אשפה באגריפס
אשפה ברחוב אגריפס בירושלים, בשנה שעברה

שביתה בירושלים: אשפה נערמת ברחובות העיר

פורסם בתאריך: 29.1.17 13:07

שוב מחלוקת בין הנהלת עיריית ירושלים למשרד האוצר מובילה לשביתה כללית בעיר. הבוקר החלה להיערם אשפה ברחוב אגריפס.

ביום שלישי שעבר האחרון שיגר ראש העיר ניר ברקת מכתב לשר האוצר משה כחלון, שבו הוא מכריז על השבתת העיר החל מיום ראשון. סלע המחלוקת: כ־300 מיליון שקל לתקציב. חודש ינואר על סף סיום, אך לעיריית ירושלים עדיין אין תקציב לשנת 2017, זאת בשל אי הסכמות בין הנהלת העיר לבין משרד האוצר והועמד בראשו, השר משה כחלון.

צילום: תומר אפלבאום

בשל העיכוב ואי ההסכמות, הכריזו ביום שלישי האחרון ראש העיר ניר ברקת וחברי הנהלת העיר על שביתה שתחל ביום ראשון הקרוב. השביתה, אם אכן תתקיים, כוללת את כל השירותים העירוניים ועד שיימצא פתרון מוסכם על העירייה. ההחלטה האם להשבית את מערכת החינוך טרם התקבלה. יצוין שזו פעם שלישית לפחות במהלך החודש האחרון שבה בכיכר ספרא מכריזים על השבתת העיר.

כזכור, כפי שפורסם לפני שבועיים ב"כל העיר", סלע המחלוקת הוא על גיוס של 300 מיליון שקל מהממשלה. ברקת דורש מהממשלה מענק בסך 800 מיליון שקל, בעוד שבמשרד האוצר מסכימים למענק בסך 525 מיליון שקל. נושא נוסף שעל הפרק הוא דרישת ברקת לאשר לעירייה הלוואה בסך מיליארד שקל, זאת לצורך בניית 1,000 כיתות חדשות במערכת החינוך.

בפנייה השבוע לשר האוצר משה כחלון, כתב ברקת: "בחודשים האחרונים לאחר משא מתן בין עיריית ירושלים לבין משרד האוצר הוסכם כי מענק הבירה הראוי לירושלים יעמוד בשנה זו על 800 מיליון שקל. לצערנו הבטחה זו, שניתנה על ידכם, נותרה ללא כיסוי ואינכם מצליחים להעביר את הסכום עליו התחייבתם. כמו כן, טרם אושר המתווה העירוני לבניית 1,000 כיתות לימוד הכרחיות לתלמידי העיר. אי העברת התקציב לירושלים פוגעת באופן קשה בשירותים הבסיסיים של קרוב ל־900 אלף תושבי העיר ומיליוני מבקריה ואוהביה, תיאלץ להביא לפיטורי עובדים רבים ומשדרת דווקא בעת זו מסר נורא לפיו משרד האוצר מפקיר את בירת ישראל".

בתגובה למכתב ולכוונה להשבית את העיר, נמסר ממשרד האוצר כי "ממשלת ישראל מסייעת לעיר ירושלים בכל הכלים העומדים לרשותה ובסך של מיליארדי שקלים. בנוסף, במטרה להעצים את איתנות העיר, הממשלה אישרה בעשור האחרון תוכניות פיתוח בתיאום עם העירייה בהיקף של כ־2.5 מיליארד שקל. רק בשנת 2016, העביר האוצר חצי מיליארד שקלים למימון אגפי העירייה ופעולותיה. משרד האוצר פועל לשמר תקציב זה ואף להגדילו בחמישה אחוזים, אולם איננו מוצאים כל סיבה להכפיל תמיכה זאת כפי שדורש ראש העיר. הסיוע התקציבי המיוחד לעיר, שהוכר על ידי משרד האוצר, יעמוד על סך של 525 מיליון שקל – לעומת סך של 499 מיליון שקל שסוכם בשנה שעברה. בתקציב המדינה שאושר על ידי הממשלה והכנסת לשנים 2017-2017, תוקצב מענק הבירה בסך של 320 מיליון שקל נוספים. לאור המחויבות של כלל משרדי הממשלה לסייע לעיר ירושלים, הוצע לעירייה, לפעול במשותף עם משרד האוצר לאיגום יתרת התקציב, בהיקף של כ־200 מיליון שקל מתקציבי משרדי הממשלה הרלוונטיים. לאור הצעת האוצר המתוארת לעיל, המהווה גידול בסיוע התקציבי המיוחד לעיר ירושלים, תמוהים בעינינו איומי השביתה של העירייה".

מנגד, בעירייה טוענים השבוע כי "ראש העיר ניסה למנוע בכל דרך פגיעה בתושבי העיר, אך משהעיר ירושלים הגיעה למבוי סתום, אין מנוס משביתה כדי להבטיח את המשך תפקודה התקין של העיר ולמנוע פיטורי עובדים רבים".

ומה אומרים על כך חברי הנהלת העיר? "אנחנו כמובן תומכים במאבק של העירייה לקבל את האישור התקציבי מהממשלה", מציין הרב אהרון ליבוביץ' (ירושלמים), "אבל אני ועוד חברי הנהלה קראנו להשאיר את מערכת החינוך והילדים מחוץ לסיפור. אני תומך בכך שירושלים תשבות כשאין עדיין החלטת ממשלה, ואני לא יודע למה אין".

מנגד, יו"ר האופוזיציה לורה ורטון (מרצ), טוענת כי "אשמח אם הממשלה תהיה נדיבה עם עיר הבירה. הבעיה היא בהתנהלות של ראש העיר, וזו הסיבה שמעכבים כל פעם את המענק. ראש העיר לא מסוגל לנהל שיחה עניינית עם שר האוצר? שהוא יסדר את ענייניו, ייקח אחריות ויישב את המחלקות, בלי להשבית את כל העיר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר