בריכת השילוח, גבעת התנ"ך, גיא בן הינום (צילומים: דוד רודמן, עיר דוד, מקס ריצ'רדסון, עיר דוד, קובי הראתי, עיר דוד)
בריכת השילוח, גבעת התנ"ך, גיא בן הינום (צילומים: דוד רודמן, עיר דוד, מקס ריצ'רדסון, עיר דוד, קובי הראתי, עיר דוד)

נופים מרהיבים ופריחה משגעת: טיול רגלי לסופ"ש בירושלים

ממתחם התחנה לעיר דוד: נופים מרהיבים ופריחה בגבעת התנ"ך, היסטוריה בגיא בן הינום ומסלול תת קרקעי מבריכת השילוח ליסודות של הכותל. בילוי נעים

פורסם בתאריך: 9.5.19 17:09

מזג האוויר בסוף השבוע הקרוב אמור להיות נוח ומתאים לטיולים, ובמיוחד יתאים להליכה רגלית, לניצול הימים הנעימים של האביב לפני החום הכבד של הקיץ. עוד בונוס בטיול רגלי שמגיע מיד אחרי יום העצמאות – הורדת האוכל שנאכל באירועי החג. כמובן שחשוב להצטייד במספיק מים, לחבוש כובע ולשמור על הניקיון לאורך המסלול.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

דוד רודמן, מנהל הדרכה בעיר דוד, ממליץ לשבוע זה על מסלול טיול המתחיל באזור מתחם התחנה, עובר בגיא בן הינום ומסתיים בעיר דוד. אם בחרתם ביום שישי לטיול, תוכלו להתחיל בביקור בשוק האיכרים ויריד המעצבים שבמתחם התחנה. משם אפשר להתחיל לעלות לכיוון כיכר דוד רמז. בין הכיכר לבין דרך חברון שוכנת גבעה הנקראת גבעת התנ"ך, התחנה הראשונה במסלול. "זו פינת טבע עירונית, גבעה יפיפייה ומיוחדת שיש בה תצפית יפה על ירושלים ועל העיר העתיקה", מציין רודמן. "דוד בן גוריון תכנן לבנות על הגבעה את היכל התנ"ך העולמי. הדבר לא יצא אל הפועל ונשארה שם פינת טבע עירוני מקסימה".


גיא בן הינום (צילום: מקס ריצ'רדסון, עיר דוד)

גיא בן הינום (צילום: מקס ריצ'רדסון, עיר דוד)


הגבעה גובלת במתחם הכנסיה הסקוטית ובתיאטרון החאן. בגבעה יש שבילי הליכה קצרים ורק 150 מטרים של הליכה מובילים מכניסה אחת לשנייה של הגבעה. מומלץ לבקר במקום גם בתקופת החורף, אז פורחים בה נוריות וסביונים. באביב אפשר לראות בה פרחי צהרון מצוי ונורית אסיה, וכשהימים כבר נעשים חמים, אפשר ליהנות בעיקר מהתצפית המרשימה.


גבעת התנ"ך (צילום דוד רודמן, עיר דוד)

גבעת התנ"ך (צילום דוד רודמן, עיר דוד)


את המסלול ממשיכים בצד השני של הגבעה ויורדים ליד מלון הר ציון, ואז מתחברים לשביל ירושלים ליד הסינמטק. שביל ירושלים הוא שביל המתחיל בחניון עין חנדק, מקיף את העיר העתיקה ומסתיים בסטף. השביל מסומן בסימון כחול-זהב-כחול והוא חלופה ארוכה לחלק בשביל ישראל שעובר בירושלים. אורכו של השביל כולו הוא 39 קילומטר, אך המסלול המדובר עובר רק בחלק קטן ממנו. המסלול ממשיך מעל גיא בן הינום, על טיילת שהיא חלק משביל ירושלים. "זה אזור יפה מאוד", אומר רודמן, "יש בו מערות קבורה מימי הבית השני, ואזור של חקלאות קדומה עם בוסתני עצי זית". גיא בן הינום הוא בעל חשיבות תרבותית ודתית לשלוש הדתות. הגיא מוזכר במקרא, ו"גיא בן הינום" הוא מקור הביטוי "גיהנום" אליו מגיעים החוטאים לאחר מותם. בערבית הוא נקרא ואדי א-רבאבה.


בריכת השילוח (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)

בריכת השילוח (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)


ההליכה ממשיכה עד לאזור של מנזר אונופריוס, של הכנסיה היוונית אורתודכסית. על פי המסורת הנוצרית, הגיא קשור לחטאו הקדום של יהודה איש קריות, שרכש אותו בעזרת הכסף שקיבל תמורת הסגרתו של ישו. באזור ישנו מבנה מהתקופה הצלבנית ובו קברים של עולי רגל נוצרים. המנזר אינו פתוח לקהל הרחב אך גם המראה מבחוץ, של המנזר הבנוי על צלע ההר הוא מרשים מאוד.

רודמן מציע בשלב זה להגיע לבריכת השילוח, הנמצאת בקצה הדרומי של הגן הלאומי עיר דוד, צפונית למקום בו נחל קידרון גובל בגיא בן הינום. בשנת 2004 החלו חפירות במקום שחשפו את בריכת השילוח מימי הבית השני. ליד הבריכה התגלה ריצוף אבן של רחוב הרודיאני שהוביל להר הבית. "בריכת השילוח בימי בית שני היתה בריכת מים גדולה, שאגרה את המים של מעין השילוח", אומר רודמן, "כל עולי הרגל שהיו מגיעים לירושלים בתקופה הזו היו מתאספים בה. ניתן להיכנס לגן הלאומי מבריכת השילוח ולעלות דרך תעלת המסתור במסלול תת קרקעי, שמסתיים ביסודות של הכותל המערבי, זו זווית מרגשת ופחות מוכרת של המקום שכולנו מכירים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר