סוניה מלינסקי והוריה בצעירותם - יצחק ואסיה (צילום: באדיבות המשפחה)
סוניה מלינסקי והוריה בצעירותם - יצחק ואסיה (צילום: באדיבות המשפחה)

יום הזיכרון לשואה: החיוך של אסיה – הסיפור של משפחת מלינסקי שעלתה לירושלים מאוקראינה

התיעוד נכתב לפי דבריה של סוניה מלינסקי, ילידת 1941, שנולדה בטשקנט - אוזבקיסטן 

פורסם בתאריך: 27.4.22 19:43

יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2022: הסיפור של משפחת מלינסקי מתועד מדבריה של סוניה מלינסקי, ילידת 1941, שנולדה באוזבקיסטן ועלתה באחרונה מאוקראינה לירושלים.



"ברגע שהפציצו את קייב, אבא שלי שלח את אמא שלי בקרון רכבת פינוי – קרון אחד היה מיועד לכל נשות הקצינים והילדים. אמי הייתה עם אחותה. אבי (יצחק מלינסקי) היה קצין. לצד כולם ברשימת נשות הקצינים, הייתה גם אשת אלוף משנה, אחד המפקדים במטה.

"כיוון רכבות הפינוי היה מזרחה. הרכבת דילגה לפעמים על תחנות רכבת, לפעמים עצרה, אבל המשיכה חמש דקות בלי צפצוף, לא נסעה מהר, כי פחדו מההפצצה ואנשים יכלו לקפוץ החוצה בתנועה, לפעמים זה הלך מהר. אנשים היו מבוהלים ומפוחדים, נשים פחדו לאבד את ילדיהן, ילדים לא עזבו מבוגרים.

"כעבור יומיים הגענו לצומת הרכבת. הרכבת עצרה ליד הגשר ונתנה לדוברה לעבור. הגשר הורם והייתה לנו שעה וחצי. ידענו שהרכבת תישלח עוד לצפון. כולם אמרו שהתנאים בצפון נוראים ואין סיכוי לשרוד. אשתו של הקולונל פנתה לאמא. אמא הייתה מאוד יפה. היא ביקשה ממנה שיבוא ראש התחנה, אמא עם החיוך, צריכה לבקש לשנות את כיוון הרכבת ולשלוח אותם למזרח, למרכז אסיה. הכל קרה בדיוק ככה, ראש התחנה היה מוקסם מהחיוך של אסיה והגענו לטשקנט.

"נולדתי כבר בטשקנט, שכרנו חדר, לא היה לנו כלום. אמא אמרה שכשיצאה מבית החולים באה אשת הקולונל ועטפה אותי בסדין, או יותר נכון חצי מהסדין, שגם אותו היא קרעה. בתקופה הזאת גרנו בטשקנט.

"לאחר סטלינגרד (הקרב על סטלינגרד הסתיים בפברואר 1943), ניתנו לאבי 10 ימי חופשה, והוא הגיע אלינו. אבא הגיע בערב, אמא ישנה אחרי העבודה, ישבתי ליד השולחן ושתיתי מים רותחים עם סוכר וקרום לא גדול של לחם. כשאבא ניגש אליי, הסתרתי את הקרום והוא אמר לי: "אני אבא שלך", ועניתי לו "שלא, שאבא שלי שם". הוא הצביע על צילום שהיה תלוי מעל המיטה על הקיר ואמר "אני אבא שלך". אני זוכרת איך היה לנו אוכל והלכתי לאבא כל הזמן".

"אבא חזר לחזית וברגע שצ'רניגוב שוחרר, הוא הועבר לשם לשרת. אחרי המלחמה רצו לשלוח אותו לשרת באוסטריה, אבל אמא אמרה שזה מספיק: "או שאתה איתנו או שאנחנו בלעדייך!". אבא נאלץ לפרוש מהצבא. כל משפחתו של אבי הייתה מהעיר מאלין שבאזור ז'יטומיר. משפחתה של אמי היא מהעיירה יאנושפול (כיום איבנופול). הם היו מבית הפייניצקים וקרוסובסקיים. כולם מתו ועכשיו אני עם בתי ונכדתי בישראל".

 

 


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר