אילוסטרציה חיסון זריקה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
אילוסטרציה חיסון (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

החשש של מערכת הבריאות בירושלים לקראת החורף – מחסור בחיסוני שפעת

בשלב זה, לפי החלטת משרד הבריאות, מוזמנים לקבל חיסוני שפעת אנשים מעל גיל 65 ובעלי מחלות רקע. בשיחה עם "כל העיר" מסביר מנהל מחוז ירושלים בכללית מיכאל מישורי דרעי על האופן שבו מתקיימים החיסונים בקופות, ועל איך צוותי המרפאות יבדילו בין חולי קורונה לבין חולי שפעת

פורסם בתאריך: 1.11.20 18:54

עם הגעתה של העונה הקרה השבוע, מתכוננות קופות החולים ברחבי העיר לקראת תחלואת חורף כפולה – שפעת וקורונה. לצד ההיערכות של בתי החולים בירושלים – הדסה ושערי צדק, בהמשך לפרסום בשבוע שעבר ב"כל העיר", בשבועיים האחרונים מבצעות קופות החולים ברחבי העיר מבצע חיסונים נרחב, כרגע, בהתאם להוראות משרד הבריאות – מתחסנים אנשים מעל גיל 65, בעלי מחלות רקע וילדים בני שנתיים ועד גיל 12.

סך הכל רכשה השנה מדינת ישראל 4 מיליון חיסונים נגד השפעת, כאשר קופת חולים כללית אמורה לקבל 1.8 מיליון חיסונים, שמגיעים מדי שבוע במנות קצובות. עד כה התחסנו במחוז ירושלים כ-40,000 תושבים ותושבות. החשש העיקרי של מערכת הבריאות בירושלים היא שהשנה יירשם מחסור בחיסוני שפעת. הסיבה – המודעות להתחסנות נגד השפעת עלתה עקב התפרצות נגיף הקורונה. למעשה, אנשים שלא מתחסנים מדי שנה ירצו להתחסן השנה. לכן, החורף הזה מתעדף משרד הבריאות את המתחסנים לפי קבוצות הסיכון.

"בניגוד לשנים קודמות שבהן אנשים היו מגיעים למרפאה ופשוט מתחסנים, ללא צורך בקביעת תור, השנה אנחנו מתנהלים לפי הוראות משרד הבריאות", מסביר בשיחה עם "כל העיר" מנהל מחוז ירושלים בשירותי בריאות כללית מיכאל מישורי דרעי. "השנה אנחנו מזמינים את המטופלים, לפי קבוצות הסיכון, לבוא ולהתחסן. המטופל מגיע עם זימון לשעה שבה הוא זומן. זאת אומרת, אנחנו רוצים למנוע כמה שפחות התקהלויות בפרוזדורים. בנוסף, חיסנו אנשים מרותקי בית, בביתם, וקשישים בבתי אבות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"אנחנו מדי שבוע מקבלים את החיסונים במנות, לא הכל מגיע בבת אחת", מדגיש מישורי דרעי ומוסיף כי "אנחנו כרגע מחסנים את האוכלוסיות עם גורמי הסיכון".

אתה חושש שלא יהיו מספיק חיסוני שפעת?
"אנחנו לא יודעים", מבהיר מישורי דרעי. "בסך הכל זה עובד לפי התוכנית. אנשים מוזמנים לפי גורמי סיכון ואין התקהלות מיותרת במרפאות. בעבר התרגלו המטופלים להיכנס למרפאה ולהתחסן לשפעת, בלי תור. זה לא כך השנה. בסך הכל, יש כמות גדולה של חיסונים בארץ, ומשרד הבריאות מנתב את המנות".


מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית (צילום: דוברות כללית)

מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית (צילום: דוברות כללית)


וכיצד תבדילו במרפאה בין חולי קורונה לבין חולי שפעת?
"זה אתגר גדול של כל מערכת הבריאות", משיב מישורי דרעי. "אלפי אנשים יגיעו למרפאות וידווחו על תסמינים שהם דומים. אנחנו לא ניקח סיכון וננחה אותם מה לעשות בהתאם לתסמינים. הכנסנו למראות את מכשירי הסופיה לבדיקה מהירה של קורונה, שנותנים תשובה תוך רבע שעה. כך הרופא יכול לקבל אינדיקציה לגבי המטופל, במקביל הוא יישלח לבדיקת קורונה".

למעשה, מישורי דרעי מזכיר כי כבר מפרוץ המגפה בחודש מרץ, קופות החולים אימצו נוהל לפיו מטופל שמגיע עם תסמינים דומים לתסמיני קורונה, הוא מתקבל על ידי צוות ממוגן, שיבדוק אותו בחדר נפרד. מחוז ירושלים בכללית טיפל עד כה בכ-20,000 חולי קורונה בקהילה. "מתסכל אותנו העיסוק בסוגיה – האם יש עוד מיטה או פחות מיטה. אנחנו מטפלים בחולי קורונה בקהילה, ובין השאר נתנו להם ערכות מד סטורציה, והיינו איתם בקשר יומיומי. מדובר בחולים שלא רצינו שיגיעו לבתי החולים. הטיפול בהם נעשה בשיתוף פעולה אדוק עם חמ"ל הקורונה בעיריית ירושלים".


חיסון נגד השפעת (צילום: דוברות כללית)

חיסון נגד השפעת (צילום: דוברות כללית)


כמו כן, מישורי דרעי מצביע על עלייה בכמות המטופלים, שעושים שימוש בשירותים הדיגיטליים של הקופה במהלך משבר הקורונה. "יותר מטופלים מדברים איתנו בשיחות וידאו", הוא מציין, "אם זה לחידוש מרשם, להתייעצות, לקבלת תרופות עד הבית ועוד. זה מהיר ויעיל וזה עוזר מאוד לאנשים. אנחנו חושבים שגם אחרי הקורונה הפעילות תהיה וירטואלית".

מישורי דרעי מספר כי בתקופת הגל השני של הקורונה מטופלים ברחבי העיר לא חוששים להגיע למרפאות, וזאת לעומת התפרצות המגפה בגל הראשון שבה אנשים חששו להגיע לקופות החולים, גם במחיר פגיעה בבריאותם. "בגל הראשון אכן המרפאות היו ריקות. אנשים חששו לצאת למרפאה ועשו הכל כדי לקבל את השירות מחוץ למרפאה. אבל הציבור עשה אדפטציה, אנשים הבינו שאשפר להגיע למרפאה עם המיגון הנדרש – עטיית מסכה ושמירת מרחק. אנחנו לחלוטין חזרנו לעבודה רגילה, ועוד התווספה לנו העבודה הדיגיטלית, אבל אנחנו עומדים בזה. חשוב לי לעודד את הצוותים הרפואיים בשטח, שעובדים מאוד קשה. כעת אנחנו נמצאים לפני המאני-טיים של תחלואת החורף, וחשוב לפרגן לכל הצוותים במרפאות".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר