מרכז הרצל (צילום: סיגל קליין)
מרכז הרצל (צילום: סיגל קליין)

מרכז הרצל: בואו להכיר את הרצל בדרך חווייתית

מהו שבוע הרצל, ואיך תוכלו גם אתם להשתתף בפעילות חווייתית במוזיאון הרצל וליטול חלק במסע ציוני וחווייתי

פורסם בתאריך: 15.7.18 19:21

מותו של הרצל היכה את לב הכל בתדהמה, בתפוצות ישראל שבארצות מזרח אירופה היה האבל גדול כאבל החורבן. בלתי צפויים בעוצמתם היו ההד והצער בכל העולם. בגיל 44 בלבד הלך לעולמו בנימין זאב הרצל, בשנת 1904 לפני 114 שנה.

 

בצוואתו משנת 1900 ביקש הרצל "לוויה של המעמד העני ביותר", לא נאומים ולא פרחים: "עד שיעביר העם היהודי את גופי לארץ ישראל", כך כתב.

בספר הביוגרפיה "הרצל", 1983, כתב אלכס ביין: "מאחרי מרכבת הלוויה הפשוטה… התהלוכה נמשכה מדירתו של הרצל (בוינה) עד לבית הקברות… משלחות הציונים מוינה, מכל ערי אוסטריה, מכל ארצות אירופה… ואחריהם רבים-רבים שבאו בשליחות של ליבם בלבד: צעירים וזקנים, חופשיים וחרדים, סוציאליסטים, אתאיסטים, אנשים פשוטים ורמי מעלה, מחנה גדול מאוד… לוויה כזאת לא נערכה עד אז מעולם ליהודי".

מרכז הרצל (צילום: סיגל קליין)

 

במסגרת שבוע הרצל, אשר במהלכו ציינו במרכז הרצל את יום פטירתו של בנימין זאב תיאודור הרצל בטקס ממלכתי בהשתתפות נשיא המדינה, ראובן ריבלין וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נערכו מגוון פעילויות בנושא חזון הרצל.

בין היתר הוזמן הציבור הרחב לפעילות חווייתית לכל המשפחה, שכללה סיורים בהר הרצל בהדרכת מורי דרך, סיורים מומחזים בפסגה הציונית של תיאטרון "על הדרך", ביקורים במוזיאון הרצל, סדנאות קריקטורות בנושא הרצל וכן משחק חידות אינטרנטי נושא פרסים בהר הרצל המיועד לאוהבי האתגרים.

יום שלישי, כ' בתמוז, יום פטירתו של בנימין זאב הרצל, נפל השנה בתאריך לועזי 3.7.2018, זו הכפולה השישית שבה נפגשים התאריך העברי והלועזי (בכל 19 שנה). יום זה הוקדש בחלקו הראשון לפעילות חינוכית-ציונית, אשר התקיימה בסימן 70 שנים למדינת ישראל – חזון מול מציאות. זהו פרויקט נוסף של המועצה להנצחת הרצל במשרד ראש הממשלה, בהפקת מרכז הרצל מיסודה של ההסתדרות הציונית העולמית.

קהל היעד שנבחר השנה להשתתף בפעילות היה קהל שליחים חינוכיים של הארגונים הציוניים, היוצאים לשליחות בתפוצות בקיץ הקרוב. קהל צעיר זה, ברובו, נבחר במטרה להגיע לציבור רחב בארץ ובעולם במטרה לספר את סיפורו הייחודי של הרצל ותחילתה של התנועה הציונית.

יום הפעילות הורכב מתחנות שעסקו בפנים הרבות של הרצל, במשנתו ובחשיבות תרומתו ואישיותו להקמת התנועה הציונית. במהלך הפעילות נבחנו השוני והדמיון שבין חזונו של הרצל למציאות הישראלית היום, והשליחים צוידו בחומרים, בשיעורים ובתובנות שיוכלו ליישם בקהילות, בבתי הספר ובתנועות הנוער בחו"ל.

מרכז הרצל (צילום: סיגל קליין)

מרכז הרצל (צילום: סיגל קליין)

יום הפעילות הורכב מהרצאות על יחודו של הרצל, על יהדותו של הרצל ועל מקומה של האנטישמיות בתקופתו של הרצל והמצב בעולם היהודי היום. עוד השתתפו השליחים לעתיד בפעילות סביב שולחנות עגולים שבה התמודדו עם דילמות מעולמו של הרצל הרלוונטיות לחיי היומיום שלנו, בנוסף, כפן חוויתי, הם הצטלמו על המרפסת של הרצל עם מגבעת וזקן וכתבו את דעותיהם על קיר גרפיטי משובץ בציטוטים נבחרים של החוזה.

זו היתה חוויה בלתי רגילה לכל משתתפת ומשתתף, יום זה אפשר היכרות ולמידת עומק על דמותו של חוזה המדינה והרלוונטיות של חזונו בשנת ה-70 למדינה, אשר מחזקת את תפיסתם הציונית של השליחים עם יציאתם לשליחות מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

בשנת 1949, שנה לאחר קום המדינה וכחודש לאחר סיום מלחמת העצמאות, הועלו עצמותיו של הרצל לארץ ולאחר מסע הלוויה שכלל את כל המקומות אליהם הגיע הרצל בביקורו היחיד בארץ לפני 120 שנה – הובא לקבורה בהר הרצל בירושלים. מאז בכל שנה מתקיים טקס אזכרה ממלכתי בהשתתפות נשיא המדינה וראש ממשלת ישראל, אשר נערך כמובן בהר הרצל. כך גם השנה, השתתף בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, אשר נשא דברים וסיפר על הקשר הקרוב בין סבו ובין הרצל. טקס זה היה פתוח לקהל הציבור הרחב.

בתוך כך, עם תחילתו של החופש הגדול, מתקיימות במרכז הרצל שלל פעילויות קיץ מהנות ומרתקות. הקהל מוזמן להגיע למוזיאון הרצל וליטול חלק במסע ציוני וחווייתי.

הפעילות ממוזגת ומתאימה לכל המשפחה.

לאתר מרכז הרצל

לפייסבוק מרכז הרצל

טלפון: 02-6321515

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר