ד"ר אלן ביליג (צילום: דוברת הדסה)
ד"ר אלן ביליג (צילום: דוברת הדסה)

רפואה עם נשמה: "לתת את ה-110 אחוז עבור המטופלים שלנו"

המחלקה לכירורגיה פלסטית ואסתטית במרכז הרפואי הדסה מצוידת בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, וצוות המומחים שלה לא מתפשר על מקצועיות, יחס אמפתי ואנושיות. ד"ר אלן ביליג, רופא בכיר במחלקה, סיפר לנו על העשייה הרבה של המחלקה ועל האתגרים המיוחדים איתם מתמודד הצוות מדי יום

פורסם בתאריך: 21.10.22 00:33

כאשר חושבים על ניתוחים פלסטיים ואסתטיים, מיד עולה המחשבה על ניתוחי חזה ואף, אך צוות מחלקת כירורגיה פלסטית ואסתטית בהדסה עושה הרבה מעבר לניתוחים מהסוג הזה. הצוות מתמחה במגוון רחב מאוד של ניתוחים אצל מבוגרים וילדים, כגון כוויות וצלקות, טיפול בפציעות של הרקמות הרכות, ניתוחים פוסט-בריאטריים, שחזור מומים מולדים ונרכשים, שחזורי שד וכן מבצע מגוון ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה. במחלקה הוותיקה עובדים רופאים מקצועיים שעברו הכשרות והשתלמויות ארוכות בארץ ובחו"ל ומעודכנים בכל החידושים הקיימים בתחום.

עבודת מחלקת כירורגיה פלסטית ואסתטית בבית החולים הדסה עין כרם בהדסה בולטת בעיקר בימים המרגשים של קמפיין "רפואה עם נשמה", אותו מוביל דירקטוריון המרכז הרפואי הדסה, המזמין את הציבור לבחור באנשי הצוות שעושים מלאכתם במסירות ובאנושיות יוצאות דופן.  פרס "רפואה עם נשמה" מבקש להעצים את כל בעלי התפקידים בהדסה, בהם מיילדות, אנשי אדמיניסטרציה, ביטחון, פיזיותרפיה, תזונה ועוד. אם חיכיתם להזדמנות להודות לאחד מאנשי הדסה, אשר העניק לכם מעצמו מעל ומעבר ולא נשכח מליבכם, ניתן לעשות זאת בקלפיות אשר ממוקמות בכל רחבי בתי החולים של הדסה, באמצעות קישור מקוון (לטופס הבחירה). לנוחיותכם, ניתן לרשום בגוגל "פרס הדסה לרפואה עם נשמה" ולבחור בקלות באדם שלכם.

שוחחנו עם ד"ר אלן ביליג, רופא בכיר במחלקת פלסטיקה בהדסה, שסיפר לנו על העשייה הרבה של המחלקה ועל האתגרים המיוחדים איתם הם מתמודדים מדי יום.

לפני כשנתיים חזר דוקטור ביליג מתת-התמחות בטורונטו, שם התמקצע בפלסטיקה שחזורית של ארובת העין, גולגולת, ופנים במבוגרים. "מדובר בתחום מאוד מרתק שהקנה לי ידע ויכולת טכנית מיוחדת לטיפול באזור הפנים וגולגולת", הוא מסביר, "כמעט לכל תת-תחום בכירורגיה פלסטית יש במחלקה רופא בכיר שעבר הכשרה מיוחדת בחו"ל כמו שאני עברתי. זה מאוד חשוב, לדוגמה, בהדסה אנחנו מתעסקים עם פלסטיקה של ילדים שזה תחום עם אתגרים ודרישות כירורגיות שונות ממבוגרים. מגיעים אלינו ילדים עם שפה וחך שסועים, אוזניים בולטות, ילדים שנולדו עם מומים מולדים שזקוקים למענה רפואי המותאם לגיל שלהם, ויש אצלנו מנתחים פלסטיים שזו ההתמחות הספציפית שלהם".

לדברי ד"ר ביליג, "כמו שיש מומחים לפלסטיקה של ילדים, יש גם מומחים שמתעסקים עם תת-התמחויות אחרות כגון שחזורי שד לאחר כריתת שד מלאה או חלקית בגלל סרטן, וכן מומחיות לניתוחים פוסט-בריאטריים (קיצורי קיבה)". הוא מסביר כי לאחר הניתוח והירידה במשקל נשארות שאריות עור בכל חלקי הגוף שמפריעות בחיי היום יום. בנוסף לכל אלה, מחלקת פלסטיקה בהדסה מטפלת גם בכוויות קשות, פציעות טראומה של הרקמות הרכות בכל הגוף ועוד.

ד"ר ביליג: "אחד הטיפולים שאנחנו עושים בהדסה הוא שחזור איברים, כמו לסת, אף, אוזן, לחי, עין, ועוד, וזה דבר מדהים. אנחנו בונים את התשתית מהעצם החוצה. אפשר לומר שאנחנו גם קצת אמנים. זה תחום מרתק שאותו אנחנו עושים בשיתוף פעולה עם מחלקות שונות בבית חולים, כגון מחלקת עיניים, מחלקת עור, מחלקת פה ולסת ומחלקת ואף אוזן גרון. השינוי החיצוני והפנימי שהמטופל חווה לאחר שחזור איבר הוא מדהים. לעיתים זה משהו שגרם לאותו אדם מבוכה רבה, והאושר שלו לאחר השחזור מרגש אותנו בכל פעם מחדש".

טיפול נוסף שניתן בהדסה הוא טיפול בכוויות קשות, שלעיתים מצריך ניתוח, הטריה של הכווייה וכיסוי על ידי שתלי עור. ישנם שלבים רבים בטיפול בכוויות, ובכוויות קשות הטיפול הוא לטווח הארוך. כדי להחזיר את המטופל למקסימום תפקוד, לפעמים יש צורך בניתוחי שחזור מעבר לשתלי עור, כגון הרחבת רקמה.

מה זה אומר הרחבת רקמה?

"לדוגמה, אם יש מטופל שחצי מהגב העליון שלו עם צלקות כווייה (או צלקות שתלי עור) ברמה קשה והחצי השני תקין, אנחנו עושים שחזור של הגב העליון המצולק על ידי הרחבת רקמה של החצי התחתון הבריא. זה תהליך שאורך מספר חודשים, שבתחילתו אנחנו מכניסים מתחת לשכבת העור הבריאה 'בלונים' מיוחדים לא מנופחים, ובטכניקה מיוחדת אנחנו מנפחים אותם לאט לאט. לאחר שאנו מגיעים לנפח המתאים, אפשר להוריד את העור הפגוע (או צלקת) ולשחזר את החסר עם עור בריא".

ד"ר ביליג משתף בסיפורה של אישה שבה טיפלו לאחרונה. "הגיעה אלינו אישה כשהיא מורדמת ומונשמת, אחרי שעברה ניתוח אסתטי בחו"ל. היא הגיעה למיון עם נמק של העור ברגליים ובבטן ומחלה סיסטמית מאוד קשה (זיהום ודלקת קשיים). היא עברה ניתוח אסתטי לשאיבת שומן, שזה ניתוח שנחשב ליחסית די פשוט בידיים מיומנות (מכניסים צינורית דקה ומתחילים לשאוב שומן). במקרה שלה, הצינורית לא הוכנסה לשכבה הנכונה (שכבת השומן התת-עורי), אלא הוכנסה לחלל הבטן הפנימי, דבר שדקר את המעיים שלה מספר פעמיים וגרם לה לנזק רב. היא הגיעה עם דליפה מהמעיים, המוגלובין נמוך ומדדי דלקת חריפים".

המטופלת, מספר ד"ר ביליג, הועברה לטיפול נמרץ, עברה ניתוחים רבים של כירורגיה כללית על מנת להציל את חייה ולהחזיר אותה לתפקוד. "בשל חומרת הפגיעה שלה והנמק הרחב שנגרם לה באזורים שונים, נדרשנו לעשות לה השתלות עור. מדובר באישה שנכנסה לניתוח אסתטי יחסית קל (שאיבת שומן) וכמעט איבדה את החיים שלה".

 

 

ד"ר ביליג פונה לציבור הרחב: "בזמן האחרון אנחנו פוגשים מטופלים שנסעו לחו"ל על מנת לעשות פרוצדורות רפואיות בגלל עלויות נמוכות יותר. אבל חשוב להבין שהשיקול הכספי לא יכול להיות השיקול היחיד, כאשר מחפשים מקום לבצע בו ניתוח אסתטי. אם המחיר נמוך מדי, כנראה שיש סיבה, וזה לרוב מגיע על חשבון המקצועיות הרפואית. מגיעים אלינו להדסה מטופלים עם סיבוכים רבים, לאחר ניתוחים שבוצעו במקומות עם תנאים לא אידיאליים, ולכן יש חשיבות בביצוע הניתוחים לא רק במקומות מאושרים חוקית, אלא גם במקומות שבהם יש מענה לכל התחומים והתת תחומים ברפואה, כך שאם יש סיבוך, אותו המקום יוכל לתת מענה מיידי על ידי מומחים בכירורגיה כללית, טיפול נמרץ ועוד".

ד"ר ביליג מוסיף: "בהדסה יש מרכז אסתטיקה המתמחה בניתוחים וטיפולים, שמטרתם לשפר את המראה החיצוני ואת איכות החיים של המטופלים שלנו. מעבר למקצועיות של הרופאים, היתרון של המרכז שלנו הוא שהכל נמצא תחת קורת גג אחת כולל את כל התת התמחויות של הפלסטיקה. הדסה הוא בית חולים עם מיטב המומחים מכל הסקטורים".

מה התגובות שאתם מקבלים מהמטופלים שלכם?

"התגובות מאוד חמות ומחממות את הלב. הצוותים שלנו הם קודם כל בני אדם ולאחר מכן אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. מחלקת הפלסטיקה שלנו משלבת צוות של מקצוענים, שמדברים בגובה העיניים ומאוד רגישים ונגישים. אנחנו משתדלים לתת את ה-110 אחוז עבור המטופלים שלנו. אנו עושים מאמצים גדולים, כדי לוודא שהמטופלים מקבלים את כל התשובות לשאלות שלהם לפני ואחרי טיפול או ניתוח. לשמחתנו, יש לנו המון מכתבים ממטופלים ומטופלות ובני משפחותיהם, שבהם הם מביעים את ההערכה שלהם על החוויה החיובית שעברו אצלנו, ואנחנו רואים בזה ערך רב".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר