פתיחת שנת הלימודים בעידן הקורונה, תלמידים עם מסכות (צילום: תומר אפלבאום)
(צילום: תומר אפלבאום)

שיהיה בהצלחה: שנת הלימודים תשפ"ב – כ-285 אלף תלמידות ותלמידים בדרך לבתי הספר ולגנים בירושלים

הבוקר, רביעי, 1.9.2021, ירושלים חוזרת לספסל הלימודים במתכונת מלאה עם בדיקות ביתיות, תווים ירוקים ומתחמי חיסונים בחטיבות הביניים ובתיכונים. בין עשרות אלפי התלמידים - 19,789 תלמידי כיתה א' שלהם זו השנה הראשונה בבית הספר

פורסם בתאריך: 1.9.21 07:24

מה, כבר נגמר? כן – חופשת הקיץ הסתיימה והבוקר, רביעי, 1.9.2021, שנת הלימודים בירושלים (ובכלל) יוצאת לדרך. 285,378 תלמידות ותלמידים לבשו הבוקר חולצת בית ספר לבנה, העמיסו על הגב את הילקוט והגיעו לבתי הספר ולגנים ברחבי העיר. גם שנת הלימודים תשפ"ב עומדת בצילה של מגיפת הקורונה, אולם נדמה שהשנה הצל הזה גדול הרבה פחות מזה של השנה שעברה – אז התחילו הלימודים, כזכור לכולנו, דרך הזום, בחלוקה לקפסולות ועם הרבה כיתות סגורות, ילדים טרוטי עיניים והורים מתוסכלים.

והשנה? אחרי אינספור דיונים ואלפי מילים שנשפכו בנושא – נקבע מתווה חזרה ללימודים שעיקרו – למידה פרונטלית בכיתות מלאות עם כמה שיותר לימודים וכמה שפחות בידודים, זומים וכיתות סגורות. במהלך השבועות האחרונים בוצעו מאות אלפי בדיקות קורונה ובדיקות סרולוגיות לתלמידות ולתלמידים הירושלמים, ניתן אלפי מנות חיסון לבני נוער בגילאי 18-12 ונעשו הכנות קדחתניות כדי לפתוח את השנה בצורה חגיגית ככל שניתן.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


אז מה על הפרק בשנה החדשה? ראשית, חשוב להגיד שלום כיתה א' ללא פחות מ-19,789 תלמידי ותלמידות כיתה א' שזהו עבורם היום הראשון בבית הספר. זאת ועוד, 261 כיתות לימוד חדשות הוקמו במהלך הקיץ האחרון בתקציב כולל של 210 מיליון שקלים, והם יעמדו לרשות מערכת החינוך כבר מהיום, כאשר היום נפתחים בירושלים 9 בתי ספר ולמעלה מ-50 גנים חדשים. בנוסף, בעשרות מוסדות חינוך בפריסה עירונית ומגזרית רחבה בוצעו במהלך החודש האחרון (בכל זאת היה כאן את בית הספר של החופש הגדול) שיפוצי עומק ושדרוגים כאלה ואחרים.

תקציב החינוך העירוני, כך מציינים בעיריית ירושלים, עומד השנה על 2.2 מיליארד שקלים ופועלות בו עשרות תוכניות חינוכיות שונות. אל הסכום הזה יש להוסיף מאות מיליוני שקלים עבור פרויקטי חוץ, עבור בינוי כיתות חדשות ועוד – כך שהתקציב הכולל עומד על למעלה מ-3 מיליארד שקלים.

שנת הלימודים, כאמור, נפתחת לאחר שנת הקורונה בה מרבית תלמידי ישראל לא למדו בתוך המוסדות וכך גם תלמידי ירושלים. עיריית ירושלים שימרה את הפלוסים שהביאה איתה מגפת הקורונה ופתחה מספר מסלולים ללימודים חוץ-כיתתים. ביניהם:

* בית ספר יער: חינוך היער התפתח עוד בשנות החמישים בארה"ב, בסקנדינביה ובאוסטרליה ובעשור האחרון הולך ומתרחב בעולם ובארץ באופן משמעותי. כיום, בכל אחת ממדינות סקנדינביה ישנם אלפי בתי ספר יער המהווים כ-10 אחוזים מבתי הספר היסודיים והגנים במדינות אלו. מגמה זו תופסת תאוצה בכל העולם וביתר שאת לאור משבר הקורונה העולמי.

במרכז התפיסה החינוכית של החינוך הטבעי נמצאת ההנחה כי בני אדם לומדים באופן מיטבי כאשר הם חשים שתהליך הלמידה מאפשר להם להשיג מטרה משמעותית קרובה (למידה מתוך צורך) וכאשר הם חשים די ביטחון בכדי להתנסות, לטעות וללמוד מכך.


לימודי יער (צילום: נתן רושנסקי)

לימודי יער (צילום: נתן רושנסקי)


בית ספר יער מחויב לתוכנית הליבה של משרד החינוך במלואה אלא ששיטות ההוראה והסדירויות הבית ספריות מבוססות על למידה במרחב הטבעי, (בימים גשומים, לכל כיתה יורט או חדר) המאפשר התנסויות אותנטיות, גילוי מתוך סקרנות וחדוות למידה, משחק ופיתוח חוסן נפשי ומשמעת פנימית (SEL) בחלק מהותי מהיום-יום החינוכי לאורך כל היום. יש דגש על היכרות עם מגוון החי והצומח, למודעות לטביעת הרגל האקולוגית של האדם ולחינוך לשמירת טבע.

למה דווקא בטבע? הטבע מזמן התנסות ישירה (ללמוד "את" ולא "על"), מהווה כר פורה לתהליכי חקר עמוקים ורחבים ואינו מצריך את המאמץ הגדול הכרוך בהכנסת העולם ה"אמיתי" אל בין ארבע קירות. כל זאת יחד עם הזדמנויות רבות לפיתוח עצמאות, יצירתיות, יכולות חקירה טבעיים, אסטרטגיות חשיבה ופתרון בעיות.


לימודי יער (צילום: נתן רושנסקי)

לימודי יער (צילום: נתן רושנסקי)


מחקרי רוחב אשר בחנו את הישגי חינוך היער ביחס למיומנויות הלומד הנדרשות במאה ה-21 מראים כי ילדים שהתחנכו בחינוך טבעי מצויים בדירוגים גבוהים בכל המדדים. הם בעלי גישה חיובית ומוטיבציה גבוהה ללמידה, הישגיהם האקדמיים טובים יותר בהשוואה לבני גילם, חשיבתם גמישה, יש להם יכולת עבודה גבוהה בקבוצה, מסוגלות גבוהה לפתרון בעיות, הם חולים פחות ורווחתם הנפשית וביטחונם האישי גבוהים ביחס לבני גילם.

* הקמת מרכז החדשנות חוות דעת בחירבת ארזה: מרכז החדשנות בחירבת ארזה מאפשר לכל בתי הספר בשכונת גילה שילוב למידה בחוץ. כל בית ספר מעביר לפחות יום אחד בשבוע בלימוד בחוץ. לימודי החוץ מאפשרים לכל תלמיד התנסות בלמידה מסוג אחר ויצירת פתרונות ועידוד חשיבה מחוץ לקופסא.


מרכז חדשנות בית ארזה (צילום: מינהל חינוך ירושלים)

מרכז חדשנות בית ארזה (צילום: מינהל חינוך ירושלים)


* תכנית הקולג׳ הירושלמי: התוכנית הוקמה במטרה לחשוף תלמידי ותלמידות תיכון לעולם ההשכלה הגבוהה ולקרב אותם/ן אל המוסדות האקדמיים בעיר. תלמידי התיכונים בעיר נחשפת למערכת האדמית בירושלים כבר בהיותם תלמידי תיכון. ההשתתפות בתוכנית מתאפשרת ללא קשר אל מגמות הלימוד או ההישגים הלימודיים אלא על בסיס מוטיבציה והתחייבות לעמוד בחובות הקורס וללא עלות כספית לתלמיד/ה.
* כמו כן, במזרח העיר, בבית חנינא, הוקם מרכז הורים ראשון עבור המגזר הערבי. המרכז ייתן מענה להורים במזרח העיר, יסייע בדרכי התמודדות מול מערכת החינוך – משרד החינוך, מנח"י ורווחה. כמו כן יינתן להורים מידע על זכויות ילדיהם ועוד.

ראש העיר משה ליאון: "אנחנו פותחים את שנת הלימודים אחרי שנת קורונה. למרות שבעוד מספר ימים יצאו התלמידים לחופשת החגים, אני מקווה ששנת הלימודים הזו תעבור באופן מלא ואחראי. אני קורא לכל התלמידים שיכולים להתחסן לצאת ולהתחסן. רק ככה נוכל לשמור על שגרה".

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך, חגית משה (הבית היהודי): "אנחנו לקראת שנה מאוד מתאגרת, אני סומכת על המורים ועל ההורים שכבר הוכיחו את השותפות המיוחדת בחינוך הילדים גם בזמני קורונה. אנחנו מבחינתנו עשינו במהלך הקיץ את כל מה שניתן על מנת לאפשר לתלמידים לחזור אל מרחבי למידה נעימים ומזמינים שיאפשרו להם ללמוד ברווחה תוך מתן דגש על חדשנות חינוכית ופיתוח אישי של כל תלמיד, בחודשים הקרובים אנחנו נמשיך ללוות את הצוותים במהלך בתקווה שנמלא את השנה בלמידה רציפה עם מינימום הפרעות".

ראש מינהל חינוך אביב קינן: "ירושלים ערוכה ושמחה לפתיחת שנת לימודים. תודה לצוותי החינוך ולאנשי מנהל החינוך על המאמץ בגדול לפתיחת חגיגית ושלמה של שנת הלימודים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר