רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: עמק שווה)
הרכבל לכותל (הדמיה: עמק שווה)

המאבק נגד תוכנית הרכבל לעיר העתיקה עולה הילוך: כנס חירום של שורת המתנגדים

הפרויקט השנוי במחלוקת להקמת רכבל לעיר העתיקה: ארגוני הירוקים, קבוצות תחבורה, העדה הקראית, אדריכלים ותושבים בדרום העיר פותחים במאבק גדול

פורסם בתאריך: 6.3.19 08:23

המאבק נגד התוכנית השנויה במחלוקת להקמת רכבל לעיר העתיקה עולה עילוך: ביום שני הקרוב, 11.3.19 בשעה 20:30, במינהל קהילתי גינות העיר 'בית יהודית' ברחוב עמק רפאים 12, יתקיים כנס חירום לעצירת בניית הרכבל בעיר. לטענת שורת המתנגדים, ביניהם ארגוני ירוקים, העדה הקראית, תושבים בדרום העיר, אדריכלים, מתכננים וארגוני תחבורה – מיקומו של הרכבל העלול ליצור עומסי תנועה כבדים.

"מתברר שמיקומה של תחנת המוצא של הרכבל יהיה במתחם התחנה מול גן הפעמון", מציין יוסי סעדוב, מארגון התחבורה "15 דקות". "המטרה היא לעצור את תחבורת התיירים ואוטובוסים אשר נכנסים לעיר העתיקה דרך שער האשפות, ושיגיעו דרך הרכבל. מדובר בסדר גודל של כ-3 וחצי מיליון תיירים מחו"ל ומספר דומה של תיירי פנים שבאים לאירועים ולתפילות. מטרתו של המיזם היא לעבור דרך מתחם התחנה ולהגיע משם לעיר העתיקה. מנסים לפתור את בעיית הפקקים בעיר העתיקה, אבל מעבירים את הפקקים לציר מאוד מרכזי של תחבורה ציבורית כיום, שאמורה לחלוף בו רכבת קלה בעתיד המיקום הוא צוואר בקבוק של שכונות דרום העיר, והולכים לסתום אותו".



רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים - רוזנפלד ארנס)

רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים – רוזנפלד ארנס)


בנוסף, לטענת סעידוב, "במידה והפרויקט הרכבל יצא לפועל הנפגעים העיקריים יהיו תושבי שכונות דרום העיר, וכי תיווצר פגיעה בנתיבי התחבורה הציבורית. הפרויקט הזה מסוכן לשכונות דרום העיר, הוא לא חכם. הוא יוביל לבעיות מאוד קשות, מעבר לפגיעה בנוף. זה ייצור קטסטרופה תחבורתית שהתושבים ישלמו עליה את המחיר. לכן אנחנו מארגנים כנס עם תושבים שמתנגדים לתוכנית על מנת להוריד אותה מהשולחן. הפתרון להוצאת התחבורה הפרטית מאזור העיר העתיקה ביטול החניונים מסביב לחומות, סימון נתיבי תחבורה ציבורית בכבישים ליד החומות ומעבר תחבורה ציבורית בלבד. כאשר תחבורה פרטית נכנסת זה מה שיוצר את הבעיה".



רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים - רוזנפלד ארנס)

רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים – רוזנפלד ארנס)


"הבעיה ברכבל שהם מציגים אותו כפרויקט תחבורתי ובפועל הוא פרויקט תיירותי. הבעיה המרכזית שלו שיוצר קו תחבורתי בנוסף, הולכת להיות פגיעה בנוף של גיא בן הינום. אין לזה שום הצדקה. ראש העיר אמר במהלך הבחירות, שאם מדובר במיזם תיירותי הוא נגדו, וזה מיזם תיירותי. משרד התחבורה לא שותף למיזם הזה, מדובר באטרקציה. לכן, בכנס שייערך ביום שני עתידים להשתתף פרופ' רוני הלנבלום גיאוגרף מומחה ירושלים, שיסביר מהי מהות פגיעת הרכבל. תושבי המושבה, מתכננים, אדריכלים, פעילי סביבה ופעילים חברתיים ירושלמים. מבהיר ומדגיש סעידוב.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" ישנם מתנגדים רבים לבניית הרכבל בעיר, הנושא מעלה המון בעיות מורכבות ומסתבר שפוגע במגוון אנשים. בין המתנגדים לבניית הרכבל הינם העדה הקראית. לטענתם מעבר הרכבל חולף מעל בית העלמין העתיק של הקהילה הקראית. דבר הגורם לחשש לחילול ולטומאת המת. יזמי התוכנית – הרשות לפיתוח ירושלים, פנו לעדה הקראית על מנת לקרות את בית הקברות, אך הקהילה מתנגדת למהלך ופתחה במאבק. במכתב ששלח מנכ"ל עמותת היהדות הקראית שלמה גבר, לרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) נכתב, "לא ניתן יהיה להקים את הרכבל מבלי לפגוע פגיעה אנושה באמונה היהודית-קראית, באדמת בית העלמין, ובמשפחות האבלות של נפטרים בעבר ובעתיד. כיוון שמטבע הדברים לא ניתן להזיז את בית העלמין המשמש לקבורת קראים כבר מהמאה התשיעית ולא נסכים כי יעבור מעל אדמתנו – לא יהא מנוס מהסטת קו הרכבל לנתיב אחר".


רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים - רוזנפלד ארנס)

רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים – רוזנפלד ארנס)


בנוסף לעדה הקראית, המתנגדים הנוספים לפרויקט הרכבל הם ארגוני הירוקים, וארגון 'עמק שווה' ארגון הפועל למען זכויות תרבות ומורשת ושמירה על אתרי העתיקות כנכס ציבורי, השייך לכל הקהילות והעמים. לדברי גורמים מארגון עמק שווה, "אומרים שהרכבל זה פרויקט תחבורתי, ומציגים את זה שהוא חלק ממערך הסעת ההמונים, ובכלל משרד התחבורה אינו מעורב בו . ראש העיר משה ליאון הדגיש שבמידה והפרויקט תיירותי הוא מתנגד לו. אנו מצפים ממנו לבחון את הדברים מחדש".


 

רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים - רוזנפלד ארנס)

רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: משרד האדריכלים – רוזנפלד ארנס)


אפרת כהן-בר, מתכננת ערים מעמותת ב'מקום': "התחנה האחרונה של הרכבל מתוכננת על גבי מתחם קדם שמול שער האשפות. תכנון התחנה הזו נעשה בסתירה להחלטות קודמות של גורמי התכנון ותוך פגיעה בתושבים הפלסטינים של שכונת ואדי חילווה (הידועה בציבור היהודי כעיר דוד). בעקבות התנגדויות לבניית מתחם קדם של מתנחלי אלע"ד הושג הישג מסוים כשוועדות התכנון הורו להנמיך את המבנה כך שלא יעלה בגובהו מעל הרחוב שמחוץ לחומות ולא יסתיר את הנוף. הצבת התחנה על גבי הבניין מחזירה את הגובה שהוסר ושוב המבנה החדש אל מול חומות העיר העתיקה ומסתיר אותן. אך חמורות מכך הן ההשלכות על התושבים הפלסטיניים המתגוררים בסמוך לתחנה. אזורי החיפוש להצבת העמודים עבור הרכבל מצויים צמוד לבתי המגורים. היסודות של העמודים מסומנים מתחת ליסודות של מבנים קיימים. האם הכוונה לעשות חפירות אופקיות לשם החדרת היסודות האלה? קרוב לוודאי שלא, ואז עתידם של הבתים בסכנה. ובכלל, קרוניות הרכבל עתידות לרחף לצד הבתים תוך פגיעה חמורה בפרטיות התושבים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר