הצפיפות ברכבת הקלה (צילום: דניאל מלול)
הצפיפות ברכבת הקלה (צילום: דניאל מלול)

בדיקת "כל העיר" | הצפיפות הקיצונית ברכבת הקלה: מדוע מתעכבת רכישת הקרונות הנוספים?

המחדלים בתחבורה הציבורית בירושלים | "צפוף כמו בקופסת סרדינים": העומסים הבלתי נתפסים בשעות העומס ברכבת הקלה נמשכים והמדינה לא ממהרת לרכוש קרונות נוספים, ואף דחתה את המהלך לקראת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, שצפוי לפעול רק ב-2023

פורסם בתאריך: 18.4.19 08:28

כחודש לאחר הדוח החמור שפרסם מבקר המדינה על הליקוים ברכבת הקלה בירושלים – במרכזו צפיפות, תדירות נמוכה והפחתת רכבות בשעות השיא, נראה כי העומס בקרונות נמשך. "צפוף כמו בקופסת סרדינים", מתאר רועי נחמיה ל"כל העיר", נוסע קבוע ברכבת הקלה, "הצפיפות היא עד אפס מקום ברכבת. אני נוסע רק בתחבורה ציבורית ומשתדל כמה שפחות לעלות ברכבת הקלה. זה פשוט הפך להיות סיוט. בשעות העומס, במיוחד בבוקר ואחר הצהריים הרכבת עמוסה מאוד ומפוצצת עד אפס מקום. אני נתקל בתופעה הזו מדי יום ויום. תדירות הרכבות יחסית בסדר, אבל מאוד צפוף".

למעשה, תדירות הרכבות בשעות השיא עומדת על כל 6-5 דקות רכבת, אולם כמות הנוסעים היא גדולה מאוד. בסיטיפס נרשם מחסור בקרונות, ומשרד התחבורה מעכב את רכישת הקרונות החדשים. ל"כל העיר" נודע כי העיכוב נרשם כי המשרד החליט לרכוש את הקרונות רק לקראת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, שמתוכנן לפעול רק בעוד ארבע שנים, בשנת 2023.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

במכתב ששלח נחמיה לחברת סיטיפס המפעילה את הרכבות בעיר, הוא מתלונן על התופעה שחוזרת על עצמה מדי יום ויום, כשהסובלים הם הנוסעים ברכבת הקלה. "למרות שהרכבות מגיעות לעתים קרובות, הן לרוב עמוסות, וזו בלשון המעטה. לאנשים מבוגרים (וגם צעירים) אין מקום לשבת. יש שעות מסוימות, שהרכבות אינן יכולות להכיל עוד נוסעים, ואם למשל ארצה לעלות בשעה 16:00, אצטרך להידחס ברכבת, חוויה כלל לא נעימה", מציין נחמיה. "לא פעם נאלצתי להמתין לרכבת שלישית כדי לעלות בצורה קצת יותר מכובדת ברכבת מבלי שאאלץ להתחכך בין אנשים זרים, ובמרבית המקרים לחטוף מרפק בפרצוף מאחד הנוסעים שלא בכוונה משום הצפיפות הנוראית".



"אם לא עשו יותר קרונות ברכבת והתקינו רק שניים, אז שיגבירו לפחות את תדירות הרכבות. יש מלא קשישים, ונשים עם עגלות שעומדות כי אין להם מקום לשבת", מדגיש נחמיה.

יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל", מציין כי "אין ספק שהרכבת הקלה עמוסה באופן קיצוני ביחס למערכות הסעת המונים אחרות. היא צפופה לכל אורך שעות היום בתנאים קשים. יש לכך כמה סיבות: הסיבה המרכזית זה החוזה הגרוע שהמדינה חתמה עם חברת סיטיפס והפרשנויות שלו. ויתרו לסיטיפס על תדירות הרכבת במקום שבשעות השיא הרכבת תופעל כל 4 וחצי דקות היא מגיעה כל 6 דקות, וזה כבר מפחית מהרכבות באופן משמעותי. בנוסף, סוגיית הקרונות – מרגע שהרכבת הקלה התחילה לפעול היה ברור שיש מחסור בקרונות. המדינה מתעכבת ברכישת הקרונות הנוספים, ואף דחתה את הרכישה עד למכרז הקו הירוק", מוסיף סעידוב. "בכל מה שקשור לרכבת הקלה וסיטיפס האחריות מוטלת על גורמים במדינה, משרד התחבורה שחתמו על חוזה רע לציבור, וחברת סיטיפס שבכלל לא באה לשרת נוסעים כראוי, היא הוכיחה שהנוסעים לא מעניינים אותה".

מסיטיפס נמסר בתגובה: "ברכבת הקלה אשר פועלת קרוב ל-8 שנים בירושלים ישנו גידול מתמיד בכמות הנוסעים, וכיום היא מסיעה כ-170 אלף איש מדי יום, דבר המעיד על הצלחתה ושביעות הרצון הגבוהה ממנה אך גם יוצר צפיפות בקרונות. אנו פעלנו בכל הכלים שברשותינו לטיפול במצב ואף יזמנו מהלך מוצלח מאוד מול המדינה לשדרוג לוחות זמני הרכבת כך שברוב שעות היום מגיעות רכבות כל 6 דקות וזמן ההמתנה של נוסע בתחנה הינו 3 דקות בממוצע בלבד. בנוסף פנינו מספר פעמים למדינה במטרה שתאשר רכישת והוספת קרונות נוספים אך לצערנו הנושא צורף למכרז על הקו הבא, וירד מהפרק. לאחרונה פנינו שוב למדינה ביוזמה להגברת תדירות הרכבות בכדי להפחית את העומס וטרם קיבלנו מענה. כל ההחלטות בנושא זה הן של המדינה בלבד. אנו מצידנו נמשיך להעניק שירות איכותי ומקצועי לטובת הציבור".

תגובת משרד התחבורה תפורסם כשתתקבל.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריק

    בקרוב יהיו מגדלים של 20-30 קומות לאורך הציר. בהצלחה בצפיפות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגידול במספר הנוסעים לא מעיד על הצלחה אלא על העובדה שהמערכת הזו מתוכננת לדרוס חלופות. כדי להגיע מצד אחד של העיר לשני לא נותרה ברירה אלא להשתמש ברכבת הקלה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר