תיאטרון ירושלים, המנכ"לית יפעת צחי קיראל (צילומים: יח"צ, פרטי)
תיאטרון ירושלים, המנכ"לית יפעת צחי קיראל (צילומים: יח"צ, פרטי)

"הסגירה היא פוליטית": מנכ"לית תיאטרון ירושלים בביקורת חריפה על ניהול משבר התרבות בקורונה

יפעת צחי קיראל, מנכ"לית תיאטרון ירושלים, מותחת ביקורת קשה על האופן בו מנהלת הממשלה את המשבר בתחום התרבות, מספרת על הכספים שהובטחו ולא הגיעו, ועל ההרגשה המצערת שלדבריה פשוט לאף אחד לא באמת אכפת

פורסם בתאריך: 11.12.20 12:06

יפעת צחי קיראל, מנכ"לית תיאטרון ירושלים, מספרת בראיון מיוחד ל"כל העיר" על השלכותיה של תקופת הקורנה – אשר הביאה לסגירת התיאטרון כבר למעלה מתשעה חודשים. לפי צחי קיראל, מדובר בתקופה המורכבת ביותר שחוותה במסגרת תפקידה, אותו היא ממלאת כבר במשך 14 שנים. את האשמה למשבר שנקלע אליו תחום התרבות היא תולה במקבלי ההחלטות. "הימים מאוד מורכבים ועצובים", מספרת צחי קיראל בשיחה עם "כל העיר", "מורכבים לקהל ומורכבים לעובדים. נדמה כי סגירת התיאטראות היא פוליטית. לא ברור למה אפשר להיכנס למטוס למשך 12 שעות או לנסוע שעתיים ברכבת, שהם מקומות צפופים ולא מאווררים לעומת אולמות התיאטרון. זה כואב מאוד, הקהל צמא לתרבות, תרבות היא לא מוצר נוחות או מוצר פנאי למיטיבי לכת. זה מעוות שלכל יתר הדברים נותנים פתרונות ולתחום שלנו לא".

האם נעשו צעדים בשבועות האחרונים למען פתיחת התרבות?
"השר חילי טרופר הציע לערוך בדיקות קורונה בכניסה לתיאטרון, או לחלופין, שאנשים יגיעו עם בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות, כאילו שמדובר בבדיקה נעימה וקלה. יש תחושה של חוסר הבנה כל כך עמוק, כמה שעות ייקח להכניס 500 צופים כשכל אחד צריך לעשות בדיקה ולחכות רבע שעה? מצפים שאנשים יגיעו מהצהריים? האם כשעולים על רכבת מתל-אביב לנהריה לנסיעה שאורכת שעתיים, מבקשים בדיקה מ-72 השעות האחרונות? זה מעוות".


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


שר התרבות סיפר בראיון ל"כל העיר" כי הועברו תקציבים לתיאטראות. האם קיבלתם כספים?
"מדובר בשום דבר עם כלום. היכלי תרבות רבים בארץ, ואנחנו יחד איתם, התאגדו והגישו בג"ץ על כך שלא התקבלו כספים על אף החלטת הממשלה שהורתה לסייע למוסדות התרבות להתגבר על משבר הקורונה. כיצד נוכל לחזור לפעילות ולהחזיר את כוח האדם לעבודה ללא סיוע, כשברור שנחזור לפעילות בהיקף של 50 אחוזי תפוסה? מי ישלם על חמישים האחוזים הנוספים?".

"גילוי נאות – משרד התרבות חילק כספים עבור גופים יוצרים. תיאטרון ירושלים בחלקו יוצר וקיבל מעט תמיכה בשל כך.  90 אחוזים מההכנסות של תיאטרון ירושלים עצמיות, כך שברור לכולם באיזה מצב התיאטרון כאשר הוא סגור. מדובר בקריסה של כל ההכנסות שלנו".

האם פנו אליך מקבלי ההחלטת במטרה לסייע?
"שאל אותי פעם חבר, שהתמודד על תפקיד בכיר מאוד למוסד תרבות – תגידי, למי אכפת מהמוסד הזה? אמרתי לו 'מהרגע שתיבחר – לך'. תיאטרון ירושלים הוא הבית של התזמורת הסימפונית, תזמורת ירושלים מזרח ומערב, פסטיבל ישראל, תיאטרון מיקרו ועוד – מישהו בא ושאל מה עם כל העובדים האלה? איפה הם נמצאים? את אף אחד זה לא עניין. בשיניים יזמנו הפקות כדי שלפחות חלק מהעובדים יוכלו לחזור".

כיום מקבלי ההחלטות מדברים על כך שכל עוד יש עלייה בתחלואה התרבות לא תיפתח. מהי תגובתך?
"אין מילים להגיב בכלל לטענה מסוג זה. עשו ניסויים בהרבה מאוד מדינות וגם כאן בחודשי הקיץ. פתחו אותנו לתקופה קצרה ולא היו נדבקים. אין לי איך להתייחס לזה חוץ מאשר להגיד שאני חושבת שילמדו עוד הרבה שנים על הניהול הכושל של מה שקורה אצלנו".


מנכ"לית תיאטרון ירושלים, יפעת צחי קיראל (צילום: שי הפלמן)

מנכ"לית תיאטרון ירושלים, יפעת צחי קיראל (צילום: שי הפלמן)


איך שורדים בתקופה כזו?
"עשינו הרבה מאוד עבודה בכל החודשים שבהם היינו סגורים. יחד עם כל הקושי הכלכלי העצום, כשכרגע לא ברור מה יהיה המקור לכל אותם גירעונות של מיליוני שקלים, המשכנו לפעול ולהציע לקהל שלנו, העומד על קרוב ל-30 אלף מנויים, תכנים בפלטפורמות דיגיטליות. אחת מההצלחות הגדולות ביותר שלנו הוא פסטיבל "פסנתרים" אשר מזה שמונה שנים מתקיים בתיאטרון וכעת שידרנו אותו בדיגיטל. הפסטיבל היה הצלחה גדולה וקיבל כ-80 אלף חשיפות, כאשר צפו בו אנשים מ-49 מדינות בעולם. ההצלחה הגדולה גרמה לי לחשוב על האופן שבו נחזור לעבוד בעתיד – ברור לי שהדיגיטל יתפוס מקום חשוב בכל הפעילויות שלנו. בנוסף, כמובן שלשם הפסטיבל החזרנו עשרות עובדים וכל זה הוכיח לנו שגם מתקופה כזו קשה אפשר לצמוח. כל משבר מוליד איתו לצד הכאב והקושי גם הזדמנויות".

כיצד את מצליחה להישאר אופטימית?
"זו התקופה המאתגרת ביותר שחוויתי בתור מנהלת. היה קשה מאוד להוציא עובדים לחל"ת, ראיתי את הקושי שלהם. הם עברו ועוברים תקופה קשה מאד ולא טובה בימי הקורונה. עם זאת, אני מבינה שחלק מהתפקיד שלי הוא גם לשמור ולעודד את כולם ולראות את האופק החיובי. זה ניהול מורכב ולא טריוויאלי. ניצלנו את כל התקופה הקשה הזו לשדרוג תשתיות התיאטרון – מדובר במוסד שלומדים עליו בספרי ארכיטקטורה. במהלך השנים התיאטרון עבר שינויים בגלל בעיות טכניות, והשנה שחזרנו את התאורה המקורית שלו, כאשר את הצילומים של גופי התאורה מצאנו בספריית "הארוורד", ששמרה אותם במחלקת היודאיקה. בנוסף, ביצענו פיתוח סביבתי אדיר, יש 600 מקומות חניה, והחוויה של ההגעה לתיאטרון הולכת להיות מרגשת מתמיד. עד אז אני רוצה להזמין את כולם לצפות בפסטיבל 'במה פוגשת מסך', הכולל גם הצגת ילדים, שיתקיים בדיגיטל וישודר בימי החנוכה ביו ה-10 ל-14 בדצמבר בעלות שווה לכל כיס".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. א.

    אם התאטרון היה פחות פוליטי ומוטה לצד שמאל אולי היו יותר אזרחים שעושים מנויים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר