הכנסת (צילום: Joshua Paquin)
הכנסת (צילום: Joshua Paquin)

דעה | הסכנה ברשתות החברתיות ואיך היא עלולה להשפיע על תוצאות הבחירות לכנסת

מאמר דעה | על רקע האפשרות להתערבות מצד מעצמה זרה בבחירות לכנסת בישראל - על פייסבוק להפעיל מנגנון, כמו בארה"ב ובבריטניה, המחייב כל אדם אשר מממן תוכן פוליטי, לחשוף את זהותו, בתקווה שהליך הבחירות שלנו יתנהל בשקיפות וביושרה

פורסם בתאריך: 17.1.19 09:20

אנו חיים בעידן יוצא דופן. הקצב בו מתקדמת הטכנולוגיה, המהירות בה מנועי בינה מלאכותית מנתחים מידע, והתחכום שמאחורי תוכנות ריגול ומעקב כבר עולים על כל דמיון. את ההתלהבות מהופעתן של הרשתות החברתיות לפני למעלה מעשור והשפעתן הדרמטית על חיינו, מחליפה לאחרונה דאגה אמיתית ורצינית מפני מציאות וירטואלית, שלעתים נדמה כאילו נלקחה מסדרת מתח עתידנית.

בתור יושבת ראש השדולה למרחב וירטואלי בכנסת, פעלתי לאורך הקדנציה האחרונה במטרה להפוך את הרשת למרחב בטוח ונעים עבורנו ועבור ילדינו. בדיונים שקיימנו נתקלנו לא אחת במקרים מזעזעים של אלימות כלפי ילדים, תופעות של בריונות ברשת, ניסיונות התחזות או פיתוי לצורך פגיעה מינית וכמובן, ניסיונות גם להטיית תפיסות, מחשבות ודעות.



נכון ל-2019, כולנו צורכים את רוב המידע שלנו באמצעות הרשתות החברתיות. ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב לפני קצת יותר משנתיים הושג באופן כמעט אבסולוטי בזכות פעילות מאסיבית ברשתות החברתיות – אשר חלקה נמצא עדיין תחת חקירת גורמי השלטון בארה"ב. לפי החשד, מעצמה זרה השתמשה במידע אישי שנאסף אודות משתמשי פייסבוק במטרה להשפיע על דעתם.


ח"כ עו"ד רויטל סויד (העבודה) יו"ר השדולה למרחב וירטואלי בכנסת (צילום: יח"צ)

ח"כ עו"ד רויטל סויד (העבודה) יו"ר השדולה למרחב וירטואלי בכנסת (צילום: יח"צ)


איך זה עובד? מכונת איסוף המידע המשוכללת של מארק צוקרברג לא מלקטת רק תמונות ופוסטים חמודים, אלא יורדת לרזולוציות מורכבות ופסיכולוגיות שמאפשרות לה לערוך מעין "הערכת אישיות", על בסיס המיקום בו האדם נמצא, כמות הפעמים בה הוא נוסע ליעד ספציפי, תגובותיו לפוסטים מסוימים ועוד. כל צעד, מבט, הודעה או לייק חביב שלנו מקוטלג, נשמר ומצטרף לשרשרת המידע, כך שביום פקודה, יוכלו אותם גורמים "להשתלט" לנו על התודעה ולהציג רק מידע שהם יודעים בוודאות שמעניין אותנו.


השר ארדן החליט: ניצב דורון ידיד ימונה למפקד משטרת מחוז ירושלים


לפני למעלה משנה פניתי לפייסבוק וביקשתי ממנהליה שלקראת הבחירות הקרבות יפעילו גם בישראל את המנגנון שהופעל בארה"ב ובריטניה, המחייב כל אדם אשר מממן תוכן פוליטי, לחשוף את זהותו. בפייסבוק לא נענו לבקשה, אבל לאחרונה, וביתר שאת לאחר אזהרותיו של ראש השב"כ בנושא, פניתי גם ליו"ר ועדת הבחירות כדי שידרוש זאת מנציגי פייסבוק. על רקע האפשרות להתערבות מצד מעצמה זרה בבחירות, שבתי והתרעתי בפני הגורמים המוסמכים ואני מקווה שהליך הבחירות שלנו יתנהל בשקיפות וביושרה.

כיו"ר השדולה למרחב וירטואלי, הגשתי הצעת חוק שתאפשר לתבוע, ללא הוכחת נזק, כל אדם אשר מתחזה ברשת או מעביר מידע שגוי אודותיו ובכך פוגע באחרים. אבל בסופו של דבר, חשובה לא פחות גם האחריות האישית של כל אחד מאיתנו, בייחוד ההורים שבינינו. שימו לב מה אתם חושפים ובפני מי, דברו על הילדים והסבירו להם על הסכנות ובעיקר, שמרו על עצמאות המחשבה. כי מותר האדם מן המכונה.


קריז קשה לדג בפיתה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נעם

    מה נסגר עם תמונות שלכם? הכל נראה מפולטר, בצבע ירוק לא הגיוני. מזעזע.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר