קירוי בגין (הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)
קירוי בגין (הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)

ירושלים עם הפנים קדימה

רובע הכניסה לירושלים, מהפכה של ממש בתלפיות, קירוי בגין והחזרה של רכבת ישראל לביתה ההיסטורי. אלו התוכניות שישנו את פניה של העיר ירושלים

פורסם בתאריך: 10.1.23 01:19

העיר ירושלים עוברת מהפכה בשנים האחרונות והופכת להיות עיר מתקדמת, חדשנית ומבוקשת, זאת לצד השמירה על אופייה הייחודי. כבר מספר שנים נמצאת ירושלים בעיצומה של מהפכה של ממש בתחום הבנייה, התחבורה, התרבות והתעסוקה. העיר עוברת תהליכים של התחדשות על בסיס יומי, כאשר כלל היזמים והקבלנים נוטלים חלק בהתפתחותה. בעירייה לא 'שוקדים על השמרים' ובוחנים על בסיס קבוע את המגמות החדשות מהארץ ומהעולם. כך, הופכת ירושלים לעיר מובילת דרך כראוי למעמדה כעיר הבירה והמטרופולין הגדול בישראל.

את הבנייה המואצת בירושלים ניתן לראות כמובן בכל פינה. בין כל התוכניות שנמצאות כבר כעת בביצוע או שאמורות לצאת לביצוע עם אישורן הסופי בוועדות התכנון השונות, קיימות מספר תוכניות אסטרטגיות, אשר ישנו את מעמדה של העיר וישפיעו על התפתחותה.

כזה למשל הוא רובע הכניסה לעיר, הצפוי להיות רובע העסקים החדש של ישראל. פרויקט נוסף הוא השינוי המבורך שהולכת לעבור תלפיות במסגרת תוכנית האב המחודשת לאזור, אשר תשלב בין מסחר, תעשייה עתירת ידע ותעסוקה למגורים. אליהן ניתן לצרף גם את מיזם קירוי בגין, שרק בשבוע שעבר אושר להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון. המיזם, ייצר רצף אורבני בין מערב העיר למרכז ירושלים. כמובן,  אי אפשר כמובן להתעלם מהתוכנית הגרנדיוזית שתחבר את תל אביב עם הכותל המעברי באמצעות הארכת קו רכבת ישראל למתחם החאן, ומשם – ברכבל – עד לעיר העתיקה.

רובע הכניסה לירושלים

בשנים האחרונות, הכניסה לירושלים השתנתה ללא היכר, ומי שלא ביקר בעיר לאחרונה יתקשה לזהות את המקום בו הוא נמצא. בעוד זמן לא רב, תנועת כלי הרכב, תנותב אל מתחת לקרקע ועל פני הקרקע תיסע הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית, זאת במסגרת מיזם ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר.

לצד ההפרדה המפלסית, מוקם בימים אלו מתחם רובע הכניסה לעיר, אשר ישנה את הנראות של הכניסה לירושלים. המתחם כולו מפותח כרובע עסקים מוביל, והוא אמור לספק כ-60,000 מקומות עבודה חדשים לבירת ישראל.  כאשר לאחרונה קיבל מיזם ישראלי זה את תו התקן הבינלאומי היוקרתי לבנייה ירוקה (LEED ND).

הרובע, כולל היקף של כ-1.2 מיליון מ"ר בבניה חדשה: 650,000 מ"ר לתעסוקה, 200,000 מ"ר מלונאות, 100,000 מ"ר לשימושי ציבור ותרבות,  72,000 מ"ר מסחר, 70,000 מ"ר מגורים להשכרה, ו-25,000 מ"ר דיור מוגן, כל זאת על פני כ-20 מגדלים בני 40-18 קומות.

רובע הכניסה לעיר - מתחם דבורה עומר (הדמיה: עיריית ירושלים)

רובע הכניסה לעיר – מתחם דבורה עומר (הדמיה: עיריית ירושלים)

הרובע נמצא בלב מרכז תחבורתי גדול, הכולל את קו הרכבת המהיר תל אביב-ירושלים, קווי הרכבת הקלה, תחנה מרכזית לאוטובוסים, חניון ציבורי תת קרקעי עם 1,300 מקומות חנייה וכן הפרדה מפלסית בשדרות שז"ר. מיקומו המרכזי של הפרויקט, בכניסה הראשית לירושלים, יאפשר מעבר נוח ומהיר, אשר יקשר בין חלקים שונים בעיר ובהם קריית הממשלה, קמפוס גבעת רם ומרכז העיר, ומי שמעדיף לעשות זאת ברגל – ניתן יהיה בהליכה קצרה להגיע למחנה יהודה ולכיכר ספרא.

רובע הכניסה לירושלים נבנה בצורה מדורגת, שלב אחרי שלב, על מנת ליצור חיבור מיטבי לעיר כבר בשלביו הראשונים של הפרויקט. ברובע יהיו 17 מתחמי משנה, מתוכם שווקו עד כה שישה ונותרו עוד שלושה לשיווק. שאר המתחמים מיועדים לשימושים ציבוריים או פרטיים על פי התב"ע המאושרת. רק בשנה האחרונה שווקו שלושה מתחמים – מתחם K, בו זכתה קבוצת אמות–אלייד, מתחם שערי צדק הישן בו זכתה חברת קנדה ישראל, ומתחם הרכב הצפוני – J בו זכתה קבוצת צביאלי.

רובע הכניסה לעיר (הדמיה: עיריית ירושלים)

רובע הכניסה לעיר (הדמיה: עיריית ירושלים)

בימים אלו עתידים לקבל היתרי בניה שני מתחמים, הראשון הינו 'מגדל מרום' הממוקם מערבית ובצמוד לתחנת נבון, מגדל משרדים בן 40 קומות. המתחם השני בפרויקט הצפוי לקבל היתר בניה בקרוב הינו מתחם 'The Capital' של שותפות אשטרום-בליליוס, מגדל מגורים בן 34 קומות ומגדל משרדים בן 30 קומות.

"רובע העסקים החדש של ירושלים קרוב מתמיד", מדגיש עידו הרשקוביץ, מנכ"ל החברה העירונית עדן. "הרובע ישנה את פני העיר ירושלים מקצה לקצה ויהפוך אותה לאחת מערי התעסוקה המובילות בישראל".

המהפכה של תלפיות – עיר חדשה בלב ירושלים

מהפכה נוספת מתרחשת ממש בימים אלה בדרום העיר – באזור התעשייה והמסחר הוותיק של תלפיות. מדובר על תוכנית חדשנית ומתקדמת, מהמהלכים האסטרטגים החשובים שידעה העיר. תוכנית האב המחודשת לתלפיות, שואבת את השראתה מהגדולות שבערי העולם ומתכתבת עם תפיסות אורבניות מתקדמות, ובכללן עירוב שימושים, מרחב ציבורי מזמין ושוקק חיים, הישענות על תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ידיים, רחובות ומשעולים המחברים את התוכנית לכלל מארג חיים שלם, מתקדם, איכותי ותוסס. באמצעות התוכנית, מתחם התעשייה בשכונה, שמשמש את אחד מאזורי התעשייה הוותיקים בעיר בו פועלות כיום חנויות לצד מוסכים ובתי מלאכה, ישנה את פניו.

"עם אישורה של התוכנית, הפכה תלפיות להיות מוקד משיכה ליזמים מרחבי הארץ ומהעיר, שרוצים לקחת חלק בתוכנית החדשה ששמה יצא למרחקים". מציין הרשקוביץ.

התוכנית המחודשת, כוללת 1.3 מיליון מ"ר לשימושי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור, תרבות, שטחים פתוחים, וזאת לצד הקמה של כ-8,500 יחידות דיור. כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה העתידית. במתחם יוקמו מבני ציבור וביניהם מבני חינוך – גנים ובתי ספר, בריאות, ספורט ומבני דת, לצד מוקדי תרבות ופנאי, שצ"פים, שדרות וריאות ירוקות נוספות לטובת הציבור.

תוכנית האב לתלפיות (הדמיה: מולכו אדריכלים)

תוכנית האב לתלפיות (הדמיה: מולכו אדריכלים)

גם בתוכנית תלפיות, לא שכחו את הפרק התחבורתי, שיתוגבר בצורה משמעותית. במסגרתו תחובר הרכבת הקלה  לקווי הרכבת הבינעירונית, חיבור שיהפוך את תלפיות למוקד נגיש לתושבי העיר כולה. בנוסף, בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, תוכנית האב נותנת עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים ומעודדת את התושבים לוותר על השימוש ברכב הפרטי.

לצד זה, בתחומי התוכנית ובאזורים הגובלים בה מתוכננים להיסלל שלושה קווים/שלוחות של הרכבת הקלה, זאת במקביל להמשך קידום מיזמים תחבורתיים בסביבת תלפיות וביניהם: ההפרדה המפלסית בצומת אשר וינר-דרך חברון, סלילת המקטע הדרומי של ציר פייר קניג, שימשיך את השדרה המרכזית שתקום בתלפיות ותחבר אותה לשדרת משה ברעם, אשר יהווה כניסה ויציאה נוספת למתחם, הקמת חניון פייר קניג והארכת כביש 16 בתוואי תת קרקעי, מצומת בייט לשדרות משה ברעם. המיזמים החדשים, יאפשרו זרימת תנועה מיטבית לרובע תלפיות המתחדש ולשכונות הסמוכות.

התוכנית אושרה בוועדה מחוזית בשנת 2021. בימים אלו, מקודמות תוכניות בינוי וכן מבוצעות עבודות תשתית לפיתוח הרחובות בתלפיות, מכוח תוכנית האב אשר אושרה.

קירוי בגין

בשל מצוקת הקרקע הפנויה בעיר והרצון לנצל את השימוש בקרקעות הקיימות באופן מיטבי, מקדמות עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים, רשות מקרקעי ישראל והוועדה המחוזית את התוכנית לקירוי בגין, מיזם ייחודי על שטח של כ-213 דונם בתחום שדרות מנחם בגין, אשר מציע קירוי מלא לאורך של כ-1,700 מ', בין מחלף בייט לגשר וולפסון, ויצירת רובע עירוני חדש. התוכנית החדשנית מהווה יצירת עתודת קרקע חדשה תוך ניצול הפרשי מפלסים בכביש בגין, לטובת שימוש בחלקו העליון לשכונת מגורים חדשה ופארק רחב ידיים לטובת התושבים.

התוכנית שאושרה להפקדה ממש בשבוע שעבר על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, תאפשר את קיומו של רצף אורבאני ממחלף וולפסון בצפונה ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרומה, לאורך כ 1.7 ק"מ וכן תחבר בין שכונת בית הכרם וקריית הלאום, ובכך תיצור חיבור פיסי בין שתי שכונות בירושלים, המנותקות כיום על ידי כביש מנחם בגין. בנוסף, על פני שטח הקירוי יתקיימו מעברים לטובת הציבור בפארק רחב הידיים שישתרע על כ-70 דונם ויכלול מסלולי אופניים, הליכה ושטחים ירוקים רבים. עוד יוקמו במסגרת התוכנית שטחי מגורים, מלונאות, מסחר, דיור מוגן, מבני תעסוקה ומבני ציבור בדגש על תעשיות עתירות ידע. כך יתחברו מרכז התעסוקה המתקדם, של האוניברסיטה העברית בגבעת רם (ההוג'יטק) והמכון הגאולוגי, אל אזור המגורים שמעבר לפארק החדש ואל שכונת בית הכרם דרך מרחב ירוק ומזמין.

קירוי בגין (הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)

קירוי בגין (הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים)

קירוי בגין והפארק המתוכנן בו, ייצר מסדרון אקולוגי – רצף של שטחים פתוחים וירוקים בין שכונת גילה, לבין אזור הכניסה לעיר.

התוכנית כוללת כ-2,000 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-300 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-10,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים.

לדברי איציק לארי, מנכ'ל העירייה, "תוכנית קירוי בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה חלק חשוב ומרכזי במהפכה העוברת על ירושלים, כחלק מקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית משפרת את הסביבה במיזם חשוב אשר מוסיף שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, תוך ניצול קרקע בצורה מיטבית".

 

 

תחנת מתחם התחנה

עשרות רבות של שנים לאחר שרכבת ישראל נפרדה ממתחם התחנה ההיסטורי שבאזור עמק רפאים/החאן, היא צפויה לחזור לשם עד סוף העשור, זאת במסגרת פרויקט הארכת הקו המהיר של רכבת ישראל שמחבר את תל אביב לירושלים.

תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)

תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)

מדובר על מסילת הקו המהיר שמסתיימת כיום בתחנת 'יצחק נבון' באזור התחנה המרכזית, אשר תוארך ותגיע עד למתחם תיאטרון החאן בעמק רפאים. על פי התוכנית, המסילה תעבור במנהרה בתת-הקרקע ותכלול שתי תחנות נוסעים חדשות: תחנה במרכז העיר, בסמוך לצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג', ותחנה נוספת במתחם החאן, בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית. מטרת התוכנית להארכת מסלול הרכבת, היא להביא לפיזור נוסעים יעיל יותר ולהקלה על העומס בתחנת 'יצחק נבון', וכן לאפשר גישה להולכי רגל למוקדי תעסוקה ומסחר, יחד עם יצירת קישוריות ללקווי הרכבת הקלה (הקו הכחול והקו האדום), ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.

"ירושלים עוברת מהפכה אמיתית, שאותה מובילים ראש העיר משה ליאון ומנכ"ל העירייה איציק לארי", מסכם הרשקוביץ. "הם יושבים על כל הפרטים הקטנים והגדולים כאחד, מעורבים בכל דבר ודוחפים קדימה וזה נראה לעין. ירושלים היא עיר מורכבת מבחינת תשתיות ועל מנת לעשות את כל השינויים בצורה הנכונה ביותר, צריך לדעת לנצח על תזמורת מאוד גדולה והם עושים זאת בהצלחה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר