מצעד הגאווה 2021, אלון שחר (צילומים: מולי גולדברג, עדי זיו אב)

"ירושלים כיום הרבה יותר מגויסת ומבינה את החשיבות של מצעד הגאווה מאשר בעבר"

מחר, חמישי, 2.6.2022, יתקיים מצעד הגאווה והסובלנות זו השנה ה-20 ברציפות. בשיחה עם "כל העיר" מספר מנכ"ל הבית הפתוח אלון שחר על ההתרגשות, על השיפור ביחס לקהילה בעיר ועל הקשיים שעדיין נותרו

פורסם בתאריך: 1.6.22 07:39

הקהילה הגאה בירושלים תגיע מחר, חמישי (2.6.2022) לציון דרך משמעותי – אז יצעד בגאון מצעד הגאווה ה-20 במספר. כן, חתיכת ציון דרך – 20 שנה למצעד הגאווה והסובלנות בירושלים. 20 שנה למצעד שידע חבלי לידה קשים, נאצות, הפגנות, אלימות קשה ברוטלית ואפילו רצח אחד איום ונורא של שירה בנקי ז"ל – כשהכל נועד למנוע ממנו לצעוד ברחובות ירושלים. אבל הנה, ביום חמישי המצעד ממשיך בשלו ויצעד, כאמור, זו השנה ה-20 ברציפות.

כמדי שנה, גם את מצעד הגאווה והסובלנות מודל 2022 מפיק הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, והשנה המצעד בירושלים אף ישמש כיריית הפתיחה לאירועי חודש הגאווה בישראל.

התוכנית האמנותית של המצעד כוללת התכנסות, נאומים, צעדה ברחובות ירושלים ומופעים בגן העצמאות.

בשעה 15:00 – תחל ההתכנסות והפנינג גאווה בגן הפעמון. במקום יהיו דוכנים, עמדת בידוק למחלות מין, מתחם שקט, מתחם לילדים.

בשעה 16:30 – במת פתיחה בגן הפעמון – הקראת "תפילת הדרך" ונאומים פוליטיים של שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרים ניצן הורביץ ומירב כהן. המצעד יוזנק על ידי שגרירי קנדה והולנד בישראל.


מצעד הגאווה 2021 (צילום: מולי גולדברג)

מצעד הגאווה 2021 (צילום: מולי גולדברג)


בשעה 17:00 – הזנקת המצעד על ידי שגרירי קנדה והולנד בישראל. מסלול המצעד – מגן הפעמון לכיוון כיכר פריז, דרך הרחובות קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל ועד לגן העצמאות.

בשעה 19:00 – במת הסיום בגן העצמאות בהנחיית אשת התקשורת שיר ראובן. בהשתתפות הזמרת רונה קינן, השחקנית אניה בוקשטיין, הראפרית אקו, הזמר והשחקן שחר טבוך והזמרת איה זהבי פייגלין. בנוסף יתקיים נאמבר מיוחד שמביא על במה אחת את מלכות הדראג שהיו פעילות בירושלים וביניהן – דיווה די, גלינה פור דה-ברה, קיארה, הקינג פלואיד סנואו, ליידי די ואלקטרה איוול. לצידם ינאמו מדליק המשואה אורי בנקי (אביה של שירה בנקי ז"ל), פעיל הקהילה הגאה עומרי פיינשטיין וד"ר רויטל ארבל מועדת סל הבריאות.

@@@

אדיר שוורץ, חבר המועצה מטעם "התעוררות" ויו"ר ועדת הביקורת: "לקהילה הגאה בירושלים מגיע לקבל את כל מה שדרוש לה כדי לשגשג ולפרוח. למרות ההבטחות הריקות מתוכן של ליאון ליוסי חביליו ולורה ורטון מתחילת הקדנציה, שנחגגו כהישג חסר תקדים, נראה שהמצב רחוק מלהיות אידיאלי. מעבר להגדרה של מחזיק תיק כזה או אחר, יש קודם כל צורך במדיניות רצינית שתפסיק אחת ולתמיד את מחול השדים השנתי בסוגיית מימון הבית הפתוח והתמיכה במוסדות הקהילה האחרים. הקואליציה חייבת להבין שהבית הפתוח בירושלים הוא מרכז קהילתי חשוב, שמעבר להיותו בית אמיתי, מפעיל גם מערך פסיכולוגי מרשים ומעניק מענה מקצועי ורפואי חשוב לחברי וחברות הקהילה, שזקוקים פעמים רבות לדיסקרטיות ורגישות שרק הבית הפתוח יכול להעניק, בפרט בגילאי נוער. במקום לקדם את כל אלה, ליאון ממשיך להכנע למפלגות החרדיות, ועלי התאנה בקואליציה ממשיכים להצמד לכסא. אני קורא לאוהבי ירושלים להגיע ולהשתתף במצעד ביום חמישי ולהגיד בקול ברור, לכל אחד וכל אחת יש מקום בירושלים".

@@@

שלום אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, מצעד הגאווה בירושלים מציין 20 שנה – איך ההרגשה?
"מרגש מאוד. עברנו דרך ארוכה, גם מבחינה קהילתית כמובן, אבל גם אני באופן אישי. אני עוד זוכר את הימים שלי כסדרן במצעד בשנת 2010. המצעד היה קטן יותר והרבה פחות בקונצנזוס. מאז עברנו דרך ארוכה וידענו מורדות ועליות, וכל הזמן אנחנו חושבים גם על שירה בנקי, שצעדה במצעד ב-2015 ונרצחה בדם קר. זה היה אירוע קשה מאוד והחשש מהתנכלויות ואלימות כלפי המצעד עדיין קיים.

"יחד עם זאת, אני מרגיש שירושלים באופן ספציפי והחברה הישראלית כולה הרבה יותר מגויסת כיום ומבינה את החשיבות של המצעד מאשר בעבר. זה הפך להיות מצעד שהקהילה הגאה מובילה ומארגנת, אבל הוא לא רק עבור הקהילה הגאה, אלא עבור כל מי שמרגיש שחשובה לו העיר, אופייה והמקום שיש בה, ויותר מזה – שחשובה לו החברה הישראלית והפנים שלה".


אלון שחר (צילום: עדי זיו אב)

אלון שחר (צילום: עדי זיו אב)


ועדיין – נראה שהתמודדות בירושלים עדיין מאוד קשה: ישנם סגני ראש עיר וחברי מועצה שנאבקים באופן רציף נגד תקצוב הבית הפתוח.
"זה מצער שיש התנגדות מתוך העירייה, שיש נבחרי ציבור שפועלים נגד הקהילה הגאה. עצוב מאוד. אבל אנחנו ממשיכות לפעול וזה לא מרפה את ידינו. אנחנו יודעים שאנחנו נאבקים לדברים חשובים שהם באחריות העירייה ושהיא צריכה לקחת עליהם אחריות. אנחנו לא נוותר על כך".

האם יש שיפור מלפני חמש שנים? מלפני עשר שנים?
"השיפור מורגש. גם ברמה החברתית יש יותר הבנה שלהט"בים הם חלק מהחברה, וגם ברמת הרשויות. ברמת הממשלה זה בא לידי ביטוי בתקציבים – בשנה האחרונה אנחנו מקבלים תמיכה משמעותית מהמשרד לשוויון חברתי, שמבין שיש לקהילה הגאה בירושלים צרכים משלה ורוצה להשקיע בה. גם מבחינת עיריית ירושלים יש שיפור ובשנים האחרונות קיימות שותפויות בתחום הנוער והצעירים וגם במישור הטיפולי שהעירייה ומשרד הרווחה מתחילים לקחת עליו אחריות".

 

 

האם יש לך הבנה כלפי אלה שמתנגדים לקיום המצעד – שאומרים שבעיר קדושה כמו ירושלים אין לו מקום?
"אם לאדם מסוים יש תפיסת עולם שהיא נגד להט"ב, והוא חושב שהם לא ככלל האדם ולא אמורים להיות אזרחים שווי זכויות, אז כן, אני יכול להבין את ההתנגדות. זו זכותו לחשוב אחרת מאיתנו. אני מקווה שיסתכלו על זה הפוך – הרי הקדושה של ירושלים מורכבת גם מאנשים להט"בים, והמגוון האנושי פה והצבעוניות מוסיפות לקדושה של העיר, לא גורעות ממנה".

איך ניתן להפחית את השנאה?
"שאלה מעולה! בהידברות, בהקשבה, במפגש ובסובלנות. בוודאות לא על ידי הסתה וליבוי שנאת חינם".

לסיום, האם לדעתך קרב היום שבו כבר לא יהיה צורך במצעד גאווה?
"לצערי לא. הלוואי שזה היה קרוב, אבל אני חושב שיש לנו עוד הרבה עבודה, לפחות לעוד 20 שנה. אני מקווה מאוד שאני טועה, אבל כרגע לצערי נראה שזה המצב. חוסר השוויון עדיין קיים בהרבה מאוד היבטים, ויש לנו עוד הרבה עבודה כדי להשיג אותו. מאבק על זכויות ללהט"בים חייב להיות מעוגן בחקיקה בכל הקשור בהיבט של בריאות, תעסוקה, דיור, נישואין, הורות, טיפולי המרה ועוד. גם במישור החברתי – הלהט"בופוביה עדיין מאוד משמעותית, וחברי הקהילה נתקלים לא פעם באפליה ואלימות. החברה הישראלית צריכה לעבוד עוד דרך ארוכה של שחרור מדעות קדומות ושנאה, כדי שלא נצטרך יותר להפגין ולמחות ולהיאבק על המקום שלנו כלהט"ביות ולהט"בים בישראל בכלל ובירושלים בפרט".


מחפשים דירת גן בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר