הכותל המערבי (צילום: ארנון בוסאני)
הכותל המערבי (צילום: ארנון בוסאני)

זמני כניסת ויציאת החג בירושלים – שביעי של פסח

חמישי, כ' בניסן תשפ"ב, 21.4.2022: מתי נכנס שביעי של פסח בירושלים ומתי הוא יוצא? שישי, כ"א בניסן תשפ"א, 22.4.2022, שביעי של פסח

פורסם בתאריך: 10.4.20 14:55

עדכון אחרון: 31.3.21 10:43

כניסת החג 18:32

יציאת החג 19:50



שמחה וצער בצרת הזולת / מאת הרב חגי ולוסקי

לפני כשבוע, בליל הסדר ישבנו מסובים בקרב בני המשפחה וסיפרנו אודות יציאת בני ישראל ממצרים. היציאה מאפילה לאורה ומשעבוד לגאולה, לאחר כמאתיים ועשר שנות עבודת פרך.

לאחר שיצאו בני ישראל, החלו המצרים לשאול את עצמם ולהתחרט על שאישרו את היציאה מארצם והחליטו לרדוף אחריהם. סופה של רדיפה זו בטביעת המצרים בים סוף, כשלבני ישראל נעשה נס גדול וחד פעמי. היה זה אחד מרגעי ההיסטוריה הגדולים של עם ישראל, שעמדו על שפת הים, והודו על הנס הגדול שאירע, נס קריעת ים סוף לשנים ומעבר עם ישראל בתווך, ללא שנרטבו כלל ועיקר.


הרב חגי ולוסקי (צילום: פרטי)

הרב חגי ולוסקי (צילום: פרטי)


לציון הנס הגדול אנו מציינים את חג 'שביעי של פסח', בו אנו מודים על הנס הגדול, ובמרכזו קוראים את השירה ששרו בני ישראל והודו לבורא עולם. חז"ל מעירים שנוסף על בני ישראל ששרו, גם מלאכי השרת רצו לשיר ולהודות על הנס הגדול, אולם הקדוש ברוך הוא מנע זאת מהם, בטיעון מעניין. אומרים חז"ל: "ביקשו מלאכי השרת לומר שירה. אמר להם הקב"ה: מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?" (מסכת מגילה דף י). עם ישראל הודה על הנס הגדול, בעוד למלאכים לא ניתנה רשות לומר שירה.

נשאלת השאלה, מדוע רק לבני ישראל ניתנה רשות לשיר, ואילו המלאכים לא הורשו בכך?

ההבדל נעוץ במניע לשירה. בני ישראל לא אמרו שירה כהבעת שמחה על האסון של המצרים, אלא הודו על תשועתם, שיצאו משעבוד לגאולה, כמו שאמרו בשירת הים: "ויהי לי לישועה". אולם למלאכים, שלא השתעבדו במצרים, לא היתה סיבה להודות ולזמר. שירתם היתה מתפרשת כשמחה לאידם של המצרים, וזאת מנע מהם הקב"ה.

 

 

על אף רשעותם הגדולה של המצרים, השירה אינה הבעת שמחה לאידם ולצרתם, אלא הודיה לבורא עולם על התשועה הגדולה שעשה לעם ישראל. הקב"ה אישר רק לבני ישראל שניצלו משעבוד מצרים, כמו גם מרדיפת המצרים לשיר ולהודות בכך על הנס הגדול. המלאכים לעומתם, לא ניצלו ועל כן לא אושר להם לשיר.

לומדים אנו פרק ביחס לזולת, יש להיזהר ולהימנע מלשמוח בצרת הזולת.

חג שמח ושבת שלום.

  • הכותב הינו הרב חגי ולוסקי, אלוף משנה (מיל'), לשעבר רב חיל האוויר וסגן הרב הראשי לצה"ל, מרצה ומחבר ספרים.

העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר