(צילום: ארנון בוסאני)
(צילום: ארנון בוסאני)

זוכרים את ששת המיליונים: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2022 בירושלים

עיריית ירושלים מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס מרכזי בסימן "מסילות אל האבדון", אשר יתקיים בכיכר ספרא. בנוסף, ייערכו ברחבי העיר מגוון אירועים נוספים לציון יום חשוב זה. כל הפרטים בפנים

פורסם בתאריך: 26.4.22 17:12

בימים רביעי וחמישי, 27.4-28.4, יצוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ולצד הטקסים הממלכתיים, העירוניים והשכונתיים, יתקיימו ברחבי העיר גם מגוון אירועים מיוחדים לציון היום החשוב.


הטקס המרכזי בסימן "מסילות אל האבדון"

עיריית ירושלים מציינת גם השנה את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס מרכזי, שיתקיים ביום חמישי, 28.4, בשעה 08:30, בכיכר ספרא במעמד חברי מועצת העיר, הראשון לציון והרב הראשי הספרדי לירושלים, הרב שלמה עמאר, ניצולי שואה תושבי ירושלים. הטקס פתוח לציבור הרחב.

יצוין כי יום הזיכרון לשואה ולגבורה עומד השנה בסימן "מסילות אל האבדון" – שילוחם של היהודים בתקופת השואה. ל"כל העיר" נמסר כי "הטקס יפתח בהדלקות שש אבוקות לזכרם של ששת המיליונים. ראש העיר משה ליאון יעמוד בראש משלחת עיר הבירה, אשר תצא למצעד החיים בפולין זאת בפעם הראשונה".

עוד נמסר כי "את האבוקה הראשונה, תדליק חגית משה, סגנית ראש העיר, בשם ראש העיר, חברי מועצת העיר ועובדי העירייה לזכרם של ששת המיליונים, אשר הובלו ברכבות אל מותם, אך ורק בשל היותם יהודים שנשאו תפילתם וכיסופיהם של ירושלים".


(צילום: ארנון בוסאני)

(צילום: ארנון בוסאני)


בין מדליקי האבוקות שני ניצולי שואה:

ברט בדיחי, ניצולת שואה, בתם של יצחק וסביה אלז'ון, נולדה וגדלה בעיר ליאוה ובשנת 1941 נשלחה למשפחת מסונה מכפר לה מורסל ששכן באלפים. משפחת מסונה טיפלה בברט במשך שנתיים וחצי ובזכותם ניצלה מידיהם האכזריות של הגסטפו. את האבוקה מדליקה ברט, לזכרם של בני משפחת אלז'ון ומשפחת ברנדל, רחל זרניב'צקי ושרה טפרמן שנספו במחנה אושוויץ, לזכרה של פרננוד ברדל שנספתה בשנת 1942 בזמן כיבוש הגרמנים את פריז.

יעקב וקסלר, בנם של יעקב ובתיה וקלסר, נולד בגטו שויניצ'אנה ליד וילנא בשנת 1943. כאשר היה בן חודש הועבר למשפחה פולנית, קיוטאר ואמיליה ואשקינל חסידי אומות עולם, שגידלו אותו במסירות רבה. בשנת 1978 אמו המאמצת גילתה לו שהוא יהודי. בשנת 1992 עלה לישראל וקיבל את השם יעקב על שמו של אביו ולראשונה פגש את אחיו צבי וקסלר ודודתו רחלה סרגוגיביץ. את האבוקה מדליק יעקב לזכר משפחתו בתיה וקסלר ואחיו שמואל וקסלר שניספו במחנה ההשמדה בסוביבור ולזכר אביו, יעקב וקלסר שניספה במחנה ההשמדה שטטוכוף וסבתו רחלה ויישקונסקי שנספתה בגטו ליד וילנא.

את יתר האבוקות ידליקו עובדי עיריית ירושלים, ילדים לניצולי שואה. את הטקס ינחה גלעד עדין ובמהלכו ישיר הזמר אביתר בנאי.

אירועי 'זיכרון בסלון' בירושלים

לקראת יום השואה והגבורה, תציין העירייה את אירועי 'זיכרון בסלון' בכינוס מרכזי, אשר יתקיים בערב יום השואה לצעירות וצעירי ירושלים במרכז צעירים ירושלים במוסררה. האירוע יפתח בהופעה של הכנר-זמר הבינלאומי מיכאל גריילסאמר, בליווי הזמרת והמוזיקאית שמרית דרור גריילסאמר, ולאחר מכן יתקיימו שלושה סלונים במקביל, שניים לדוברי עברית ואחד לדוברי רוסית. בכל אחד מהסלונים תתארח דוברת מרכזית, אשר תספר את סיפורה האישי והמשפחתי.
בסלון הראשון תתארח אסטל ששר – אשר עברה את המלחמה כילדה במחבוא בארדנים בבלגיה, בשיחה עם נכדתה עירית.
בסלון השני תתארח נטע קליינמן, נכדתו של יוסף קליינמן ז"ל, ותספר את סיפורו כשורד אושוויץ והיותו העד הצעיר ביותר במשפט אייכמן.
בסלון השלישי תתארח קלרה פיילר, שורדת שואה מאוקראינה, ותספר את סיפור הבריחה המשפחתית מניקולאייב – סלון זה מיועד לדוברי רוסית.

יוסף קליינמן ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

יוסף קליינמן ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


ראש העיר משה ליאון: "זיכרון השואה הוא חובה מוסרית של כולנו, במיוחד בימים אלו שמספרם של ניצולי השואה הולך וקטן. המסורת של 'זיכרון בסלון' נועדה להנגיש את זיכרון השואה באמצעות פעילות משותפת בבתים, הכוללת עדות של ניצול שואה, וסיפורים מדור שני ושלישי על השואה, ושיח בנושא. תמיד נזכור, לא נשכח ונמשיך לספר את אשר היה."
יצוין כי לאירוע שותפים רשות הצעירים, מינהל קהילתי מורשה, רשות הקליטה העירונית והמשרד לשוויון חברתי. כאמור, האירוע יתקיים בערב יום השואה – רביעי 27.4, בשעה 18:30, במרכז צעירים ירושלים, רחוב שבטי ישראל 22.

זיכרון בסלון בעולמיא: עדות מפי עדה אחימן

עדה אחימן תספר את סיפורה של חמותה – יהודית אחימן נויגרשל, ששתקה שנים רבות. "אני מספרת את הסיפור של חמותי, שגם כתבתי אותו – המילים שיש לי, ילדות בסלובקיה תחת הכיבוש, פחד, חיים במחבואים, במחנה ריכוז ראוונסבריק וצעדת המוות עד השחרור".


יהודית אחימן ב-1984 (צילום: פרטי)

יהודית אחימן ב-1984 (צילום: פרטי)


 עולמיא – דניאל ינובסקי, טיילת האס (מתחת למגרש החנייה), רביעי, 27.4, 18:30. הכניסה מותנית בהרשמה מראש בקישור:  – https://app.zikaronbasalon.com/site/salonSearch/mapview/10906

"זיכרון בסלון" – בגלל המלחמה ההיא

ד"ר אלי בורובסקי, אשר איבד את משפחתו בשואה, הקדיש את מפעל חייו – מוזיאון ארצות המקרא – כבית להנצחה ולזיכרון ובה בעת ללימוד העבר אשר יבטיח עתיד טוב יותר. הציבור מוזמן לציין את ערב יום השואה, 27.4, במוזיאון עם איש עדות מיוזמת "זיכרון בסלון" ובסיור מיוחד, ברוח מורשתו של אלי בורובסקי.


אלי בורובסקי (צילום: דיוויד האריס)

אלי בורובסקי (צילום: דיוויד האריס)


בשעה 19:00 יתקיים שיח גלריה במוזיאון: "בגלל המלחמה ההיא" – על מיתולוגיה, שואה וחלומו של ד"ר אלי בורובסקי, עם גברי אסולין, מדריך בכיר.
בשעה 20:00 נתכנס למפגש "זיכרון בסלון" עם שרה גודמן. במפגש נשמע על הילדות בצל הרדיפות הנאציות בגרמניה, על המשבר המשפחתי והבריחה לאחר ליל הבדולח, על המשך המסע בעקבות פרוץ המלחמה והתקדמות הצבא הנאצי באירופה, על החיים בקובה והמעבר לארצות הברית, עד לעלייה ארצה. הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

שמיניית ססילייה מבית מקהלות מורן מציגה: הזהו אדם? על פי ספרו של פרימו לוי

לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תקיים שמיניית זמרי ססילייה מבית מקהלות מורן, קונצרט מיוחד ובו קטעי אופרה מאת המלחין הישראלי משה רסיוק, על פי ספרו של הסופר היהודי איטלקי, פרימו לוי, "הזהו אדם?" הקונצרט יתקיים ביום ראשון, 5.1.22, בשעה 20:30, באודיטוריום שטריקר של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב.

לוי, ניצול שואה, פרסם ספר תיעודי אודות החוויות האישיות על מאסרו ועבודתו בכפייה במחנה אושוויץ מונוביץ בתקופת השואה. הספר יצא לאור באיטלקית בנובמבר 1947, ובעברית יצא לאור רק ב-1988, לאחר מותו של לוי.

לוי כתב את הספר מתוך דחף לתת עדות לזוועות שביצעו הנאצים במחנה בתהליך השמדת היהודים והאנשים האחרים בשואה. הוא קרא עדויות רבות של עדים וניצולים, נכח בפגישות של ניצולים, והפך בסופו של דבר לדמות סמלית של אנטי-פשיסטים באיטליה.

הספר מתחיל בלכידתו של לוי בידי האיטלקים הפשיסטים, ובהעברתו למחנה אושוויץ מונוביץ בפברואר 1944, בקליטתו במחנה, ממשיך בתיאור חוויותיו במחנה עבודת הכפייה שהיה מיועד להקמת בית חרושת לגומי סינתטי, ומסתיים בשחרור המחנה בידי הכוחות הסובייטים. הקטעים שיושרו בקונצרט הולחנו בשפת המקור, איטלקית, ולסירוגין יהיה תרגום לעברית בקריאה אומנותית מפי הקריין ואיש הרדיו – צבי סלטון.

לרכישת כרטיסים: https://www.moran-choir.co.il/tickets?code=255

האופרה ״יומנה של אנה פרנק״ מאת גריגורי פריד

התזמורת הסימפונית ירושלים, בשיתוף עם האופרה הירושלמית ואופרה פיקולה, מציינות את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ומעלות לבמה לראשונה גרסה תזמורתית של המונו אופרה המרגשת ״יומנה של אנה פרנק״ מאת גריגורי פריד, בניצוחו של עומר אריאלי: גרסה אופראית של זמרת אחת ל"יומנה של אנה פרנק". השירה תהיה בעברית ויוקרן הליברטו בעברית יחד עם תרגום לאנגלית. האופרה "יומנה של אנה פרנק", פרי עטו של המלחין הרוסי-יהודי בן המאה ה-20 גריגורי פריד, היא יצירתו הידועה ביותר, שהולחנה ב-1968 והוצגה בהופעת בכורה ב-1972. זו הפעם הראשונה שהאופרה עולה בליווי תזמורת. האירוע מתקיים למען הציבור  והכניסה ללא עלות בהרשמה מראש.


יומנה של אנה פרנק (צילום: מתוך הוידאו אלכס כגן)

יומנה של אנה פרנק (צילום: מתוך הוידאו אלכס כגן)


את תפקיד אנה פרנק תגלם זמרת הסופרן איילת כהן, בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים והקונסרבטוריון למוסיקה בסן פרנסיסקו וסולנית בקונצרטים בארץ ובחו"ל. איילת היא המייסדת והזמרת הבכירה של "אופרה פיקולה", גוף שהקימה ב-2014 במטרה להפיק את האופרה בישראל בעברית עם בימוי מקורי, ולהנגיש יצירות אופרה קלאסיות לקהלים ישראליים מגוונים במחירים שווים לכל כיס. "יומנה של אנה פרנק" הוא ספר שנכתב במקור בהולנדית, ומבוסס על היומן האישי שכתבה אנה פרנק בעת ששהתה עם משפחתה במחבוא מאימת הצורר הנאצי באגף האחורי הנסתר של בית בעיר אמסטרדם, בתקופת השואה בין השנים 1942 ל-1944. היומן של אנה פרנק נחשב ליצירה האישית הפופולרית ביותר בספרות השואה, אך יותר מכך, זהו רב-מכר בינלאומי ששומר על מעמדו לאורך שנים רבות. חמישי, 28.4.22, בשעה 19:00, אולם הנרי קראון – תיאטרון ירושלים. קונצרט למען הציבור, כניסה ללא תשלום בהרשמה מראש. הרשמה ופרטים נוספים בטלפון: 1-700-70-4000 או באתר: www.jso.co.il     


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר