מאיר תורג'מן (צילום: פרטי)
מאיר תורג'מן (צילום: פרטי)

"הם אמרו עלי, 'מי זה המרוקאי הזה שיחליט בשבילנו שתעבור פה רכבת?'"

הראיון חסר התקדים וההתפוצצות: סגן ומ"מ ראש העיר, מאיר תורג'מן, זועם על ראשי המתנגדים להעברת הרכבת ברחוב עמק רפאים: "הם מנהלים מאבק בין מעמדות שמלווה בגזענות קשה"

פורסם בתאריך: 25.1.18 13:31

התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים מעורר אמוציות רבות. מצד אחד חלק מתושבי עמק רפאים והסוחרים שפועלים בו ומצד שני תושבי שכונת קטמון, העירייה וגם חלק אחר של תושבי עמק רפאים שתומכים בתוכנית.

מתנגדי הרכבת הקלה בעמק רפאים הקימו ועד פעולה, גייסו כספים ועורכי דין והם פועלים, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר" בחודשים האחרונים, ככל יכולתם כדי שהרכבת לא תעבור ברחוב.

אלא שלטענת סגן ומ"מ ראש העיר, מחזיק תיק התכנון, מאיר תורג'מן (גילוי נאות: רפי גמיש, עורך המשנה ב"כל העיר", הוא בנו של משה גמיש, עוזרו של תורג'מן), המאבק הזה חרג מגבולות הסביר.

בשיחה עם "כל העיר" השבוע טוען תורג'מן כי "כל הדיונים מול ועד הפעולה של מתנגדי הרכבת בעמק רפאים מתנהלים באווירה אלימה ועם סגנון דיבור מאיים. בישיבות השונות הם מטיחים בכל מי שמביע עמדה שונה דיבורים מזלזלים ומאיימים כדוגמת 'מי אתה בכלל' 'אתה לא יודע מי אנחנו' ו'סתום את הפה', כשהדברים מופנים גם לעובדי עירייה, כולל מהנדס העיר, ולתושבים שתומכים בתוכנית".

תורג'מן לא מסתפק בדברים הללו ומוסיף וטוען כי "כשהם הגיעו לדיון בוועדה המקומית לתכנון הם הטיחו באופן בוטה 'אנחנו לא נהיה תחנת מעבר של אנשי הקטמונים'. זו גזענות פר אקסלנס. מה זו צורת הדיבור הזו? מי אתם בכלל שתדברו בצורה שכזו? הם אומרים בלי להתבייש 'אנחנו אנשים מיוחדים שגרים בשכונה מיוחדת'. וזה עוד לא הכל – הם אמרו עלי 'מי זה המרוקאי הזה שיחליט בשבילנו שתעבור פה רכבת?'. זו לא גזענות אלא האמא של הגזענות. איזה מן צורת דיבור זו? מה הקשר למוצא שלי? אפשר לומר שאני לא מבין, שאין לי מושג, שאני יו"ר ועדת תכנון מנותק, שאני לא מקצוען, אבל להגיע למוצא שלי ומאין ההורים שלי הגיעו? הם מנהלים מאבק בין מעמדות שמלווה בגזענות קשה. מצד אחד השמנת ומצד שני העמכ'ה. הם חד משמעית חושבים שהם יותר טובים מהאחר".

תורג'מן, 65, גדל ברחוב הרכבת בבקעה, בסמוך למיקומו הנוכחי של פארק המסילה. הוא מכהן כחבר מועצת העירייה מאז 1998. בבחירות הקודמות הוא חבר לראש העיר ניר ברקת ואף מונה לסגן ראש העיר. מאז שנת 2015 ולאחר פרישתו של קובי כחלון, הוא קיבל לידיו את תיק התכנון והבנייה והתמנה ליו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לקראת הבחירות הצפויות להיערך בסוף אוקטובר השנה, הכריז תורג'מן כי יתמודד לראשות העיר במידה וברקת לא יתמודד.

הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום תכנית אב לתחבורה‎)

הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: תכנית אב לתחבורה‎)

הדברים שאומר תורג'מן השבוע באים על רקע הבדיקה שמתקיימת בימים האחרונים להעביר את תוואי הקו הכחול מרחוב עמק רפאים לפארק המסילה, כשהדבר עורר את כעסם של תושבי שכונות קטמון ובקעה הסמוכות לפארק.

תורג'מן מתייחס לנושא השבוע ומודה "יש כאן כניעה מסוימת שלנו. הם מנהלים מאבק חורמה ולא בוחלים בשום דבר ובשום אמצעי. הם מעלים טענות לא נכונות, שלא לומר שקריות, על תוואי התוכנית. עשינו אינספור ניסיונות להסביר להם, אבל זה לא מעניין אותם כי בכל פעם הם מעלים טענה אחרת".

"בשבוע שעבר", ממשיך תורג'מן ומספר, "בזמן סיור שערכתי עם שר התחבורה ישראל כץ באזור הגיעו המתנגדים להפגין ולמחות. הם דיברו עם השר כץ, השמיעו את הטענות שלהם והוא הקשיב לכולם. אבל כשפנתה אליו תושבת שביקשה להציג את הצד השני, של אלה שתומכים בתוכנית, הם היסו אותה ואף אמרו לי 'תורג'מן, אנחנו נבוא איתך חשבון'. זו חוצפה שאין כדוגמתה".

מהי עמדת שר התחבורה בנושא?
"השר בעד מעבר הרכבת בפארק המסילה, כשהוא מציין כי הדבר לא יפגע בפארק עצמו ובכך תימנע הפגיעה בבעלי העסקים בעמק רפאים. למרות זאת, בכל השיחות, גם עם התושבים, הוא מדגיש כי ההחלטה היא של עיריית ירושלים ושל ראש העיר. ולטעמנו, ראש העיר, העירייה ואני כמחזיק תיק התכנון, התוואי הנכון יותר הוא עמק רפאים".

 



"נדהמנו לקרוא את דבריו חסרי השחר החוטאים לאמת של מר מאיר תורג'מן"
תגובת ועד הפעולה נגד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום והדמייה: דן בן חקון‎)

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום והדמיה: דן בן-חקון‎)

"כל העיר" שלח את עיקרי דבריו של מאיר תורג'מן לוועד הפעולה נגד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים. להלן תגובתם:
"נדהמנו לקרוא את דבריו חסרי השחר החוטאים לאמת של מר מאיר תורג'מן, המועמד לראשות העיר מטעם עצמו, ואת השתלחותו חסרת הרסן נגד תושבים וסוחרים, שמנהלים מאבק לגיטימי על בתיהם וחייהם. כל דבריו של תורג'מן הם גיבוב של דברים שאינם אמת, ומטרתם הבזויה היא להסית תושבים משכונות שונות אלה באלה וליצור פילוג, מלחמות ושנאת אחים מיותרת. מי שרואה עצמו מועמד לראשות העיר, ומשתמש בקמפיין הבחירות שלו ליצור ריב ומדון בין תושבים ובין השכונות (ועל רקע עדתי בזוי), במקום לאחד ולנסות למצוא פתרונות שיתאימו לכלל תושבי העיר אינו ראוי למשרה אליה הוא שואף. חשוב שכל החוברים אליו יידעו שתורג'מן הוא האיש אשר מוביל בכל פורום אפשרי את הרעיון שהרכבת הקלה תעבור על פארק המסילה. אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק שהרכבת לא תעבור בעמק רפאים או בפארק המסילה, אלא רק מתחת לרחוב הרכבת במנהרה. בנוסף, חשוב שתורג׳מן יידע: פרסומה של כתבה, מאמר או כל התבטאות אחרת, שאיננה אמת, היא הוצאת דיבה. פגיעה מפרסום שכזה, או פוטנציאל הפגיעה של הפרסום, מקנים לנפגע ובמקרה שלנו לקהל גדול של תושבי המושבות זכות התביעה. אנו נבחן את הפנייה לערכאות משפטיות ונקבל החלטה בקרוב".

 



 

 

 

אתם מבינים שיש מרמור של תושבי השכונות הסמוכות לפארק המסילה?
תורג'מן: "בוודאי. ואני יכול להבטיח שאם החלופה הזו תיבחר בסוף הפארק ימשיך להתקיים. אולי תהיה פגיעה בזמן העבודות, אבל הוא ימשיך לפעול ולא נהרוס את פארק המסילה. זה אחד הפרויקטים המוצלחים ביותר שנעשו בירושלים ואין כוונה לפגוע בו. ועוד דבר, הנה הבטחה חד משמעית שלי לתושבי קטמון – שום דבר לא יבוא על חשבונכם. הם לא פחות חשובים ואפילו יותר חשובים. הם לא ייפגעו ואנחנו נמשיך להוביל מהלכים לפיתוח השכונה. יש לנו אחריות כלפי כלל תושבי ירושלים".

מאיר תורג'מן (צילום: פרטי)

מאיר תורג'מן (צילום: פרטי)

איפה עומדת כיום התוכנית?
"תוכנית הקו הכחול אושרה במלואה עם החרגה של 800 מטרים בגלל רחוב אחד שפשוט, סליחה על הביטוי, תופס אותנו בביצים ומנהל מאבק קשה ולא בוחל בכלום. הם פנו לבית המשפט והוא דחה את הטענות שלהם על הסף וחייב אותם לשלם הוצאות משפט ולמרות זאת הם ממשיכים. מעבר לכך, יש 200 משפחות שחתמו שהם בעד מעבר הרכבת בעמק רפאים, אבל לא שומעים אותם כי הם מפחדים, הם מרגישים מאוימים ולא בכדי. בכל הדיונים עם ועד הפעולה של המתנגדים יש אלימות מילולית שאין עליה בכלל ספק. התנהלות בוטה ובריונית של השתקת האחר".

למה נבחנות חלופות אם הגורמים העירוניים סבורים שתוכנית עמק רפאים היא הטובה ביותר?
"הסיבה היחידה שבגינה אנחנו בוחנים ובודקים חלופות זה העסקים והחשש שהם ייפגעו. למרות שאנחנו יודעים בוודאות שבסיום העבודות העסקים שם יפרחו והדוגמה היא רחוב יפו. אנשים לא ייפגעו אלא להיפך. ולמרות זאת אנחנו קשובים לבעלי העסקים".

"בראייה כוללת", מסכם תורג'מן, "האחריות שלי היא כלפי כל ירושלים וכלל התושבים בה ולא כלפי רחוב אחד, בטח לאור זה שזה רחוב שיש בו אנשים שלא מוכנים לשמוע עמדה מנוגדת לזו שלהם".


גילוי נאות: רפי גמיש, עורך המשנה ב"כל העיר", הוא בנו של משה גמיש, עוזרו של מאיר תורג'מן.


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הלוואי והיו לנו עוד נציגים כמו מאיר תורג'מן שדואג לכל תושבי העיר ללא הבדל

  2. מרוקאי

    לאינטרסנטים מעמק רפאים לא יעזור כלום או שתעבור דרכם או שלא תהיה רכבת בכלל פאק המסילה לא בא בחשבון אפילו במטר

  3. ירושלמית

    שמעתי את ועד הפעולה באחת הועדות והתביישתי. הדיבור המתלהם עורר בי שאת נפש. צריך לסייע לסוחרים בזמן העבודות ולקצר אותן. אבל חוץ מזה הטיעונים שלהם מבישים.

  4. יוסי ברעוז

    מי זה הם אמרו עלי? סגן ראש העיר יכול להצביע על האנשים שאמרו את הדברים הגזענים הללו? אם כן שיתן שמות שידרוש מועד הפעולה להדיח אותם מפעילות שיגיש אותם בפומבי ואם אין לו שמות אז אולי יש מצב שהוא משקר ושדברים איומים כאלו לא נאמרו? אגב אני בעד העברת הקו במתווה פארק המסילה כל רעיון אחר הוא לא פחות מאומלל

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כולנו תומכים באיש היקר והנפלא שעובד ללא ליאות ימים ולילות למען ירושלים ולמען ירושלמיים ללא אינטרסיים וללא הבדל מין, גזע ודת.
    מאיר! עלה והצלחה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר