יער ירושלים (צילומים: אוליביה פיטוסי, אמיל סלמן, יוסי זמיר, ארכיון הצילומים של קק"ל)
יער ירושלים (צילומים: אוליביה פיטוסי, אמיל סלמן, יוסי זמיר, ארכיון הצילומים של קק"ל)

סלילת הכביש החדש ביער ירושלים – קק"ל יוצאת למאבק נגד התוכנית

כחודש וחצי לאחר הפרסום ב"כל העיר" - הקרן הקיימת לישראל מציגה את עמדתה לתוכנית החדשה של משרד התחבורה לפרוץ תוואי כביש בתוך יער ירושלים: "התוכנית תיצור נזק רב ותהווה פגיעה בלתי הפיכה בערכי הטבע ובריאה הירוקה של ירושלים"

פורסם בתאריך: 11.3.20 08:22

הקרן הקיימת לישראל מתנגדת לתוכנית של משרד התחבורה לסלול כביש חדש בתוך יער ירושלים. כחודש וחצי לאחר הפרסום ב"כל העיר" בקק"ל מתכוונים להיאבק נגד יישום התוכנית.

כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר" לפני כחודש וחצי, תוכנית לסלילת כביש חדש ביער ירושלים, שמקודמת במשרד התחבורה, מובילה את הארגונים הירוקים לפתוח במאבק, בראשם החברה להגנת הטבע. מדובר בסלילת כביש במסגרת תוואי דרך לא חוקית שיוצא מהר נוף שקיים בחלקו ביער ירושלים. בפרסום קק"ל טרם גיבשו עמדה ומסרו אז ל"כל העיר כי קק"ל היא הארגון הירוק הגדול במדינת ישראל הפועל רבות למען הטבע והסביבה. קק"ל אינה חלק בהסדרת כביש הר נוף, והנושא מטופל על ידי משרד התחבורה וחברת מוריה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כעת, קק"ל מדגישה כי היא מתנגדת לתוכנית. צוות מקצועי הכולל את ענת גולד, מנהלת אגף התכנון של קק"ל ועדי נוי, מנהלת מחלקת תכנון במרחב מרכז, הודיע כי קק"ל מתנגדת לתוכנית פריצת כביש חדש ביער ירושלים בשכונת הר נוף. במכתב שנשלח לחברה להגנת הטבע, הודיעה גולד כי "קק"ל מתנגדת לפריצת הכביש החדש המיועד לאפשר יציאה וכניסה נוספת לשכונת הר נוף בשל עבודות התשתית בכניסה לעיר. התכנית הינה פתרון אד הוק לזמן קצר, אשר תיצור נזק רב, תעלה במשאבים רבים – כלכליים, חברתיים וסביבתיים ותתייתר בתוך זמן קצר עם סיום עבודות התשתית המבוצעות על ידי כביש 16. ברור לחלוטין כי שטחי יער אינם יכולים או אמורים לשמש קיצורי דרך ופתרונות תחבורה הרסניים, לא כל שכן יער ירושלים, אשר שטחו מצומצם ביותר והוא עתיר ערכי טבע מורשת ונוף רגישים. הדרכים העוברות היום ביער ירושלים מיועדות עבור באי היער בלבד ואינן אמורות לשמש תנועה עוברת של כלי רכב. ברוח זו הוכנו תכניות הסדרה שאושרו בעירייה טרם היוזמה הנוכחית, ואנו נערכים לביצוען בשנה הקרובה".

גולד מוסיפה כי "השטח הנדון מיועד ליער בתמ"א 1 ובתוכנית מפורטת ליער וכן מוגדר כאתר טבע עירוני רגיש ביותר על פי תכנית המתאר לטבע עירוני בירושלים. העברת כביש נוסף בתוך היער שמטרתו אינה משרתת את היער עצמו, תגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעצים, בערכי הטבע והנוף ובריאה הירוקה של תושבי ירושלים והסביבה".

עוד אומרת גולד כי "בשטח זה מתקיימות פעולות יער קהילתי בהן קק"ל משקיעה משאבים רבים, לצד היות היער אזור לפעילות פנאי וטיילות עבור תושבי ירושלים וכן עבור מבקרים מהארץ כולה. סלילת כביש נוסף הנה בניגוד לאמור הן בתכנית היער הסטטוטורית והן בתכנית האב ליער. תכניות אלה הוכנו במחשבה רבה שבבסיסה עמדה המטרה של שמירת ה'ריאה הירוקה בירושלים' וכן לספק לבאים ליער מקום ראוי עבור שהייה בחיק הטבע והתרעננות מהעיר ללא ההפרעות חיצוניות. בשנים האחרונות אנו עדים ל'נגיסות' חוזרות ונשנות ביער זה מכל כיוון, המצמצמות ומאיימות להמשיך לפגוע בשטחי היער בשל לחצי הפיתוח הרבים. קק"ל פועלת לשמירה על יער ירושלים מכל משמר, ומעריכה את הצטרפותה של החברה להגנת הטבע לשמירתו".

נוי מציינת כי "הכביש המוצע הוא לכאורה על תוואי קיים. יובהר כי התוואי הקיים בשטח נפרץ באופן לא חוקי, והוא מתפתל בין טראסות בשטח רגיש ביותר. הכביש המוצע מחייב פריצה ניכרת מעבר לכך, דבר המחייב עבודות מילוי וחציבה בהיקף רחב לרבות קירות תמך. עלות הפריצה היא גבוהה מבחינה כלכלית ונופית. האתר הינו אתר טבע עירוני רגיש ביותר על פי תכנית המתאר המאושרת לטבע עירוני בירושלים. התכנון מחייב בחינת השפעות אקולוגיות. עצם קיטוע היער על ידי דרך פוגע בבית הגידול הרגיש וביכולתו של היער להמשיך לתפקד כמערכת אקולוגי . שימוש ביער כאזור המעביר תנועה פוגע במשתמשי היער האחרים – מטיילים, רוכבים, בעלי חיים וצמחים. לפיכך קק"ל עושה ככל יכולתה למנוע זאת ביערותיה ברחבי הארץ". יער ירושלים הוא יער קהילתי המשמש מאות אלפי תושבים בשכונות מערב העיר ביניהן- קהילת הר נוף, בית הכרם, עין כרם, יפה נוף, בית וגן ועוד. קק"ל מטפחת את היער הקהילתי לרווחת התושבים ובשיתופם. המצוקה בכבישים ופקקי התנועה הם בעיה קשה, אך היערות לא יכולים להוות פתרון לבעיה זו, מאחר שהם חיוניים לבריאות התושבים ולרווחתם".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עיר בלי כיוון. מצד אחד בונים רשת של רכבות קלות ומדברים (רק מדברים) על שיפור התחבורה הציבורית ומצד שני ממשיכים בבניית שכונות מנותקות, מגדלים עם חניוני ענק, אוטוסטרדות לתוך העיר, נותנים חניה בחינם ומתירים לחנות על מדרכות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר