(צילום: נמרוד גל/INGIMAGE, ראובן קפוצינסקי, אורן בן-חקון, פרטי, ישראל כהן, דוברות העירייה, Kopitchinski & Yado photography)
(צילום: נמרוד גל/INGIMAGE, ראובן קפוצינסקי, אורן בן-חקון, פרטי, ישראל כהן, דוברות העירייה, Kopitchinski & Yado photography)

השאלה הזהה: האם אתם בעד או נגד רחבת תפילה משותפת בכותל?

המועמדים לראשות העיר משיבים לשאלת "כל העיר" בנוגע לסוגיה הבוערת

פורסם בתאריך: 17.9.18 09:03

הכותל המערבי, שנכבש על ידי כוחות צה"ל במלחמת ששת הימים, לפני 51 שנה, נכבש גם על ידי מובילי היהדות האורתודוכסית. למעשה, לאחר שנים שבהן התפללו גברים ונשים, ללא הפרדה מגדרית – נחצתה רחבת הכותל על ידי הצבת פרגוד ארוך, שמפריד בין עזרת גברים לעזרת נשים והכותל הפך לבית כנסת אורתודוכסי אחד גדול.



במהלך השנים נאבקו חברות ארגון נשות הכותל, המשתייכות לזרמים האחרים ביהדות – הקונסרבטיבי והרפורמי, שעיקר ריכוזם נמצא בארצות הברית, להקמת רחבה שלישית, משותפת לנשים ולגברים בכותל המערבי. יש לציין כי הרחבה המשותפת תהיה מיועדת גם עבור מבקרים ומבקרות שעד כה נרתעו מלהגיע לכותל המערבי, בשל ההפרדה המגדרית במקום. כיום, משפחות חילוניות נאלצות לחגוג שמחות, כמו בר ובת מצווה, כשחלקן מרוחק מקרוביהם ומקרוביהן.

ב־31.1.16, התקבלה בממשלה ההחלטה על המתווה להקמת רחבת תפילה שלישית במתחם הכותל המערבי, שמיועדת לאפשר תפילה שאינה רק אורתודוקסית. לפי החלטת הממשלה הרחבה תהווה חלק אינטגראלי מהכותל, והיא תנוהל על ידי מועצה שבה תשב בין היתר נציגות של נשות הכותל. כמו כן, היא תכלול אפשרויות תפילה שאינן רק אורתודוקסיות, ובכלל זה אפשרות תפילה כמנהג נשות הכותל בהפרדת מחיצה, ואפשרות לתפילה מעורבת של גברים ונשים. ביוני 2017, הממשלה החליטה בישיבתה להקפיא את מתווה הכותל, שאושר וזאת בעקבות דרישת ראשי המפלגות החרדיות.

נשות הכותל, בראש חודש אייר בכותל (צילום: אירנה לוט)

נשות הכותל, בראש חודש אייר בכותל (צילום: אירנה לוט)

למרות שחלפו כבר שנתיים ותשעה חודשים מאז אותה החלטה היסטורית, צעדים לקידום המתווה כלל לא נעשו עד כה. להפך, הקמת הרחבה רק מתעכבת, ככל הנראה בשל שיקולים פוליטיים – מה שמוביל בין השאר גם להחרפת המשבר עם יהודי ארצות הברית.

לקראת הבחירות המתקרבות לראשות העיר, שיתקיימו כידוע ב-30.10.18, פנה "כל העיר" לחלק מהמועמדים לראשות העיר – עופר ברקוביץ, ח"כ רחל עזריה, עו"ד יוסי חביליו, משה ליאון, השר זאב אלקין וגם לסגן ראש העיר יוסי דייטש, שעשוי להכריז בקרוב כי הוא מתמודד על התפקיד (ראו עמ' 38) – וביקש לדעת מהי עמדתם בנוגע לסוגיה הבוערת, זו שאיימה בעבר להפיל את הממשלה וזו שמאיימת, כאמור, על היחסים עם יהדות התפוצות. סוגיה בוערת שנידונה אינספור פעמים בבג"ץ.

יש להדגיש כי שאלת הרחבה השלישית בכותל, רחבת התפילה המשותפת לנשים ולגברים, אינה נתונה להחלטתו של ראש העיר שייבחר, אך כמו נושאים רבים אחרים, מדובר על סוגיה שעמדתו של ראש העיר ירושלים, תהא אשר תהא, בהחלט רלוונטית.

עופר ברקוביץ, יו"ר סיעת 'התעוררות': "ממשלת ישראל קבעה כי תהיה רחבת ישראל, כזו המאפשרת לכל יהודי להתפלל על פי דרכו. אני ותנועת 'התעוררות' מאחלים שכל תפילות ישראל יתגשמו, עם פחות מחלוקות ויותר אהבת חינם. גמר חתימה טובה".

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

ח"כ רחל עזריה, יו"ר סיעת 'ירושלמים': "הקשר עם יהדות התפוצות הוא קריטי וטוב עשו ראש הממשלה והשרים הממונים, שלאחר עבודה חשובה וממושכת עם נציגי יהדות התפוצות והסוכנות היהודית, החליטו על הקמת הרחבה המשותפת. המשבר עם יהדות התפוצות הוא משבר קיומי עבור העם בישראל ומנוגד לערכים עליהם מושתת המדינה שלנו. לכן, נדרשת מאיתנו עוד עבודה רבה ומאומצת לגישור על הפערים הקיימים, ויש לוודא שהרחבה המשותפת תמשיך לתפקד בצורה מיטבית עבור כל מי שמעוניין בכך".

רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה (צילום: פרטי)

סגן ראש העיר יוסי דייטש (יהדות התורה): ״אני מכבד מאוד ומוקיר כל איש ואישה אשר שואפים להתקרב אל הקדוש ברוך הוא ולהתפלל בשריד בית מקדשנו. הכותל המערבי הוא מהמקומות המקודשים ביותר לעם היהודי, בו נשאו יהודים תפילה בכל הדורות, ומשכך, חלות בו הלכות תפילה כבית הכנסת, בהן הפרדה בין מתפללים ומתפללות. בהתאם לכך, קבעה ממשלת ישראל, עם שחרורו של הכותל המערבי, כי מועצת הרבנות הראשית לישראל היא זו שתקבע את סדרי התפילה במקום, וכך נקבע לדורות. הסטטוס קוו בכותל המערבי צריך להישמר, ואין לאפשר בו תפילה מעורבת, המנוגדת להלכה ולמסורת ישראל. אני מאחל לכל בית ישראל, בכל מקום שהם, שנה טובה ומבורכת, שנה בה יתקבלו תפילותינו מלפני כיסא כבודו״.

יוסי דייטש (צילום: דוברות העירייה)

יוסי דייטש (צילום: דוברות העירייה)

השר זאב אלקין, יו"ר סיעת 'ירושלים תצליח': "הצבעתי בממשלה נגד מתווה הכותל ודעתי לא השתנתה".

זאב אלקין צילום: ראובן קפוצינסקי)

זאב אלקין (צילום: ראובן קפוצינסקי)

משה ליאון, יו"ר סיעת 'ירושלים שלנו': "הכותל המערבי הוא שרידו האחרון של בית המקדש, מקום הקדוש לעם היהודי כולו. דעתי היא שיש לשמור על המסורת היהודית ולשמור על הכותל כמקום דתי מופרד. בנוסף, חשוב לציין כי החלטות כאלה אינן בידו של ראש עיריית ירושלים אלא בידי ממשלת ישראל".

משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

 

 

 

עו"ד יוסי חביליו, יו"ר סיעת 'מצילים את ירושלים' (נשאל לפני שהסיר את מועמדותו לראשות העיר): "יש ציבור גדול שמעוניין להתפלל ביחד, ומחובתן של העירייה ושל המדינה לאפשר לו לעשות זאת גם בכותל ובתנאים טובים וראויים. כראש העיר אפעל למתן מענה לכל הזרמים ביהדות, אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים כשמתן מענה לצורך בתפילה משותפת לנשים ולגברים בכותל הוא חלק מאותו מענה".

יוסי חביליו (צילום ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום ישראל כהן)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאז ומעולם הייתה רק דרך אחת ביהדות והיא היהדות האורתודוקסית
    וחוץ מזה שהטענה של ברמצוות ושמחות היא די מגוחכת כי אנחנו רואים שישנם הרבה משפחות חילוניות שעושות את השמחות שלהם בכותל בהפרדה מלאה!!

  2. מנדי

    לפי הרפורמים והקונסרבטיבים הכותל המערבי בכלל בתחום מדינת פלסטין.
    צריך לבנות כותל מערבי חדש בתל אביב לציבור הרפורמים והקונסרבטיבים לתיפלה שלהם על פי מנהגייהם כפי ההלכה הפסוקה בספרי הפוסקים של הדת הרפורמית.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר