פרופ' פופובצר (צילום: דוברות הדסה)
פרופ' אהרן פופובצר (צילום: דוברות הדסה)

מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה: טיפולים מתקדמים, תוצאות מעולות

פרופ' אהרון פופובצר, מנהל מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, על הטיפולים החדשים הניתנים לחולי סרטן רק במרכז הרפואי הדסה ועל התוצאות המעולות: "המרכז שלנו ייחודי. אנו נותנים לחולים שלנו טיפולים חדשניים ומתקדמים, לעיתים אף הראשונים בעולם שמשתמשים בהם"

פורסם בתאריך: 4.1.23 16:31

מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה נחשב לאחד המרכזים הכוללניים לסרטן מהמובילים בארץ, העובד בשיתוף פעולה קליני ומחקרי עם מוסדות רפואיים מהארץ ומחו"ל, דבר זה מאפשר חשיפה לטיפולים חדשניים עוד בשלבי הפיתוח שלהם. שוחחנו עם פרופ' אהרון פופובצר, מנהל מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, שסיפר לנו על הטיפולים החדשים הניתנים רק בהדסה ועל התוצאות הנפלאות.

Ethos: מכשיר חדשני ופורץ דרך

אחד הטיפולים הנפוצים במחלת הסרטן הוא טיפול בהקרנות (רדיותרפיה) שפועל באנרגיה גבוהה ופוגע בתאים הסרטניים. הטיפול ניתן על בסיס יומי, וזאת לאחר בניית תוכנית קבועה לתקופת כל הטיפולים, אשר מבוססת על בדיקת CT שבוצעה בתחילת הטיפול. לפני מספר חודשים הוכנסה למרכז הרפואי הדסה, לראשונה בארץ ובמזרח התיכון, טכנולוגיה חדשנית המבוססת על בינה מלאכותית המאפשרת לערוך תוכנית טיפולים מחודשת ומותאמת אישית לכל מטופל ומטופל מדי יום וזאת בהתאם למצב הגידול ומיקומו, דבר אשר מדייק ומבטיח כיסוי מקסימלי של הגידול ומצמצם את תופעת הלוואי שיכולות לנבוע מהטיפול.

"עד היום, מטופלים היו עוברים בדיקות CT, ועל בסיס בדיקה זו היו בונים להם את תוכנית הטיפולים. מדובר בתוכנית קבועה לאורך כל תקופת הטיפול" מסביר פרופ' פופובצר, "אנחנו יודעים שלפעמים חלים שינויים במהלך תקופת ההקרנות. הגידול קטן והמבנה האנטומי יכול להשתנות בגלל שינויים פיזיולוגים בגוף. תוכנית הקרינה הקלאסית לוקחת את זה בחשבון, כי השינויים הם בדרך כלל לא דרמטיים מבחינת החולה, ולכן לעיתים היינו מגדילים את נפח האזור המוקרן על מנת להיות בטוחים שאנחנו מטפלים בכל הגידול ובעקבות כך לעיתים אזורים בריאים נחשפים לחלק מהקרינה.  בזכות ה-Ethos, המכשיר החדש שנמצא בשימוש בהדסה ומבוסס על בינה מלאכותית, המטופל עובר בכל יום מחדש בדיקת CT, והמכשיר מספק מידע מדויק על מיקום הגידול והיכן צריך להקרין. בצורה זו יש תוכנית קרינה חדשה מדי יום ביומו למטופל שעוברת כמובן אישור ובקרה של פיזיקאי ורופא וכך אנו מצמצמים בצורה משמעותית את הנזק שעלול להיגרם לאיברים בריאים הסמוכים לאזור הגידול".

פרופ' פופובצר והמכשיר החדשני (צילום: ניצן זוהר)

פרופ' פופובצר והמכשיר החדשני (צילום: ניצן זוהר)

לאילו גידולים מכשיר ה- Ethos מתאים?

"המכשיר מותאם לגידולים רגישים. התחלנו לטפל בו בסרטן כיס שתן, אזור בו יש שינוים תמידיים במבנה ובתנוחת כיס השתן, וכן בסרטן ראש צוואר בו אנחנו הראשונים בעולם שמשתמשים עבור אינדיקציה זו. כרגע, התחלנו פרוטוקול חדש על מנת שנוכל להשתמש בו גם לסרטנים גינקולוגיים, וזאת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת סאן דייגו. הוא מיועד לחולות בסרטן הרחם או צוואר הרחם וזאת במטרה לשפר את יעילות הקרינה".

והמטרה היא להשתמש בו גם לגידולים באזורים נוספים?

"כמובן, ולכן אנחנו כל הזמן מפתחים את התחום ובודקים את היעילות ואת איכות החיים של המטופל. המטרה שלנו היא להתחיל לטפל בו גם בסרטן ריאה ובסרטן הרקטום, אבל בשלב הזה זה עדיין מוקדם".

קרני אלפא

הודות לשיתוף הפעולה חברת אלפא תאו, החלו במרכז הרפואי הדסה לטפל בקרינת אלפא במקום בקרינה רגילה, שבה השתמשו עד כה בטיפולים מסוימים. לקרניים של האלפא יש יתרון בולט: מצד אחד, הביולוגיה שלהן חזקה ויעילה יותר, ומצד שני הן פועלות על שטח קטן ומאוד מדויק, כך שהשטחים שמעבר לאזור הגידול לא מקבלים כלל קרינה, וזאת בניגוד לקרינה רגילה, שבה יש פגיעה גם באיברים סמוכים.

"בעזרת הטכנולוגיה החדשה הטיפול הוא הרבה יותר מדויק, בטיחותי ויעיל", מסביר פרופ' פופובצר, "מאחר שהדיוק מאוד חשוב, את הטיפול מבצע צוות מקצועי מאוד, שלשמחתנו קיים אצלנו, בהדסה. המרכז שלנו ייחודי. אנו נותנים לחולים שלנו טיפולים חדשניים ומתקדמים, לעיתים אף הראשונים בעולם שמשתמשים בהם"

פרסמתם על זה מחקר.

"נכון, פרסמנו מחקר על סרטן עור ועל סרטן ראש-צוואר, וב-68 חולים מתוך 70 שעברו את הטיפול, הייתה תגובה טובה וראינו תוצאות טובות מבחינת הרג הגידול. בנוסף, לא ראינו אצל אף אחד מהחולים רעילות ולכן לא נגרם נזק לרקמה,  גם התוצאה הקוסמטית הרבה יותר טובה מניתוח והקרנות אחרות".

זה מתאים גם לגידולים סרטניים נוספים?

"כן. זה אידיאלי לסרטן העור ולסרטן חלל הפה, בהם אתה לא רוצה לגרום נזק בזמן הטיפול. בנוסף, אנחנו מתחילים מחקר חדשני, בו נטפל בשיטה הזו גם בסרטן השד, בעיקר אצל נשים מבוגרות שרוצות להימנע מניתוחים. הנזק לשד הוא הרבה יותר קטן ואנחנו מקווים שהתועלת תהיה יותר גבוהה. בנוסף, אנחנו רוצים להתחיל לטפל גם בחולים עם סרטן לבלב מתקדם, שהיום לרפואה אין מה להציע לחולים אלה".

 

 

הקרנת פרוטונים

הודות לשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין המרכז הרפואי הדסה לבין חברת פי-קיור הישראלית, יתחילו במרכז שרת לטפל בהקרנת פרוטונים – טיפול חדשני שעד כה לא בוצע בארץ ומי שרצה לעבור אותו, היה נאלץ לטוס לחו"ל. מדובר בטיפול ממוקד, ללא תופעת לוואי, כשהיתרון שלו על קרינה רגילה טמון בעובדה שהקרניים נגמרות מיד אחרי הגידול, כלומר אזור הטיפול מוגדר, ומעבר לגידול אין קרינה.

"אנחנו המרכז הגדול בארץ ובמזרח התיכון שמטפל בפרוטונים", מסביר פרופ' פופובצר. לדבריו, הטיפול יבוצע בשלב הראשון בעיקר בחולים עם גידולים חוזרים שזקוקים להקרנות נוספות וחשוב שהקרינה תהיה באזורים קטנים. "הטיפול יתחיל בחולים שיש להם סרטן אף-אוזן-גרון, ששם הקרינה יכולה לעשות נזק לחלל הפה, האף ובלטות הרוק, וכן בגידולי מוח שהוקרנו וחזרו, וכן בגידולים שצמודים לחוט השדרה, על מנת למנוע נזק ושיתוק לחוט השדרה".

טיפולים אדפטיביים

פרופ' פופובצר: "הטיפולים האימונותרפיים הקלאסיים מסייעים למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים. הטיפולים האדפטיביים הם מעט שונים, שכן הם לוקחים בחשבון מולקולות ספציפיות שיש סביב הגידול. אנחנו מייצרים טיפול חדשני שלא קיים בשום מקום אחר בעולם, שבמהלכו אנחנו מפעילים את המערכת החיסונית לא באופן גורף, אלא מייצרים טיפול ייחודי במערכת החיסונית של החולה. אנחנו עושים בדיקה פשוטה, מוציאים למי יש את המולקולה הזו, ואז מהנדסים טיפול אדפטיבי שמבוסס על הפעלת המערכת החיסון נגד אותה מולקולה. עד עכשיו מצאנו שזה יעיל לחולים שיש להם סרטן שד מתקדם מסוגים שונים וכן גידולים שונים של מלנומה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר