מיכאל-מישורי-דרעי, מנהל-מחוז-ירושלים | צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים
מיכאל-מישורי-דרעי, מנהל-מחוז-ירושלים | צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים

כללית מחוז ירושלים: מצוינות רפואית, חדשנות ונגישות

"המטרה שלנו היא להמשיך להוביל במתן שירות רפואי איכותי, זמין, יוזם, חדשני ואנושי, לצד תנופת בנייה והתחדשות, הוספת מרפאות חדשות והנגשת מגוון שירותים בקהילה". מדברי מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית, המספר יחד עם רופאים בכירים במחוז על השירותים החדשים בכללית תוך הסתכלות קדימה להעניק את המענה הטוב ביותר עבור המטופלים

פורסם בתאריך: 26.5.22 16:31

מים המלח והבקעה במזרח, בית שמש במערב, קריית ארבע בדרום, מושב בקעות בצפון וירושלים במרכז, מובילה כללית מחוז ירושלים בתחום הבריאות בקהילה.

לרגל יום ירושלים, שוחחנו עם מנהלים במחוז על חזרה לרפואת השגרה החדשה לאחר הקורונה, החדשנות אותה מובילה כללית במחוז ירושלים, הקדמה, הנגישות והיתרונות של הרפואה הקהילתית. "מחוז ירושלים בכללית הוא אחד המחוזות המיוחדים ביותר", אומר בגאווה מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית. "וזה בשל האוכלוסייה המגוונת שבו לצד הצוות הרפואי המקצועי והאיכותי, שעובד בשיתוף פעולה ושם במרכז את טובת המטופלים שלנו". עוד הוא מציין: "הקופה מעניקה שירות וטיפול מקצועי לכ- 600 אלף מטופלים, יש לנו 230 אתרי בריאות, כ-3000 נותני שירות, מתוכם כאלף רופאים מטפלים. לקופה אוכלוסיית מטופלים מגוונת במגזרים שונים: חרדי, ערבי וכללי. לצד זה 64 אחוז ממטופלי המחוז הם מתחת לגיל 34 ובמחוז אחוזי ילודה של מעל ל- 10,000 תינוקות מידי שנה".  מישורי דרעי מתייחס בנוסף לקורונה שחלפה, "למעלה משנתיים וחצי חלפו מתחילתה של מגפת הקורונה. הצוותים שלנו במחוז עבדו בצורה מופתית, נרתמו ונתנו כתף ואנחנו ממשיכים ללוות גם כיום את המטופלים שלנו שהחלימו".

ספר לנו על העבודה השוטפת.

"המחוז התאים את עצמו בתקופת הקורונה וממשיך להתאים את רפואת השגרה למציאות החדשה ולמגזרי האוכלוסייה השונים. החל ממרפאות המחוז שם הטיפול הוא פנים מול פנים וכן, באמצעות שירותים מקוונים, בשירותי רפואת משפחה, ילדים ושירותי רפואה יועצת ללא הפסקה. המטרה שלנו להמשיך להוביל במתן שירות רפואי איכותי, זמין, יוזם, חדשני ואנושי. בנוסף, אנחנו נמצאים בתנופת בנייה והתחדשות נרחבת, פותחים מרפאות חדשות ומשפצים וותיקות וממשיכים להתחדש בדברים הגדולים והקטנים, שיכניסו שיפור לטובה עבור המטופלים שלנו, שאנחנו כאן בשבילם".

ד"ר ורד ישראלי, המנהלת הרפואית של מחוז ירושלים בכללית מוסיפה: "אנחנו שמים למול עיננו את טובת המטופלים שלנו ודואגים כל הזמן להיות מעודכנים ומתחדשים. הקורונה נתנה דחיפה להכנסת רפואה דיגיטלית מתקדמת במחוז בקרב הצוותים הרפואיים והמטופלים. מהרגע הראשון דאגנו להנגיש למטופלים שלנו את השירותים באמצעות רפואה מרחוק בשיחות ווידיאו – מערכת ייחודית המאפשרת לקיים ביקורים רפואיים וירטואליים על בסיס שרת מאובטח, באמצעותה הרופא רואה את המטופלים דרך המחשב במשרדי המרפאה ומתקשר עמם, בעוד הם משוחחים איתו בקלות ובנוחות באמצעות הסמארטפון מכל מקום. הוספנו ביקורים טלפוניים ורפואת און-ליין באמצעות מכשיר Tyto, שמשמש מעין "היד של הרופא" בביתו של המטופל ומאפשר ביצוע בדיקות רפואית כגון בדיקת גרון, אוזניים, ריאות, חום, לב, דופק, בטן ועור. בין הדוגמאות הממחישות את איכות מערך הרפואה בקהילה שמציע המחוז, ניתן למנות ניתוחים אורתופדיים, שורה של מרפאות מומחים ברפואת ילדים בכל התחומים ואפשרות לקבלת עירויים של תרופות מסוגים שונים במרפאות הקהילתיות לצד שלושה מכונים המטפלים בחולים עם אי ספיקת לב. גם עבור אוכלוסיית הגיל השלישי משקיעים במחוז ירושלים של כללית מאמץ עליון, באמצעות מרכז חדשני לשיקום בקהילה שנחנך זה מכבר בשכונת תלפיות, המציע מעטפת טיפול שיקומית מלאה"

ד"ר ורד ישראלי, מנהלת רפואית בכללית מחוז ירושלים | צילום דוברות כללית

הנגשת הטיפול בקהילה

כאמור, בשנים האחרונות כללית במחוז ירושלים שמה למול עיניה את כל נושא החדשנות והטיפול בקהילה. טיפולים מקרוב ומרחוק, בניית מרפאות חדשות, התחדשות והנגשת השירותים הרפואיים סמוך למקום המגורים על מנת לחסוך את הצורך להגיע לבתי חולים לקבלת טיפול.

כללית מציעה שירותים הניתנים 24 שעות ביממה, במהלך השבוע, בסופי שבוע וערבי חג ללא עלות בשלושה תחומי רפואה – רופאי משפחה אונ־ליין (ניתנים 24 שעות ביממה), רופאי ילדים (24 שעות ביממה) ורופאי עור (השירות ניתן בימים א'-ה', בין השעות 8:00-24:00, ביום ו' בין השעות 8:00-13:00).

עוד במסגרת השירות מרחוק ניתן להזמין תרופות ולקבלן במשלוח עד הבית עם שליח או באיסוף עצמי מבית המרקחת – בהתאם לבחירת הלקוח.

אחת המחלקות שמאוד מבוקשת בכללית מחוז ירושלים ונחשבת למובילה בארץ, היא מחלקת עיניים בהנהלתו של ד"ר דוד לנדאו, דור שלישי לרופאי עיניים ובעל ניסיון של למעלה מ- 30 שנה בתחום. "המערך של תחום רפואת העיניים בכללית ירושלים, הוא הגדול בארץ", מסביר ד"ר לנדאו. "אנחנו מעסיקים כ-50 רופאי עיניים מהשורה הראשונה, יש לנו בסביבות 120 אלף ביקורי רופא בשנה וזה לצד הדברים הנלווים. אנחנו מבוססים על שלוש מרפאות גדולות: מקור ברוך, מרפאת שייח ג'ראח וביג בית שמש. בנוסף, יש לנו 12 מרפאות לוויין במרפאות שכונתיות של מחוז ירושלים, כאשר המטרה היא להנגיש ולקרב את רפואת העיניים האיכותית לשכונות ובכך לחסוך את הגעת המטופלים לבית החולים ולמנוע תורים ארוכי טווח. כמו כן, במרפאות הגדולות אנחנו נותנים רפואת שניונית, שזה אומר שהמטופלים לא רק מבקרים את רופא העיניים בגלל דלקות, אלא במקום עורכים בנוסף בדיקות כגון: קרנית, רשתית, גלאוקומה. המטופלים מקבלים את השירות בקהילה בזמינות גבוהה".

לצד זה, מוסיף ד"ר דוד לנדאו שבמרפאות של כללית מחוז ירושלים, נמצאת מחלקת הדמיית עיניים (אולטרסאונד, שדה ראיה, צילומי רשתית, oct וכד') בזמינות גבוהה מאוד, וכן, מבצעים בקהילה פרוצדורות כגון הזרקות אווסטין.

בימים אלה החלו במחוז בבניית מערך טלא-אופטולמולוג'י – רפואת עיניים מרחוק לטובת בדיקות סקר כגון סוכרת, לחץ דם ועוד. כאשר התכנון הוא להציב את המכשירים בכל המרפאות הראשוניות בקהילה.

מערך מצוינות נוסף במחוז ירושלים של כללית , הוא מערך הגסטרואנטרולוגיה – המערך לדרכי עיכול וכבד בניהולו של ד"ר דן קרת. "המערך הוא יחידה רפואית מיוחדת אשר מונה 50 אנשי צוות, מתוכם 15 רופאים", מסביר ד"ר קרת ומציין שמדובר במערך שהוא ייחודי מסוגו בארץ ומהווה מודל לרפואה שניונית בקהילה. "מדובר במרכז מצוינות באיכות הרפואה, נפח הפעילות ואיכות השירות והוא בסדר גודל של בית חולים. יש בו תחומי משנה כמו מרפאת מומחים למחלות כבד, מרפאת מומחים לטיפול במחלות מעי דלקתיות, בהשמנת יתר חולנית, יחידת מחקר וכדומה". עוד הוא מוסיף כי המערך מסונף לבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ולומדים בו סטודנטים לרפואה. "המבנה המרכזי נמצא בירושלים, ברחוב דרך בית לחם ולצד זה שלוחות למתן טיפול רפואי במרכזי בריאות כללית שייח ג'ראח במזרח ירושלים ובבית שמש, במטרה להנגיש את הטיפול שיהיה קרוב למקום המגורים של המטופלים".

ד"ר דן קרת, מנהל מחלקת גסטרואנטרולוגיה בכללית מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

ד"ר דן קרת, מנהל מחלקת גסטרואנטרולוגיה בכללית מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

מה מיוחד ברפואה בקהילה?

"ראשית, חשוב לומר שהרפואה הציבורית בכללית מחוז ירושלים היא מפותחת, מתקדמת ומאוד זמינה. בעבר, מיקומה המסורתי של הרפואה היה בעיקר בבתי החולים. בשנים האחרונות המגמה משתנה ושירותים רבים ברמה גבוהה עוברים לקהילה, גם בזכות הטכנולוגיה המפותחת וגם בזכות הרצון של המטופלים לקבל שירותים רפואיים מתקדמים בסביבה שקרובה למקום המגורים שלהם. בנוסף, בעשר השנים הבאות, נראה יותר ויותר רפואה מתקדמת בקהילה, שתבוא במקום שירותים שניתנו בעבר בבתי החולים. שנית, היתרון שיש לרפואה הקהילתית הוא הקשר בין המטפלים לקהילה. הרפואה השניונית בקהילה מקושרת פיזית באמצעים אלקטרוניים, קיים רצף טיפולי ושיתוף בין רפואה ראשונית לשניונית וכמובן יש רצף מטפל- מטופל, כשרופא בכיר מטפל במטופל לאורך זמן. לי, לדוגמא, יש מטופלים שהגיעו אליי בגיל העשרה עם ההורים והיום מגיעים אליי עם בת הזוג או הילדים, דבר שלא קיים בבתי החולים, וכן, כל השירותים הנלווים נמצאים תחת קורת גג אחד ודברים לא הולכים לאיבוד".

האם גם לקורונה זכויות על כך?

"אכן. הקורונה נתנה רוח גבית לחיזוק הרפואה הקהילתית, לרצף הטיפולי וכן לרפואה מרחוק. בשנתיים האחרונות אנחנו נותנים שירות ללא צורך להגיע פיזית למחלקה או לרופאי המשפחה. ניתן ברוב המקרים לאבחן מרחוק וזה לצד בדיקות המעבדה והדימות, כשהמטרה שלנו היא להעניק למטופלים את התמהיל הנכון, לאבחן לאילו מטופלים נכון הטיפול מרחוק ולאילו הטיפול הפיזי ואני חושב שבסופו של דבר זה נתון לבחירתו של המטופל. לאט לאט התחום ילך ויתפתח יותר ויותר".

וכמובן, אתם כל הזמן מפתחים ומתפתחים.

"נכון. אנחנו עובדים ומפתחים שירותים חדשניים לטובת המטפלים שלנו. אנחנו מבצעים אולטרסאונד של מעי דק לאבחון מחלות מעי דלקתיות, שמהווה תחליף חלקי לבדיקות סיטי ו- MRI. יש לנו מערכת של בינה מלאכותית שמנתחת את המידע של הבדיקות האנדוסקופיות ובכך מסייעת בשיפור מדדי האיכות הרפואיים. בנוסף, במרכז, מתנהל מחקר על יעילות בדיקת מעי הגס באמצעות קפסולה, ללא צורך בהכנה מקדימה".

ד"ר רויטל דרעי, מרכזת תחום רפואת נשים בכללית מחוז ירושלים צילום: דוברות כללית

ד"ר רויטל דרעי, מרכזת תחום רפואת נשים בכללית מחוז ירושלים צילום: דוברות כללית

טיפול הוליסטי לכל אישה

תחום נוסף בו גאים בכללית מחוז ירושלים וכל הזמן ממשיכים לפתח ולהצעיד אותו קדימה הוא תחום בריאות האישה בניהולה של ד"ר רויטל דרעי חסיד, מנהלת מרכז בריאות האישה של כללית בשערי צדק ומרכזת תחום רפואת נשים במחוז ירושלים של כללית.

כ-100 רופאות ורופאי נשים נותנים שירות בשישה מרכזי בריאות האישה (ירושלים, בית שמש ומעלה אדומים) וב- 40 מרפאות לוויין שנמצאות בתוך הקהילה ומעניקות מעקב וטיפול ראשוני סמוך לבית המטופלת. "המרכזים שלנו מהווים ONE STOP SHOP ומעניקים טיפול הוליסטי שמתוכנן לתת מענה רחב ביותר", מסבירה ד"ר דרעי חסיד. "המטופלות שלנו מקבלות במקום אחד את כל מה שהן צריכות. מבדיקות שגרתיות, תכנון, ליווי הריון, בדיקות גנטיקה, בדיקת BRCA, בדיקות אקו לב עובר, מרפאות פוריות, כירורג שד, אולטרסאונד, מענה לכל נושא בריאות הנפש, הכנה ללידה, יועצת הנקה ועוד. הסיעוד וצוות המנהל תומכים ומלווים את האישה לאורך כל הדרך מתוך האמונה שאנחנו צריכים להעניק למטופלות שלנו טיפול זמין, נגיש ומקצועי".

על מנת להתאים את עצמם למאה ה- 21 ולדאוג לנגישות וחסכון בזמן לקהילת הנשים, בכללית מחוז ירושלים, דואגים לרכוש ולהצטייד בציוד החדיש ביותר. בשנים האחרונות נרכשו מכשירי אולטרסאונד מהשורה הראשונה, אשר מאפשרים לבצע סקירות מערכות, בדיקת אולטרסאונד תלת מימד וסקירות מכוונות. "רפואת נשים היא תחום קהילתי וניתן לעשות כ- 90 אחוז מהבירורים והטיפולים בקהילה", מסבירה ד"ר דרעי חסיד. "לצורך כך גייסנו את הרופאים הטובים ביותר שנותנים למטופלות שלנו זמינות טובה ומענה מלא".

מהם התחומים הייחודיים לכללית?

"מתוך גישה ואמונה שאנחנו צריכים להנגיש למטופלות שלנו את הטיפול בצורה הטובה והזמינה שיש, נרכשו מכשירים שמאפשרים לרופאים שלנו לעשות פרוצדורות זעירות במהלך בדיקות היסטרוסקופיה מרפאתית בגישת see and treat. במהלך הפרוצדורה בהתאם לאבחנה, ניתן לטפל ולהסיר ממצאים חשודים או פוליפים, הטיפול במרפאה חוסך למטופלת פניה לבית חולים, הרדמה ואשפוז.  במידת הצורך, המטופלת מופנית לבית החולים, שם עובדים רופאים שלנו, מקבלת טיפול וחוזרת להמשך טיפול ומעקב בקהילה, כך נשמר הרצף הטיפולי.

פרויקט חדשני נוסף הוא אשפוז ביתי במקרים של הקאות יתר בהריון – היפראמזיס גרבידרום. "ישנן נשים שבמהלך ההיריון סובלות ממחלה של הקאות יתר. ללא טיפול הן סובלות מהתייבשות, תת תזונה וחוסר תפקוד ונאלצות להתאשפז בבתי החולים ימים ושבועות רבים. פרויקט אותו אנחנו מובילים בקהילה הוא אשפוז ביתי וטיפול בנוזלים ותרופות בבית המטופלת. האישה נמצאת במעקב מרפאתי ודיגיטלי ומקבלת תמיכה והדרכה, על מנת לאפשר לה לצלוח את הקשיים שההריון והמחלה מציבים בסביבה ביתית תומכת של משפחתה וחבריה".

נושא שלישי ולא פחות חשוב הוא רפואת הלהט"ב. "מדובר פרויקט משותף לרופאי המשפחה ולרופאי הנשים, בו אנחנו מנגישים ומתאימים למטופלים שלנו רופאים בעלי ניסיון במרפאות ייעודיות, על מנת שיקבלו את המענה המתאים להם מבחינה רפואית ורגשית.

כמו כן, יש לנו רפואת מתבגרים ומתבגרות ורפואת גיל מעבר על מנת לתת מענה לכל המגזרים ולכל השלבים השונים במהלך חיי האישה".

מנהל מחלקת עיניים, ד"ר דוד לנדאו | צילום: דוברות כללית

מנהל מחלקת עיניים, ד"ר דוד לנדאו | צילום: דוברות כללית

מילה לסיכום?

"בכללית מחוז ירושלים מסתכלים כל הזמן קדימה על מנת לתת את המענה הטוב ביותר עבור המטופלים שלנו. אנחנו מתאימים את הטיפול גם באופן תרבותי ומגדרי, על מנת שהמטופלים שלנו ירגישו שהם בידיים בטוחות. הערכים הללו נמצאים מול עיניי הנהלת המחוז ורופאיה, שפועלים במרץ על מנת להמשיך להיות הקופה החדשנית והמובילה בירושלים והסביבה".

תוכן מקודם


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ניזוקה של חיסון 3

    כללית גרועה. יושבים שעתיים לחפש רופא שמקבל בלי פרטי ולא בעוד חצי שנה. בינתיים עברנו והפסדנו את התור

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר