נהג הרכב לאחר שהותקף והשוטר שסייע לו (צילום: אוהד צויגנברג)
נהג הרכב לאחר שהותקף והשוטר שסייע לו (צילום: אוהד צויגנברג)

העימותים בין יהודים לבין ערבים: זה הפתרון שיכול למנוע את ה"טרור הפנימי" בערים המעורבות | טור דעה

התקיפות הקשות של אזרחים תמימים, יהודים וערבים, המתרחשות בימים קשים אלה, הן במובהק מעשי טרור - בידי המשטרה היכולת לבצע מעצר מינהלי כפתרון מנע להתפרעויות ההדדיות בערים מעורבות | טור דעה

פורסם בתאריך: 14.5.21 07:15

מעצר מינהלי (למעשה מאסר לכל דבר ועניין) הוא צעד אשר מאפשר למדינה לשלול חירות של אדם, לא רק בלי להגיש נגדו כתב אישום; בלי להקנות לו זכויות יסוד של נאשם (אפילו בלי לחשוף את הראיות הלכאוריות נגדו), אלא אפילו בלי ששופט יקבע אשמתו ויורה לשים אותו מאחורי סורג ובריח.

השימוש העיקרי והנפוץ שנעשה במעצר מינהלי, הוא לצורכי מניעת פעילות טרור, וזאת כאשר קיים  מידע ממקורות שונים שמצביע על כך שהמעצר הכרחי. המעצר מתבסס על מידע (שלא נחשף אלא בפני בית משפט. הגורם המפקח מפני "עריצות שלטונית" הוא בג"צ) אשר מצביע על חשש בסבירות גבוהה שהעצור בבחינת "פצצת זמן". לעתים צעד זה ננקט גם כלפי כאלה שמסיתים לביצוע מעשה טרור.

השימוש הנפוץ במעצר מינהלי, הוא כלפי ערבים תומכי טרור מהצד הפלסטיני, אך היו מקרים שהוצאו צווי מעצר מינהליים גם כלפי קיצונים יהודים שהיה קיים גם כלפיהם מידע על כוונתם גם לפגוע בערבים באשר הם ומכאן שגם כאן מדובר במעשה טרור.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


התקיפות הקשות של אזרחים תמימים המתרחשות בימים קשים אלה, הן במובהק מעשי טרור, לא "רק" עבירה פלילית. הרי הן מכוונות כלפי יהודי או ערבי רק משום היותו כזה. אלה תקיפות על רקע אידיאולוגיה לאומנית קיצונית ומטורפת- משני צידי המתרס.


סמוך לזירת אירוע הדקירה בשוק מחנה יהודה (צילום: דוברות איחוד הצלה)

סמוך לזירת אירוע הדקירה של עובד ערבי בשוק מחנה יהודה (צילום: דוברות איחוד הצלה)


מעבר לכך שהכרחי היה למנוע אותם, הדבר גם היה אפשרי – ובנקל. בחלק מהמקרים, אמנם היו אלה מעשים "ספונטניים", תוצאה של התלהטות רוחות, אך היו גם היו, מקרים שהכל תוכנן מראש. שני הצדדים חיפשו "יעדים מזדמנים" רק משום שזה יהודי או זה ערבי. הכרח היה למנוע אותם לא רק משום תוצאותיהם הקשות כלפי הקורבנות התמימים, אלא גם לשם מניעת פגיעה קשה בתדמיתה של המדינה, כפי שאכן קרה. הנזק החמור התרחש בעקבות הפצת הסרטונים הנוגעים למעשה הלינץ' המתועב שבוצע בערבי בראש חוצות בת ים. זה שיחק היטב לידיהם של עוכרי ישראל. במקום שהעולם יתמקד במעשי הטרור המתועבים שמתבצעים מאת חמאס כלפי אזרחים חפים מפשע, הדעת הוסחה והוסטה ל"טרור יהודי כלפי ערבים תמימים וחפים מכל פשע". הכתם נדבק בכולנו גם אם הבענו סלידה. כולנו גם נשלם את המחיר.


תקיפת האדם החרדי סמוך לשער שכם


אכן קל מאוד היה לעשות כן. גם במקרים שבהם פעלו הפורעים "באופן ספונטני ובלתי צפוי", ובשל כך שדווקא היה צפוי מאין כמותו, הכרחי היה שיהיו במקומות האלה כוחות משטרה מאסיביים שיעצרו מייד גם את המעשה וגם את הפורעים. אלא שלא הכל ספונטני וקל מאוד היה לגלות זאת מבעוד מועד. די היה בקריאות של מסיתים למיניהם, משני הצדדים, כדי שמשטרה תיערך בהתאם.

מעשה הלינץ' בבת ים, היה בבחינת "כתובת על הקיר". אותם חמומי מוח, כמה גרוטסקי הדבר, ממש הזמינו את המשטרה ל"מסיבה", אך זו "לא באה". הם הקדימו והודיעו על התארגנותם והזמינו את "כל אזרחי ישראל" להשתתף במעשה שלא הסתירו את כוונתו הנוראה: "לקחת חלק בקאטלה המונית של ערבים…"; להגיע "עם הציוד המתאים, אגרופנים, חרבות, סכינים, קרשים, סלעים ואקדחים" .זה לא רק "מידע", אלא ראיה ברורה ומוחשית לעבירות פליליות חמורות שכבר התקיימו ואשר מחייבות מעצר פלילי.


תיעוד נהג הרכב שאיבד שליטה והותקף (צילום: דוברות המשטרה)

מתוך תיעוד נהג הרכב שהותקף ואיבד שליטה (צילום: דוברות המשטרה)


השאלה המהדהדת היא "איך לא מנעתם זאת?". הכל, כרגיל, מסתובב לאפיק הפוליטי.

ל"מתנגדי נתניהו" יש תשובה משלהם. לשיטתם, מלכתחילה היה מעוניין בהתחממות הגזרה, במישורים שונים, גם פנימיים וגם חיצוניים, משום שזו משרתת היטב את האינטרסים שלו בתקופה זו. טענתם היא  שהכל החל בחימום מכוון של הגזרה כאשר נאסר על מוסלמים להתקבץ, כמנהגם, ברחבת הכניסה לשער שכם, אחר כך בהטלת מגבלות בהר הבית ועוד כהנה וכהנה מעשים והימנעויות שמטרתם הייתה ש"הערבים יתחממו". אז "היהודים יחזירו" ; אז החמאס ייכנס לתמונה (מה צפוי) ואז – "ניכנס בחמאס". אז גם  רע"ם תאלץ לסגת מתמיכה ב"ממשלה של יהודים" והתוצאה הבלתי נמנעת תהיה בחירות, שאולי אז בכל זאת יצליח להקים ממשלה. מוסיפים אלה וטוענים, שהפעילות המאוחרת – פתאום קשה מאין כמותה – תוכיח לציבור כיצד נתניהו בכל זאת  "מוטט את שלטון החמאס" ומכאן – "רק ביבי יכול". אלה ימשיכו ויוכיחו שבהמשך אכן אלו יהיו סיסמאות הבחירות הבאות שלו.

אם אלה טועים מצופה היה שהשרים הרלוונטיים, בעיקר זה שעומד בראשם, יתייצבו בפני הציבור ויסבירו בכל זאת מדוע לא הוצאו, לפחות צווי מעצר מינהליים. הרי המשטרה אישרה שדווקא כן ידעה רק על התכתבויות אלה ועדיין לא הסבירה, לא מדוע לא הקדימה לעצור אותם לפחות במעצר מינהלי קל כל כך לביצוע, או לפחות מדוע לא דאגה לנוכחות אפקטיבית שתמנע בפועל את המעשה. מה ששמענו הוא ש"יעשו מאמצים לאתר את כל הפורעים והם יועמדו לדין". אשרי המאמין וממילא זה כבר בבחינת "מאוחר מידי". תשפטו בעצמכם.

הכותב: עו"ד קובי קמר, מומחה למשפט פלילי, יו"ר (משותף) של הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין בישראל


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת9"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אומרת את האמת

    אם מלחתחילה המשטרה והצבא הישראלי היה מגן על יהודים חפים מפשע, כל זה לא היה קורה ולא היו באים יהודים אזרחים יהודים כדי להשיב מלחמה שערה.
    אשם זה שלא נתן פקודה לצבא או למשטרה או למשמר הגבול לשמור ברחובות.
    אבל כשצריך לפנות ישובים לטובת ערבים או הפגנות, ישר באים מכתזיות, בואש, פרשים על סוסים ומפנים את כל המפגינים והפורעים למיניהם.

  2. דתי שפוי

    עצרתי הקריאה כבר בכותרת המשני..
    תעשה מעצר מינהלי של חצי מהמדינה ?!
    נו באמת .. איזה שטויות

  3. מציאותי

    אם כבר אתם רוצים להאשים את ביבי אז יש על מה – שנים של הזנחת בעיות משילות בנגב ובתוך האוכלוסיה הערבית – מערכות המשטרה מנוונות ורגילות לא לטפל בערבים. אבל לומר שזו הכל תוכנית של נתניהו כדי לסלק את רעם מהמשוואה – וזאת אחרי שהוא יזם ראשון לפנות אליהם – גובל בקונספירציה.
    השנאה המפעפעת בקרב ערביי ישראל היתה קיימת לפני ביבי ותישאר גם אחריו. הם אפילו לא מנסים להסתיר זאת – ראו הראיון ב-ynet עם כוכב הרשת הערבי-ישראלי בוגר הרווארד שאומר שהכעס כלפי ישראל הוא מה שמניע אותו.
    מרוב האובססיה של ״רק לא ביבי״ נפגעה לכם היכולת לחשוב ישר ולראות את המציאות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר