הרב רפי פוירשטיין (צילום: יוסי זליגר)
הרב רפי פוירשטיין (צילום: יוסי זליגר)

כשרות צהר בדרך לשבור את מונופול הרבנות בירושלים: "הציבור מצביע ברגליים"

הרב רפי פוירשטיין, תושב הר נוף, ממייסדי כשרות צהר, שאליה הצטרפו גם עסקים ירושלמיים, ביניהם "פסטה בסטה" בשוק, מספר בראיון ל"כל העיר": "מאות בתי עסק פנו אלינו, אנחנו לא עומדים בעומס"

פורסם בתאריך: 14.5.18 17:38

לפני כחודשיים נפתח בארגון רבני צהר שירות מתן כשרות למסעדות, כאלטרנטיבה לכשרות של הרבנות. הכשרות האלטרנטיבית הזו הובילה, כידוע, לא עברה בשקט מצד הרבנות. כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", ארגון "חותם", שפועל מטעם רבנות ירושלים, פרסם פוסט בפייסבוק שקרא להחרים את מסעדת פסטה-בסטה בשוק מחנה יהודה, כיוון שעברה לכשרות מטעם "צהר". הפוסט הפך וויראלי ויצר תגובות לטובת בעלי המסעדה.


  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

מסעדת "פסטה בסטה" (צילום: חיים אברהמי)

מסעדת "פסטה בסטה" (צילום: חיים אברהמי)


בשיחה עם אתר "כל העיר" מספר הרב רפי פוירשטיין, ממייסדי ארגון רבני צהר, כי מרגע שנפתח שירות הכשרות החדש התקבלו מאות פניות של בעלי מסעדות, וכי הם לא עומדים בעומס. עוד הוא מפרט על המיזם החדש של הארגון ועל והצורך שבגינו הוא הוקם.

"השירות הוקם אחרי הרבה התלבטויות כי אנחנו מאמינים שצריכה להיות רבנות ראשית בישראל. אנחנו עוקבים בדאגה כבר שנים אחרי הירידה בשירות של שלוחות של הרבנות, עם תלונות הולכות ומצטברות על איכות ההשגחה", מציין הרב פוירשטיין ומוסיף: "הגדיל לעשות דוח מבקר המדינה שחשף כשלים מאוד יסודיים במערכת הזאת. אחרי הרבה התלבטויות, וניסיון לדבר עם המערכת, החלטנו לצאת לדרך עצמאית. הקמנו מערך כשרות בהתאם לפסיקת בג”צ, שהתיר לאחרונה לבעל עסק לפרט את מה שהוא עושה לטובת הכשרות. אנחנו נותנים פיקוח על ההצהרה של בעל העסק, מכוונים ומכשירים אותו ואת הצוות שלו. בסוף, על התעודה שמופקת בחלון ראווה כתוב צהר פיקוח מזון. חשוב להגיש שבג"ץ לא התיר לגופים שמחוץ לרבנות להשתמש במילה כשר, אז אנחנו לא משתמשים, אלא מפרטים את מה שנעשה במסעדה. יש לנו את המשגיחים שלנו והם אמינים ונבדקים. הם לא באים לדקה, עושים סיבוב והולכים, הם רציניים.

"הדבר המפתיע הוא שבעלי עסק לא דתיים, שהכשרות עבורם היא ערך עסקי ולא אישי, רוצים לתת את הכשרות הכי טובה, כמוצר. יש מוטיבציה גדולה של עשרות בתי עסק, שלא היתה להם תעודת כשרות עד היום, שרוצים לעבור למערך כשר דרך צהר שזה מדהים. מאות בתי עסק פנו אלינו ואנחנו לא עומדים בעומס. הציבור הישראלי מצביע ברגליים. השירות שלנו לאו דווקא יותר זול, אלא אמין ושקוף. כבעל עסק, אתה יודע מה התהליך, לא אומרים לך איזה ספק להעדיף".


כשרות צהר (צילום: יוסי זליגר)

כשרות צהר (צילום: יוסי זליגר)


כמה הרבנות מנסה להילחם בבעלי המסעדות שלהם אתם נותנים שירות?

"הרבנות הראשית מתנכלת למיזם הזה, היא לא אוהבת אותו בלשון המעטה, אבל היחס משתנה ממקום למקום – יש מקומות שכבר מחפשים לעשות שיתוף פעולה איתנו, ויש רבנויות שנותנות דוחות לעסקים שלנו".

לדעתך הרבנות פועלת ממניעי דת או ממניעי כוח ופוליטיקה?

"קיבלנו על עצמנו להשתדל לא לתקוף את הרבנות. באתי לייצר אלטרנטיבה. יש דוח מבקר המדינה, אפשר לעיין בו. אנחנו כארגון לא באנו לצאת נגד הרבנות אלא לייצר אלטרנטיבה. אם אני הייתי הרבנות, הייתי מחבק את המיזם הזה. כי הוא פופולרי, אורתודוקסי והילכתי, והייתי שואל את עצמי איך לשתף פעולה. אבל זה כבר עניין שלהם".

איך הפעילות שלך מתקבלת בשכונת מגוריך – הר נוף?

"יש לי גב של הקהילה הציונית–דתית בשכונה, שזאת קהילה גדולה ומתפתחת וקולטת זוגות צעירים. הקהילה שלי מאוד אוהבת את המהלך הזה. דבר מעניין הוא שהציבור החרדי כמעט לא תקף את המיזם. ההתקפות לא באו מהציבור החרדי כי הוא לא צורך רבנות".


הרב רפי פוירשטיין (צילום: יוסי זליגר)

הרב רפי פוירשטיין (צילום: יוסי זליגר)


 

 

לשיטתך, מי שצריך את הרבנות זה אנשים מסורתיים ופלורליסטים, שדווקא עליהם היא מקשה, ובמקום לקרב לדת היא מרחיקה.

"את זה את אמרת ובצדק. כשהתחלנו גם במיזם הנישואים זה היה ככה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר