הרכבת הקלה, מפת חלופות התחבורה הציבורית בחודשיים הקרובים (צילומים: כפיר הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה, מפת חלופות התחבורה הציבורית בחודשיים הקרובים (צילומים: כפיר הרכבת הקלה)

תרגישו בחסרונה: למשך חודשיים – הרכבת הקלה לא תפעל במקטע שבין הר הרצל לתחנה המרכזית

החל מיום רביעי הקרוב, 22.6.22, ולמשך חודשיים, תושבת הרכבת הקלה במקטע שבין התחנה המרכזית להר הרצל. בשכונות בית הכרם, קרית משה חוששים מכאוס תחבורתי ומקריסת החלופות. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 16.6.22 20:32

תושבי דרום מערב ירושלים ומשתמשי הרכבת הקלה שימו לב – החל מיום רביעי הקרוב, 22.6.2022, ולמשך חודשיים (עד 22.8.2022), תושבת הרכבת הקלה במקטע שבין הר הרצל לתחנה המרכזית (בשני הכיוונים) וזאת בשל עבודות לחיבור מסילות הרכבת בצומת בן דור (הרב צבי יהודה/שד' הרצל) בקרית משה.

בין אם אתם אוהבים את הרכבת הקלה ובין אם לאו, בין אם אתם משתמשים בה או שאתם מעדיפים את הרכב הפרטי – את ההשלכות של ההשבתה אתם תרגישו היטב. למה? כי בציר שבין הר הרצל לתחנה המרכזית ינועו קווי אוטובוס חלופיים לרכבת הקלה. כדי להקל על משתמשי התחבורה הציבורית – יוקם מסלול תחבורה ציבורית מיוחד בשני כיווני הנסיעה – מהר הרצל לכל אורך שדרות הרצל ומהתחנה המרכזית על שדרות הרצל, דרך רחוב רחוב מרדכי איש שלום – מה שיגרע נתיב אחד מרכבים פרטיים – והנה לכם מתכון בטוח לעומסי תנועה כבדים. וזה כמובן לפני שמזכירים את נושא חוסר האמינות של זמני האוטובוסים בירושלים והחשש הכבד שמביעים התושבים כי הם לא יעמדו בזמנים, לא יקבלו נתיב תחבורה ציבורית באמת ויאלצו לעמוד אחרי מכוניות זמן רב מדי.


מפת התחבורה הציבורית החלופית בין הר הרצל לתחנה המרכזית


אבל עוד לפני הבעיות והתלונות של התושבים – אלו הפרטים המדויקים של העבודות ושל החלופות המוצעות.

כאמור, מדובר בעבודות שמטרתן ליצור מפגש בין התוואי של הקו האדום (הקיים) ותקו הירוק החדש של רשת ה-JNET (רשת הרכבות הקלות של ירושלים) – עבודות שהחלו כבר לפני כחודשיים בצומת הרחובות הרב צבי יהודה ושדרות הרצל בקרית משה ואשר הובילו להסדרי תנועה חדשים באזור הכניסה והיציאה מירושלים.

במסגרת השלב השני של העבודות – שיתבצע בין ה-22.6.2022 ל-22.8.2022 – תתקיים הפסקת פעילות חלקית של הרכבת הקלה במקטע שבין הר הרצל לתחנה המרכזית. במקטע המדובר יופעל מערך אוטובוסים חלופי לרכבת הקלה, שלטובות גם ייפתחו נת"צים בשני הכיוונים.

"מומלץ להימנע ככל האפשר מנסיעה באזור זה ברכב פרטי בתקופת העבודות", נמסר מצוות תכנית אב לתחבורה, חברת כפיר הרכבת הקלה ועיריית ירושלים. "מומלץ להשתמש בדרכים חלופיות ולהסתייע באמצעי ניווט טכנולוגיים בכל נסיעה. מעבר הולכי רגל יתאפשר כרגיל והגישה לבתי המגורים, לעסקים ולמוסדות, יתאפשרו בכל שלבי העבודות. בסיום העבודות, תנועת הרכבות והרכבים באיזור זה תחזור לשגרה".

חלופות האוטובוסים

מסלולם של הקווים 20, 21, 23, 24, 27, 29 יוארך עד התחנה המרכזית, בתדירות גבוהה של 12 דקות.

שינויים במתחם תחנת הר הרצל
קווים 20, 24, 27, 29 לכיוון התחנה המרכזית יעצרו ברציף המערבי של תחנת הר הרצל, שמשמש בשגרה לאיסוף לכיוון השכונות.
קווים 20, 24, 27, 29 לכיוון שכונות דרום מערב העיר והדסה עין כרם יאספו נוסעים ברציף המזרחי, המשמש כיום להורדה בלבד.

אוטובוסים חלופיים לתחנה המרכזית
קווים 20, 21, 23, 24, 27, 29 ייסעו דרך שדרות הרצל ויעצרו בתחנות הסמוכות לתחנות הרכבת הקלה המושבתות. בתחנה המרכזית יירדו הנוסעים ברחוב יפו, בצמוד לתחנת הרכבת הקלה, ועצירה נוספת תהיה בקרבת שוק מחנה יהודה – בצומת שערי צדק-יפו.

אוטובוסים חלופיים להר הרצל
קווים 20, 21, 23, 24, 27, 29 ייסעו דרך שדרות שז"ר (ליד בנייני האומה), שדרות הרצל, רחוב איש שלום, רחוב יפה נוף, שדרות הרצל לכיוון הר הרצל.
תחנת שערי צדק/יפו (בסמוך לשוק) – איסוף לכל הקווים למעט קו 27.
בנייני האומה – תחנה חדשה בשדרות שז"ר מול בנייני האומה.
תחנה בגשר המיתרים.
תחנה זמנית בשדרות הרצל, מול המלונות.
תחנת החלוץ – עצירה בתחנת איש שלום/פרבשטיין – סמוך לכיכך האפט.
תחנת כיכר דניה – קו 23 ייסע דרך רחוב בית הכרם לכיכר דניה עם תחנה זמנית בתחילת רחוב בית הכרם, ובכיכר דניה.
תחנת יפה נוף – קווים 21 לרמת שרת ו-27 להדסה יעצרו בתחנה של יד שרה.
קווים 20, 23, 24, 29 לשכונות דרום מערב העיר יעצרו בתחנה זמנית ברחוב יפה נוף פינת מגדים וימשיכו לכיוון הר הרצל.


המעקף בשדרות הרצל (צילום: באדיבות המצלם, יעקב חנינה ,הנקודה)

המעקף בשדרות הרצל (צילום: באדיבות המצלם, יעקב חנינה ,הנקודה)


"פתרונות לא מספקים"

תושבי השכונות שייפגעו הכי הרבה מהשינוי הקיים הם תושבי בית הכרם וקרית משה – שמעלים השבוע חששות כבדים לנוכח הפקת הפעילות הצפויה של הרכבת הקלה והפתרונות המוצעים.

"הרכבת אולי לא מושלמת, עם איחורים לפעמים, צפיפות ודוחק, אבל היא טובה משמעותית מאוטובוסים", אומר יו"ר מינהל קהילתי בית הכרם רון לרמן בשיחה עם "כל העיר". "מבאס שלא הצליחו למצוא פתרון לביצוע העבודות בקרית משה תוך המשך הפעילות של הרכבת הקלה. היו לנו הרבה שיחות עם חברת כפיר ועם צוות תכנית אב לתחבורה – והפתרונות שהוצגו לנו לא מספקים. ראשית, מערך האוטובוסים החלופיים ממש לא מספיק. אוטובוס מכיל הרבה פחות אנשים מרכבת קלה ואין לכך מענה – התוצאה תהיה עומסים כבדים על הקווים החדשים".

טענה אחרת שמעלה לרמן: "הרכבת אפשרה הגעה למרכז העיר בלי החלפה – חלופת האוטובוסים המוצעת לא מאפשרת את זה – התחנות האחרונות של האוטובוסים הן בתחנה המרכזית/בנייני האומה. ביקשנו שלפחות קו אחד ימשיך עד מרכז העיר דרך התחנה המרכזית אבל זה לא התקבל".

אחד החששות המרכזיים שמעלים התושבים נוגע למסלולי התחבורה הציבורית שאמורים לקום לצורך ההסדר הזמני. הנת"צים הללו יבואו, כמובן, על חשבון נתיב אחד (מבין שניים) לרכבים פרטיים – כשההנחה הרווחת היא שלא מעט פעמים הנת"צ לא יימלא את ייעודו מכיוון שלא תהיה אכיפה.

וזה עוד לפני שהזכרנו את העובדה שגריעת נתיב אחד לכל כיוון יוביל מן הסתם לעומסי תנועה כבדים.

 

 

לרמן מעלה עניין נוסף: "כולם מכירים את הבעייתיות עם האוטובוסים – יש הרבה פעמים אי ביצוע של נסיעה ואז שני אוטובוסים שיוצאים בסמיכות גדולה, זה יגרום להמתנה ארוכה ולצפיפות גדולה יותר ויוביל לכך שאנשים יוותרו על התחבורה הציבורית. אנחנו צריכים שהשירות יהיה מושלם – אחרת גם מי שהתחיל לוותר על תחבורה ציבורית – יחזור לרכבים פרטיים וזה רק יוביל לעוד בלגן וכאוס".

"גם התזמון לא הכי מושלם", אומר לרמן, "אמנם יש היגיון בביצוע העבודות בזמן החופש הגדול, אבל מדובר בחודשיים הכי חמים בשנה, והחלופות לא נותנות מענה. ראשית – בתחנות אוטובוס יש פחות צל והן פחות נעימות. בנוסף, המיזוג באוטובוסים נמוך משמעותית ומורגש הרבה פחות מאשר ברכבת הקלה. בסופו של דבר, אם אנשים יסבלו מהחום הכבד שהם צריכים להתנייד בתחבורה הציבורית, וגם להחליף קווים באמצע – הם פשוט יוותרו על זה. הרי אף אחד לא רוצה להגיע לפגישה במרכז העיר כשהוא תשוש מהחום וסחוט מזיעה. החלופות שהוצעו לא נותנות פתרון לעניין של האקלים".

המענה של הקווים החלופיים שמוצע מספק בעיניך?
"ככל שהקווים יעמדו בלוחות הזמנים ויקבלו את ההעדפה על הכביש ולא יהיו תקועים אחרי רכבים פרטיים – אז זה יכול להיות מספק. אבל אני צופה הרבה בעיות. אנחנו התרענו על כך וביקשנו מצוות תוכנית אב לתחבורה להיות זמינים ולטפל בבעיות שיצוצו במיידי – זה קריטי להצלחה".

עניין נוסף שמטריד את לרמן קשור לפרסום, כאשר לדבריו, "הוא לוקה בחסר מאוד. עד השבוע הפלייר שהוכן ואמור היה להיות מפורסם – לא נתלה על תחנות רכבת. עוד לא התחילו עבודות דיילים – כדי להכין את התושבים. עבודת הפרסום ושיתוף הפרסום היא ממש לא מה שציפינו וביקשנו. אני משוכנע שיהיו הרבה מאוד אנשים שיגיעו ב-23 בחודש ויחכו בתחנת הרכבת ולא יבינו מדוע כתוב 'ללא שירות'".

"אמנם מראש אומרים שזה יהיה פחות טוב מהרכבת הקלה – אבל אני חושש שזה יהיה הרבה פחות טוב וזה עשוי לגרום נזק ארוך טווח", מוסיף לרמן. "זה פרויקט בעלות של 8.5 מיליארד שקלים – יכלו להשקיע עוד כמה אלפי שקלים בשביל לתת קווים שמספקים חלופה מושלמת. 4 קווים שכולם מגיעים לתחנה המרכזית לא מתקרב אפילו לתת מענה למה שהרכבת סיפקה".


מחפשים דירת 3 חדרים ברחביה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. נאוה

    רון לרמן תודה רבה שאתה דואג לתחבורה הציבורית מהשכונה בזמנים קשים שלא תהיה לנו רכבת
    כולנו מחזיקים אצבעות שתצליח

  2. שלומי

    למי אני צריך לשלוח אנתרקס בדואר בשביל שהנתצי"ם יהיו קבועים?

  3. גילי

    העיר הזאת מתפרקת .
    עיר ענייה ומוזנחת . מאוד עצוב עיר בירה שלא מתפקדת

  4. תושבת קרית משה

    בתור תושבת באיזור, ניפגע מהסדר זה קשות.
    לא מחכה לשבועות הבאים כלל.

    אנא, נסו מה שאפשר.

  5. דני

    מאז הקמתה אני קורא להרכבת הקללה ולא הרכבת הקלה ,עם כל הרצון הטוב ,כל הריסת הכבישים המתמשכת הפכה את כבישי העיר לעזה פלוס.

  6. מיכל

    בית הכרם היא השכונה בה התושבים הכי פחות מוגנים. מה עם הבנייה לגובה בכל השכונה? כריתת עצים (בית הכרם כבר לא תהייה ירוקה), הרעש מכביש 16 שלא נפתר כבר 4 שנים, בית חב"ד שניפתח לאחרונה ברחוב סמדר? וזה רק חלק קטן ממה שהתושבים ביקשו לטפל .

  7. דוד כהן

    שכונת בית הכרם נהרסת יום, יום אל מול עיננו. כל יום נוסף נדבך להרס מכל הבחינות. והנהגת השכונה לא עושה דבר בעניין.

  8. אבנר

    למה לא משתמשים במסלול עצמו של הרכבת הקלה לפחות לכיוון אחד מתחנה מרכזית להר הרצל? כמה חלם ישנו בירושלים מי אחראי בירושלים על נושא התחבורה?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר