יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)
יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

סגן ראש העיר חביליו: "צריך לאתרג את האוכלוסייה החילונית בירושלים"

סגן ראש העיר יוסי חביליו מודאג מהכיוון שאליו הולכת ירושלים: לדבריו, הסיבות לדחיקת החילונים מהעיר מגוונות, ובראשן "התחרדות ופגיעה בצביון השכונות" * אז למה הוא עדיין בקואליציה? ומה הוא חושב על ליאון, ברקוביץ וקינג? ראיון

פורסם בתאריך: 17.3.22 19:36

סגן ראש העיר, חבר המועצה והקואליציה העירונית, יוסי חביליו (סיעת 'מצילים את ירושלים') מאמין שהוא משפיע מבפנים ומביא תוצאות מתוך המערכת עבור האוכלוסייה החילונית בירושלים. להאמין זה יפה, אבל חביליו הוא מיעוט בתוך קואליציה חרדית, יש האומרים עלה תאנה. "אני חושב שהיום אין איזון בקואליציה בין הסקטורים בירושלים", מודה ומנתח השבוע חביליו בראיון ל"כל העיר", "היום המועצה היא בעצם מראה מעוותת של החברה הירושלמית, כשלחרדים יש במועצה ייצוג הרבה יותר גדול".

למה זה מאזן מעוות בעיניך? יש בכלל חילונים בירושלים?
"אחוז ההצבעה של החרדים הוא הרבה יותר גבוה. זו תקלה, טעות, שפעם אחרי פעם אנשים בוחרים לא להצביע. תראה, אני גדלתי בירושלים כשהיא היתה עיר פתוחה וליברלית. הילדים שלי גדלו בעיר שכבר היתה קצת פחות פתוחה וליברלית. ואם המצב הזה יימשך, אני חושש שהנכדים שלי בכלל לא יגורו בירושלים.

"הבעיה העיקרית של ירושלים זה שהיא מאבדת אוכלוסייה חילונית ומסורתית לתל אביב, לגוש דן, למודיעין ולצור הדסה, וגם סרוגים לגוש עציון. ואני אגיד משהו לעתיד: אם לא יהיה פה רוב ליברלי פלורליסטי חזק, ירושלים תישאר עיר נזקקת, עם עבר מפואר, הווה בעייתי ועתיד מנוון".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


***

לחביליו ישנם מספר רעיונות וכיוונים כיצד לשמור על החברה החילונית הירושלמית, שלא תעבור לתל אביב ולמרכז, שלא לומר – תנוס לשם, תברח על נפשה. עוד נותרו כמה מוהיקנים בעיר, וחביליו נחוש להגן עליהם, לדבריו, "צריך לאתרג את האוכלוסייה החילונית בירושלים".

מה אתה מציע לעשות?
"אני חושב שהקבוצה שאנחנו רוצים להשאיר בעיר, החילונים, היא זו שנדחקת החוצה. הדברים שגורמים לזה, לא לפי סדר החשיבות, הם – מצוקת הדיור, נושא התעסוקה ומחסור בהיצע של בילוי ופנאי, בעיקר בסופי שבוע. ועוד דבר, שבעיניי הוא אולי הכי חשוב, זו התחרדות ופגיעה בצביון השכונות.

"לגבי מצוקת הדיור, פה אני נותן ציון לשבח למשה ליאון, אני חושב שיש תנופה של בנייה בירושלים, ואני חושב שבסך הכל בנושא הזה העירייה עושה כל מה שהיא יכולה. הנושא השני הוא נושא התעסוקה – גם פה אני נותן ציון לשבח לראש העיר ליאון. מה שאני והוא עשינו בתוך שנה עם העברת משרדי ממשלה, לא עשו פה ב-20 שנה של דיבורים. משרדי הממשלה גם ייצרו פה מקומות עבודה, גם יביאו הכנסות לעירייה מארנונה וגם יחזקו את הסקטורים העסקיים שנותנים שירותים נלווים".

כן, אבל מה עם תרבות הפנאי בשישי-שבת? לנסוע לתל אביב?
"אני חייב להגיד לך על עצמי, גם כשהייתי צעיר, התחביבים שלי זה ספורט וטיולים. אז אני לא יוצא לבלות בערב שבת. לפעמים, הולך למסעדה עם המשפחה. אבל כשאני מדבר עם הילדים שלי, אני נדהם לשמוע כמה הנושא של בילויים בשישי-שבת הוא קריטי להם. והילדים שלי אמנם נשארו בירושלים, אבל החברים שלהם עוזבים. ולכן אני חושב שחייבים להגדיל את ההיצע של מקומות הבילוי בירושלים, בעיקר בשבת".


עופר ברקוביץ (צילום: שרון גבאי)

עופר ברקוביץ (צילום: שרון גבאי)


זה יפה, אבל תקשיב: בית הקפה בגן סאקר – סגור בשבת. רוצים לפתוח בית קפה בגן השושנים – מתוכנן להיות סגור בשבת. אתה אומר שאתה בעד, בסדר, כל החילונים בעד, אבל מה עושים?
"בסדר, תראה, יש אילוצים. אני לא מצליח להשיג הכל. אני גם אגיד עוד משהו בהקשר הזה: אני חושב שהציבור החילוני, או הדתי מתון, הופקר על ידי עופר ברקוביץ (סיעת 'התעוררות'), כי הוא היה צריך להיכנס לקואליציה ולעזור. אני הרבה פעמים מרגיש שאנו נמצאים די בודדים במאבק הזה בתוך הקואליציה".

רגע, מה זאת אומרת שהציבור החילוני הופקר על ידי ברקוביץ? הוא באופוזיציה, הוא לא מצטרף לקואליציה של החרדים, זה לא בסדר?
"לא".

בוא תסביר.
"אני אסביר. אנחנו יודעים שבשלטון המקומי האופוזיציה היא יחסית חלשה, והיא לא יכולה להשפיע. ואני אגיד לך, אני בקואליציה ואני יכול להזיז דברים. אני לא רואה שברקוביץ מצליח מהאופוזיציה להזיז דברים. כשיש משהו לא טוב, אם זה קריטי ועקרוני, אני מרים דגל. אבל אני חושב שבקואליציה אפשר להשפיע הרבה יותר מאשר באופוזיציה. ואני חושב שברקוביץ, עם הסיעה שלו, שהיתה אז 7 מנדטים – אם הוא היה מצטרף לקואליציה, אז חלק מהמאבקים שאנחנו נושאים היום על גבינו, הוא היה יכול לסייע לנו בהם, והוא לא עשה את זה. זה מה שיש לי להגיד".


"אני חושב שירושלים היא חבית של חומר נפץ, וקינג והדומים לו פשוט
זורקים גפרורים בוערים לתוך החבית. אם אנחנו לא נשים לקינג ברקס, אז את
התבערה שהוא מצית בירושלים, נצטרך לכבות בכל הארץ"


***

בו בזמן שהוא מציין את מצוקת הדיור, חביליו ממשיך להתנגד לתוכניות בנייה שעולות לפרקים בוועדה לתכנון ובנייה וכן מוצגות לדיון בקואליציה העירונית. חביליו מסביר שהוא בעד בנייה, אבל רק באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית.

"אני חושב שגם הוועדה המחוזית וגם העירייה, לא שומרות מספיק על הטבע בעיר", הוא אומר, "דירות הן חשובות, אבל גם איכות החיים חשובה. אני חושב שהקורונה הדגישה לנו את הצורך שיהיו לנו אתרי טבע במרחק הליכה מהבית, גם משבר האקלים מחייב. ולכן אני חושב שסדר היום העירוני צריך להיות – לשמור יותר על אתרי הטבע העירוניים.

"אני מסכים שצריך לבנות פה דירות, אבל אני חושב שהעדיפות צריכה להיות התחדשות עירונית, כלומר לבנות על בניינים שקיימים כבר. אני חושב שאת השטחים הירוקים, שהם חשובים לנו ולדורות הבאים, צריך לשמור. תראה, יש סקר טבע עירוני שעיריית ירושלים עשתה ב-2009, ואם אתה בודק היום, חצי מהאתרים בסקר כבר לא קיימים. אז אני בא ואומר – הכי קל זה לבנות בשטחים הפתוחים, אבל זו טעות שתהיה בכייה לדורות. כסף בא והולך, קרקע ירוקה שהולכת – לא תחזור. אני חושב שיש לנו אחריות גם לאיכות החיים שלנו וגם של הדורות הבאים".


יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)

יוסי חביליו ב'מצפתל' בארמון הנציב (צילום: ג׳ייקוב פנחס)


התנגדת גם להקמת תחנת משטרה בשטח ירוק סמוך לארמון הנציב.
"לגבי גבעת התורמוסים בארמון הנציב, שבעונה הזו יש בה גם תורמוסים וגם פרחים אחרים, אני חושב שלבוא ולבנות שם תחנת משטרה זו פשוט שערורייה. ההתעקשות של המשטרה להרוס פינת טבע ונוף היא טעות, בכייה לדורות".

המשטרה אומרת שכך יישמר הביטחון בשכונה.
"לתושבים של ארמון הנציב מגיע גם ביטחון אישי וגם טבע עירוני. ואנחנו הצגנו שם חלופות".

גם סמוך לעין כרם, בדרך כרמית, התנגדת לבנייה.
"לגבי כרמית – אני חושב אותו הדבר. עין כרם היא אתר מורשת דת ותרבות ברמה עולמית. היא מועמדת לרשימה של אונסקו, של אתרי מורשת. לבנות שם מגדלים בגוש בטון – זה יפגע מאוד בהכל. כרמית זה אתר טבע. יש שם מאה דונם שהם אתר טבע, עם סחלבים, עם פרחים נדירים. מאה דונם שנמצאים ליד הבית, ליד קרית היובל, קריית מנחם ועין כרם. אסור לפגוע בזה".


"עוד לא החלטתי אם אתמודד על ראשות העיר. מה שחשוב זו טובת העיר,
מה שחשוב זה מה שעושים. אני נלחם שירושלים לא תהיה בני ברק.
נלחם שירושלים תישאר עיר פתוחה וליברלית"


***

חביליו ניהל את מה שהוא מכנה "מאבקים מבפנים, מתוך הקואליציה, בצוותא עם חברתי לורה ורטון (סיעת מרצ)", גם בנוגע להקמת פרויקט לדיור בשכירות במתחם מנורה-בית העם במרכז העיר על חשבון מעונות לסטודנטים, וגם בנוגע למכירת חניון מזי"א ליזם עסקי. במאבקים הללו, כמו ברבים אחרים שניהל בשנים האחרונות, הוא הפסיד.

"לא פעם אני משלם מחיר פוליטי על המאבקים שלי", הוא טוען, "לפעמים ראש העיר כועס עליי, אבל המצפון שלי שקט, ואני מקווה שבלב שלו גם ראש העיר מבין אותי.

"מרכז העיר, אם אתה מכניס לשם 400-300 סטודנטים, זו הפרחה של מרכז העיר. זה יקדם את מרכז העיר, זה יקדם את העסקים. הולכים גם לבנות שם ארבעה מוסדות תרבות, מה יותר הגיוני מלתת מעונות לסטודנטים? מביאים את בצלאל למרכז העיר, מכללת הדסה מתרחבת, מרחק הליכה, תחשוב שמאות סטודנטים יוכלו ללכת מרחק עשרה מטרים למרכזי תרבות".


"הציבור החילוני, או הדתי מתון, הופקר על ידי עופר ברקוביץ (סיעת 'התעוררות'),
כי הוא היה צריך להיכנס לקואליציה ולעזור. אני הרבה פעמים מרגיש שאנו
נמצאים די בודדים במאבק הזה בתוך הקואליציה"


אבל יאמרו לך שבאותה מידה הדבר שהכי הגיוני לעשות הוא לבנות שם דיור להשכרה.
"ממש לא. דירות אפשר לבנות בשכונות. במרכז העיר לא פותחים חניות בכלל. אם תבנה דירות, אנשים ירצו להביא רכב. אין שם תקן לחניה. לכן זה מתאים במיוחד למעונות".

למה לדעתך רוב חברי הקואליציה בעירייה ראו את זה אחרת?
"צר לי להגיד שהסיבה שאין שם מעונות, היא הלחץ של החרדים. והדברים נאמרו במפורש בוועדה המקומית".

הדיור להשכרה ישמש רק את החרדים?
"לא צריך לשאול אותי, החרדים בעצמם אומרים את זה. היה דיון בוועדה המקומית, החרדים התנגדו כאיש אחד, ולצערי זו הסיבה שלא בנו את המעונות. הם אמרו – אין לנו סטודנטים, אבל זוגות צעירים שמחפשים דיור להשכרה של כמה שנים, מצוין לנו".


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


***

חביליו משמש סגן ראש העיר לצדו של סגן ראש העיר אריה קינג. איך להגיד, קשה לראות את הלוגיקה: מדובר במי שמייצג זרם פלורליסטי מול איש ימין, שבלשון המעטה לא ניחן בסובלנות גדולה מדי למגוון האוכלוסיות בעיר. חביליו, כידוע, שיגר מכתב חריף בו ביקש מראש העיר ליאון לפטר את קינג. תחזיקו חזק – זה לא צלח.
"בכל מה שקשור להיבטים הפוליטיים והאידיאולוגיים, אני ואריה קינג נמצאים בשני הקצוות", מתאר חביליו, "אנחנו חלוקים כמעט על הכל. אבל מה שיותר מפחיד, אני חושב שירושלים היא חבית של חומר נפץ, וקינג והדומים לו פשוט זורקים גפרורים בוערים לתוך החבית. אם אנחנו לא נשים לקינג ברקס, אז את התבערה שהוא מצית בירושלים, נצטרך לכבות בכל הארץ.

 

 

"יחד עם חברתי לורה ורטון, ביקשנו שראש העיר יפטר אותו מתפקיד הסגן, כי אנחנו חשבנו שהוא מהווה סכנה לירושלים ולמדינה. כמו שאמרת, הוא מצית פה מטענים ומבעיר מקום שגם ככה הוא מאוד רגיש".

מה דעתך, אולי פשוט במקום לשגר לראש העיר מכתבים לפיטורי סגנים, תקרא להחלפתו ותתמודד מולו בבחירות הבאות לראשות העיר?
"לא יודע, לגבי הבחירות הבאות עוד לא החלטתי. אני אתמודד בכל מקרה למועצה, אבל לא יודע אם לראשות העיר. אני שוב אומר על ראש העיר ליאון – יש לי מחלוקות איתו במספר נושאים, אבל אנחנו גם שותפים בנושאים אחרים. אני חושב שהוא עשה דברים טובים, אני חושב שהוא הפיג חלק גדול מהחששות שהיו לציבור, הוא גם מקדם מאוד יפה את הנושא של הניקיון והתשתיות, והוא הצליח גם להביא בשקט תקציבים מאוד גדולים לעיר. אני חושב שאלו הישגים טובים.


אריה קינג (צילום: יח"צ)

אריה קינג (צילום: יח"צ)


"בכל מקרה, אני עוד לא החלטתי אם אתמודד על ראשות העיר. מה שחשוב זו טובת העיר, מה שחשוב זה מה שעושים. אני נלחם שירושלים לא תהיה בני ברק. נלחם שירושלים תישאר עיר פתוחה וליברלית".

לא רק בני ברק, צריך לדאוג שירושלים גם לא תהיה גבעת שמואל, אתה יודע, גם זו לא ממש עיר לחילונים.
"אני משתדל, כמיטב יכולתי. אני חושב שבשביל המנדט שיש לי, אני מגיע להישגים יפים".

***

בתגובה לדבריו של חביליו, נמסר השבוע ל"כל העיר" מתנועת התעוררות: "עדיף לו לחביליו, שייטול קורה מבין עיניו. מדובר באדם שמכר את הציבור הכללי בעבור נזיד עדשים ורק כדי לקבל ג'וב, עלה תאנה בקואליציה של ליאון שמרחיקה את הצעירים, שסוגרת בתי קפה בשבת, שפוגעת במוסדות חינוך ממלכתיים, שלא מייצרת מקומות תעסוקה, שמצב התחבורה בה בכי רע, שבכל השכונות יש נסיגה ושינוי צביון לרעה.

"צריך להזכיר גם, חביליו, תושב אורה, הפר הסכם חתום עם התעוררות לגבי המו"מ מול ליאון כדי לקבל ג'וב. בכך פגע ביכולת של התעוררות להיכנס לקואליציה ופגע בכוח החילוני-ציוני במועצת העיר ובהשפעתו. התעוררות נהגה באחריות ופעלה להיכנס לקואליציה, אבל ליאון הסקטוריאלי משיקולים פוליטיים מנע זאת.
"התעוררות היא תנועה הנאמנה לדרכה, מייצגת את הציבור הציוני והממלכתי ומנהלת מאבק חסר פשרות על עתידה היצרני והסובלני של ירושלים, ואילו חביליו חסר השפעה הנותן גב למדיניות פוגענית נגד הציבור שבחר בו".

תגובת סגן ראש העיר אריה קינג ל"כל העיר": "עו"ד חביליו הוא איש חביב ונחמד, אך לעיתים הוא נגרר אחרי עמיתתו לורה ורטון ואחרי ארגוני שמאל קיצוניים ואנרכיסטים אשר שמו להם למטרה לא לאפשר ליהודים להתגורר בשכונות במזרח העיר, בעוד שהם אינם מתנגדים למעבר של ערבים לשכונות במערב ובמרכז העיר, עמדה צבועה ואנטישמית של שמאל קיצוני-רדיקלי, כך גם נולד המכתב המדובר.

"אני מבין שיוסי צריך להתייחס לבייס הפוליטי שלו שבעומק מחנה השמאל, אבל לשמחתי, להבדיל מהמשתמע במכתבו, בתכל'ס בעבודתנו בעירייה יוסי משתף פעולה עמי בעבודתנו למען תושבי ירושלים והוא (והשמאל בעיר בכלל) יודע שבעניינים רבים כגון, בתחום איכות הסביבה, טבע, השקעה בתשתיות במזרח ירושלים, טיפול באוכלוסיות מוחלשות בעיר ועוד, חביליו ואני רואים עין בעין ושותפים לא פעם לקידום אותם פרויקטים ותקציבים.

"לדעתי, הסכנה הגדולה ביותר בעיר, היא בדמותם של השמאלנים הקיצוניים שמפגינים לצידם של מחבלים בהווה ולצידם של אסירים ביטחוניים לשעבר, חבל שיוסי טרם הבין את זה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

תגובות

5 תגובות
  1. תושב ותיק ומיואש

    תגובה נפוצה של החילונים לדברי חביליו : לחילונים
    אין מה לחפש בירושלים . רק החרדים חופשיים ממיסים . בתי ספר חילונים מוסבים ונילקחים לחרדחם
    ברמות ,קרית יובל ובגילה . החרדים סוגרים כבישים בשבת גם ברמות אשכול ובכל מקום שיוכלו .
    תעסוקה לצעירים קשה למצוא (לא מוכנים למלצר,
    לעבוד בבנין ותעשיה ובשכר מורים ירוד). לכן החילונים בורחים לערי הלווין ולשפלה . משם אפילו
    חגית משה לא תיטרח לענות להם או לחזור למישהו
    שפונה אליה . חבל שכך ,אבל גם לחילונים נימאס
    להיות "חמורו של המשיח" ….!

  2. אהרון

    העיר הזאת גמורה.
    ברקוביץ הוא החייל האחרון בליגיון השמירה על ירושלים.
    עצתי, תברחו מהעיר הזאת.
    ויפה שעה אחת קודם.

  3. אביה ליברלית מתונה

    מלא בולשיט בכתבה אחת!
    ירושלים שומרת על סטטוס קוו ומסורת!
    וזה חשוב נרבה יותר מפנאי ופעילות בשבת לפחות עיר אחת עם שימור של מסורת
    כל מי שמחפש הפקרות שיקום וילך בירושלים חיים בהרמוניה וסטטוס קוו בין כל המגזרים באהבה !
    דיי לחפש סיבות למלחמות ושנאה קום וסע לתלאביב לתאילנד ללה לנד ולאן שבא לך עם כל המשפחה שלך ועזוב אותנו בשקט!!!!!

  4. חילונית כבר לא ירושלמית

    ירושלים עיר אבודה
    וזה עצוב ברור לכולם שהחרדים כבשו אותה
    אין שום אהבה בין כול המגזרים קישקוש
    מה יש לאהוב בשעה שבערב שבת יש שלוש מסעדות פתוחות בעיר כול כך גדולה
    נורא קל להגיד לא מתאים לך קום ותעזוב
    נראה מי יחזיק את העיר הזו
    נראה כמה זמן החילוניים יסכימו לשלם את מחיר הפרזיטיות של החברה השחורה הזו
    הזמן יעשה את שלו
    ברור שחמורו של משיח כבר כאן

  5. שלום

    ירושלים עיר חרדית בהתהוות
    מחירי הדיור לא יירדו 12 שנות עבודה של הממשלה התמקדה בעיקר להעלות מחירים בתמיכה של הביביסטים
    איפה ימצא הימין (ליכוד) חבורה של אנשים מובלים כצאן שיבחרו בהם נבחרי הליכוד ברובם באו לעשות כסף
    זוכרים את חוק ירושלים שהוא טוב בבסיסו אבל סיפוח כפרים ומחנות פליטים שייקבלו ביטוח לאומי רפואה חינם חינוך חינם הוא בכייה
    לדורות
    הצעתי היא חלוקת הארץ לקנטונים שייתנהלו בנפרד קנטון לימין וחרדים וקנטון לשאר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר