות שביתות או לא לאסוף את פחי הזבל בשביל זה".

היה ניתן למנוע את השביתה, שנבעה מהמאבק הפוליטי בין ניר ברקת למשה כחלון?
"נשק השביתה הוא הנשק האחרון שצריך להשתמש בו. בסוף, אמא צריכה להוריד ילד במעון והיא מגלה שאין מעון בגלל סכסוך בין שר האוצר לראש העיר, שבאופן ברור לגמרי היה אפשר לפתור גם בלי השביתה. עובדה שישבו אחר כך ופתרו אותו. אז אני חושב שזה לא היה אחראי לייצר שביתה שכזאת. צריך שאנשים יהיו מסוגלים לשבת אחד עם השני ולנהל משא ומתן קשוח. אני ניהלתי בחיי לא מעט משאים ומתנים קשוחים, אסור להפוך את התושבים לבני ערובה, כי זה הכי קל. כשאני מסתכל על השלטון הנוכחי זה תמיד מרשים אותי מחדש איך הם מוכנים לעשות כל דבר חוץ מלעשות את העבודה שלהם".

לפיד אומר ל"כל העיר" כי במקביל לזירה הארצית, מפלגת יש עתיד מתכוונת להסתער גם על כיכר ספרא בבחירות שצפויות להיערך בעוד שנה ושמונה חודשים, ובין השאר נשקלת האפשרות להציג מועמד לראשות העיר. "אנחנו עדיין מקיימים על כך דיונים", מספר לפיד, "אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. אנחנו רואים את עצמנו כמפלגת שלטון, שצריכה לעסוק בירושלים גם בגלל חשיבותה".

יאיר לפיד בעיר העתיקה

יאיר לפיד בעיר העתיקה

 

אז אתם מתכוונים להתברג לתוך המועצה?

"התשובה היא כן. אנחנו נחפש להתחבר לאנשים שדעותיהם דומות לשלנו. אנחנו מתכוונים להיות שם, בגלל שאנחנו מתכוונים להיות בכל מקום שלא מנוהל כמו שצריך, וירושלים לא מנוהלת בעיני כמו שצריך. לא ברמה ממשלתית ולא ברמה עירונית".

ושוחחת על כך עם ברקת?

"ישבתי הרבה עם ניר כשהייתי שר האוצר, אנחנו ברמה האישית ביחסים טובים. לניר יש שאיפות פוליטיות אחרות, הוא עשה גם דברים טובים ועל זה צריך לפרגן".

איך צריכה להיראות בעיניך השבת הירושלמית?

"אני מחסידי אמנת גביזון־מדן, שאומרת בואו נלך פחות על מסחר ויותר על בילוי ותרבות לציבור החילוני בשבת. זאת אומרת, לתת אווירה של שבת. אני אוהב את האווירה של השבת, את הרעיון של יום מנוחה ומשפחה, וזה אחד הדברים היותר גדולים שהיהדות הביאה לעולם. מצד שני, גם מי שלא הולך לבית הכנסת יהיה לו לאן ללכת, אז נכון שזה יהיה יותר תרבות ופנאי פתוחים, כמובן לא באזורים דתיים, לא צריך לפגוע ברגשותיו של אף אחד".

בזירה הביטחונית – מה צריך לעשות כדי שתושבי ירושלים ירגישו יותר בטוחים: להציב עוד ועוד חיילים ושוטרים ולהוסיף עוד גדרות או להשקיע בשיח הבין קהילתי־שכונתי?

"גם וגם וגם. אי אפשר  ללכת רק על פיתרון אחד. אני כן חושב שצריך להשלים את החומה, היה צריך לעשות את זה מזמן, כי מדובר בחיי אדם. יש כאן גם שאלה של משאבים. אבל גם צריך להיות ישרים – במדינת ישראל ובעיקר בירושלים – לעולם לא יהיה מצב שבו נוכל להניח את נשקנו", מדגיש לפיד, שממשיך לחתור ימינה ולמעשה מתחקה אחר אמירתו של נתניהו, שאמר כי לעד נחיה על חרבנו.

ח"כ יאיר לפיד אתה האלטרנטיבה לבנימין נתניהו?

"כן. יש עתיד מובילה בסקרים די הרבה חודשים והמרוץ הוא ראש בראש בין ראש הממשלה לביני, הוא מוביל, הוא מועמד חזק, הוא ראש ממשלה מכהן, אבל אני חושב שאנחנו האלטרנטיבה השלטונית הטובה ביותר".

 

תגובת עיריית ירושלים

מהעירייה נמסר: "ראש העיר יחד עם שותפיו הרבים במועצת העיר ובחברה האזרחית הצליח להוביל מהלך ששם את אתגר התקציב של ירושלים על שולחן הממשלה, מקומה הטבעי של ירושלים. השביתה היתה מוצא אחרון לאחר שנאמר לעירייה כי תקבל ממשרד האוצר 525 מיליון שקלים ולא שקל יותר. לאחר המאבק קיבלה העירייה 700 מיליון שקלים, שיורגשו היטב על ידי התושבים וישמשו ליותר חינוך, יותר תרבות, יותר רווחה ויותר ניקיון. כמו כן, בזכות המאבק יימנעו פיטוריהם של אלפי עובדים. המאבק להבטחת עתידה של ירושלים לא היה פשוט, אבל ההתעקשות נשאה פירות וירושלים ניצחה. מול כל אלו הבוחרים לקטר ולדבר כדי לראות את שמם מתנוסס בעיתון אנחנו בוחרים להמשיך לעשות, לבנות ולפתח את ירושלים שלנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר