גלעד כהנא, מתוך המופע 'מסע בין כוכבים', תזמורת המהפכה, בלט קולברג (צילומים: רונן ללנה, ענבל מרמרי, עידו אדן, Urban Jörén)
גלעד כהנא, מתוך המופע 'מסע בין כוכבים', תזמורת המהפכה, בלט קולברג (צילומים: רונן ללנה, ענבל מרמרי, עידו אדן, Urban Jörén)

פסטיבל ישראל ה-58: עידן עמדי, גלעד כהנא ומחווה לרבי שלום שבזי – התוכנית האמנותית נחשפת

הפסטיבל, שיתקיים זו השנה ה-58 ברציפות, ייצא לדרך ב-30.5 בהפקת מקור מוזיקלית רבת משתתפים בתיאטרון ירושלים. עוד בתוכנית: עשרות מופעים מהארץ ומחו"ל במגוון אמנויות הבמה. סקירה

פורסם בתאריך: 4.4.19 14:02

התוכנית האמנותית של פסטיבל ישראל ה-58 נחשפה ביום שני האחרון. כמדי שנה, בפסטיבל ישתתפו מאות אמנים בעשרות מופעים ישראלים ובינלאומיים במגוון רחב וכולל של אמנויות הבמה.

גם בשנתו ה-58, שיתקיים בין התאריכים 16.5.19-30.5.19, הוא ממשיך להגדיר קו אמנותי עכשווי, חדשני ופורץ דרך, המציג תוכנית אמנותית עשירה שלא ניתן לראות במסגרות אחרות בארץ במהלך השנה.



בפסטיבל ישראל ישלבו וידלגו בין החדש לישן. כך, לצד תכנים עכשוויים המתאפיינים ברב תחומיות יוצגו עבודות בהשראת יצירות מופת מן הקלאסיקה העולמית בעיבודים וביצועים מפתיעים.


גלעד כהנא (צילום: רונן ללנה)

גלעד כהנא (צילום: רונן ללנה)


מופע הפתיחה של הפסטיבל יתקיים השנה בתיאטרון ירושלים – ברחבת התיאטרון ועל בימת אולם שרובר, ביום חמישי ה-30.5. "פעימה לשנייה" הוא השם של הפקת המקור החד-פעמית שתפתח את מהודרת 2019 של פסטיבל ישראל. המוזיקאי, היוצר וסולן להקת "הג'ירפות" גלעד כהנא יוביל התרחשות בה יופיעו ויארחו זה את זה הרכבים ואמנים שונים. המופע יתקיים ברחבת התיאטרון (בשעה 21:00) ויימשך באירוע אפטר פרטי ייחודי שיימשך אל תוך הלילה (23:00 באולם שרובר).

מפסטיבל ישראל נמסר כי "גם השנה נמשכת מדיניות מחירים נוחה, כאשר מחירי הכרטיסים למופעים ינועו בטווח של 180-60 שקלים. בנוסף תוענק הנחה של 20 אחוזים לגמלאים, חיילים וסטודנטים ויהיו חבילות מיוחדות בערבי חמישי לצפייה בשני מופעים ברצף".

כמיטב המסורת, פסטיבל ישראל יקדיש גם השנה מקום מכובד ליצירה ישראלית מקורית: במגדל דוד, תחת כיפת השמיים, יחגוג הפסטיבל יום הולדת 400 לרבי שלום שבזי במופע "דלתי מרום" (11.6); אירוע מוזיקלי מיוחד בפסטיבל יציין 100 שנה ל"כוכבי לכת" יצירת המופת האייקונית של המלחין גוסטב הולסט, ששימשה השראה למוסיקה של הסרט "מסע בין כוכבים". על הביצוע יהיו אמונים ההרכבים המוזיקליים 'אנסמבל הפסנתרנים מולטיפיאנו' והרכב הנקשנים 'טרמולו' (2.6 בתיאטרון ירושלים); תזמורת המהפכה תבצע קונצרט אודיו-ויזואלי בשם "Re:Play" – שבו יחזרו חברי התזמורת למקורות ההשראה המוזיקליים שהשפיעו עליהם (15.6 בתיאטרון ירושלים).


תזמורת המהפכה (צילום: עידו אדן)

תזמורת המהפכה (צילום: עידו אדן)


מעולם הבמה יתקיימו שלל עיבודים והצגות, בהם של קבוצת תיאטרון אלעד, שחבריו עזבו קריירות מצליחות במרכז הארץ ועברו לחבל אילות כדי ליצור בפריפריה. הקבוצה תעלה את ההצגה "רומיאו ויוליה – הסעודה האחרונה" – עיבוד לסצנת המשתה מהמחזה רומיאו ויוליה. (12.6-10.6 בחצר מוזיאון הטבע); קבוצת זיק תציג בפסטיבל מופע חדש שמבקש לעורר הרהור אל מול תמונות נוף משתנות, ומעניק לצופים חוויה של תנועה בזמן ובמרחב. (3.6-31.5 בסטודיו זיק בבית נקופה); תיאטרון קליפה יציג את "השדה" – מופע שבו הקהל נמצא על גג מרפסת בבניין העירייה בכיכר ספרא ומתבונן בהתרחשות מבוימת שנטמעת במרחב האורבני הסואן מרחוב יפו ועד לחומות העיר העתיקה (5.6-4.6, 12.6-11.6 במרפסת בניין 10 בכיכר ספרא).

מהזירה הבינלאומית יגיע לפסטיבל בלט קולברג משבדיה, מלהקות המחול החשובות הפועלות כיום באירופה במופע אחד תבצע הלהקה את היצירה 'Figure a Sea', שיתוף פעולה בין שניים מהקולות הגדולים של המאה ה-20: הכוריאוגרפית דבורה היי והאמנית הרב-תחומית לורי אנדרסון, שיצרה את המוזיקה למופע. לצלילי המוזיקה המדיטטיבית של לורי אנדרסון הופכים הרקדנים והבמה לים של אינספור אפשרויות; במופע השני תבצע הלהקה את 'Protagonist' מאת הכוריאוגרף יפטה ואן דינטר. סצנת המועדונים של ברלין היא נקודת מוצא למרחב שבו חבורה של אנשים זרים מקובצים יחד ונוכחים באופן אינטנסיבי בהווה. המופע כולל עירום.


בלט קולברג (צילום: Urban Jörén)


מפולין מגיעה קבוצת התיאטרון Song of the Goat Theatre בהובלתו של הבמאי גרגורז' בראל עם המופע "שיריו של ליר" בהשראת המחזה השייקספירי "המלך ליר". במעין מעגל מקהלתי, מפרקים חברי ההרכב, זמרים ופרפורמרים, את הטקסט הדרמטי, ושוזרים אותו במהלך ווקאלי-פוליפוני שמלוּוה במוזיקה חיה. באמצעות טכניקה בימתית ייחודית שפיתח בראל, חוקרת הקבוצה את הזרימה שבין שיר למילה, בין מקצב למחווה ובין קול לדמות. מדובר בטקס מוזיקלי עמוק שחושף את האנרגיות החבויות ביצירה השייקספירית.

מדרום אפריקה תגיע רובין אורלין, הכוריאוגרפית הראשונה שפעלה בניגוד לחוקי האפרטהייד כששילבה יוצרים ושחקנים שחורים ולבנים בעבודותיה. אורלין זוכת פרס האוליבייה, חוזרת לחוקה הדרום אפריקנית שמדברת בין היתר על שיוויון זכויות מגדרי, ותוהה כיצד המציאות העכשווית מתיישבת עם חוקה זו. בקולאז' בימתי שממזג עבודת וידאו חיה והופעה של הפרפורמר-הילר אלברט קוזה, היא מציגה יצירה שנעה בין קברט פוליטי צבעוני לריקוד מלחמה חושני עם הולוגרמה של פוטין, ועוסקת בכל מה שמפחיד, יפה, עצוב ומעוּנה בזהות האפריקנית העכשווית.


תזמורת המהפכה (צילום: עידו אדן)

תזמורת המהפכה (צילום: עידו אדן)


יוצר דרום אפריקני נוסף הוא אמן הפרפורמנס סטיבן כהן החי בצרפת. כהן, שמגדיר עצמו כגבר דרום אפריקני, לבן, יהודי והומוסקסואל, יוצר דמות פרפורמטיבית מכל אותן זהויות. המופע put your heart under your feet and walk הוא רקוויאם פרידה מצמרר מבן זוגו לחיים, הרקדן אלו, שהיה אהובו עשרים שנה. היצירה החלה כתערוכה והפכה לעבודה בימתית ובמרכזה מיצב שבנוי ממאות זוגות נעלי בלט, עשרות פמוטים וחצאית שעשויה מפטיפונים. כהן ניצב ביניהם מאופר ולבוש כמעין פרפר קווירי שברירי, ומאחוריו מוקרנות סצנות של אסתטיקה בבית מטבחיים. הקהל מוזמן לקחת חלק באקט אמנותי פואטי, אישי ועצוב שבו החי בוחר להטמיע את המת בגופו ולהמשיך לקיים אהבה שאין לה סוף.

מנכ"ל פסטיבל ישראל אייל שר מציין כי "פסטיבל ישראל ה-58 יציג את מיטב העשייה הבימתית העכשווית בארץ ובעולם, מופעים בלתי רגילים, שיפתחו צוהר לעולמות לא מוכרים, יאירו את עולמינו באור חדש, יערערו, ירגיזו, יצחיקו, ירגשו ויעוררו השראה. בואו לראות שניים, שלושה, ארבעה מופעים – זה הזמן לצאת מהשגרה״.

המנהל האמנותי איציק ג'ולי: "התוכנית האמנותית בשנה זו חושפת עיסוק גובר והולך של יוצרים בשאלות בנושא זהות. היצירה העכשווית בפסטיבל ישראל 2019 מספרת לנו על החיבור שלנו כקהילה לקווים ההיסטוריים המייצרים את זהותנו כחברה, על הסיבות והפעולות הנעשות לטובת יצירת זהות אישית וחברתית. התוצאה: אמירה אמנותית מרהיבה של יצירה עכשווית, תוססת, בועטת, נועזת ואמיצה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר