הגדת פראג (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)
הגדת פראג (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)

הספרייה הלאומית מציגה: הגדת פראג

ההגדה, בת כ־500 שנה, נרכשה בכמעט עשרה מיליון דולרים. החוקרים מייחסים לה השפעה רבה על ההגדות המוכרות לנו כיום

פורסם בתאריך: 9.4.17 12:10

לקראת חג הפסח לוקחת הספרייה הלאומית את הביטוי 'והגדת לבנך' צעד אחד קדימה, עם הגדה בת כמעט 500 שנים, שנרכשה השנה בעסקה של כמעט עשרה מיליון דולרים.
הגדת הפסח המדוברת יצאה לאור בשנת 1556 בעיר פראג (ומכאן כינויה 'הגדת פראג'). מבין כלל ההעתקים שהודפסו שרדו רק שניים: האחד מוצג בספרייה הבריטית בלונדון והשני, החל מהשנה, שייך לספרייה הלאומית. להגדה זו ערך רב לא רק בשל הרקע ההיסטורי שלה, אלא גם בשל השפעתה על הגדות הפסח המצויות כיום בכל בית.

"חשיבותה של ההגדה אינה רק בשל עתיקותה ונדירותה", מסביר ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, "אלא גם כיוון שהגדות פראג המקוריות הן הראשונות שיש בהן איורים רבים בטכניקה של חיתוכי עץ, ושימוש בגופנים גדולים ומפוארים – אלמנטים שנתקבעו בעקבותיהן באלפי גרסאות אחרות של הגדות פסח".

ההגדה נסרקה באחרונה ועלתה גם לאתר של הספרייה הלאומית, כך שגם אתם תוכלו לראות ולהתרשם מהיצירה, שמבעד לערכה המסורתי קיבלה משמעות היסטורית.

כאמור, ההגדה נרכשה בעסקה של מיליוני דולרים וזאת במסגרת רכישה של אוסף ה'וולמונדה' שיצר ג'ק לונצר. הוא קרא לאוסף על שם עיירה בצפון איטליה והחזיק באלפי ספרים, מה שהפך אותו לאוסף הספרים הפרטי הגדול והחשוב ביותר בעולם היהודי.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר