עיסאוויה (צילום: Hidro מתוך ויקיפדיה)
עיסאוויה (צילום: Hidro מתוך ויקיפדיה)

אחרי 54 שנים: תוכנית המתאר החדשה להסדרת הקרקעות בשכונת עיסאוויה

אחרי שנים של כאוס תכנוני ומאבקים סביב הריסות בתים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה להפקדה את תוכנית המתאר לשכונת עיסאוויה; ראש העיר משה ליאון הציג את התוכנית אתמול (שני) לראשי השכונות במזרח העיר: "סוף סוף לעשות סדר ושקט"

פורסם בתאריך: 4.5.21 18:58

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה להפקדה אתמול, שני, את תוכנית המתאר החדשה לשכונת עיסאוויה במזרח ירושלים, המציעה תכנון מחדש של השימושים בקרקע ברוב השכונה, מהלך שיאפשר בין השאר בנייה מוסדרת ומתואמת יותר עם העירייה, וצמצום עבירות הבנייה בשכונה.

מדובר בשלב הראשוני של תהליך הפקדת התוכנית, אשר צפויה לעבור שינויים וכן התנגדויות מצד גופים ציבוריים ופרטיים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במסגרת תוכנית המתאר – בשכונה יוקם מתחם חינוך הכולל בתי ספר, וכן אזור תעסוקה חדש לתושבי השכונה.

במהלך סעודת אפטאר לרגל חודש הרמדאן שקיימה העירייה אתמול, שני, במלון במרכז העיר בהשתתפות ראשי שכונות מזרח ירושלמיות, הציג ראש העיר משה ליאון את התוכנית ובירך על המהלך: "הוועדה המחוזית העבירה תוכניות חשובות מאוד, לא היו כאלה בירושלים, תכנית מתאר ואזור תעסוקה בעיסאוויה, אני לא צריך לספר לכם, כולכם חכמים וכולכם יודעים מהי המשמעות של תוכנית מתאר בעיסאוויה, סוף סוף לעשות סדר ושקט, את התוכנית עשינו יחד עם התושבים".


ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)

ראש העיר משה ליאון (צילום: יובל כהן אהרונוב)


למעשה, בעיסאוויה קיימים צווי הריסה שיפוטיים רבים שניתנו בעשרות השנים האחרונות עקב ביצוע עבירות בנייה. צווים אלו ניתנים להארכה לפי חוק התכנון והבניה ותקנות הגשת בקשה לפי סעיף 207. שנים רבות תוכנית המתאר לשכונת עיסאוויה קודמה לאיטה, מבלי לקבוע מועד סופי להשלמת התכנון. כזכור, לפני שנה ושלושה חודשים, נרשמה מתיחות גדולה בעיסאוויה בין המשטרה וכוחות הביטחון לבין התושבים, לאחר שמספר בתים, שכנגדם עמדו צווי הריסה, נהרסו. בעקבות ההתפרעויות שפרצו ראש העיר ליאון הודיע כי הוא מקפיא את הריסות הבתים בעיסאוויה לתקופה של כחצי שנה. כפי שפורסם ב"כל העיר", המתיחות הגיעה לנקודת רתיחה כשבוצעו בשכונה פשיטות משטרתיות רבות, באחת מהן נפגע מאלק עיסא, בן ה-9, מכדור ספוג שנורה לעברו על ידי שוטרים.

לאחר המהומות הכריז ראש העיר משה ליאון, בפברואר 2020, על גיבוש של תוכנית מתאר חדשה לעיסאוויה, שמטרתה להביא להסדרת ייעודי הקרקע וזכויות הבנייה. כעת, התוכנית גובשה והובאה, כאמור, לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

בתגובה להחלטת הוועדה המחוזית, אדריכלית אפרת כהן, סמנכ"לית עמותת 'במקום – מתכננים למען זכויות תכנון' מסרה: "עד שתושבי עיסאוויה יזכו לקבל תכנית מתאר מאושרת שתאפשר להם להוציא היתרי בנייה יעבור עוד זמן רב, וחשוב לדייק בעניין. אתמול אושרה תכנית המתאר להפקדה בכפוף לתנאים. זהו אמנם צעד משמעותי בכיוון הנכון אבל ממש מוקדם לחגוג את אישור התוכנית. נציין שלתכנית כפי שהוגשה מעלות רבות אך גבולותיה צרים מאוד ולכן התושבים מתכוונים להגיש התנגדויות".

אביב טטרסקי, רכז לובי תכנון בעמותת עיר עמים, מוסיף ומוסר ל"כל העיר" כי "מאבק משותף של תושבי השכונה ותושבי מערב ירושלים – הוא שהניע את ראש העירייה להורות על הכנת תכנית המתאר הזו אחרי למעלה מעשור של גרירת רגלים של העירייה. זו תחילתה של בשורה לתושבי עיסאויה ומסר חשוב לכל תושבי העיר שסולידריות בין ישראלים ופלסטינים היא הדרך ליצור את השינויים שכל ירושלים תרוויח מהם".

מנגד, פעיל הימין מאור צמח, יו"ר 'לך ירושלים', מביע הסתייגות מקידום התכנית ואומר כי "תכנית מתאר לשכונת עיסאוויה על פניו זה דבר מבורך, סוף סוף אחרי 54 שנה מדינת ישראל לוקחת אחריות ומתכננת בצורה מוסדרת שכונה במזרח ירושלים. יחד עם זאת, הכשרת הבנייה הבלתי חוקית בשכונה היא פרס למפירי החוק. צריך לוודא שהכשרת הבנייה הבלתי חוקית לא תהיה הכשרה גורפת, יש לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לאינטרס הציבורי".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אבי

    איפה שלום עכשיו? איפה בג"ץ? הרי זו בנייה לא חוקית? מייד להרוס!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר