התחנה לחקר ציפורים (צילומים מיכאלה צינקין, איקא צ'יפמן)
התחנה לחקר ציפורים (צילומים מיכאלה צינקין, איקא צ'יפמן)

הטיול המומלץ לסופ"ש בירושלים: התחנה לחקר ציפורי ירושלים

בין גן סאקר לבין גן הוורדים שוכן אתר טבע עירוני מקסים: התחנה לחקר ציפורים, שחוגגת 25 שנות פעילות, פתוחה גם בשבתות

פורסם בתאריך: 18.7.19 19:32

אם אתם מחפשים פעילות משפחתית לימי החופש הרבים שעוד לפנינו, תוכלו לנצל את סוף השבוע הקרוב וימי החופש הצפויים בהמשך לביקור בטבע עירוני בלב ירושלים, בתחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע, שמציינת השנה 25 שנה להקמתה.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

"התחנה החלה לפעול לפני 25 שנה כשנתפסה פה ציפור קטנה שנקראת סבכי טוחנים", מספר עמיר בלבן מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע ומי שייסד את התחנה לחקר ציפורים, "ובאותו בוקר החלטנו לקדם ולשמור על האתר הזה ולהפוך אותו לנכס עירוני, שבו אנשים יכולים לבוא וליהנות מהכמות החריגה של ציפורים הנכנסת ויוצאת ממנה".


התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: עמיר בלבן)

התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: עמיר בלבן)


בלבן מציין כי ישראל היא ממש מעצמת צפרות בינלאומית. "ירושלים מתאפיינת במעבר של ציפורי שיר מאפריקה שעוצרות אצלנו בעונות המעבר", הוא אומר, "הצמחייה שיש לנו בירושלים, השטחים הפתוחים ואתרי הטבע העירונים הם קריטיים לציפורים נודדות. התחנה נועדה ללמד את הציבור מה הן צריכות, לשמור עליהן ולהנגיש אותן לציבור הרחב".



הוא מוסיף כי "מכיוון שאנחנו חלק ממערך השטחים הפתוחים של העיר, בין גן סאקר לגן הוורדים, אנחנו מאוד נגישים והמון אנשים באים לבקר ולצפות בפעילות המחקר. יש לנו שביל קטן שניתן ללכת לאורכו, ויש בו מרכז מבקרים עם גלריה לטבע ולאמנות. במרכז יש גם את ביתן אריאל שבו מתקיימת פעילות המחקר ויש את בריכת נימן, ותצפית מסתור שצופה עליה. כך אנחנו יכולים לראות את פעילות הציפורים מבלי שנפריע לה. המסתור הפך לאחד אתרי צילום הטבע הפופולריים בעיר. מגיעים מאות צלמים בחודש לראות את הציפורים שמסתרקות ועושות אמבטיה".


התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: איקא צ'יפמן)

התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: איקא צ'יפמן)


בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ניתן לבקר גם בימי שישי, אז ישנם לפעמים גם פעילויות מיוחדות. בשבתות אפשר פשוט להגיע ולטייל באתר. הכניסה היא ללא תשלום, וישנן פעילויות שונות בהן ניתן לקחת חלק במהלך החודשים הקרובים, הכרוכות בתשלום.

בתחנה החליטו לשים דגש על אוכלוסיית בני ובנות ה-50 פלוס, כאשר אחרי החגים תחל סדרת הרצאות מיוחדות לקהל זה. בנוסף, מדי יום רביעי בקיץ מתקיימות בשעה 17:00 פעילויות סבא/סבתא ונכד מיוחדות, שבמסגרתן הם נדרשים לביצוע משימות מיוחדות בזוגות וללמוד אלה מאלה (30 שקלים לאדם).


התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: ענבל שמש)

התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: ענבל שמש)


"פעילות סבא/סבתא ונכד/ה היא מקסימה", אומר איקא צ'יפמן, מנהל שיווק התחנה לחקר ציפורי ירושלים, "כי ניתן לראות את השילוב של הראייה של הסבים והסבתות שיש להם סבלנות, ניסיון וידע ומצד שני את הילדים שהכל חדש להם. הם מגלים ביחד טבע עירוני בסביבה נעימה שמקרבת ביניהם".

עוד בפעילויות הקיץ המתקיימות בתחנה: ספארי לילה שבו ניתן לראות חיות בר שונות בפעילות לילית, המתקיים מדי רביעי ביולי ב-19:30 ובימי ראשון ורביעי באוגוסט בשעה 19:00. המחיר הוא 30 ₪ לאדם. וחובה להירשם מראש.

בימי שישי ב-8:30 בבוקר מטביעים בתחנה ציפורים נודדות ומקומיות, והציבור מוזמן לראותן מקרוב בעלות של 15 ש"ח לאדם. לאחר מכן, בשעה 10:00, מתקיים סיור בשטח התחנה ובסביבתה, בעלות של 25 ש"ח לאדם.


התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: איקא צ'יפמן)

התחנה לחקר ציפורי ירושלים (צילום: איקא צ'יפמן)


"זו הזדמנות לראות ציפורים במרחק שאין סיכוי לראות ביום-יום", מסביר צ'יפמן, "יש ציפורים קטנטנות שעפות מרחקים של אלפי קילומטרים ואין סיכוי שנוכל לראותן כלל. אנחנו פורשים רשתות, לוכדים אותן, מטבעים וחוקרים ואז משחררים אותן חזרה. הדבר לא פוגע להן ביכולת לנדוד, ואנחנו לוכדים אותן בכמויות קטנות כאמצעי מחקר פשוט. זו הזדמנות לראות מחקר חי, וזו ממש חוויה".

"מבחינת הציפורים, ירושלים היא ממעצמות הטבע", מסכם בלבן, "היא העיר המובילה בתחום הטבע העירוני בישראל, וניתן לומר שגם במזרח התיכון. חלק גדול מהידע שלנו נובע מפעילות המחקר בתחנה, ומהיכולת שלנו להבין איך הטבע בירושלים מתפקד. הציבור מוזמן להצטרף למגוון הפעילויות והחגיגות לציון 25 שנה לפעילות שלנו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר