תקיעת שופר (צילום: אורטל צבר)
תקיעת שופר (צילום: אורטל צבר)

שתו הרבה, אכלו חכם ועצרו בזמן: המדריך לצום בטוח בירושלים

מד"א ומאוחדת מחוז ירושלים עם סדרת המלצות שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות. חתימה טובה

פורסם בתאריך: 23.9.23 22:31

במד"א ירושלים ערוכים בכוחות מתוגברים ליום הכיפורים, שיצוין היום (ראשון, 24.9.23) ומחר (שני, 25.9.23). במד"א מסבירים כי מדי שנה, נזקקים אלפים לשירותי רפואה והצלה במהלך יום כיפור, בין היתר בשל מזג האוויר, הצום, סכנת התיישבות, חבלות במהלך נסיעה על אופניים ועוד. על כן, ההיערכות לקראת הצום היא מוגברת ובתחנות מד"א בירושלים תוגברה מצבת החובשים, הפרמדיקים, האמבולנסים, ניידות הטיפול הנמרץ ואופנועי החירום  – זאת על מנת להעניק טיפול רפואי דחוף לחולים ונפגעים שיזדקקו לסיוע. בנוסף, גם כונני מד"א המתפללים בבתי הכנסת ומצוידים בציוד רפואי מתקדם הכולל מכשיר מפעם (דפיברילטור) יוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי למתפללים שיחושו ברע.

"בכל שנה מגיעות למוקד החירום 101 של מד"א למעלה מ-2,000 קריאות הדורשות טיפול רפואי במהלך יום כיפור", אומרים במד"א ומוסיפים: "גם השנה הצפי הוא לכמות קריאות דומה. רבים מהמטופלים הנזקקים לשירות רפואי הנם מתפללים שחשים ברע עקב הצום, רוכבי אופנים, קורקינטים וגלגיליות שנפצעים במהלך הרכיבה, ילדים ופעוטות שמשחקים ללא השגחת מבוגר ונשים בהריון מתקדם עם צירי לידה. אנו מבקשים מהציבור לפנות את הדרך ולאפשר לאמבולנסים תנועה חופשית ובטוחה".

מדריך מד"א לצום בטוח

ארוחה מפסקת:
1. בכדי להקל על הצום, במיוחד עבור בני נוער, אשר צמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות שני ליטרים של מים עד כניסת הצום, ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה וכו'). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים, המגבירים תחושת צמא.
2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.
3. בתפריט הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מאכלים מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים, שומנים וירקות, דבר חשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.

מקרה חירום רפואי בבית הכנסת:
יישומון "מד"א שלי", שניתן להוריד בחינם בכל טלפון חכם, כולל במכשירים חכמים כשרים, מאפשר לציבור המתפללים לחייג אל מוקד החירום 101 של מד"א בלחיצת כפתור. עם קבלת השיחה במוקד, ידעו החובשים והפראמדיקים מיד את מיקומו המדויק של המתקשר, מה שיסייע להגעה מהירה של צוותי מד"א למקום.

חולים, קשישים ונשים בהריון:
לחולים, קשישים ונשים בהריון מומלץ להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, ומושתלי כליות, לב או כבד. זאת, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם כלפי הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

פגיעה בתפקודי הכליות:
עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה המתגלה בין היתר בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר, קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות. על מנת לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקודי הכליות, על הצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

בטיחות בכביש:
רבבות ילדים ובני נוער רוכבים על אופנים, גלגינוע (קורקינט חשמלי) ורולר-בליידס במהלך יום כיפור בכבישים העירונים והבין-עירוניים. במגן דוד אדום מבקשים מההורים לבדוק את תקינות האופניים בדגש על הצמיגים והבלמים, להקפיד כי הילדים רוכבים עם קסדות ומגנים וכן להעניק תשומת לב מוגברת לעוברים ולשבים.

התייבשות:
הימנעות משתייה ומזון עלולים לגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.

נשים בטיפולי פוריות:
במהלך יום הכיפורים פראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות. נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונאליות, ועפ"י המלצת הרופא המטפל חייבות לקבלן בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש, יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א הקרובה אליהן ביותר. בעת ההגעה לתחנות מד"א לצורך ביצוע הזריקות, יש להביא את החומר להזרקה וכן את הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, מינון, מיקום ואופן ההזרקה (תוך שרירי או תת עורי). הפראמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות אך ורק למטופלות שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת לפני כן מאותה התרופה.

יציאת הצום:
מומלץ לשבור את הצום עם כוס שתייה מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם ממרח. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

"אנו פונים לציבור המתפללים המגיעים לבתי הכנסת עם ילדים ופעוטות, להעניק תשומת לב מיוחדת ולהשגיח עליהם במהלך התפילה", מוסיפים ואומרים במד"א. "מדי שנה במד"א נקראים לטפל בילדים ופעוטות שנפגעים בסביבת בית הכנסת בעת משחק במקומות בהם קיימת סכנה, ושאינם מיועדים למשחק ילדים ופעוטות".

 

 

הטיפים של שלומית מרמור – דיאטנית קלינית במאוחדת מחוז ירושלים

"ישנה חשיבות בהכנה מוקדמת של הגוף לצום על מנת שיקבל את כל אבות המזון כולל נוזלים כבר מיממה קודם לכן, (החל מיום שני בבוקר). חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות ומאוזנות ועל שתייה לאורך כל היום, אך אין צורך בהוספת בכמויות מופרזות של מזון ושתיה . כדאי לצמצם בהדרגה שתיית משקאות עם קפאין בשבוע טרום הצום בכדי להימנע מכאבי ראש. "ההחלטה על האכילה לקראת הצום צריכה להיות מושכלת . למרות הנטייה הרווחת, אין צורך להעמיס כמויות גדולות של מזון ו/או שתייה -שאינן תורמות ואף פוגעות ביכולת של הגוף לצום קל".

ערב כיפור
• החל משעות הבוקר מומלץ להמשיך ולאכול ארוחות מסודרות ומאוזנות.
• בארוחות כדאי לכלול פחמימות מורכבות המתעכלות לאט יותר ומגבירות את תחושת השובע : לחם מלא, אורז מלא, קטניות, עדשים וכדומה
מאידך, כדאי להימנע מפחמימות פשוטות כמו ממתקים עוגות, שתייה מתוקה ופירות מרובים אשר יגרמו לעליה ברמת הסוכר ובהמשך לרעב.
מומלץ להקפיד על חלבון כמו דגים, עוף, בשר, ביצים, ירקות , גבינות וחלב.
• נשים דגש גם על המרכיב השומני למשל : שמן זית, אבוקדו, טחינה וכו'.
• הקפידו לצמצם ככל שניתן ממאכלים מלוחים המעוררים צמא, כדוגמת חטיפים ופיצוחים וגם רטבים ותיבול מלוח (רוטב סויה, אבקות מרק וכו').
• מומלץ לשתות עד הצום 2.5-2 ליטר מים.

ארוחה המפסקת:
• מומלץ להתחיל בארוחה כשעה וחצי לפני תחילת הצום.
• לאכול לאט ובנחת ולא לדחוס מזון לגוף.
• שלבו בארוחה פחמימות מורכבות המתעכלות לאט, חלבון שומנים בריאים וירקות והפחיתו במזונות סוכריים ובמלח.
• רצוי לאכול מרק בארוחה המסיימת את הצום ולא בארוחה זו בגלל המליחות.
• שתיית מים היא קריטית לשעות הצום המאוחרות – שתו הרבה.

צאת הצום
• חשוב מאוד להיות קשובים לגוף לאחר הצום ולא להעמיס כמויות של אוכל ונוזלים בזמן קצר.
• בצאת הצום מומלצת תחילה, ארוחה קלה דוגמת קפה + עוגה או לחם עם ממרח + תה, במטרה להחזיר אנרגיה זמינה ונוזלים לגוף. יש הבוחרים במרק צח/ ירקות עם אטריות (יחזיר לגוף נוזלים מלחים ופחמימות זמינות במהירות).
• יש לחזור ולשתות מים בהדרגה. כדאי להתחיל עם נוזלים פושרים/חמים להרגעת הקיבה.
• לאחר פרק זמן קצר של התאוששות ניתן להתחיל לאכול את הארוחה הגדולה יותר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בהצלחה

    המינהג הוא חשבון נפש, הבנה במי פגעתם, בקשת סליחה ספציפית ממנו ואז צום. בלי חשבון נפש אמיתי, אין משמעות לצום.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר