מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילומים: תומר אפלבאום; ציור הפירות - אדואר מאנה, צרפתי, 1883-1832, טבע דומם עם כוס ופירות, לא מתוארך; לציור הנוף - הבן ברויגל יאן, שנות ה-30, נהר נוף, 1678-1601, פלמי, המאה ה-17)
מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילומים: תומר אפלבאום; ציור הפירות - אדואר מאנה, צרפתי, 1883-1832, טבע דומם עם כוס ופירות, לא מתוארך; לציור הנוף - הבן ברויגל יאן, שנות ה-30, נהר נוף, 1678-1601, פלמי, המאה ה-17)

יצירות האמנות האבודות מתקופת השואה: התערוכה החדשה במוזיאון ישראל

השבוע תיפתח במוזיאון התערוכה "בחירות גורליות", שבה יוצגו כ-100 יצירות אמנות שנעלמו בתקופה השואה, ואותרו במקרה בדירה פרטית במינכן בשנת 2012

פורסם בתאריך: 19.9.19 09:39

תערוכה חדשה במוזיאון ישראל לוקחת את המבקרים והצופים בה למסע היסטורי מיוחד – מסע שמבקש להתחקות אחרי סיפורה של האמנות בתקופת השואה, דרך התנהלותו של הילדברנד גורליט, שהיה מנהל מוזיאונים בגרמניה, בעל גלריה פרטית וסוכן אמנות בשרות הרייך השלישי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התערוכה, "בחירות גורליות", שתוצג לקהל הרחב החל ביום שלישי הקרוב, 24.9, כוללת כ-100 יצירות אמנות שנעלמו בתקופת השואה ואותרו במקרה בשנת 2012 בדירה פרטית במינכן.

"בשנת 2012 נתגלה במפתיע בדירה פרטית ברובע שוואבינג שבמינכן מצבור עצום של יצירות אמנות", מציינים במוזיאון ישראל. "הידיעה על מציאת האוסף בביתו של הקשיש הבודד קורנליוס גורליט העלתה מהאוב את אביו, ד"ר הילדברנד גורליט, מי שהיה מנהל מוזיאונים, בעל גלריה וסוכן אמנות בשירות הרייך השלישי".

התערוכה תציג לראשונה לציבור בישראל ציורים, רישומים ופסלים מן האוסף בן 1,590 היצירות של גורליט, והיא מפנה זרקור אל מחקר המוצאות (Provenance Research) ששוקדים עליו מאז 2013 חוקרים בגרמניה ובשווייץ, בניסיון לאתר את בעליהן של היצירות ולהשיב אותן ליורשים החוקיים של הבעלים היהודים שהיצירות נבזזו מהם.


מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילום: ציור הפירות - אדואר מאנה, צרפתי, 1883-1832, טבע דומם עם כוס ופירות, לא מתוארך)

מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילום: ציור הפירות – אדואר מאנה, צרפתי, 1883-1832, טבע דומם עם כוס ופירות, לא מתוארך)


בין היצירות בתערוכה – ציורי-שמן של גוסטב קורבה, אדואר מאנה ואוגוסט רנואר; רישומים של פרנסואה בושה, אונורה פרגונר, אובר רובר, א'זן דלקרואה, פול גוגן וז'ורז' סרה; והדפסים של מיטב אמני "הגשר" הגרמנים – אריך הקל, קרל שמידט-רוטלוף, ארנסט לודוויג קירכנר, ואמיל נולדה. לצד כל יצירה שתוצג תפורט ההיסטוריה של מוצאה.

בתערוכה מוצגות יצירות שגורליט אסף בשתי תקופות שונות לחלוטין זו מזו: הראשונה, בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת על רקע האקלים התרבותי הנועז של רפובליקת ויימאר והפתיחות העצומה של אותם ימים. לעומתן, התקופה השנייה, עם עליית הנאצים לשלטון, מאופיינת בציורים שרכש גורליט למטרות מסחר ומציגה אמנות שמרנית ברוח האסתטיקה הארית של המשטר הנאצי.

התחקות אחר אילן היוחסין של משפחת גורליט מגלה סבתא יהודייה, אליזבת מרקוס-לוואלד, שהתנצרה ב-1847. שורשים אלה לא מנעו מגורליט להתעלם ממצוקתם של אספנים יהודים שהיו בין לקוחותיו ולרכוש מהם יצירות טובות במחירים נמוכים, ולעומת זאת השורשים נשלפו בשעת הצורך כדי לנקותו מכל חשד כשנחקר בידי הצבא האמריקני על שיתוף-פעולה עם הנאצים.


מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילום: לציור הנוף - הבן ברויגל יאן, שנות ה-30, נהר נוף, 1678-1601, פלמי, המאה ה-17)

מתוך התערוכה "בחירות גורליות" (צילום: לציור הנוף – הבן ברויגל יאן, שנות ה-30, נהר נוף, 1678-1601, פלמי, המאה ה-17)


"עד היום יש מן הסתם ברחבי אירופה אוספים פרטיים סמויים מן העין שיש בהם יצירות שנבזזו באופנים שונים מיהודים. אוסף גורליט נחשף לגמרי במקרה". מוסיפה שטיינברג. "הילדברנד גורליט היה ספק מושיע של יצירות אמנות מודרנית, ספק משתף-פעולה עם משטר אפל – שיתוף-פעולה שבעקבותיו אף גרף לכיסו סכומי עתק. הוא היה ידען גדול באמנות בת זמנו, וגם מי שככל הנראה ניצל מצוקה של יהודים שנאלצו להיפטר מאוספיהם כדי למלט את נפשם".

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל מוסיף כי "'בחירות גורליות' מתארת את גורל האמנות באירופה בשנות ה-30 וה-40 החשוכות ומעוררת דיון נוקב בקשר שבין אמנות למוסר ובין טעם אישי לטעם השלטון. התערוכה מדגימה כיצד הצטלבה החרמת נכסי היהודים עם השתלטות הנאצים על התרבות ובתוכה ניסיונם להעלים כליל את האמנות שהם ראו בה "מנוונת"".

"מוזיאון ישראל רואה חובה היסטורית בהצגת התערוכה", מדגיש פרופ' ברונו, "הנסיבות ההיסטוריות שהובילו את רוב היצירות הללו לידיו של הילדברנד גורליט הן שמחייבות אותנו לחשוף את העבודות ואת הסיפור לעיני הציבור".

התערוכה היא פרי שיתוף פעולה חשוב בין מוזיאון ישראל למוזיאון לאמנות של ברן, בעליו של האוסף מתוקף ירושה, והמוזיאון לאמנות של גרמניה בעיר בון. זוהי התצוגה החמישית במספר של האוסף, קדמו לה שתי תערוכות בברן, אחת בבון ואחת בברלין.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר