פריחת חצב, גבעת התנ"ך, שרקרק (צילומים: עמיר בלבן, דוד רודמן)
פריחת חצב, גבעת התנ"ך, שרקרק (צילומים: עמיר בלבן, דוד רודמן)

חצבים פורחים וציפורים אין ספור: הטיול המומלץ לסופ"ש בירושלים

השמים אפרוריים והסתיו ממש מעבר לפינה, אז רגע לפני שהחצבים נעלמים - הנה מספר מוקדים שבהם תוכלו ליהנות מפריחתם, וגם מנדידת השרקרק

פורסם בתאריך: 20.9.19 11:01

אם אתם מחפשים טיול לסוף השבוע באווירה סתווית, עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע ממליץ על כמה אתרי טבע עירוניים בהם ניתן לראות חצבים, הפרחים המבשרים על בוא הסתיו, שזהו השבוע האחרון לפריחתם – לפני שייעלמו.

"חצבים הם מין של צמח בעל בצל, והוא הבצל הגדול ביותר שצומח בישראל", אומר בלבן, "הוא ממש חוצב בסלעים כדי להגיע לקרקע לחה, ומכאן הגיע שמו של הצמח. החצב קשור מאוד לחבל הים תיכוני והמדברי. הוא צומח ברחבי הארץ: ממישור החוף, ההר, המדבר והדרום. חשוב לדעת שהחצבים הם בעצם פרחי לילה. הסיבה שהם כל כך גבוהים ולבנים היא כדי למשוך עשים שמאביקים אותם בלילות. הוא מושך אותם מרחוק כמו עמוד תאורה. ובבוקר מגיעים מאביקי יום כמו צרעות, דבורים ננסיות ונמלים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


פריחת חצב (צילום: עמיר בלבן)

פריחת חצב (צילום: עמיר בלבן)


בלבן מסביר כי ישנם כמה מוקדים ברחבי ירושלים בהם ניתן לראות את החצבים. "ניתן למצוא אותם במרכז העיר וגם ממזרח לקו פרשת המים", הוא אומר, "מקום מצוין ללכת לראות חצבים הוא הוא עמק המצלבה. במרכז העמק ישנם כמה גושי חצבים קטנים, ויפה מאוד לראות חצבים פורחים על רקע מנזר המצלבה ומוזיאון ישראל".

עמק המצלבה הוא גם אחד האתרים הבודדים שבו נשמרה סתוונית ירושלים, שתפרח בקרוב. במקום ניתן לראות טרסות חקלאיות וגם שיטות חקלאות קדומות אחרות. בעמק ניתן לראות גם סוגים שונים של ציפורים.

מקום נוסף בו ניתן לראות עדיין חצבים הוא גבעת התנ"ך, ליד תחנת הרכבת העתיקה ומלון הר-ציון. בגבעה תצפית על ירושלם והעיר העתיקה, וניתן לראות את החצבים על רקע הכנסייה הסקוטית, מגדל דוד וחומות העיר העתיקה.


גבעת התנ"ך (צילום: דוד רודמן)

גבעת התנ"ך (צילום: דוד רודמן)


מיקום נוסף אותו מציין בלבן לאוהבי החצבים, הוא מדרונות הר ציון. "שם, על מורדות העיר העתיקה, נמצאים אחד המקצבים היפים בעיר", הוא אומר, "אך המקום בו תמצאו הכי הרבה חצבים בירושלים הוא אזור הר חומה, בין רמת רחל לכנסיה היוונית אורתודוקסית מאר אליאס, מנזר יפה בדרום מזרח העיר".

פרחי החצב נפתחים בשעה 1:00 בלילה, ונותרים פתוח במשך כ-18 שעות, עד לשעה 19:00 בערב. בחצב המצוי הנפוץ בישראל נעשה שימוש כדי לתחום חלקות, מה שהתאפשר בשל מראהו דמוי העמוד. מדובר גם בצמח עמיד מאוד. גם אם הצמח נעקר, הבצל יכול להישאר באדמה ולפרוח בשנה שלאחר מכן.

כולנו יודעים שהחצב מבשר את בוא הסתיו, אך לא כולם יודעים שמהלך החיים של צמח מתחלק לשתי עונות עיקריות. בנובמבר יוצאים עלי הצמח הירוקים מוארכים ואז גם נוצרת תפרחת החבויה בתוך הבצל של הצמח, אשר יכול להגיע לקוטר של 25 ס"מ. באפריל כל חלקי הצמח מעל לקרקע מתים, ובסוף הקיץ צומח שוב עמוד הפריחה של החצב. זוהי תקופת הרבייה של הצמח, שמתקיימת במשך שבועות אחדים, בהם אין פריחה מרובה ולכן אין לחצב גם הרבה מתחרים על המאביקים.

לדברי בלבן, מלבד פריחת החצבים זהו שבוע שבו הזדמנות לחזות בשרקרקים הצבעוניים, שנודדים בימים אלה מעל ירושלים ועוצרים בעיר כדי לצוד את הדבורים והצרעות שמגיעים לחצבים שפורחים בתקופה הזו.


שרקרק (צילום: עמיר בלבן)

שרקרק (צילום: עמיר בלבן)


"השרקרקים שקיננו בירושלים כבר מזמן עזבו, והם בדרך לאפריקה", מסביר בלבן, "אלה שמגיעים אלינו עכשיו הם שרקרקים שקיננו בקווקז ובטורקיה. זו הציפור הכי צבעונית שעוברת בישראל. לשרקרק בוגר יש מעל לשמונה צבעים שונים בחלקי גופו". מלבד התרשמות מיופיה של הציפור, זו הזדמנות ממש לצפות בה בפעולה, בעת הציד. "את הדברים והצרעות הם תופסים תוך כדי תעופה", מסביר בלבן, ואם יש מזל אפשר ממש לתפוס אותם תוך כדי שהם עושים זאת. צריך להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון, ובכל מקרה ניתן לצפות בהם בתעופה. קל מאוד למצוא אותם כי יש להם שריקה מיוחדת, בזכותה קיבלו השרקרקים את שמם. אז אם אתם מאוהבי החצבים והשרקרקים, זה הזמן לצאת לראות אותם".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר