צילום: דוברות שערי צדק
צילום: דוברות שערי צדק

עדשות מתקדמות בניתוחי קטרקט

בשנים האחרונות ניתוח הקטרקט שינה את פניו, מניתוח שיקומי לניתוח המשלב גם תיקון אופטי. זו הזדמנות לטפל בבעיות אופטיות מהן סובלים המטופלים ללא קשר לקטרקט עצמו

פורסם בתאריך: 9.8.18 11:16

העין הינה מערכת אופטית מורכבת. בכדי לראות באופן חד וברור, יש צורך במיקוד מדויק של קרני האור על גבי רשתית ומשם המידע מועבר למוח דרך עצב הראייה. מיקוד קרני האור מתבצע בעזרת הקרנית, החלק הקדמי השקוף של העין, ובעזרת עדשת העין.

קטרקט (בעברית ירוד) מתאר מצב בו העדשה הטבעית של העין הופכת לעכורה. הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות קטרקט היא תהליך ההזדקנות הטבעי של העדשה. סיבות נוספות שיכולות לגרום להיווצרות קטרקט הן חבלה לעין, מחלות מולדות או נרכשות ונטילת תרופות, דוגמת סטרואידים. כיום, הטיפול היחיד היעיל לקטרקט הינו ניתוח שבו מסירים את העדשה העכורה מהעין ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית. ניתוח זה הינו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם המערבי ובעל סיכויי הצלחה גבוהים מאוד.

ד"ר עדי אבולעפיה (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר עדי אבולעפיה (צילום: דוברות שערי צדק)

בשנים האחרונות ניתוח הקטרקט שינה את פניו, מניתוח שיקומי לניתוח המשלב גם תיקון אופטי. למעשה ניתוח הקטרקט המודרני פותח בפנינו חלון הזדמנויות לטפל בבעיות אופטיות מהן סובלים המטופלים ללא קשר לקטרקט עצמו, וזאת ע"י התאמה אישית של כח וסוג העדשה המושתלת לעין בזמן הניתוח. חשוב לזכור כי העדשות הסטנדרטיות שאנו משתילים בניתוחי הקטרקט, הן עדשות חד-מוקדיות כך שהן מספקות חדות ראייה מיטבית ללא משקפיים למוקד אחד בלבד, לדוגמא אם נכוון את המטופל שיראה טוב למרחק ללא משקפיים, לאחר הניתוח הוא יאלץ להרכיב משקפיים לקריאה ולעבודה מול מחשב.

היום עומדות לרשות המטופלים עדשות מתקדמות, הקרויות גם "עדשות פרימיום", הכוללת בין היתר עדשות מולטיפוקליות (רב-מוקדיות) ועדשות טוריות (עדשות עם "צילנדר").

עדשות מולטיפוקליות נועדו לספק בו-זמנית מספר מוקדי ראייה ובכך להפחית בצורה ניכרת את התלות במשקפיים לאחר ניתוח הקטרקט. חשוב לזכור כי טכנולוגיה זו איננה מושלמת וכרוכה בפשרה אופטית מסוימת כמו ירידה קלה בניגודיות וראיית הילות סביב מקורות אור בלילה, חלק מתופעות אלה משתפר עם הזמן.

בנוסף, חשוב לציין כי העדשות הסטנדרטיות, אינן נותנות מענה מלא למטופלים הסובלים מאסטיגמטיזם. אסטיגמטיזם, תופעה שכיחה באוכלוסייה, הינו מצב בו מבנה הקרנית איננו עגול בצורה מושלמת, אלא אליפטי (דמוי ביצה), מבנה זה גורם לטשטוש התמונה המתקבלת במוח. לצורך תיקון האסטיגמטיזם מוסיפים לעדשת המשקפיים "צילינדר" המשפר את חדות הראייה. בניתוח קטרקט בו מושתלת עדשה סטנדרטית האסטיגמטיזם אינו מתוקן, ומטופלים אלו יאלצו להרכיב משקפיים או עדשות מגע באופן קבוע גם לאחר ניתוח הקטרקט.

לאחרונה פותחו עדשות תוך עיניות מיוחדות לתיקון האסטיגמטיזם. עדשות אלו נקראות עדשות "טוריות", והן מושתלות לעין במהלך ניתוח הקטרקט הרגיל. בניגוד לעדשות הסטנדרטיות, בעדשות הטוריות מוטבעת תבנית "צילינדר" המתקנת את האסטיגמטיזם. העדשות הטוריות נותנות מענה משולב למטופלים הסובלים מקטרקט ומאסטיגמטיזם, כך שלמעשה ע"י פרוצדורה אחת ניתן לטפל בשתי הבעיות יחדיו.

חשוב לזכור כי בכדי להשיג תוצאות מיטיביות בהתאמה אישית של עדשה עבור כל מטופל, יש צורך בהערכות מתאימה. במרכז הרפואי שערי צדק הצטיידנו לאחרונה במכשירי הדמיה מהמתקדמים בעולם אשר בעזרתם מבוצעים חישובי כוח העדשה תוך שימוש בנוסחאות חישוב חדישות שחלקן פותחו בשיתוף פעולה של צוות מחלקת העיניים בשערי צדק עם מרכזים מובילים בעולם. בנוסף, ציוד חדיש זה מאפשר את שידור נתוני המטופל, בזמן אמת, אל עיניות המיקרוסקופ של הרופא המנתח.

לסיכום, אנו נמצאים בתקופה מרתקת בה הטכנולוגיה מאפשרת לנו לתקן בעיות אופטיות בזמן ניתוח הקטרקט ולאפשר למטופלים את הפחתת התלות במשקפיים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר