התחנה לחקר ציפורים, טיבוע לילה, גבעת התנך, התחנה לחקר ציפורים, דרבנים אוכלים במסתור, סיורי לילה (צילומים: מיכאלה צינקין, עמיר בלבן, דוד רודמן, באדיבות התחנה)
התחנה לחקר ציפורים, טיבוע לילה, גבעת התנך, התחנה לחקר ציפורים, דרבנים אוכלים במסתור, סיורי לילה (צילומים: מיכאלה צינקין, עמיר בלבן, דוד רודמן, באדיבות התחנה)

הטיול המומלץ לסופ"ש: ירושלים של הלילה היא לא ירושלים של היום

גם כדי להימנע מהחום וגם כדי ליהנות מהמגוון החי: אתרי טבע ירושלמים שבהם ניתן לקיים סיורים ליליים מרהיבים, ואפילו תצפית על הכוכבים

פורסם בתאריך: 26.7.19 12:55

עבור מי שעדיין מעוניין לצאת לטיולים משפחתיים בסופי השבוע או בימי החול של שיא הקיץ והשרבים, ממליץ עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע על טיולי לילה. "כשמתחיל החום הממש כבד, חובבי הטבע בירושלים לא מוותרים על טיולים, ורק מתאימים אותם למזג האוויר", הוא אומר, "ההמלצה היא תמיד לבחור במסלולים שצפויים להיות קרירים ונעימים, ובדרך כלל במקומות גבוהים יחסית, שניתן לערוך מהם תצפיות לילה".



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

התחנה לחקר ציפורים, טיבוע לילה (צילום: מיכאלה צינקין)

התחנה לחקר ציפורים, טיבוע לילה (צילום: מיכאלה צינקין)


ישנם כמה אתרים ברחבי העיר עליהם ממליץ בלבן לטיולים אחרי רדת החשיכה, בעקבות בעלי החיים שיוצאים לפעילות לילית. הראשון הוא פארק המסילה. "הפארק הוא נהדר בשעות המאוחרות", הוא אומר, "יש בו קיפודים שמטיילים בצמחיה מסביב, ועטלפי פירות שניתן לראותם במהלך הלילה. משם אני ממליץ להמשיך לאחת הנקודות היפות והמיוחדות בעיר – גבעת התנ”ך. יש עליה לא לגמרי מוסדרת מכיוון מלון הר ציון ומהגבעה עצמה יש תצפית על העיר העתיקה והר ציון. בלילות בהירים אפשר אפילו לראות את עבר הירדן".


סיורי לילה (צילום: עמיר בלבן)

סיורי לילה (צילום: עמיר בלבן)


אתר נוסף לטיול לילי המשלב תצפית ובעלי חיים ליליים הוא טיילת ארמון הנציב. "יש מהטיילת תצפית יפהפייה, ויש סיכוי לראות ינשופי עצים שמגיעים לצוד ביער", אומר בלבן, "דבר יפה נוסף שאפשר לעשות הוא להסתכל על העשים שמגיעים לפנסים של הטיילת. יש השנה יחסית הרבה מהם, בזכות החורף הלח שהיה לנו, לא מעט עשים שרדו בעונה הזו".

עוד בעל חיים לילי שניתן לחפש במסגרת סיור לילי הוא הגחלילית. "השנה יש הרבה גחליליות", אומר בלבן, "ואותן ניתן למצוא באזורים סבוכים יחסית, למשל בחורשת הירח או בגן הוורדים. גן הוורדים הוא גם מקום מצוין לראות דורבנים, הם מחכים לחשיכה ואז יוצאים לחפש שורשים כמו בצלים בתוך הקרקע, ובשעות הלילה הראשונות אפשר לראותם, משמונה בערב ואילך".



התחנה לחקר ציפורים, דרבנים אוכלים במסתור (צילום: באדיבות התחנה)

התחנה לחקר ציפורים, דרבנים אוכלים במסתור (צילום: באדיבות התחנה)


במה חשוב להצטייד עם היציאה לטיול לילי? "כמו לכל טיול בטבע כדאי לצאת לבושים בהתאם, אם מכוונים לטייל במקומות לא מוסדרים", אומר בלבן, "לבוש כזה כולל נעליים סגורות ומכנסיים ארוכים. מומלץ מאוד להצטייד בפנס, אפשר גם במשקפת ומצלמה כדי לתעד את כל הדברים הנהדרים שתראו. אפשר לעשות משחקי צילום בלילה עם פנס ולשחק עם רמת החשיפה, זה משהו שילדים אוהבים".

עוד אופציה לחוויה לילית היא צפיית בכוכבים באזורים החשוכים יותר בעיר. "גם זה כיף גדול", אומר בלבן, "וזה אפשרי במקומות כמו גבעת התנ”ך וגם בהר הצופים, הגבעה הצרפתית, רמת רחל. בפסגות סביב ובתוך העיר. אלה המקומות בהם ניתן לעשות תצפית גורמי שמיים, זה קצת קשה כי יש זיהום אור, אבל זה טוב מכלום".


גבעת התנך (צילום: דוד רודמן)

גבעת התנך (צילום: דוד רודמן)


גם להרפתקנים, אלו שרוצים לשלב בין סיור לילה ויציאה מירושלים, יש לבלבן המלצה מצוינות ובקרבת העיר. אחד המקומות הכי טובים לצפייה בכוכבים, שעליהם ממליץ בלבן, הוא פסגת הר איתן שבסטף. "אפשר להתחיל טיול בין ערביים בהר איתן, להחנות את הרכב למעלה, במקום שפשוט לחזור אליו, ואז אפשר לעשות פיקניק נחמד או תצפית לילה", הוא אומר, "משם אפשר לראות את האורות מאשקלון עד חדרה, וגם דרומה עד חברון, כמובן בלילות שבשמיים אין אובך. בלילה שם אפשר לשמוע את התנים, ומי שיהיה לו הרבה מזל אולי יפגוש את הצבוע. מה שחשוב לזכור כשפוגשים חיות בר זה לשמור מרחק. לא להתקרב, לא לרדוף ולהשתדל שלא לסנוור".

בלבן מסכם בנימה אישי כי "את סיורי לילה אני אוהב לשלב עם ביקור בבית קפה נחמד או מסעדה ירושלמית כיפית, לפני או אחרי הטיול, ואז השילוב הוא מושלם. אוכלים בחוץ ואז מטיילים או שקודם מטיילים ואז תופסים רעב ומקנחים באבטיח קר או בסלט מרענן, ומרוויחים גם בריאות על הדרך".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר