צומת מחלף קרית משה, כביש בגין (צילומים: ליאור יונה, TSR)
צומת מחלף קרית משה, כביש בגין (צילומים: ליאור יונה, TSR)

סגירת הכניסה לעיר: בעירייה טוענים – "הציבור משתף פעולה; אנחנו ערוכים לכל התקופה"

שבוע ראשון מתוך שלוש שנים: המבחן האמיתי במדד הפקקים יהיה כנראה רק בספטמבר. יואל אבן, מ"מ מנכ"ל חברת מוריה, שמנהלת את הפרויקט, מוסיף: "אנחנו מודעים לעומסים הצפויים וערוכים"

פורסם בתאריך: 19.7.19 08:27

"אנחנו לא חושבים שיש עומסי תנועה בלתי סבירים בכניסה לעיר. נכון לעכשיו, אחרי השבוע הראשון של סגירת הכניסה לעיר, אנחנו מרגישים שהכל בסדר. הציבור משתף פעולה, ונשמע להוראות שפרסמנו בכלי התקשורת השונים עד כדי כך שיש עומסים בצירים החלופיים, ולא באזור הכניסה לעיר. אני חוזר שצריך להישמע לדיווחי התנועה ולאפליקציית וייז. נדרשת וישנה הבנה שבסופו של דבר אנו בונים את ירושלים, גם אם זה קצת קשה בהתחלה – בסופו של דבר זה יהיה טוב לעתיד ולהמשך". כך מסכם בשיחה עם "כל העיר" יואל אבן, מ"מ מנכ"ל מוריה, את השבוע הראשון של סגירת הכניסה לירושלים.

שבוע ראשון, חשוב להזכיר, מתוך שלוש שנים ואף למעלה מכך. כזכור, ביום ראשון האחרון, 14.7, יצא לדרך השלב השני של העבודות במגה-פרויקט בכניסה לעיר. במסגרת העבודות נסגר לתנועה העורק המרכזי בכניסה וביציאה מהעיר – שדרות שז"ר. במהלך השבוע, כפי שמציין אבן, אכן צומת גשר המיתרים (שז"ר-הרצל) היה נקי מפקקים. בשבוע החולף נרשמו עומסי תנועה בכביש בגין – הנהגים שנסעו בכביש בגין דרום וביקשו לעלות למחלף קרית משה-היציאה מהעיר, נתקלו בעומסי תנועה כבדים בעיקר בשעות הבוקר. הצומת היה פקוק – פקחים הכווינו את התנועה וניסו לשחרר מעט מהעומס עם תעדוף ברור לנוסעים מהמחלף.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

"כבר לפני שנה הרחבנו את שדרות רבין, וגם את שדרות הנשיא השישי, לאחרונה הרחבנו את צומת הרצל והוספנו נתיבים שלא היו", מוסיף אבן ומפרט על ההיערכות המוקדמות. "ביצענו גם שינויים במערכת הרמזורים ועשינו גל ירוק – כך מכוניות לא יצטרכו לעמוד הרבה זמן ברמזור". לכל אלה ניתן להוסיף גם מערך גדול של שוטרים ופקחים שעומדים בצמתים ומנווטים את התנועה בכל פעם שהם מרגישים כי ישנו עומס מכיוון כזה או אחר.

באזור הכניסה לעיר – גשר המיתרים, העומסים, כאמור, לא הורגשו. הפרסומים בתקשורת ועל שילוט חוצות, כך נראה, הובילו נהגים רבים להימנע מלהגיע לאזור.



"ההכנות שלנו היו חסרות תקדים מבחינת ההיקפים שלהן, גם שיתוף הפעולה עם המשטרה, העירייה ומרכז ניהול תנועה ירושלים (מנת"י) היה מצוין", מוסיף אבן. "הצבנו מעטפת חזקה מאוד ברמה של כ-15 שוטרים שהתפצלו במרחב, פקחים שכיוונו את התנועה, סדרנים שגם תגברו במקום והיו במרחב יחד עם השוטרים. אני מרגיש שנתנו מענה מאוד רציני בהיבט הזה. בנוסף, ביצענו מערך תקשורתי חזק בכל הקשור לשינויים בהרגלי הנסיעה של הציבור, זה תרם מאוד. השינויים זה אומר לנסוע בדרכים חלופיות, להשתמש יותר בתחבורה הציבורית וברכבת הקלה. אנחנו הרגשנו את זה מאוד".


יואל אבן (צילום: יח"צ)

יואל אבן (צילום: יח"צ)


כפי שפורסם ב"כל העיר", ביום ראשון, ה–14.7.19, נסגר לתנועת כלי רכב פרטיים שדרות שז"ר – במקטע שבין גשר המיתרים לבין צומת נורדאו (סמוך לבנייני האומה), וזאת במסגרת המגה פרויקט – אולי הגדול ביותר בירושלים מאז קום המדינה – עבודות התשתית המסיביות בכניסה לעיר. בשבוע הראשון של העבודות, הופסקה פעילות הרמזורים באזור, והתנועה הוכוונה על ידי שוטרים ופקחים. בכלי התקשורת השונים הודגש כי יש להימנע מהגעה למקום בשל עומסי תנועה כבדים. היום, שישי, 19.7, יופעלו הרמזורים במתכונת חדשה. על פי התכנון, העבודות יימשכו כשלוש שנים, כאשר הצפי לסיום הינו בסוף שנת 2022 – או בתחילת שנת 2023.



לדברי אבן מלבד התדרוך התקשורתי, גם התזמון של העבודות תרם מאוד לצליחתו של השבוע הראשון ולהעברתו יחסית בשלום. בחברת מוריה ובעירייה, תכננו את תחילת העבודות לחודשי הקיץ. זאת בשל הסיבה כי הכבישים פחות עמוסים בזמן החופש הגדול, וכך העבודות יוכלו להתנהל בצורה שאינה מכבידה על הנוסעים. "התזמון של העבודות עזר, מראש אנחנו תכננו את זה בקיץ, לזמן שבתי הספר בחופש וכך יש לנו חודש וחצי שמאוד יעזרו לנו להקנות הרגלי נסיעה נכונים".


צומת מחלף קרית משה (צילום: TSR)

צומת מחלף קרית משה (צילום: TSR)


יחד עם זאת, גורמי מקצוע רבים טוענים כי המבחן האמיתי יהיה בחודש ספטמבר, כשהחופש הגדול יסתיים. בחודשי הקיץ, כידוע, רבים נמצאים בחופש, ותלמידי בית הספר בחופשה. הצפי הוא שב-1 בספטמבר, כשכולם יחזרו לשגרה, אז יורגש הכאוס התחבורתי בכניסה לעיר.

כיצד יתנהלו העבודות כשרוב הציבור חוזר לשגרה בחודש ספטמבר?
"ההסדר עצמו התחיל עכשיו בחודשי הקיץ, שהם פחותי תנועה ואנו מנצלים אותם, כדי שהציבור יוכל להתרגל וללמוד את הסדר התנועה בכניסה לעיר, ואנו נלמד את השטח. אנו לא רוצים להיקלע למצב שבטעות נוסע יגיע ויחשוב שיש לו פנייה מסוימת, ובסוף היא תהיה חסומה. שהציבור יידע את המצב וישנה את הרגלי הנסיעה שלו, כדי שיוכל להתמודד עם ההסדר בחודש ספטמבר ועם כל ההפעלה החדשה של התנועה".

"אנחנו מודעים לעומסים הגדולים הצפויים בחורף, וערוכים לכך", אומר אבן. "במידה שנראה שיש קשיים אחרים, נדע איך להתמודד איתם. יש לנו חודש וחצי שבהם באמת ניתן ללמוד את הסדרי התנועה ואיך הם באמת עובדים, אנחנו נהיה ערוכים גם בחודש ספטמבר ולאורך כל התקופה".

"ישנה חשיבה על חלופות נסיעה נוספות", מספר אבן, "תמיד הדברים נבחנים, יחד עם כל התרחישים. נפעיל אותם ככל שיידרש. אך, אני מקווה שלא נצטרך, מכיוון שנכון לעכשיו החלופות הנוכחיות עובדות בסדר. אנחנו חושבים שכרגע גם בחודש ספטמבר, כשכולם יחזרו לשגרה, המצב באזור אמור להיות בסדר. זאת במידה והציבור ימשיך להתנהל כמו שהתנהלו בשבוע האחרון. למשל, שינויים בהרגלי הנסיעה, שימוש בתחבורה ציבורית, צמצום שימוש בכלי רכב ועוד. מה שביקשנו והדגשנו זה לא לשבוע הקרוב – אלא לשנים הקרובות".


הכניסה לעיר (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

הכניסה לעיר (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)


המקטע שנסגר השבוע לתנועה היה בין גשר המיתרים לבין צומת נורדאו (סמוך לבנייני האומה). בנוסף, פעילות הרמזורים בצומת גשר המיתרים הופסקה, וזאת עד להיום, שישי (19.7).

בעירייה ובהנהלת הפרויקט אומרים כי הצפי לסיום העבודות הוא כשלוש וחצי שנים ומדגישים כי "נדרשת – סבלנות, הירתמות והבנה".

בהקמת פרויקט הכניסה לעיר מושקעים כ-1.4 מיליארד שקלים. מתחם ענק של מגדלי תעסוקה ומגורים ומלונות יתפרסו על פני שטח של כ-300 דונם וצפויים להוסיף עוד כ־65,000 אלף מקומות עבודה חדשים. באזור יעבור גם קו הרכבת המהיר ירושלים-ת"א, שתי רכבות קלות – קו אדום וקו ירוק, נתיבי תחבורה ציבורית ופרטית ושטח ציבורי רחב להולכי רגל.

סגירת העורק הראשי בכניסה לעיר, כך על פי התרחישים הגרועים, היתה עשויה להוביל לפקקי ענק ועומסי תנועה כבדים. הכביש המרכזי ייסגר לתנועה לטובת תחילת שלב ב' כחלק מהעבודה על המגה-פרויקט רובע העסקים של ירושלים, שכוללת בין השאר בניית מנהרה לכלי רכב. הכביש אמנם יהיה חסום לרכבים פרטיים, אך הבשורות המנחמות הן שעבור התחבורה הציבורית הנסיעה תתאפשר כסדרה בשדרות שז"ר.

על מנת למנוע מכלי רכב פרטיים להיכנס לשדרות שז"ר, מעבר לפקחים ולשוטרים שמוצבים בציר, הותקנו מצלמות תנועה שישלחו דוח ישירות לביתו של הנהג, שייסע בשדרות שז"ר, שמיועד כאמור רק לתחבורה ציבורית.

יש לציין כי לאחרונה הגיעו לסיומן עבודות הכרייה המבוצעות מתחת לכניסה לעיר מאז שנת 2015 לטובת מעבר תת קרקעי של רכבים פרטיים והקמת חניון 'חנה וסע' ובו כ-1,300 מקומות חניה. העבודות כללו כריית מנהרה תת קרקעית באורך של 250 מטרים ובעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע. בשלב זה, על מנת לאפשר פתיחה מלאה ולהשלים את העבודות עד לסוף שנת 2022 כמתוכנן, נדרשות העבודות לעלות אל מעל לפני הקרקע לטובת ביצוע שערי הכניסה (פורטלים) ממזרח וממערב. יש לציין כי ההכנות לשלב זה מבוצעות מזה שנים, ולשם כך הורחבו רחובות מקבילים והוקצו נתיבים ייעודיים שיקלו על הזרימה התחבורתית באזור בתקופה זו.


הכניסה לעיר, גשר המיתרים (צילום: TSR)

הכניסה לעיר, גשר המיתרים (צילום: TSR)


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר