משרדים ריקים (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

משבר הקורונה: משרדי הרפאים של ירושלים

תלפיות, גבעת שאול, הר חוצבים ומרכז העיר - כך רוקנה הקורונה משרדים וחללי עבודה רבים במרכזי התעסוקה בעיר

פורסם בתאריך: 17.7.20 09:03

המשבר הכלכלי החמור ביותר בירושלים שפרץ מאז קום המדינה, והגיע בעקבות משבר הקורונה, לא פסח על זירת התעסוקה ובהמשך ישיר לכך על הנכסים להשכרה. עם גל הקורונה הראשון שהתפרץ בחודש מרץ עובדים רבים נאלצו להתרגל לעבוד מהבית, או במתכונת מצומצמת במשרדי התעסוקה והמסחר במטרה למנוע את התפשטות הנגיף. התוצאה – הקפאת חוזי שכירויות של שטחי ובנייני מסחר ואף הפסקת תשלומים – מה שהוביל לחללי עבודה בעיר לעמוד כמעט ריקים ללא כל דרישה במרכזי התעסוקה של ירושלים, ביניהם – תלפיות, גבעת שאול, הר חוצבים ומרכז העיר. גם כעת, עם הגל השני של הקורונה, נרשמת ירידה בביקוש למשרדים בירושלים – בשעה שעובדים ועובדות רבים עדיין עובדים מהבית, חלקם אף עדיין בחל"ת ואחרים נאלצו להיקלע לתוך מעגל האבטלה. כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר" בשבוע שעבר, לפי הנתונים המעודכנים שהתקבלו מלשכת התעסוקה בירושלים ישנם כ-101,037 דורשי עבודה בעיר, לעומת זאת, לפני שפרצה הקורונה, בחודש פברואר, מספר דורשי העבודה עמד על כ-11,459 – מדובר בזינוק של כ-900 אחוזים במספר המובטלים בעיר.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


אסף אפשטיין, יו"ר לשכת המתווכים בירושלים וסגן יו"ר לשכת המתווכים הארצית, מתייחס בשיחה עם "כל העיר" למצב שכירות בנייני המסחר ושטחי התעסוקה בירושלים, ומספר כי "הרבה חוזים של חברות בוטלו או הוקפאו בירושלים, ולצערנו יש כאלה שממש הפסיקו לשלם שכירות כי הם לא עמדו בעלויות", מציין אפשטיין, "נכון לתקופה זו עולה השאלה מה קורה עם החוזים בבנייני המסחר ותעסוקה בשל הדילול במקומות העבודה, והמעבר של העובדים לעבוד מהבית. נקודת הפתיחה בירושלים קשה יותר בתחום הכלכלי והמסחרי, ההתנהלות הרבה יותר מורכבת – אנחנו נכנסנו למשבר הזה בעיר שאנחנו לא מאוד חזקים – אין ספק שמשבר הקורונה נתן מכה כלכלית קשה עוד יותר לתחום הזה בעיר".


אסף אפשטיין, יו"ר לשכת המתווכים בירושלים (צילום: יעל הרמן)

אסף אפשטיין, יו"ר לשכת המתווכים בירושלים (צילום: יעל הרמן)


"אנחנו נראה את התוצרים של המצב הכלכלי הזה בעוד שלושה-ארבעה חודשים", טוען אפשטיין, "יש ללא ספק ירידה בתחום השכירות המסחרי ומספיק ללכת במרכז העיר, תלפיות וגבעת שאול – כל אזורי התעסוקה המרכזיים, ולראות את הפגיעה, כאשר את הנזקים יהיה ניתן לאמוד רק בעתיד".

"לפי ההערכות של כלכלנים, וכל התחזיות מדברות על זה שהדברים יתחילו להסתדר – שימצאו תרופה או חיסון לקורונה, ובסוף שנת 2021 נחזור למצב של שנת 2019. לדעתי, יכולים לקחת מבני משרדים גדולים ולהסב אותם לטובת דיור לצעירים, לא מדובר בתהליך של יום-יומיים אבל זה עדיף על כך שיעמדו משרדים ריקים במשך הרבה זמן – מדובר במהלך שצריך להיות ברמה ארצית ולא עירונית".

"אין ספק שצריך ללכת כמה שאפשר לקראת השוכרים", מדגיש אפשטיין. "אין שום ברירה אלא להתפשר במחיר ופחות להתחייב לחוזים ארוכי טווח אלא לזמן קצר. אין מה לעשות, כולם מתכווצים, וכל אחד צריך להתאים את עצמו למצב".

פיני ניסים, בעלי משרד התיווך פיני נדל"ן עסקים, שמתעסק בהשכרת נכסים מסחריים, מציין כי המצב בירושלים במצב של 'צמצום', כך לדבריו, בשל הקורונה. "אנשים כרגע נוהגים בצמצום, בין אם להשכיר שטח יותר קטן או משרדים קטנים מהמון סיבות, וגם חללים קטנים בקושי משכירים כאשר על הגדולים אין מה לדבר, ונראה לי שהם ספגו את הפגיעה הכי קשה כי מאז פרוץ הקורונה אין ביקוש להשכרת בנייני עבודה".


פיני ניסים, בעלי משרד התיווך פיני נדל"ן עסקים (צילום: עצמי)

פיני ניסים, בעלי משרד התיווך פיני נדל"ן עסקים (צילום: עצמי)


"בנוסף, מה שעוד משפיע כל שוק השכירות אלו מתחמי We Work, שנותנים קרב להשכרת משרדים קטנים", מוסיף ומדגיש ניסים. "המשרדים הקטנים-בינוניים נפגעו בגלל הסיבה הזו עוד לפני הקורונה, אז עכשיו זה המכה האחרונה. ורואים את זה בכך שאין דרישה להשכרה כי אף אחד לא צומח בתקופה כזו גם מי שחיפש לפני הקורונה עצר את עצמו – הכל על מצב 'הולד'".

לדברי ניסים, במצב הזה ישנה אפשרות לניצול הזדמנויות מבחינתו בשל הקורונה. "אני מקווה שהמצב ישתפר בקרוב בתחום הזה מכיוון שהמצב בירושלים טוב יותר לעומת המרכז. מה שכן, עכשיו אנשים מחפשים הזדמנויות ומנצלים את מצב הקורונה שזה חכם ואף עשוי להניב פירות בעתיד למחפשי הזדמנויות, אז אולי עכשיו זה טוב שיש יותר היצע בעיר".

ניר אמויאל, בעלי משרד התיווך אגם נכסים, מוסיף ואומר כי "חברות לא מכניסות את עצמן לחוזים והתחייבויות. יש לי בתלפיות הרבה בנייני משרדים שעומדים ריקים ופשוט אין דרישה אליהם. מדובר באלפי מטרים של משרדים פנויים בתלפיות שעומדים ריקים, והאזורים שנפגעו בעיקר מבחינת שטחי מסחר ובניינים אלו גבעת שאול תלפיות הר חוצבים אזורי התעשייה המוכרים. אם המצב יימשך ככה הבניינים יכולים לעמוד ככה שנים, כי יש להרבה אופציה לעבוד מהבית, והמעסיקים מעדיפים את האופציה הזו ורואים את זה בהייטק, משרדי עו"ד, חברות ביטוח וכו'".


ניר אמויאל, מבעלי משרד התיווך אגם נכסים (צילום: יהונתן אמויאל)

ניר אמויאל, מבעלי משרד התיווך אגם נכסים (צילום: יהונתן אמויאל)


"בעיני, יש לפחות במגזר המסחרי בין 70-50 אחוז ירידה בביקוש לשכירת חללי תעסוקה מאז חודש מרץ", מדגיש אמויאל. "דווקא כשהעקומה התיישרה קיבלנו עשרות ומאות טלפונים מלקוחות ואז שוב חזרנו אחורה. אני דור שלישי של נדל"ן בתחום ואני מאוד ותיק בעיר – אין מגזר שלא נפגע מהמצב וכולם מושפעים ממנו".

מנגד, ברשות לפיתוח ירושלים מציגים אופטימיות זהירה. איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי בהרל"י, מדגיש בשיחה עם "כל העיר" כי "ישנם כארבע חברות שהן משקיעות גדולות בעיר – קבוצות כלכלית ירושלים, גטי מלחה והר חוצבים, רד בינת ונכסי הדר. כל אחת מהן משכירה בין 90 ל-110 אלף מטר בירושלים. ומהבדיקה שלי מול החברות האלה התמונה שעלתה כי בשל משבר הקורונה כ-1.2 אחוז עזבו את בנייני החברה, מדובר בסביבות 5,000 מטר. לא ידוע להרל"י על חברות שעוזבות בגלל המצב ולא היו הקפאות חוזים".


איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי בהרל"י (צילום: נעם מורנו)

איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי בהרל"י (צילום: נעם מורנו)


"מדובר בעזיבה שמתרחשת בכל תקופה ולאו דווקא בקורונה", טוען ואומר עוזר. "העבודה במשרדים לא נפגעה באמת, ולפי הנתונים ראיתי שיש בעיה קונקרטית שיש בכל תקופה, אבל אין ירידה דרמטית שמדאיגה וזה מסתכם באחוז אחד בלבד עד כה, כמובן אף אחד לא יודע כמה המשבר הזה יימשך, זה מאוד תלוי ומשתנה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר