אשפה בירושלים (צילום: אמיל סלמן)
אשפה בירושלים, בשביתה בשנה שעברה (צילום: אמיל סלמן)

ירושלים, השבוע: הפקרות וחרפה

פורסם בתאריך: 2.2.17 12:36

 

 

אם לסכם את השבוע האחרון בירושלים – היו נקיים ממנו. השביתה עליה הכריז ראש העיר ניר ברקת מיום ראשון על כלל השירותים העירוניים, ובכלל זה שירותי התברואה, הורגשה על חמתם ובעיקר על אפם של התושבים. אלפי הטונות של האשפה שהצטברו ברחובות העיר העיקו על כולם, אם באזורים מסוימים יותר ואם באזורים אחרים פחות, והותירה תחושה שמאבקי התקציב של ראש העיר, מוצדקים או שלא, באים על חשבון התושבים.

אשפה בירושלים. צילום: ארתור מרקוביצ'י

צילום: תומר אפלבאום

משה כחלון. צילום אלכס קולומויסקי

כך או כך, ביום שלישי בערב הסתיימה השביתה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לראש העיר ניר ברקת, וביקש ממנו לסיים את השביתה. בנוסף, נתניהו הזמין את ברקת לישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, במטרה לסייע ולמצוא פיתרון ראוי לתקציבה של ירושלים. "אני מודה לראש הממשלה שהחליט לקחת אחריות ולהתערב", אמר ברקת, "ולהביא את הסוגיה לפתחה של ממשלת ישראל כדי להביא פיתרון שיבטיח את עתידה של ירושלים. כולי תקווה שהתערבותו של ראש הממשלה, ורצון טוב של הממשלה ובמיוחד של שר האוצר כחלון ומשרדו יביאו לפריצת דרך לחיזוקה וביצורה של ירושלים גם בעתיד".

אולם נראה כי לא כולם בהנהלת העירייה תמכו בשביתה שהוביל ברקת. מ"מ וסגן ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח) מתנצל השבוע בפני התושבים: "אני מביע התנצלות עמוקה בפני תושבי העיר על הסבל השבוע. נעשתה פה טעות, ואני לוקח את האחריות על עצמי. טעינו בעוצמות השביתה, לא נעשתה פה מספיק חשיבה נכונה, חששתי מזה מהרגע הראשון. השביתה איבדה את העניין כי התושבים כועסים עלינו בצדק. לא האמנתי שהשביתה תיגרר לממדים כאלו, שעובדי התברואה יהיו אלו שישפכו אשפה על מסילת הרכבת כדי למנוע מהרכבת לנסוע, זה תוצאה של איבוד שליט, אף אחד מחברי ההנהלה לא התכוון לזה".

עוד מוסיף תורג'מן כי "שר האוצר רוצה לדעת לאן הולך הכסף, וזכותו הלגיטימית, הוא נותן את הכסף, וניר לא הציג תכניות עבודה, הם רוצים הסבר לאן הולך הכסף".

מחזיק תיק המינהלים הקהילתיים משה ליאון (ליכוד) מוסיף ומדגיש: "אני מביע הרבה צער על הסבל שנגרם לתושבים. אני בטוח שביום ראשון הממשלה כולה תשמע את הצרכים האמיתיים של העיר, שעליהם נאבקנו בחודשים האחרונים. אני מקווה שעם הצגת התמונה האמיתית, התמונה הקשה, של תקציב עיריית ירושלים לשנת 2017, בפני כל השרים, תהיה בהחלט אוזן קשבת ורצון לסייע לעיר. צריך לזכור שהסכום המדובר – 275 מיליון שקלים, הוא סכום זניח יחסית כשמדובר במונחי תקציב מדינה, ואילו כשמדובר בתקציבי עירייה הוא כחמישה אחוז מהתקציב. חשוב להגיד שאם חלילה לא נקבל את ה־275 מיליון שקלים, המשמעות היא פיטורים של מאות עובדים בעיריית ירושלים,  דבר שאנחנו מתנגדים לו נחרצות".

בינתיים, כאמור, מי שסבל השבוע הם התושבים ובעלי העסקים בעיר. "בשוק מחנה יהודה זה היה איום ונורא, כל האשפה הפכה לעיסה", מתאר השבוע יו"ר ועד עמותת סוחרי השוק שמעון דרויש. "והשוק זה לא רק הסוחרים, זה גם הדיירים שחיו עם הזוהמה גם בלילות. זה היה מאוד מסוכן בריאותית. המפגע התברואתי יכול היה לגרום להתפרצות מגפות ומחלות מסוכנות, ובעירייה הקלו ראש. ביום שני כבר פינו הולך רגל שהחליק כתוצאה מהאשפה, והרכבת הקלה כלל לא עבדה ברחוב יפו, בגלל הזבל. עם כל ההתפארות הזאת מצד ראש העיר בשוק מחנה יהודה כאוצר תיירות, זה מה שיש להראות לתיירים? השביתה היתה על גבם של בעלי העסקים הקטנים שנלחמים יום יום להביא את לחמם הביתה".

לעומת זאת, עופר איובי, יו"ר מינהל קהילתי גילה, טוען כי "כל התושבים סבלו מהשביתה בלי יוצא מן הכלל, הזבל נוראי, אבל מה שהיה חשוב בכל הסיפור הזה הוא המאבק של עיריית ירושלים. אני מקווה שבסוף יצליחו להוסיף עובדי ניקיון, גננות ושירותים לטובת השכונות, ואז אנחנו נצא נשכרים".

מאיר תורג'מן. צילום ארנון בוסאי

משה ליאון. צילום: דיוויד כץ

שביתת הגנים והצהרונים

גם בזירה החינוכית בעיר זעמו השבוע על השביתה, וזאת עקב השבתת הגנים והצהרונים. למרות שבית המשפט המחוזי הוציא צו המחייב את העירייה לפתוח את הצהרונים הנמצאים בפיקוחה ובשליטתה, עוד באותו יום שבתו הצהרונים. וביום שלישי שבתו הגנים וצהרוני ציל"ה בגני הילדים וצהרוני רנה קסין לתלמידי כיתות א'-ב', וזאת בשל היעדר תקציב. עשרות אלפי הורים ברחבי העיר זעמו על ההחלטה, הותירה אותם בלי מענה לילדיהם. עוד זעמו ההורים על ההתראה הקצרה שבה ניתנה ההודעה. "הסבל העיקרי מהשביתה הוא מסגירת הצהרונים", מציין יו"ר מינהל קהילתי גוננים אילן מזרחי, "זה פשוט מטלטל את החיים של המשפחות בעיר, הסבל מידי וגורם לזעם עצום".

אולם, לטענת פורום מפעילי הצהרונים, ההחלטה להשבית את הצהרונים לא נקשרה בשביתה הגדולה של העירייה, משום שכבר חמישה חודשים הם אינם מצליחים לקבל את הכספים הנדרשים להפעלת הצהרונים, ואין ביכולתם להמשיך ולממן את המשך הפעילות.

בהודעה מטעם פורום מפעילי הצהרונים של ציל"ה נטען כי "צר לנו על עגמת הנפש שנגרמת לילדים ולהורים, אך אם לא נקבל את התשלומים להמשך הפעלת הצהרונים, ניאלץ לסגור את פרויקט ציל"ה, והפגיעה בנו התושבים תהיה קשה ביותר , ותגרום לפיטורי אלפי עובדים שחלקם הגדול שכבות חלשות. אנחנו קוראים לממשלת ישראל, לאשר תשלומים לפי אשכול 3, ובכך לחסוך לכל הורה כ־3,000 שקלים בשנה, ומיד להעביר את התשלומים לפרויקט".

בתוך כך, נראה כי הגנים והצהרונים של החינוך החרדי פעלו השבוע. "בזמן שאחד מההורים בכל בית בעיר צריך להישאר עם הילד או הילדה בגלל השביתה", אומרים בקואליציית ירו־שלם, "גני מנח"ח פתוחים ועובדים כרגיל. הציבור שמחזיק על גבו את העיר, שמשלם ארנונה גבוהה, הוא היחיד שמשלם את המחיר על השביתה הזו. אנו שבים ומזכירים לראש העיר מי בחר בו".

בעירייה מסרו השבוע כי "בעקבות מעברה של ירושלים לאשכול סוציואקונומי 3 סוכם על דעת האוצר להעביר את התקציבים הנדרשים ולאשר את הנושא בהחלטת ממשלה. למרות התרעות העירייה כבר חמישה חודשים התקציב לא הועבר ולא אושר בהחלטת ממשלה ומפעילי הצהרונים לא מצליחים לקבל את הכספים שהובטחו להפעלתם והמנהלים הקהילתיים לא מסוגלים להמשיך ולממן את פעילות ציל"ה. חשוב לציין כי השבתת צהרוני ציל"ה  נעשתה על דעת המינהלים הקהילתיים ועמותת רנה קסין".

 

 

בין התקציב העירוני לבין הפריימריז בליכוד

השביתה, עליה הכריז ברקת ביום שלישי שעבר, כפי שפורסם ב"כל העיר", מגיעה על רקע עיכוב הולך וגובר זה שבועות ארוכים באישור תקציב העיר לשנת 2017. סלע המחלוקת הוא גיוס של 300 מיליון שקלים מהממשלה: בעוד ברקת דורש מענק של 800 מיליון שקלים, במשרד האוצר מקציבים 525 מיליון שקלים. עוד דרש ברקת אישור הלוואה לעירייה בסך מיליארד שקלים לבניית 1,000 כיתות.

העיצומים החלו בהפגנות. ביום ראשון ושני הפגינו עובדי העירייה מול משרד האוצר. ברקת אמר במהלך ההפגנה כי "זהו יום עצוב בירושלים. לצערי ירושלים לא על סדר היום של האוצר. האוצר דורש מעיריית ירושלים להעלות עוד את הארנונה, ולהכביד עוד את הנטל על תושבי ירושלים שמשלמים את הארנונה הגבוהה ביותר בארץ".

יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל ציין כי "זהו מאבק הוא אמיתי וצודק. לא נפסיק עד שלא נקבל את מה שמגיע לירושלים".

יו"ר ארגון עובדי העירייה עו"ד אביחי אברהם אמר: "החלטת משרד האוצר שלא להעביר את המענקים לעיר ירושלים תפגע בפרנסת כולנו, זהו מאבק על פרנסתנו ועל מקום עבודתנו".

ואולם, אם היה מי שטען שהתושבים הם שעיר לעזאזל במאבק שככל הנראה צודק, אך מדובר בכלי לקידום מטרותיו הפוליטיות של ברקת בזירה הארצית, בהן הפריימריז בליכוד.

עו"ד יוסי חביליו, לשעבר היועץ המשפטי לעירייה וכיום יו"ר עמותת צחור, מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "ברקת משתמש בעובדי העירייה כדי לקדם את מטרותיו הפוליטיות בליכוד".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), סגן שר האוצר לשעבר, טוען ומוסיף כי "תושבי ירושלים נלקחו כבני ערובה בקרב אגואיזם ילדותי, פוליטי וציני בין ראש העיר ברקת ושר האוצר כחלון. לשני הצדדים ברור שירושלים כעיר בירה מתמודדת עם קשיים רבים בגלל אופייה, מעמדה, צרכיה והרכב האוכלוסייה שבה. לכן ברור כי ירושלים חייבת לקבל תוספת תקציבית משמעותית. הוויכוח הוא רק על גודל הסכום ולכן אני קורא לשני הצדדים להפסיק את המשחק הציני הזה, הגיע הזמן שכחלון וברקת יפנימו שהם צריכים לעבוד עבור הציבור ולא עבור עצמם".

לדברי, סגן ראש העיר עופר ברקוביץ' (התעוררות), "אני מבין את הירושלמים שחושבים שהכל פוליטיקה, שמדובר בקמפיין. אני לא חושב שזה המצב, אבל אין ספק שהעיסוק של ראש העיר במהלכים פוליטיים עתידיים,  פוגע באמון הציבור. לצד זאת חשוב לזכור שמערכת היחסים של כחלון וברקת לא רלוונטית לעניין, הם לא מנהלים חברות פרטיות, פגישת עבודה ביניהם היא הכרחית, והמאבק התקציבי הוא מוצדק".

יו"ר האופוזיציה, לורה ורטון (מרצ), טוענת ואומרת כי "השביתה היתה מיותרת לחלוטין ופוגעת בתושבים ובעובדים. ברור שירושלים זקוקה לתוספת תקציב, אבל מה שברקת עכשיו עושה, בפעם השלישית, זה לבקש עוד 800 מיליון שקלים בלי להגיש בקשות מסודרות. השביתה לא מחזקת את ירושלים מול האוצר אלא מחלישה את ברקת מול כחלון ומקוממת את התושבים".

כך או כך, במהלך השבוע עברו מסרים עוקצניים בין לשכת כחלון ללשכת ברק. ביום שני הוציאה לשכת ברקת הודעה: "צר לנו שמשרד האוצר עסוק בספינים תקשורתיים שקריים במקום בחיזוקה של ירושלים". ביום שלישי, עם ההכרזה על סיום השביתה, משרד האוצר צייץ בטוויטר את העקיצה 1:0.

בעירייה מדגישים ואומרים כי "לצערנו אילצו את ירושלים לשבות, השביתה כאבה לכולם וצר לנו על חוסר הנוחות שנגרמה לתושבי העיר. השביתה הוכרזה כצעד האחרון בשורת מהלכים, פעולות ומאמצים שהושקעו בחודשים האחרונים, לקראת אישור תקציב המדינה ולאחריו. נעשה מאמץ הסברה כביר מצד הצוות הבכיר בעירייה כולל פירוט ההשלכות ההרסניות על ירושלים, במידה והתקציב לא יועבר במלואו  אך המאמצים נתקלו בסירוב עיקש. השביתה היתה הכרחית למניעת פגיעה אנושה בעיר ירושלים וברווחת תושביה כי לירושלים אין אפשרות אחרת, אלא להצליח, שכן אם ירושלים לא תקבל את התקציב הדרוש לה לא יהיה מנוס כבר בחודש הבא לפטר 2,500 עובדים, לסגור עשרות כיתות לימוד, ולקצץ תקציבים גדולים בכל השירותים העירוניים שיפגעו בעיר ויחזירו אותה שנים אחורה. אנו מברכים על כך שראש הממשלה, לקח על עצמו לסייע ולמצוא פתרון ראוי לתקציבה של ירושלים".

בנוגע לטענה כי ברקת משתמש בשביתה לקידום מטרותיו הפוליטיות, נמסר מהעירייה: "מדובר בקשקוש. ראש העיר נלחם למען עתידה של ירושלים בחזית רחבה הכוללת ימין ושמאל, דתיים וחילונים בעירייה, בכנסת ובציבור. למאבק שותפים ההסתדרות, ארגון ההורים והמינהלים הקהילתיים ברחבי העיר והוא ימשיך עד שיהיה סוף לדרישות האוצר להעלות עוד את הארנונה ולהקטין את השירותים לתושבים".

‎מנגד, במשרד האוצר אומרים כי "משרד האוצר הציע לעיריית ירושלים תוספת תקציבית של חמישה אחוזים מעבר לשנה שעברה, ובכך להקצות לה 525 מיליון שקלים בתקציב לשנה הבאה. לא זאת בלבד שהתקציב עלה, אלא ישנם תוספות נוספות הניתנות לעיר שלא במסגרת התקציב השנתי כגון: התוכניות הממשלתיות לפיתוח ירושלים הסתכמו בשני מיליארד שקלים, בעבור העיר העתיקה – 750 מיליון שקלים ועוד. מדובר בתקציב גבוה יותר מכל עירייה אחרת".

 

סיעת ירושלמים פרשה מהקואליציה העירונית

כפועל יוצא של השביתה, ביום שלישי בבוקר הודיעה סיעת ירושלמים על פרישה מהקואליציה במועצת עיריית ירושלים. הסיבה – מחלוקת חריפה סביב השבתת מערכת החינוך. סיעת ירושלמים התנגדה מלכתחילה לכוונתו של ברקת לפגוע במערכת החינוך במסגרת השביתה של העירייה. "המהלכים האחרונים של ברקת הם נגד העיר ונגד התושבים והובילו לאובדן האמון בו", אומר השבוע ל"כל העיר" יו"ר סיעת ירושלמים המשנה לתיק החינוך לשעבר הרב אהרון ליבוביץ'. "מי שדואג למערכת החינוך ולהורים העובדים לא עושה את הדרך מכיכר ספרא לעבר הפריימריז בליכוד על הגב שלהם, ולא מחזיק אותם כבני ערובה במלחמה פוליטית. ירושלים היא עיר בירה, לא קלף מיקוח, ואי אפשר להשלים עם מהלכים פוליטיים ציניים על גבם של הורים וילדים ועל חשבונם של תושבי העיר".

רחל עזריה. צילום אורן בן-חקון

מחזיקת תיק התחבורה לשעבר פלר חסן־נחום (ירושלמים), טוענת כי "ההחלטה על השבתת מערכת החינוך מראה על ניתוק מוחלט מתושבי העיר ומהצרכים של המשפחות הצעירות וההורים העובדים. מי שמחכה עד הבוקר כדי להודיע על שביתה פשוט מתעלל בהורים".

חבר המועצה איתי גוטלר (ירושלמים), מוסיף כי "השבתת הצהרונים ביום שני והשבתת הגנים ביום שלישי בבוקר הם ביזוי בית המשפט, וזלזול בתושבי העיר".

בתגובה לפרישה של ירושלמים מהקואליציה, מלשכת ברקת נמסר: "הפרישה של אנשי כחלון מסיעת ירושלמים חסרת כל משמעות, לברקת קואליציה רחבה ויציבה של 27 מתוך 31 חברים והיא תסתדר מצוין גם ללא סיעתו של כחלון-עזריה. חבל שפעילי כחלון בעיר מעדיפים את האינטרס הפוליטי הקטן על פני התמיכה בירושלים. סביב המאבק לעתידה של ירושלים מאוחדים חברי העירייה יחד עם ההסתדרות, וועדי ההורים והמינהלים הקהילתיים בחזית אחידה עד שנבטיח תקציב ראוי לבירה והורדת הנטל הכלכלי מההורים".

כזכור, מי שייסדה את ירושלמים לפני תשע שנים היא רחל עזריה, שהיתה סגנית ראש העיר והיום ח"כ במפלגת כולנו שבראשות שר האוצר משה כחלון. "השבתת שגרת חייהם של עשרות אלפי ילדים והורים היא מעשה חסר אחריות, ציני ולא מוסרי", אומרת השבוע עזריה ל"כל העיר". "אין שום הסבר שמצדיק את העובדה שילדים בירושלים לא ילכו לצהרון והורים יאלצו לצאת מוקדם מהעבודה, אפילו לא קמפיין פריימריז בליכוד. ברקת משלם מכספי משלמי הארנונה בעיר לאלפי עובדי עירייה שיצאו להפגין בשמו, עכשיו גם השתמש בילדי והורי העיר כעוד כלי בארגז הכלים הפוליטי שלו".

משמעות הפרישה של ירושלמים היא ישיבה משותפת באופוזיציה עם סיעת מרצ. יו"ר האופוזיציה לורה ורטון (מרצ) מציינת השבוע: "סניף מרצ ירושלים מברך את סיעת ירושלמים על הצטרפותה לאופוזיציה. חבל שחברי הסיעה פורשים רק לאחר שלא יכלו לסבול את ההתקפות על שר האוצר, הבוס של השותפה שלהם לשעבר, רחל עזריה. יחד עם זאת, טוב שתושבי העיר מקשיבים לנו, ושגם נציגי הציבור מתחילים לפקוח עיניים ולראות שראש העיר מתנהג בצורה לא אחראית ולא עניינית, כי יעדו העיקרי הוא לקדם את עצמו דרך מעשים והצהרות פופוליסטיות".

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר